De opkomst van de pinksterbeweging

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Faramir

De opkomst van de pinksterbeweging

Berichtdoor Faramir » 20 mar 2013 17:22

En het einde van het traditionele protestantisme.

Het blijkt dat het traditionele protestantisme steeds meer onder druk komt te staan. Zowel van binnenuit als van buitenaf. Door de opkomende pinksterbeweging van buitenaf en de evangelicale hervorming (deels) van binnenuit.

Hoe zien traditionele protestanten de toekomst van het eigen kerkgenootschap de komende 100 gezien deze ontwikkelingen?

Speedy
Majoor
Majoor

Re: De opkomst van de pinksterbeweging

Berichtdoor Speedy » 20 mar 2013 17:27

Faramir schreef:En het einde van het traditionele protestantisme.

Het blijkt dat het traditionele protestantisme steeds meer onder druk komt te staan. Zowel van binnenuit als van buitenaf. Door de opkomende pinksterbeweging van buitenaf en de evangelicale hervorming (deels) van binnenuit.

Hoe zien traditionele protestanten de toekomst van het eigen kerkgenootschap de komende 100 gezien deze ontwikkelingen?

De omschrijving geeft precies aan waar de crux zit. Jij verwijt protestanten geen enkele snars verstand te hebben van de RKK en door de omschrijving laat jij precies het omgekeerde zien. Geen enkel verstand van wat zich in de protestantse wereld afspeelt.

Traditionele kerken binnen de Reformatorische gezindte blijven het goed doen. Zelfs in de steden zie je een toename van leden bij missionaire gemeenten. De grote leegloop bij de PKN zal helaas voorlopig doorgaan. Groei van charismatische gemeenten zullen ook wel blijven. De aanwas voornamelijk uit traditionele gemeenten en ook uit de RKK. En als ze het niet eens worden beginnen ze wel weer een nieuwe gemeente.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 20 mar 2013 17:34

Speedy schreef:De omschrijving geeft precies aan waar de crux zit. Jij verwijt protestanten geen enkele snars verstand te hebben van de RKK en door de omschrijving laat jij precies het omgekeerde zien. Geen enkel verstand van wat zich in de protestantse wereld afspeelt.

En hoe voelt dat nu? Wellicht ga ik dit topic wel gebruiken om exact hetzelfde te doen wat anderen jegens de RKK doen. Moet ik nog wel emmerladingen stront bij elkaar gaan rapen op het internet. Ik denk niet dat ik daar zin in heb.
Overigens is mijn verhaal niet nieuw, ook vanuit traditionele protestants hoek komt hetzelfde geluid.
http://forumc.digibron.nl/artikel?uid=0 ... &docid=262

Overigens heb ik vele jongeren gesproken (via Credible bijvoorbeeld) die uiteindelijk hun traditioneel protestantse gemeente verlaten hebben voor een anders stroming.
Traditionele kerken binnen de Reformatorische gezindte blijven het goed doen. Zelfs in de steden zie je een toename van leden bij missionaire gemeenten.

Qua geboorteaantallen zit het wel goed. Ook in deze kerken is echter een verandering te merken. Ook daar is het niet meer hetzelfde als 100 jaar geleden, kijk maar eens naar sommige reacties op dit forum waarin men zucht bij alle moderniteiten. Verwacht niet dat de verzuiling binnen deze kringen nog lang in stand gehouden kan worden. En dan is de kans groot dat het dan net zoals de RKK enkele tientallen jaren geleden en de PKN nu zal vergaan.
De grote leegloop bij de PKN zal helaas voorlopig doorgaan.

Laat dat nu ook een traditionele protestantse stroming zijn. En dus gaat dat prima op voor mijn topic.
Groei van charismatische gemeenten zullen ook wel blijven. De aanwas voornamelijk uit traditionele gemeenten en ook uit de RKK. En als ze het niet eens worden beginnen ze wel weer een nieuwe gemeente.

Uiteindelijk heb je geen antwoord op de vraag gegeven.

maran
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maran » 20 mar 2013 17:51

Veertig procent van de 1,2 miljard katholieken woont in een Latijns-Amerikaans land. De Rooms-Katholieke Kerk heeft dan ook een enorme invloed op het dagelijks leven van de Zuid-Amerikanen.

Maar de laatste decennia maakten de protestants-evangelische kerken een explosieve groei door, terwijl de rooms-katholieke kerken leegliepen.

Nergens in Zuid-Amerika verloor de Rooms-Katholieke Kerk sneller terrein dan in Brazilië.

http://blog.plataformac.org/nl/evangeli ... bergoglio/

Faramir

Berichtdoor Faramir » 20 mar 2013 17:58

Juist Maran! En aangezien de katholieke Kerk overal en dus ook in Zuid-Amerika steeds meer en meer omgevormd wordt om dit soort toestanden tegen te gaan (een proces wat jaren en jaren duurt) ben ik wel reuze benieuwd hoe het traditionele protestantisme hiermee omspringt. Juist binnen die gelederen zullen de mensen nog veel meer aangetrokken worden tot onder andere het welvaartsevangelie, het baptisme, het radicale evangelicalisme en de pinksterbeweging.

Ik ben benieuwd dus.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Re: De afmars van de rkk

Berichtdoor Janvanverweg » 20 mar 2013 19:26

*verwijderd i.v.m. off topic*
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

mohamed

Berichtdoor mohamed » 20 mar 2013 20:01

Het is een feit dat de vrije baptisten veel leden werven van protestante komaf. Doordat men elkaars doop niet erkent kunnen ze moeilijk beide protestant zijn.

Faramir

Re: De afmars van de rkk

Berichtdoor Faramir » 20 mar 2013 20:53

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 20 mar 2013 22:00

maaarten

Berichtdoor maaarten » 20 mar 2013 22:29

Ik denk dat het zo'n vaart allemaal wel niet zal lopen. Het komt me voor als een nogal explosieve maar tegelijkertijd instabiele beweging. Ik vermoed dat het traditionele protestantisme een wat langere adem heeft.

Overigens, ik ben opgegroeid in een tamelijk liberale protestantse kerk, maar ik heb een tijdje in het Evangelische en Pinkster wereldje verkeerd, alvorens ik mijn plaats gevonden heb ik een reformatorische kerk. :)

Alhoewel ik dus denk dat die reformatorische kerk meer kans heeft voor op de lange termijn, laat zo'n pinksterbeweging absoluut wel zijn sporen achter. Als ik bij mezelf kijk, dan zijn er toch nog altijd een aantal puntjes waar duidelijk pinkster invloeden aanwijsbaar zijn; met betrekking tot de gaven van de Geest.

Door de geschiedenis van het Protestantisme zie je telkens zulke explosieve beweging, die hoewel ze uiteindelijk geen lag leven beschoren zijn gebleken, toch wel hun sporen hebben achter gelaten in de traditionele Protestantse kerken. Bijvoorbeeld in de 17e eeuw zie je allerlei piëtistische bewegingen (Puritanisme in Engeland, Nadere Reformatie in NL en Luthers Piëtisme in Duitsland), waarvan het vuur uiteindelijk allemaal weer een keer is uitgegaan. Toch zie je in de reformatorische kerken in NL heel duidelijk de sporen in de Nadere Reformatie, daarnaast vind je Evangelische/Low Church vleugel van de Anglicaanse kerk haar wortels in het Puritanisme etc.

Soms wordt er ook na zo'n beweging een nieuwe 'traditionele' Protestantse stroming gevormd, zoals het Methodisme haar oorsprong vind in de beweging rondom John Wesley en George Whitefield.

Sommige van al die verschillende stromingen hebben het Protestantisme verrijkt, en over sommige ben ik wat minder te spreken. Als Protestant kun je mijns inziens onmogelijk volhouden dat een van die beweging absoluut de juiste en de ware is. We moeten steeds de leer en het leven toetsen aan de Bijbel, en verder God dienen op de plek waar Hij ons gesteld heeft.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 20 mar 2013 22:42

Dank je wel voor je inhoudelijke reactie Maaarten. Daar kan ik wat mee.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 20 mar 2013 23:21

maaarten schreef:Ik denk dat het zo'n vaart allemaal wel niet zal lopen. Het komt me voor als een nogal explosieve maar tegelijkertijd instabiele beweging. Ik vermoed dat het traditionele protestantisme een wat langere adem heeft.

Overigens, ik ben opgegroeid in een tamelijk liberale protestantse kerk, maar ik heb een tijdje in het Evangelische en Pinkster wereldje verkeerd, alvorens ik mijn plaats gevonden heb ik een reformatorische kerk. :)

Alhoewel ik dus denk dat die reformatorische kerk meer kans heeft voor op de lange termijn, laat zo'n pinksterbeweging absoluut wel zijn sporen achter. Als ik bij mezelf kijk, dan zijn er toch nog altijd een aantal puntjes waar duidelijk pinkster invloeden aanwijsbaar zijn; met betrekking tot de gaven van de Geest.

Door de geschiedenis van het Protestantisme zie je telkens zulke explosieve beweging, die hoewel ze uiteindelijk geen lag leven beschoren zijn gebleken, toch wel hun sporen hebben achter gelaten in de traditionele Protestantse kerken. Bijvoorbeeld in de 17e eeuw zie je allerlei piëtistische bewegingen (Puritanisme in Engeland, Nadere Reformatie in NL en Luthers Piëtisme in Duitsland), waarvan het vuur uiteindelijk allemaal weer een keer is uitgegaan. Toch zie je in de reformatorische kerken in NL heel duidelijk de sporen in de Nadere Reformatie, daarnaast vind je Evangelische/Low Church vleugel van de Anglicaanse kerk haar wortels in het Puritanisme etc.

Soms wordt er ook na zo'n beweging een nieuwe 'traditionele' Protestantse stroming gevormd, zoals het Methodisme haar oorsprong vind in de beweging rondom John Wesley en George Whitefield.

Sommige van al die verschillende stromingen hebben het Protestantisme verrijkt, en over sommige ben ik wat minder te spreken. Als Protestant kun je mijns inziens onmogelijk volhouden dat een van die beweging absoluut de juiste en de ware is. We moeten steeds de leer en het leven toetsen aan de Bijbel, en verder God dienen op de plek waar Hij ons gesteld heeft.

je groeide op in een liberale protestantse kerk, daarna evangelisch , pinkster, nu reformatorisch.
Eh, wanneer ben je dan ergens ''gesteld'' en wanneer was het eigen keuze?
Was het niet gewoon allemaal eigen keuze?
meesten zeggen toch echt dat de kerk waar je gedoopt bent, de kerk is waar je ook gesteld bent.
Hoe kan iemand anders zeggen dat precies hetzelfde in omgekeerde volgorde hem/haar overkomt?

maaarten

Berichtdoor maaarten » 21 mar 2013 14:03

boer schreef:je groeide op in een liberale protestantse kerk, daarna evangelisch , pinkster, nu reformatorisch.
Eh, wanneer ben je dan ergens ''gesteld'' en wanneer was het eigen keuze? Was het niet gewoon allemaal eigen keuze?
meesten zeggen toch echt dat de kerk waar je gedoopt bent, de kerk is waar je ook gesteld bent.
Hoe kan iemand anders zeggen dat precies hetzelfde in omgekeerde volgorde hem/haar overkomt?

Is eigen keus en ergens gesteld zijn met elkaar in strijd dan?

Ik denk dat ik zowel gesteld ben in de CGK, als dat ik er voor gekozen heb om daar lid van te worden.

Verder denk ik niet dat iedereen altijd moet blijven waar hij gedoopt is - en dat bedoel ik ook met betrekking tot mensen die in een reformatorische kerk gedoopt zijn. Het lijkt me tamelijk onzinnig om in een gemeente te blijven waar je het met fundamentele zaken van de leer en geloofspraktijk oneens bent. Dat is weer wat anders dan elke keer als er iets gezegd of gedaan wordt waar je een beetje moeite mee hebt naar een andere gemeente gaan, waar sommige mensen ook een handje van hebben. Een beetje balans, nuchterheid en gezond verstand kunnen in deze zaken geen kwaad mijns inziens.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 mar 2013 18:46

Ik heb geen idee. "Wat de toekomst brengen moge, ons geleid' des Heren hand"
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 21 mar 2013 21:31

Is die evangelicale beweging altijd al aantrekkelijk geweest voor een gedeelte van de traditionele kerken?
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

Terug naar “[Religie] - Open forum”