Faramir schreef:En het einde van het traditionele protestantisme.
Het blijkt dat het traditionele protestantisme steeds meer onder druk komt te staan. Zowel van binnenuit als van buitenaf. Door de opkomende pinksterbeweging van buitenaf en de evangelicale hervorming (deels) van binnenuit.
Hoe zien traditionele protestanten de toekomst van het eigen kerkgenootschap de komende 100 gezien deze ontwikkelingen?
Ik denk dat het zo'n vaart allemaal wel niet zal lopen. Het komt me voor als een nogal explosieve maar tegelijkertijd instabiele beweging. Ik vermoed dat het traditionele protestantisme een wat langere adem heeft.
Overigens, ik ben opgegroeid in een tamelijk liberale protestantse kerk, maar ik heb een tijdje in het Evangelische en Pinkster wereldje verkeerd, alvorens ik mijn plaats gevonden heb ik een reformatorische kerk.

Alhoewel ik dus denk dat die reformatorische kerk meer kans heeft voor op de lange termijn, laat zo'n pinksterbeweging absoluut wel zijn sporen achter. Als ik bij mezelf kijk, dan zijn er toch nog altijd een aantal puntjes waar duidelijk pinkster invloeden aanwijsbaar zijn; met betrekking tot de gaven van de Geest.
Door de geschiedenis van het Protestantisme zie je telkens zulke explosieve beweging, die hoewel ze uiteindelijk geen lag leven beschoren zijn gebleken, toch wel hun sporen hebben achter gelaten in de traditionele Protestantse kerken. Bijvoorbeeld in de 17e eeuw zie je allerlei piëtistische bewegingen (Puritanisme in Engeland, Nadere Reformatie in NL en Luthers Piëtisme in Duitsland), waarvan het vuur uiteindelijk allemaal weer een keer is uitgegaan. Toch zie je in de reformatorische kerken in NL heel duidelijk de sporen in de Nadere Reformatie, daarnaast vind je Evangelische/Low Church vleugel van de Anglicaanse kerk haar wortels in het Puritanisme etc.
Soms wordt er ook na zo'n beweging een nieuwe 'traditionele' Protestantse stroming gevormd, zoals het Methodisme haar oorsprong vind in de beweging rondom John Wesley en George Whitefield.
Sommige van al die verschillende stromingen hebben het Protestantisme verrijkt, en over sommige ben ik wat minder te spreken. Als Protestant kun je mijns inziens onmogelijk volhouden dat een van die beweging absoluut de juiste en de ware is. We moeten steeds de leer en het leven toetsen aan de Bijbel, en verder God dienen op de plek waar Hij ons gesteld heeft.