Nieuwe paus laatste paus ?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

boer
Majoor
Majoor

Re: Nieuwe paus laatste paus ?

Berichtdoor boer » 16 mar 2013 20:18

Ik hoor zojuist dat de nieuwe paus zegt dat de kerk arm moet zijn en de armen moet dienen.
Jezuiten staan bekend om hun gehoorzaamheid aan de paus, maar of het andersom ook zo is?!
met deze paus gaan we meer meemaken dan we in lange tijd gewend waren, denk ik.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 mar 2013 20:20

mohamed schreef:Dat ze zich niet laat afschepen met Fokke en Sukke kan ik me wel voorstellen want daar krijg ik ook een houten kop van. :-&

maran schreef:ach ja, er zijn wel goeie en leuke plaatjes bij, maar als ik om een voorbeeld vraag wat van toepassing is op de nieuwe Paus [als alternatief voor het plaatje van coby, wat hij inspiratieloos vond] komt hij aanzetten met een plaatje over een boekbespreking van 50 tinten grijs. :-k

http://www.foksuk.nl/

het verband ontgaat me eigenlijk.... maar dat zal wel aan mij liggen... :mrgreen:

Tja, Fokke en Sukke is gewoon niet mijn soort humor, dat vind ik nou inspiratieloos. :)

Afbeelding
Als Faramir nou gezegd had: 'die twee toen ze nog werkten voor de vara' zou ik hem gelijk hebben gegeven

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 mar 2013 20:23

boer schreef:Ik hoor zojuist dat de nieuwe paus zegt dat de kerk arm moet zijn en de armen moet dienen.
Jezuiten staan bekend om hun gehoorzaamheid aan de paus, maar of het andersom ook zo is?!

Het zal me benieuwen welke invloed zijn joodse connecties zullen hebben op de RKK. Als ik rooms was zou ik niet blij zijn met deze paus.

gml
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor gml » 17 mar 2013 22:02

boer schreef:Ik hoor zojuist dat de nieuwe paus zegt dat de kerk arm moet zijn en de armen moet dienen.

De kerk moet mijns inziens ook arm zijn. In Christus zijn we geestelijk rijk.
Ik vind het verrassend dat deze paus dit zegt. Het is iets wat volgens mij lange tijd uit den boze geweest is in de RK-Kerk. De nieuwe paus noemt zich ook Franciscus en Franciscus van Assissi was er voor de armen.
Het zou goed zijn als de RK-Kerk meer die kant op zou gaan. Want veel dingen binnen de RK-Kerk zijn in feite geldverspelling, zoals beelden etc., maar deze paus zal ook wel niets tegen beelden hebben :-)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 17 mar 2013 22:08

gml schreef:De kerk moet mijns inziens ook arm zijn. In Christus zijn we geestelijk rijk.
Ik vind het verrassend dat deze paus dit zegt. Het is iets wat volgens mij lange tijd uit den boze geweest is in de RK-Kerk.

Verre van, het is slechts het beeld van de buitenstaander heeft van de katholieke Kerk aangezien die vaak niet verder kijkt dan dan een Europees barok kerkgebouw en het Vaticaan en dan met name de kunstschatten. Men kijkt niet verder dan de neus lang is en zien niet wat de Kerk allemaal doet in de wereld aan de hongerigen spijzen, de dorstigen laven, de naakten kleden, de vreemdelingen herbergen, de zieken verzorgen, de gevangenen bezoeken en de doden begraven.
De nieuwe paus noemt zich ook Franciscus en Franciscus van Assissi was er voor de armen.
Het zou goed zijn als de RK-Kerk meer die kant op zou gaan. Want veel dingen binnen de RK-Kerk zijn in feite geldverspelling, zoals beelden etc., maar deze paus zal ook wel niets tegen beelden hebben :-)

En dominee kan je ook zien als geldverspilling voor een protestantse gemeente, ze kunnen het immers ook prima zelf wel. Toch zal een redelijk aantal protestanten het geloof anders (of zelfs niet meer) beleven als er geen dominee is om zondags de diensten te voorzien van een preek.

En hoe helaas ook voor buitenstaanders, ook deze paus is in der daad katholiek. :)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 17 mar 2013 22:19

ik zie iets moois opbloeien met de vaderlandse SGP :-) :

Buenos Aires, June 4, 2007 (Telam) - Cardinal Jorge Bergoglio, Archbishop of Buenos Aires, said that "women are naturally helpless to exercise political positions", referring to the presidential candidacy of Senator Cristina Fernández de Kirchner. "The natural order and the facts show us that man is the being for politics by excellence; the Scriptures show us that the woman is always the support of the thoughtful man and and doer, but nothing more than that".

Original Spanish version of the publishing:

Buenos Aires, 4 de junio (Télam) - El arzobispo de Buenos Aires, cardenal Jorge Bergoglio, afirmó que "las mujeres son naturalmente ineptas para ejercer cargos políticos", refiriéndose a la candidatura presidencial de la Senadora Cristina Fernández de Kirchner. "El orden natural y los hechos nos enseñan que el hombre es el ser político por excelencia; las Escrituras nos demuestran que la mujer siempre es el apoyo del hombre pensador y hacedor, pero nada más que eso".

Source: News Agency Telam June 4, 2007

gml
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor gml » 18 mar 2013 07:53

@mealybug

Dat is inderdaad opmerkelijk ja! Zou de paus het van de SGP geleerd hebben dat vrouwen van nature hulpeloos zijn om politieke standpunten uit te oefenen?
Laatst gewijzigd door gml op 18 mar 2013 08:02, 1 keer totaal gewijzigd.

gml
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor gml » 18 mar 2013 07:57

Faramir schreef:Verre van, het is slechts het beeld van de buitenstaander heeft van de katholieke Kerk aangezien die vaak niet verder kijkt dan dan een Europees barok kerkgebouw en het Vaticaan en dan met name de kunstschatten. Men kijkt niet verder dan de neus lang is en zien niet wat de Kerk allemaal doet in de wereld aan de hongerigen spijzen, de dorstigen laven, de naakten kleden, de vreemdelingen herbergen, de zieken verzorgen, de gevangenen bezoeken en de doden begraven.

Dat zal waarschijnlijk in de loop der jaren wel verbeterd zijn in de RK-Kerk. Echter in de tijd van de Reformatie werden vele arme mensen protestants, omdat ze anders geen hulp kregen van de kerk.

En Franciscus van Assisi (1182-1226) leefde ver voor de tijd van de Reformatie. Waarschijnlijk zat hij helemaal niet te wachten op al die kunstschatten van het Vaticaan etc.. Daarom ben ik benieuwd wat de nieuwe paus precies bedoelde toen hij afgelopen zaterdag (16 maart 2013) bekendmaakte dat hij een arme kerk wil voor de armen.
Laatst gewijzigd door gml op 18 mar 2013 08:22, 1 keer totaal gewijzigd.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 18 mar 2013 08:15

gml schreef:@mealybug

Dat is inderdaad opmerkelijk ja! Zou de paus het van de SGP geleerd hebben dat vrouwen van nature hulpeloos zijn om politieke standpunten uit te oefenen?

Het ligt iets verder terug in de tijd.
Het zal allemaal te maken hebben met de vervalste bijbeltekst van Romeinen 16:7, waarin Junia een man, Junias, werd.
(zie post van Janvanverweg)
De grondtekst heeft het inderdaad over een Junia enkelvoud vrouwelijk.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 18 mar 2013 08:22

Enfin.
Tenminste is het gelukkig deze wannabe psycholoog kardinaal niet geworden, die ook deel was van het conclaaf.
(slaakt zucht van verlichting)

http://www.bbc.co.uk/news/world-21810692

gml
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor gml » 18 mar 2013 08:27

mealybug schreef: Het ligt iets verder terug in de tijd.
Het zal allemaal te maken hebben met de vervalste bijbeltekst van Romeinen 16:7, waarin Junia een man, Junias, werd.
(zie post van Janvanverweg)
De grondtekst heeft het inderdaad over een Junia enkelvoud vrouwelijk.

Is deze tekst dan in werkelijk alle vertalingen verkeerd vertaald? Dus ook in het Italiaans/Spaans (de vertaling die de paus leest, neem ik aan)?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 18 mar 2013 08:39

7 aspasasqe
aspasasthe
G782
vm Aor midD 2 Pl
greet-YE
greet-ye !
andronikon
andronikon
G408
n_ Acc Sg m
Andronicus (MAN-CONQUERER)
Andronicus
kai
kai
G2532
Conj
AND
iounian
iounian
G2458
n_ Acc Sg f
JUNIA
Junias

Dit is de grondtekst.
2na laatste regel heeft het over enkelvoud vrouwelijk.
Maar er is hier vast wel een deskundige , die er meer over weet :-)

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 18 mar 2013 09:40

gml schreef:Is deze tekst dan in werkelijk alle vertalingen verkeerd vertaald? Dus ook in het Italiaans/Spaans (de vertaling die de paus leest, neem ik aan)?

een greep van biblia.net: (resp NBV, asv, KJ, Louis Segond (Frans), Luthervertaling (Duits) (1545), Reina Valera (spaans), Vulgata, 4e-5e eeuw (gereconstrueerd), Vulgata Clementina)

7 Groet Andronikus en Junia, mijn volksgenoten die met mij in de gevangenis hebben gezeten, die als apostelen veel aanzien genieten en die eerder dan ik één met Christus zijn geworden.
7 Salute Andronicus and Junias, my kinsmen, and my fellow-prisoners, who are of note among the apostles, who also have been in Christ before me.
7 Salute Andronicus and Junia, my kinsmen, and my fellowprisoners, who are of note among the apostles, who also were in Christ before me.
7 Saluez Andronicus et Junias, mes parents et mes compagnons de captivité, qui jouissent d`une grande considération parmi les apôtres, et qui même ont été en Christ avant moi.
7 Grüsset den Andronicum vnd den Junian meine gefreundte / vnd meine Mitgefangene / welche sind berümpte Apostel / vnd fur mir gewesen in Christo.
7 Saludad a Andrónico y a Junias,g mis parientesh y compañeros de prisiones.i Ellos son muy estimados entre los apóstoles, y además creyeron en Cristo antes que yo.
7 salutate Andronicum et Iuniam cognatos et concaptivos meos qui sunt nobiles in apostolis qui et ante me fuerunt in Christo
7 Salutate Andronicum et Juniam, cognatos, et concaptivos meos : qui sunt nobiles in Apostolis, qui et ante me fuerunt in Christo.

2x Junia (NBV en KJ); 3x Junias (ASV, louis Segond, en Reina Valera.)
Luther heeft Junian, de latijnse vert. Iiniam en Juniam. (online vertaald naar nederlands: Junianus; dus manlijk)

De M/V verhouding in de Nederlandse vertalingen is 4:3; in de engelse versies: 3:2 twee ervan hebben een voetnoot waar de andere mogelijkheid of zelfs Julia genoemd wordt.

petje af voor de King James die het toen al aandurfde om Junia vrouwelijk te houden. veel andere oude vertalingen zijn theologisch correct vertaald. (als variant op politiek correct)
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

maran
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maran » 18 mar 2013 11:12

Janvanverweg schreef:een greep van biblia.net: (resp NBV, asv, KJ, Louis Segond (Frans), Luthervertaling (Duits) (1545), Reina Valera (spaans), Vulgata, 4e-5e eeuw (gereconstrueerd), Vulgata Clementina)

7 Groet Andronikus en Junia, mijn volksgenoten die met mij in de gevangenis hebben gezeten, die als apostelen veel aanzien genieten en die eerder dan ik één met Christus zijn geworden.
7 Salute Andronicus and Junias, my kinsmen, and my fellow-prisoners, who are of note among the apostles, who also have been in Christ before me.
7 Salute Andronicus and Junia, my kinsmen, and my fellowprisoners, who are of note among the apostles, who also were in Christ before me.
7 Saluez Andronicus et Junias, mes parents et mes compagnons de captivité, qui jouissent d`une grande considération parmi les apôtres, et qui même ont été en Christ avant moi.
7 Grüsset den Andronicum vnd den Junian meine gefreundte / vnd meine Mitgefangene / welche sind berümpte Apostel / vnd fur mir gewesen in Christo.
7 Saludad a Andrónico y a Junias,g mis parientesh y compañeros de prisiones.i Ellos son muy estimados entre los apóstoles, y además creyeron en Cristo antes que yo.
7 salutate Andronicum et Iuniam cognatos et concaptivos meos qui sunt nobiles in apostolis qui et ante me fuerunt in Christo
7 Salutate Andronicum et Juniam, cognatos, et concaptivos meos : qui sunt nobiles in Apostolis, qui et ante me fuerunt in Christo.

2x Junia (NBV en KJ); 3x Junias (ASV, louis Segond, en Reina Valera.)
Luther heeft Junian, de latijnse vert. Iiniam en Juniam. (online vertaald naar nederlands: Junianus; dus manlijk)

De M/V verhouding in de Nederlandse vertalingen is 4:3; in de engelse versies: 3:2 twee ervan hebben een voetnoot waar de andere mogelijkheid of zelfs Julia genoemd wordt.

petje af voor de King James die het toen al aandurfde om Junia vrouwelijk te houden. veel andere oude vertalingen zijn theologisch correct vertaald. (als variant op politiek correct)

hier nog wat meer informatie.
tja..er is wat afgemodderd om vrouwen te degraderen en zelfs weg te redigeren... :(
de Kerk is altijd een mannenbolwerk geweest----maar ja, tijden veranderen, alzo ook de inzichten en het onderzoek.
http://www.dick.wursten.be/Junia%20of%20Junias.htm.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 18 mar 2013 15:13

Ontopic mensen, dit gaat niet meer over de paus en dat zou het wel moeten gaan.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “[Religie] - Open forum”