Ik feliciteer de Rooms-Katholieke Kerk van harte met hun nieuwe paus. De naam Franciscus vind ik een mooie naam. De naam van de nieuwe paus is een verwijzing naar Franciscus van Assisi (ca. 1181-1226), die het armoede-ideaal predikte en evangeliserend rondtrok.
Twee dingen over de nieuwe paus vallen mij op:
- Bergoglio is de eerste jezuïet die tot paus is gekozen.
- Bergoglio is de eerste niet-Europese paus in 1272 jaar en de eerste paus van het Amerikaanse continent.
Dat lijkt bewust te zijn gebeurd, of dat ook daadwerkelijk zo is, weet ik niet. Maar is er dan wanorde en zijn er misstanden in de RK-Kerk, waar deze nieuwe paus wat aan zou moeten doen, zoals de posters voor mij zeggen? Ik ben benieuwd wat dat dan concreet is. Mijns inziens waren er niet zozeer misstanden binnen de RK-Kerk onder de vorige paus, Benedictus XVI (even afgezien van sommige theologische standpunten van de RK-Kerk). Ik las ergens dat de standpunten van de nieuwe paus over homoseksualiteit en abortus net zo conservatief zijn als die van Benedictus XVI, en daar ben ik blij mee. Opvallend was ook dat hij tijdens zijn speech de mensen vroeg om hem te zegenen in plaats van andersom.