Aftreden paus genaakt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

gml
Luitenant
Luitenant

Re: Aftreden paus genaakt

Berichtdoor gml » 14 mar 2013 10:20

Ik feliciteer de Rooms-Katholieke Kerk van harte met hun nieuwe paus. De naam Franciscus vind ik een mooie naam. De naam van de nieuwe paus is een verwijzing naar Franciscus van Assisi (ca. 1181-1226), die het armoede-ideaal predikte en evangeliserend rondtrok.

Twee dingen over de nieuwe paus vallen mij op:
- Bergoglio is de eerste jezuïet die tot paus is gekozen.
- Bergoglio is de eerste niet-Europese paus in 1272 jaar en de eerste paus van het Amerikaanse continent.

Dat lijkt bewust te zijn gebeurd, of dat ook daadwerkelijk zo is, weet ik niet. Maar is er dan wanorde en zijn er misstanden in de RK-Kerk, waar deze nieuwe paus wat aan zou moeten doen, zoals de posters voor mij zeggen? Ik ben benieuwd wat dat dan concreet is. Mijns inziens waren er niet zozeer misstanden binnen de RK-Kerk onder de vorige paus, Benedictus XVI (even afgezien van sommige theologische standpunten van de RK-Kerk). Ik las ergens dat de standpunten van de nieuwe paus over homoseksualiteit en abortus net zo conservatief zijn als die van Benedictus XVI, en daar ben ik blij mee. Opvallend was ook dat hij tijdens zijn speech de mensen vroeg om hem te zegenen in plaats van andersom.

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 14 mar 2013 12:28

Via het engelse nieuws, komen de 1e *vlekjes & foutjes* alweer openbaar : onze Franciscus I, zou een zwakke rol hebben gespeeld, tijdens de rechtse dictatuur in Argentinie, plus de engelsen hebben gelaakt voor hun optreden bij de Falkland crisis ....
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 14 mar 2013 12:31

Hero schreef:Via het engelse nieuws, komen de 1e *vlekjes & foutjes* alweer openbaar : onze Franciscus I, zou een zwakke rol hebben gespeeld, tijdens de rechtse dictatuur in Argentinie, plus de engelsen hebben gelaakt voor hun optreden bij de Falkland crisis ....

Oeh, spannend!

](*,)

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 14 mar 2013 13:37

Hero schreef:Via het engelse nieuws, komen de 1e *vlekjes & foutjes* alweer openbaar : onze Franciscus I, zou een zwakke rol hebben gespeeld, tijdens de rechtse dictatuur in Argentinie, plus de engelsen hebben gelaakt voor hun optreden bij de Falkland crisis ....

Dan waren ze gisteren eerder bij nieuwsuur met de schandalen :P. Gelukkig sloten ze niet alweer meteen aan met de seksschandalen in de RKK. Daar hebben ze een handje van. Eerst iets positiefs dat echt nieuws is, en dan meteen weer de seksschandalen op de beeldschermen projecteren om te voorkomen dat mensen iets goeds van de RKK denken.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 mar 2013 16:44

mealybug schreef:Hoe dan ook, ik ben er van overtuigd dat God zeker degene aan zal wijzen , die voorbestemd is om de rol van laatste paus te vervullen.

Het geleuter over de laatste paus kan weer even het rariteitenkabinet in. Er is geen Petrus II, maar een Franciscus bisschop van Rome geworden. De zogenaamde profetieën en interpretaties van "deskundigen" hebben weer voor de nodige lachsalvo's gezorgd. Rome heeft een nieuwe bisschop en ik wens deze gelovige man Gods zegen toe.

"Dat 's HEEREN zegen op hem daal',
Zijn gunst uit Sion hem bestraal'"
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 14 mar 2013 23:14

Optimatus schreef:Rome heeft een nieuwe bisschop en ik wens deze gelovige man Gods zegen toe

@Optimatus ?... jouw zegenwens, heeft iets goedkoops -- je kan beter bidden voor degenen, die als gevolg van deze uh *paus keuze* : innerlijk worden verscheurd !! -- want 'r zijn ook argentijnen, voor wie dit echt een horror scenario is ? -- dus, wat meer christelijke fijngevoeligheid, zou hier passen ...?

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 14 mar 2013 23:59

Het is overigens nog even de vraag of Franciscus naar Assisi verwijst, of naar Xaverius.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 15 mar 2013 08:04

Katlheen schreef:Zover ik nu kan overzien, kan ik alleen maar content zijn met deze paus. Wat de poster voor mij al zegt: een paus die hervormt en misstanden opruimt. Gezien zijn naamkeuze lijkt de wil er te zijn.
Maar we zullen zien wat de toekomst brengt.
dat de nieuwe paus de nodige veranderingen en verbetereing gaat brengen is een veel gehoorde wens en hoop.
maar is de paus daartoe in staat? is het niet veelal dat het ambetenaren apparaat wars is van vaeranderingen en die saboteert. ik doel niet perse op de vaticaanse ambtenarij maar meer als algemeenheid.
vernieuwers, of het nu presidenten, premiers of pausen zijn komen met ideen maar krijgen van hun 'ondergeschikten' ingefluisterd dat dat onmogelijk is. vervolgens komt er een spel van vertraging en vooruit schuiving op gang zodat er uiteindelijk niets of heel weinig veranderd.
amtenaren zijn net mensen; iedereen vecht vor zijn eigen 'koninkrijkje'en belangen.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 15 mar 2013 08:32

Laten we de goede man maar eens een kans geven alvorens 'm meteen neer te sabelen, ofschoon ik mij afvraag of hij zich iets gelegen zal laten liggen aan wat hier op Refoweb over hem geschreven wordt.

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 15 mar 2013 12:41

Optimatus schreef:Laten we de goede man maar eens een kans geven alvorens 'm meteen neer te sabelen, ofschoon ik mij afvraag of hij zich iets gelegen zal laten liggen aan wat hier op Refoweb over hem geschreven wordt

@Optimatus : niemand is goed, dan slechts de Vader in de hemel ...!!

Faramir

Berichtdoor Faramir » 15 mar 2013 12:49

En Jezus Christus dan?
Overigens vind ik dat wel een enge interpretatie van het woord goed. Niet de mijne in ieder geval.

gml
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor gml » 15 mar 2013 17:44

Faramir schreef:En Jezus Christus dan?
Overigens vind ik dat wel een enge interpretatie van het woord goed. Niet de mijne in ieder geval.

Christus zegt tegen de rijke jongeling: "Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan Eén, namelijk God." (Mattheüs 19:17; Markus 10:18; Lukas 18:19)

De paus wordt door de rooms-katholieken ook de Heilige Vader genoemd... Of zij hem (dus ook Franciscus I) ook "goed" noemen, is mij niet bekend, maar het woord "heilig" gaat wel heel erg die kant op... De paus is inderdaad niet de Vader in de hemel.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 15 mar 2013 18:43

gml schreef:Christus zegt tegen de rijke jongeling: "Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan Eén, namelijk God." (Mattheüs 19:17; Markus 10:18; Lukas 18:19)

Dus je ontkend de heilige drie-eenheid. Bijzonder.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 15 mar 2013 21:02

Hero schreef:@Optimatus : niemand is goed, dan slechts de Vader in de hemel ...!!

Doe eens iets minder vermoeiend...

gml
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor gml » 16 mar 2013 11:23

Faramir schreef: Dus je ontkend de heilige drie-eenheid. Bijzonder.

Waarom kom je tot deze conclusie? Ontken ik de Drie-eenheid met deze Bijbeltekst? Nee, integendeel! De tekst die ik genoemd heb staat letterlijk in Markus 10:18 en Lukas 18:19 (en volgens de (Herziene) Statenvertaling ook Mattheüs 19:17). Er zijn verschillende verklaringen voor deze Bijbeltekst, maar ik geloof juist dat Christus met deze uitspraak de Drie-eenheid wil bevestigen! God bestaat uit drie Personen: de Vader, de Zoon en de Heilige Geest, en deze ene God is goed!

Terug naar “Archief”