maaarten schreef:Als het mogelijk is dat die persoon zijn functie vervuld, zonder dat dit op significante wijze belemmert wordt door het weigeren van bloedtransfusies, dan zou ik er geen problemen mee hebben als iemand dat weigert. In tegenstelling tot het geval van abortus omwille van syndroom van Down is het overigens onmogelijk dat een ziekenhuis bloedtransfusies zou weigeren, zonder dat iemand daar last van heeft; omdat bloedtransfusies nogal eens dringend zijn. De vrouw die haar kind wil laten aborteren, omdat het gehandicapt is, kan een kwartiertje langer rijden naar het ziekenhuis verderop, dat lijkt me nou niet echt een ramp. Iemand die dood aan het gaan is en een bloedtransfusie nodig heeft kan dat niet.
Dat is dan een verschil in visie: waar jij bereid zou zijn om "dienstweigering" op morele/religieuze gronden voor bepaalde aspecten van iemands werk toe te laten zolang het niet zorgt voor al te grote problemen in de praktijk, ben ik eerder van mening dat je in de uitoefening van je beroep soms dingen zult moeten doen waar je zelf geen voorstander van bent, maar die nu eenmaal een deel uitmaken van je werk.
maaarten schreef:Het lijkt mij dat deze dingen wel ernstige problemen zouden opleveren voor het normaal functioneren van deze medewerkers, in tegenstelling tot de concrete situatie van een ziekenhuis dat geen kinderen met het syndroom van Down wil aborteren.
Ik ben het helemaal met je eens dat deze medewerkers op zo'n manier niet optimaal kunnen functioneren... maar ik zie geen wezenlijk verschil tussen de - toegegeven: hypothetische - situatie van een verpleger die weigert mensen te wassen of (vleeshoudende) maaltijden rond te delen (waarvan jij dus ook aangeeft dat dat problematisch is) en een verpleger die weigert mee te werken aan een bloedtransfusie of een abortus (wat voor jou wél moet kunnen).
Waar leg je de grens? Waarom is het gewetensbezwaar van iemand die niet wil meewerken aan een bloedtransfusie of een abortus aanvaardbaar (onder het motto dat er dan wel een collega hiervoor zal inspringen, of dat er wel een ander ziekenhuis in de buurt is dat hiervoor kan zorgen), maar het gewetensbezwaar van iemand die weigert patiënten te wassen of (vleeshoudende) maaltijden rond te delen, wél een probleem?
maaarten schreef:Het gaat bij weigerambtenaren niet om de persoon die homoseksueel is, maar om het huwelijk, dat tussen twee mensen van hetzelfde geslacht gesloten wordt. Het gaat niet om kwade wil tegenover de personen, maar om een bepaalde visie op het huwelijk. Nogmaals; als deze regeling tot gevolg zou hebben dat het homoseksuelen daadwerkelijk lastig gemaakt werd om te trouwen, waar ze volgens de wet wel recht op hebben, dan was het een ander verhaal. Praktisch leverde het echter geen problemen op voor zover ik weet.
Okee, dus een racistische ambtenaar màg van jou een gemengd huwelijk weigeren met als verdediging dat zijn visie op het huwelijk is dat het voorbehouden moet zijn aan blanken.
En een atheistische ambtenaar màg van jou een huwelijk tussen twee christenen weigeren met als verdediging dat zijn visie op het huwelijk is dat het voorbehouden moet zijn aan niet-christenen.
En een homoseksuele ambtenaar màg van jou een huwelijk van een man en vrouw weigeren, omdat zijn visie op het huwelijk is dat het voorbehouden is aan twee mannen OF twee vrouwen.
En een gelovige ambtenaar màg van jou het huwelijk weigeren van twee zestigers, omdat zijn visie op het huwelijk is dat het geacht wordt kinderen voort te brengen.
Allemaal aanvaardbare gronden tot weigering; er zal immers altijd wel een andere ambtenaar gevonden kunnen worden zijn die het koppel in kwestie wél wil huwen.
Het is je goed recht zo te redeneren, maar ik ben het er niet mee eens.
maaarten schreef:Dan ben ik in deze zaak toch ietsje pragmatischer ingesteld; mijns inziens dienen dergelijke situaties pas aangepast te worden als het daadwerkelijk chaos wordt, of als de mensen geen toegang krijgen tot datgene waar ze recht op hebben. In de feitelijke situatie omtrent weigerambtenaren en een ziekenhuis dat geen abortus wou uitvoeren op kinderen van het syndroom van Down was er praktisch voor zover ik weet geen probleem. Alle moeders die hun kind niet wilden, omdat het gehandicapt was, konden het laten aborteren, en alle homo's konden trouwen.
Zoals gezegd: een verschil in visie. Ik denk niet dat we het gauw eens zullen worden over dit soort zaken, maar fijn om hierover eens van gedachten te wisselen met je.
maaarten schreef:Oh, ik ben het met je eens dat het nu allemaal redelijk prima gaat. Alleen de tendens vind ik een beetje zorgwekkend. Dat de SGP gedwongen werd het vrouwenstandpunt aan te passen bijvoorbeeld; een aantal jaartjes geleden toen dat ook ter sprake kwam, was de D66 daar nog fel tegen, omdat ze wettelijke maatregelen tegen politieke partijen toch een beetje eng vonden. Als die tendens zich doorzet voorzie ik in de niet al te verre toekomst wel wat serieuzere problemen.
Fijn, toch een puntje waarover we het eens zijn: zo slecht hebben we het nog niet

Kijk, wat dat vrouwenstandpunt betreft: ik vind die gedwongen aanpassing ook niet ideaal (de denkwijze van de partijleden kan je immers niet van buitenaf verplicht veranderen), hoewel ik niet verdacht kan worden van veel sympathie voor de SGP. Maar lidmaatschap van een politieke partij is een vrije keuze die je maakt, en moest ik een gelovige vrouw met politieke ambities zijn, dan zou ik me ofwel bij een andere partij aansluiten, ofwel zelf een partij oprichten... maar niet per sé lid willen worden van een partij die vindt dat vrouwen niet thuishoren in uitvoerende politieke mandaten.