We beschouwde de kerk van Rome als de antichrist"

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Faramir

Re: We beschouwde de kerk van Rome als de antichrist"

Berichtdoor Faramir » 11 mar 2013 17:04

Ik ben niet getergd door kritiek, die heb ik zelf namelijk ook wel en ook op bepaalde aspecten van de katholieke Kerk. Wat vervelend wordt zijn de halve waarheden en hele leugens die over de katholieke Kerk hier als gemeengoed worden genomen. Gewoon keihard aantoonbare nonsens die al enkele eeuwen hooggehouden worden binnen bepaalde calvinistische stromingen. Schijnbaar is men in al die eeuwen nog steeds niet verder gekomen dan stropoppen verbranden. Maar ook dat zal wel steeds minder worden sinds internet steeds opener wordt binnen bepaalde calvinistische stromingen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 mar 2013 21:03

Het is goed dat de RKK nu bezig is zaken onder het tapijt vandaan te halen. Het is dan ook niet nuttig om nu bikkelhard op de RKK in te hakken, maar voor deze kerk en voor de mensen in deze kerk te bidden opdat de ingeslagen weg mag worden voltooid opdat mensen die voor het leven getekend zijn, erkenning en naastenliefde mogen ontvangen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 11 mar 2013 21:45

Optimatus schreef:Het is goed dat de RKK nu bezig is zaken onder het tapijt vandaan te halen. Het is dan ook niet nuttig om nu bikkelhard op de RKK in te hakken, maar voor deze kerk en voor de mensen in deze kerk te bidden opdat de ingeslagen weg mag worden voltooid opdat mensen die voor het leven getekend zijn, erkenning en naastenliefde mogen ontvangen.

Bid dan met ons mee dat het conclaaf lef en wijsheid heeft

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 mar 2013 22:31

Ge vraagt me iets te doen hetwelk ik reeds doe :) Ik gun de RKK ambtsdragers die zich laten leiden door de Heilige Geest tot eer van God en van zijn gehele heilige kerk.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 12 mar 2013 07:11

Optimatus schreef:Ik wil de kemphanen toch even een tekst laten zien, namelijk Mattheüs 6:2-4. In dit evangelie luidt het woord des Heeren aldus:

2 Wanneer gij dan aalmoes doet, zo laat voor u niet trompetten, gelijk de geveinsden in de synagogen en op de straten doen, opdat zij van de mensen geëerd mogen worden. Voorwaar zeg Ik u: Zij hebben hun loon weg.
3 Maar als gij aalmoes doet, zo laat uw linkerhand niet weten, wat uw rechter doet;
4 Opdat uw aalmoes in het verborgen zij; en uw Vader, Die in het verborgen ziet, Die zal het u in het openbaar vergelden.

Wellicht dat men zich dan nog eens bedenke, of men wel met lijstjes van welke kerk het meeste in welk werelddeel heeft gedaan.

Dank je. Ik had alleen verwacht dat wel begrepen zou worden dat het argument alleen al not-done is omdat de eventuele torens even hoog zouden worden, ik denk slechts aan de torenbouw van Babel... :wink:
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 12 mar 2013 08:41

@Floppie
Waar heb jij het nu ineens over?

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 12 mar 2013 09:14

boer schreef:@Floppie
Waar heb jij het nu ineens over?

Ik grijp terug op een discussie die enkele pagina's geleden gevoerd werd over hoe nuttig de RKK en de calvinisten zich maken en maakten aangaande hulp aan hun naasten.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 12 mar 2013 16:12

Faramir schreef:Ik ben niet getergd door kritiek, die heb ik zelf namelijk ook wel en ook op bepaalde aspecten van de katholieke Kerk. Wat vervelend wordt zijn de halve waarheden en hele leugens die over de katholieke Kerk hier als gemeengoed worden genomen. Gewoon keihard aantoonbare nonsens die al enkele eeuwen hooggehouden worden binnen bepaalde calvinistische stromingen. Schijnbaar is men in al die eeuwen nog steeds niet verder gekomen dan stropoppen verbranden. Maar ook dat zal wel steeds minder worden sinds internet steeds opener wordt binnen bepaalde calvinistische stromingen.

Dat hoop ik ook. Overigens is het maar een klein deel van het protestantisme dat nog zo vervelend oordeelt over de RKK. Mijn kerk organiseert bv samen met de roomse parochie een Palmpasen optocht door de kinderen. Meer zit er niet in omdat van roomse zijde bv geen gezamenlijke Maaltijd van de Heer gehouden mag worden. Dat heeft te maken met het zelfbeeld dat de RKK heeft (De Ware Kerk). Aan ons zal het echter niet liggen.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 12 mar 2013 16:17

hubert schreef:Dat hoop ik ook. Overigens is het maar een klein deel van het protestantisme dat nog zo vervelend oordeelt over de RKK. Mijn kerk organiseert bv samen met de roomse parochie een Palmpasen optocht door de kinderen. Meer zit er niet in omdat van roomse zijde bv geen gezamenlijke Maaltijd van de Heer gehouden mag worden. Dat heeft te maken met het zelfbeeld dat de RKK heeft (De Ware Kerk). Aan ons zal het echter niet liggen.

Meer kan wel degelijk. Je zou samen gebedsvieringen door de weeks kunnen houden. Je kan in de diaconie heel veel samen opzetten om bijvoorbeeld arme gezinnen of zwervers te helpen. En zo zijn er nog heel veel dingen die je samen zou kunnen doen. Behalve de eucharistie delen met mensen die een ander geloof hebben. Evengoed ga ik niet aan het protestantse avondmaal. 'de ware kerk' is overigens een protestantse uitvinding, de katholieke Kerk hanteert dat niet.

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 12 mar 2013 16:19

Misschien zou de discussie al beter worden gevoerd als er geen mensen bij betrokken zouden worden, maar dat het topic genoemd was: We beschouwen de leer van de kerk van Rome als antichristelijk.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 12 mar 2013 16:24

Floppie schreef:Misschien zou de discussie al beter worden gevoerd als er geen mensen bij betrokken zouden worden, maar dat het topic genoemd was: We beschouwen de leer van de kerk van Rome als antichristelijk.

Dat zou het artikel waarmee dit topic geopend is niet dekken. Die gaat namelijk over de verleden tijd en niet de tegenwoordige tijd. En wie zijn 'we' in deze? Jouw kerkgenootschap, of enkel jij en een groepje mensen uit dat kerkgenootschap, of de overkoepelende organisatie enz enz.

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 12 mar 2013 16:52

Faramir schreef:Dat zou het artikel waarmee dit topic geopend is niet dekken. Die gaat namelijk over de verleden tijd en niet de tegenwoordige tijd. En wie zijn 'we' in deze? Jouw kerkgenootschap, of enkel jij en een groepje mensen uit dat kerkgenootschap, of de overkoepelende organisatie enz enz.

In principe maakt het niet uit wie wie zijn, het gaat erom dat de discussie over zaken gaat en niet over mensen.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 12 mar 2013 16:57

Floppie schreef:In principe maakt het niet uit wie wie zijn, het gaat erom dat de discussie over zaken gaat en niet over mensen.

Het gaat wel degelijk over mensen. Ik weet niet hoe dat protestanten zit maar het katholicisme is een integraal onderdeel van mijzelf. Mijn geloof is niet iets wat ik achter de voordeur achterlaat of enkel een uurtje op zondag beleef.

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 12 mar 2013 17:03

Maar dergelijke feiten moeten wel objectief beoordeeld worden.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 12 mar 2013 17:08

Floppie schreef:Maar dergelijke feiten moeten wel objectief beoordeeld worden.

Dat kan. Dat zie ik hier echter niet snel gebeuren. Men interpreteert er vrolijk op los en is over het algemeen maar zeer gering geïnteresseerd in wat x of y nou werkelijk inhoud. Men wil slechts vanuit de eigen protestantse kaders kijken naar andere geloven/levensbeschouwingen, de eigen vooroordelen moeten overeind gehouden worden. Met objectiviteit heeft het vrij weinig van doen.

Terug naar “Archief”