We beschouwde de kerk van Rome als de antichrist"

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JHM
Kapitein
Kapitein

Re: We beschouwde de kerk van Rome als de antichrist"

Berichtdoor JHM » 07 mar 2013 17:10

Faramir schreef:Wat zijn dat voor een Oost-Duitse praktijken om iemand te verbannen en dat niet mee te delen aan de mensen wie met hem/haar in gesprek zijn?

De vraag is, heeft Lichtzwaard zijn profiel zelf verwijderd of heeft hij een ban? Er staat namelijk geen 'banned' ofzo bij zijn profiel. Wellicht kan een moderator hier meer opheldering over geven?
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 08 mar 2013 14:48

Lichtzwaard voegde inderdaad niet veel toe aan dit forum, maar om hem nu te verbannen van dit onderdeel is ook zo wat. Zelf ben ik ook verbannen van de specifieke onderdelen, omdat ik blijkbaar niet alles onderschrijf waar ik voor 'getekend' heb.
Dat is uiteraard een zwaktebod, maar ik ben toch wel verknocht geraakt aan dit forum en leer er ook wel van.

De rkk is de antichrist niet, ondanks de vele dwalingen. Integendeel, Christus wordt juist heel hoog gehouden. Het zijn juist meer de dingen eromheen die mij storen. Celibaat, Mariaverering, VERKRAMPTE SEKSUELE MORAAL, kindermisbruik, pausdom, homovijandigheid, politieke intriges, het op één podium zitten van prelaten met dictators, het niet opkomen voor de verdrukten etc. Dat strookt volgens mij niet met een kerk die Jezus volgt, maar is meer een (machts)doel op zich geworden. Daarom zou ik er nooit lid van kunnen en willen zijn. Dan maar liever de catholica zoals die in de pluriforme PKN gepraktiseerd wordt. Als je de Bijbel bestudeert dan merk je dat deze wel 10 verschillende manieren geïnterpreteerd kan worden. Waarom zou je je tot 1 manier beperken?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 08 mar 2013 17:07

Wat een vooroordelen weer en een zeer eenzijdig en niet overeenkomstig beeld van de katholieke Kerk. Grappig dat vele calvinisten zich nog zo in een ivoren toren wanen terwijl ze zelf zo weinig hebben klaargespeeld in de wereld. Op het gebied van diaconie alleen al kan alle calvinistische inzet nog niet in de schaduw staan van de katholieke. Maar goed, houd je 17e eeuwse oorlogspopaganda vooral heel hoog, des te harder de val.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 08 mar 2013 17:09

Faramir schreef:Wat een vooroordelen weer en een zeer eenzijdig en niet overeenkomstig beeld van de katholieke Kerk. Grappig dat vele calvinisten zich nog zo in een ivoren toren wanen terwijl ze zelf zo weinig hebben klaargespeeld in de wereld. Op het gebied van diaconie alleen al kan alle calvinistische inzet nog niet in de schaduw staan van de katholieke. Maar goed, houd je 17e eeuwse oorlogspopaganda vooral heel hoog, des te harder de val.

Hahaha, over vooroordelen gesproken.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 08 mar 2013 17:16

Ik weet dat er calvinisten zijn die hun eigen stroming uitermate belangrijk vinden, dat zijn ze echter niet. Niet qua aantallen, niet qua invloed op het wereldtoneel en niet qua inzet voor anderen in de wereld. Daarnaast hebben zij er , net zoals alle kerken waar zij zo op afgeven, een ongelofelijk potje van gemaakt.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 08 mar 2013 17:25

Faramir schreef:Ik weet dat er calvinisten zijn die hun eigen stroming uitermate belangrijk vinden, dat zijn ze echter niet. Niet qua aantallen, niet qua invloed op het wereldtoneel en niet qua inzet voor anderen in de wereld. Daarnaast hebben zij er , net zoals alle kerken waar zij zo op afgeven, een ongelofelijk potje van gemaakt.

Ok zullen we als voorbeeld eens zuid amerika nemen waar bisschoppen liever hebben dat hun schapen snuivend of dronken dood gaan, dan dat deze schapen hulp mogen aannemen van evangelische of reformatorische stichtingen.

Waar de RKK inderdaad al eeuwen ervoor gezorgd hebben dat er een goede geldstroom richting Europa ging. Inderdaad diakonaal vermogen, maar gebruikt is voor investeringen in het kopen van aandelen in grote fabrieken.

Even terug naar zuid amerika, hoe denk je dat het voelt als je probeert hulp te verlenen aan een paar ernstige zieken in een sloppenwijk en meneer bisschop roept een fatwa over je uit. En dat je dan moet rennen voor je leven.

Over zooitje maken gesproken.

(Gelukkig zijn er ook RKK'ers die wel helpen, maar dat wel in stilte moeten doen omdat ze anders een paar RK-diehards in hun nek krijgen)
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 08 mar 2013 17:31

Dank je wel voor je prachtige praktijkvoorbeeld Speedy. Fijn dat je datgene wat ik schreef gelijk bewezen hebt. En blijf vooral in die ivoren toren zitten hè, de realiteit is op dit moment nog veel te confronterend voor je.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 08 mar 2013 17:35

Faramir schreef:Dank je wel voor je prachtige praktijkvoorbeeld Speedy. Fijn dat je datgene wat ik schreef gelijk bewezen hebt. En blijf vooral in die ivoren toren zitten hè, de realiteit is op dit moment nog veel te confronterend voor je.

Tja, inderdaad praktijkvoorbeeld. Jij roept hier heel zielig dat er constant vooroordelen richting Rome worden gedaan, en verder zit je hier jouw gestoorde beeld van 'calvinistisch' Nederland neer te zetten.

Ik denk dat de RKK de laatste jaren meer heeft moeten verantwoorden vanwege het zooitje wat ze hebben moeten creëren.

Dat er veel loos is in kerken/gemeenten heb ik al meerdere malen neer proberen te zetten. Maar het promoten van een kerk op de wijze waarop jij dat doet is met een visie rennen door een tunnel.

Ps. Ik heb er nog bijgezet dat er ook goede RKK'ers daar zitten, maar dat er in de leiding zaken gebeuren die het daglicht niet kunnen verdragen.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 08 mar 2013 17:45

Speedy schreef:Tja, inderdaad praktijkvoorbeeld. Jij roept hier heel zielig dat er constant vooroordelen richting Rome worden gedaan, en verder zit je hier jouw gestoorde beeld van 'calvinistisch' Nederland neer te zetten.

Want wat heeft calvinistisch Nederland dan wel voor elkaar gekregen in de wereld? Altijd kankeren op de katholieke Kerk terwijl die in de praktijk wel honderden en honderden ziekenhuizen, verzorgingshuizen, internaten en scholen opgezet heeft en runt in enkel Afrika alleen al. Behalve hier en daar een projectie, wat hebben de calvinistische kerken constructief in Afrika neergezet?
Ik denk dat de RKK de laatste jaren meer heeft moeten verantwoorden vanwege het zooitje wat ze hebben moeten creëren.

Ze hebben dan ook meer verantwoord. Maar je denkt toch zeker niet dat het calvinisme een haar beter is? Heb je dan werkelijk niets opgestoken van de rapporten (Samson, Deetman) die inmiddels zijn verschenen en de berichten die oa de PKN heeft geschreven.
Dat er veel loos is in kerken/gemeenten heb ik al meerdere malen neer proberen te zetten. Maar het promoten van een kerk op de wijze waarop jij dat doet is met een visie rennen door een tunnel.

Ik promoot alleen niets op dit forum. Ga enkel in op de gebruikelijke bullshit die calvinisten elkaar wijsmaken over de katholieke Kerk.
Ps. Ik heb er nog bijgezet dat er ook goede RKK'ers daar zitten, maar dat er in de leiding zaken gebeuren die het daglicht niet kunnen verdragen.

Volgens Amerikaans onderzoek is 0,3% van de Amerikaanse priesters aangeklaagd wegens misbruik, nog niet veroordeeld, slechts aangeklaagd dus de schuld moet nog bewezen worden. 99,7% is dus nooit aangeklaagd en dan heb jij het over dat er ook wel goede tussenzitten? Jij neemt de uitzondering tot de norm.

Heel veel plezier met je verwrongen wereldbeeld. Schijnbaar moet er binnen het calvinisme nog steeds goed angst ingepraat worden over al het andere en de katholieke Kerk voorop om de gelederen gesloten te houden. God zij dank heeft de katholieke Kerk die tijd lang en breed achter zich gelaten.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 mar 2013 21:12

Faramir, de meeste Nederlandse protestantse kerken hebben niet als kerkgenootschap allerlei zaken opgezet, maar hebben mensen individueel uitgezonden. Er zijn talloze protestants-christelijke organisaties die zich op allerlei manieren inzetten, zonder direct gelieerd te zijn aan een kerkgenootschap.

Het gaat er ook niet om wie wat doet voor de naaste, als het maar gedaan wordt.

Ik heb overigens in Ruhengeri (Noord-Rwanda) gezien hoe Caritas opereert en ik kan daar lovende woorden over spreken.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 09 mar 2013 14:09

Faramir schreef:Want wat heeft calvinistisch Nederland dan wel voor elkaar gekregen in de wereld? Altijd kankeren op de katholieke Kerk terwijl die in de praktijk wel honderden en honderden ziekenhuizen, verzorgingshuizen, internaten en scholen opgezet heeft en runt in enkel Afrika alleen al. Behalve hier en daar een projectie, wat hebben de calvinistische kerken constructief in Afrika neergezet?

Ik zou graag de lijst zien van de honderden, maar dan ook honderden ziekenhuizen die de Rooms Katholieke Kerk van Nederland, (en dus niet de Katholieke Kerk) heeft opgezet.

Ze hebben dan ook meer verantwoord. Maar je denkt toch zeker niet dat het calvinisme een haar beter is? Heb je dan werkelijk niets opgestoken van de rapporten (Samson, Deetman) die inmiddels zijn verschenen en de berichten die oa de PKN heeft geschreven.

Wel slechter? Is dat de houding?

Heel veel plezier met je verwrongen wereldbeeld. Schijnbaar moet er binnen het calvinisme nog steeds goed angst ingepraat worden over al het andere en de katholieke Kerk voorop om de gelederen gesloten te houden. God zij dank heeft de katholieke Kerk die tijd lang en breed achter zich gelaten.

Dit klinkt me niet in de oren alsof er een algemene broederschap gaat worden opgericht. :wink:
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 09 mar 2013 14:53

Floppie schreef:Ik zou graag de lijst zien van de honderden, maar dan ook honderden ziekenhuizen die de Rooms Katholieke Kerk van Nederland, (en dus niet de Katholieke Kerk) heeft opgezet.

Contextueel lezen is lastig voor je? Heb je het woordje Afrika niet gemist?
Maar ook in Nederland zijn er vele ziekenhuizen, scholen, universiteiten en verzorgingshuizen door de katholieke Kerk opgericht. Kijk maar eens naar de namen van vele van deze instellingen en lees wat over de geschiedenis ervan.
Wel slechter? Is dat de houding?

Niet een houding van mijn voorkeur. En over slechter of beter doe ik geen uitspraak. Maar schijnbaar is de realiteit erg moeilijk voor sommigen. En de realiteit is dat misbruik overal voorkomt en voor is gekomen, zelfs binnen de meest rechtzinnige protestantse stromingen.

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 09 mar 2013 17:57

Faramir schreef:Contextueel lezen is lastig voor je? Heb je het woordje Afrika niet gemist?
Maar ook in Nederland zijn er vele ziekenhuizen, scholen, universiteiten en verzorgingshuizen door de katholieke Kerk opgericht. Kijk maar eens naar de namen van vele van deze instellingen en lees wat over de geschiedenis ervan.

Welnee, ik begreep prima wat jij bedoelde. Alleen ging het me om de RK in Nederland die projecten opzet in Afrika. Je hebt het ook over de calvinisten in Nederland, dus ik vraag me af...
O ja. En ook genoeg door de calvinisten.

Niet een houding van mijn voorkeur. En over slechter of beter doe ik geen uitspraak. Maar schijnbaar is de realiteit erg moeilijk voor sommigen. En de realiteit is dat misbruik overal voorkomt en voor is gekomen, zelfs binnen de meest rechtzinnige protestantse stromingen.

Dat ben ik met je eens. Maar daarom mag het wel onder ogen worden gezien. Als er iets openbaar komt mag daar gerust op gereageerd worden.
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 09 mar 2013 18:49

Floppie schreef:Dat ben ik met je eens. Maar daarom mag het wel onder ogen worden gezien. Als er iets openbaar komt mag daar gerust op gereageerd worden.

Zonder meer. Maar om het nou als argument op zo'n beetje alles te gebruiken slaat nergens op.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 mar 2013 20:00

Ik wil de kemphanen toch even een tekst laten zien, namelijk Mattheüs 6:2-4. In dit evangelie luidt het woord des Heeren aldus:

2 Wanneer gij dan aalmoes doet, zo laat voor u niet trompetten, gelijk de geveinsden in de synagogen en op de straten doen, opdat zij van de mensen geëerd mogen worden. Voorwaar zeg Ik u: Zij hebben hun loon weg.
3 Maar als gij aalmoes doet, zo laat uw linkerhand niet weten, wat uw rechter doet;
4 Opdat uw aalmoes in het verborgen zij; en uw Vader, Die in het verborgen ziet, Die zal het u in het openbaar vergelden.

Wellicht dat men zich dan nog eens bedenke, of men wel met lijstjes van welke kerk het meeste in welk werelddeel heeft gedaan.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”