mag je een kerk verlaten?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

1a2b3c
Majoor
Majoor

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor 1a2b3c » 08 mar 2013 13:25

DDD schreef:Volgens mij kan iedereen zich beter druk maken om zijn eigen zonden dan om de zonde van de kerkelijke verdeeldheid, tenzij je natuurlijk in de positie bent om daarin verandering aan te brengen.
Je zit het één met het ander weg te poetsen, het sluit elkaar niet uit. Het is de wil van Jezus dat we één zijn, en Paulus waarschuwt ernstig tegen verdeeldheid. Belangrijk genoeg dus zou ik zeggen.(afgezien van het feit dat gelovigen zich niet met hun zonden hoeven bezig te houden, die zijn vergeven. Ze horen zich toe te wijden aan levenheiliging)
DDD schreef:Want met alle vrome woorden over de ernst van de kerkelijke verdeeldheid kiezen veel mensen in dit draadje ervoor om een kerk uit te zoeken die het best bij hen past, en op die manier zijn ze zelf geen haar beter. Natuurlijk is het goed om zelf goed na te denken. Maar als je een kerk uitzoekt naar eigen smaak doe je niets anders dan wat de kerkscheurmakers in het verleden hebben gedaan, maar dan op het persoonlijk vlak.
Als je naar een bestaande gemeente gaat veroorzaak je geen kerkscheuring, dus dat is zeker niet hetzelfde.
Ondanks dat de gemeente waar ik eerder ging qua muziekstijl en andere uiterlijke dingen niet mijn smaak is, zou me best hebben aangepast als de verkondiging goed was geweest.

DDD
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor DDD » 08 mar 2013 13:28

Dat ben ik dus niet met je eens. Als je de kerk verlaat dan scheur je jezelf daarvan af. Dat er dan totaal niet meer bestaande kerken zijn wil nog niet zeggen dat je de gemeente van Christus waarvan je lid bent niet verdeelt.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 08 mar 2013 14:00

DDD schreef:Dat ben ik dus niet met je eens. Als je de kerk verlaat dan scheur je jezelf daarvan af. Dat er dan totaal niet meer bestaande kerken zijn wil nog niet zeggen dat je de gemeente van Christus waarvan je lid bent niet verdeelt.
Och, ik zat in een gemeente waar 10-12 mensen van de 850 aan het avondmaal gingen. De rest rekende zichzelf niet als wedergeboren.
Er is alleen maar binding met gelovigen, dus er viel niet veel te scheuren. (ik heb het niet over natuurlijke binding uiteraard)
De Gemeente, het lichaam van Christus kan niet verdeeld zijn 1 Kor.1:13. Dus kijk ik niet naar naamkaartjes.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 08 mar 2013 14:35

Het grote voordeel van het protestantisme is dat je een kerk of gemeente kunt kiezen die het best aansluit bij je persoonlijk geloof. Dat in tegenstelling tot bv de rkk waar het (uiterlijk) koekoek één deun is. Alles begint met mea culpa 2x. Om het priestertekort op te lossen zouden ze net zo goed een robot neer kunnen zetten. Het zou mij te saai zijn!

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 08 mar 2013 15:15

Grappig, want ik voel me erg aangesproken door de liturgie in een oud-katholieke kerk. In tegenstelling tot de gereformeerde kerk waar ik officieel lid van ben, daar wordt ik dan weer helemaal niet geraakt door de liturgie. Zo zie je maar hoe mensen kunnen verschillen in smaak en ervaring.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 08 mar 2013 15:35

DDD schreef:Dat ben ik dus niet met je eens. Als je de kerk verlaat dan scheur je jezelf daarvan af. Dat er dan totaal niet meer bestaande kerken zijn wil nog niet zeggen dat je de gemeente van Christus waarvan je lid bent niet verdeelt.

Over wat voor kerk heb jij het?
Een met handen gebouwd?

DDD
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor DDD » 08 mar 2013 16:37

1a2b3c schreef:Och, ik zat in een gemeente waar 10-12 mensen van de 850 aan het avondmaal gingen. De rest rekende zichzelf niet als wedergeboren.
Er is alleen maar binding met gelovigen, dus er viel niet veel te scheuren. (ik heb het niet over natuurlijke binding uiteraard)
De Gemeente, het lichaam van Christus kan niet verdeeld zijn 1 Kor.1:13. Dus kijk ik niet naar naamkaartjes.

Pardon? Hoe weet jij dat er onder de anderen ook geen kinderen van God waren? En bovendien: hoe kom je op het idee dat de anderen niet allemaal kinderen van het verbond zijn?

Ik vind dat je de zaken omdraait. De gemeente mag niet verdeeld zijn, in die zin dat er allerlei varianten van gemeenten zijn die elkaar niet kunnen luchten of zien. Maar dat geeft je nog niet het recht op persoonlijk niveau precies hetzelfde te doen.

@Boer:
Natuurlijk over de kerkgemeenschap waarvan je deel uitmaakt.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 08 mar 2013 16:46

DDD schreef:
Pardon? Hoe weet jij dat er onder de anderen ook geen kinderen van God waren? En bovendien: hoe kom je op het idee dat de anderen niet allemaal kinderen van het verbond zijn?

Ik vind dat je de zaken omdraait. De gemeente mag niet verdeeld zijn, in die zin dat er allerlei varianten van gemeenten zijn die elkaar niet kunnen luchten of zien. Maar dat geeft je nog niet het recht op persoonlijk niveau precies hetzelfde te doen.

@Boer:
Natuurlijk over de kerkgemeenschap waarvan je deel uitmaakt.

waar vind ik dat woord ''verbondskinderen'' in de bijbel (NT)
Iemand die zijn broeder niet kan luchten of zien?
Denk je dat in zo iemand Gods Geest kan wonen?
De gemeenschap waar je deel van uit maakt is NIET de Kerk (ecclesiastes)
de gemeente van geestelijke bouwstenen is de Kerk.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 08 mar 2013 17:44

DDD schreef:Pardon? Hoe weet jij dat er onder de anderen ook geen kinderen van God waren? En bovendien: hoe kom je op het idee dat de anderen niet allemaal kinderen van het verbond zijn?
Goed lezen, ik zeg niet dat ik dat weet maar: De rest rekende zichzelf niet als wedergeboren. Ik hoop van harte dat daar mensen tussen zitten die zichzelf verkeerd inschatten.
Ik ga in dit topic niet over het verbond beginnen, ik zou zeggen: ga je Bijbel eens lezen en kijk met wie de verbonden zijn gemaakt.
DDD schreef:Ik vind dat je de zaken omdraait. De gemeente mag niet verdeeld zijn, in die zin dat er allerlei varianten van gemeenten zijn die elkaar niet kunnen luchten of zien. Maar dat geeft je nog niet het recht op persoonlijk niveau precies hetzelfde te doen.
Net als iedereen heb ik het volste recht om, dat wat geleerd wordt in een gemeente, aan de Bijbel te toetsen. Dat heeft niets te maken met 'elkaar niet kunnen luchten of zien'.
Ik zou niet weten wat ik omdraai, en wie ik niet kan luchten of zien?

DDD
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor DDD » 08 mar 2013 18:12

Het gaat hier niet over het recht om wat er verteld wordt in een kerk aan de bijbel te toetsen. Dit draadje draait om de vraag of en zo ja in welke gevallen je een kerkgemeenschap mag verlaten.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 08 mar 2013 18:46

DDD schreef:Het gaat hier niet over het recht om wat er verteld wordt in een kerk aan de bijbel te toetsen. Dit draadje draait om de vraag of en zo ja in welke gevallen je een kerkgemeenschap mag verlaten.
Je springt zelf elke keer van de hak op de tak, ik reageer alleen maar op jouw reacties. Ik had het al gezegd maar nog maar eens dan: naar mijn mening mag je je eigen kerkverband verlaten als er niet gepredikt wordt overeenkomstig Gods Woord, zie verder de reacties van Boaz want daar ben ik het helemaal mee eens en het heeft geen zin dat alles hier dubbel komt te staan.

DDD
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor DDD » 08 mar 2013 19:00

Daar heb je dan weer helemaal gelijk in. Dan zijn we het niet helemaal eens, maar hierover wel. :)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 mar 2013 21:27

Speedy schreef:Daarnaast nog oecumenisch richting de HHK als organist .........

Als HHK-vrienden trouwen en me vragen om te spelen, dan doe ik dat met plezier. Ik speel in Oostenrijk sinds een paar jaar in de RK mis als we daar met vakantie zijn (best leuk als je een paar dagen later nog een complimentje een skiliftbediende krijgt), en ik ben inmiddels ook organist bij de Geref. Bond in Berkenwoude, ook tot wederzijdse tevredenheid.

De bladen van de diverse organistenverenigingen spreken met veel respect over goede musici uit andere kerkgemeenschappen. Misschien is het wel het grote voordeel van de organisten: wij zitten in de kerk nogal hoog en daarom kunnen we makkelijk(er) over kerkmuren kijken.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 11 mar 2013 12:34

Optimatus schreef:De bladen van de diverse organistenverenigingen spreken met veel respect over goede musici uit andere kerkgemeenschappen. Misschien is het wel het grote voordeel van de organisten: wij zitten in de kerk nogal hoog en daarom kunnen we makkelijk(er) over kerkmuren kijken.
Had ik tóch organist moeten worden! ;-)
"Een libelle zweeft over het water..."

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 11 mar 2013 13:43

Wij mensen hebben onze kerken afgezonderd van elkaar door er naampjes aan te geven. De afscheidingen doen vermoeden dat we de kerk gezuiverd hebben van het kaf, maar de geschiedenis leert dat er altijd nieuw kaf tussen ontstaat (en zodoende er nog eens afgescheiden wordt).

Deden de profeten in het Oude Testament dat eigenlijk ook? Richtten zij hun eigen "verkoren volksclubje" op onder de joden? Volgens mij niet. Zij zagen altijd verbonden met alle andere israelieten. Afscheiden deden ze dus niet. Wat wel? Gods Woord verkondigen. Dat is het enige wat uitkomst kan bieden. Terug naar het Woord. Bekering is de sterkste en enige manier om mensen bij God te brengen.

Wij hebben onze kerken wel namen gegeven en als het aan ons ligt, is alleen onze eigen kerk de ware kerk met de zuivere leer. Maar God kijkt over die grenzen heen. Hij beziet het gehele Lichaam. De enige manier om het kaf te bestrijden is het verkondigen van Gods Woord, en dus door vertrouwen en geloof in Zijn Werk.

Uit het hogepriesterlijke gebed van Christus wordt het belang van eenheid nog meer benadrukt: (Joh. 17)
En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor degenen, die door hun woord in Mij geloven zullen.
Opdat zij allen een zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons een zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.

Vooral de tweede 'opdat' is belangrijk. Eenheid is nodig voor de uitbreiding van het geloof. Als we dus niet een zijn, laten we er dus alles aan doen om dat wel te worden. Is dat niet een grote reden voor de leegloop van de kerken? De verloren schapen en zonen zijn toch het allerbelangrijkst waar we ons over moeten bekommeren? We moeten toch niet als jaloerse broers de gevonden (verloren) zonen zwart proberen te maken?

En wat dacht je van 1 korinthe 12:
Ja veeleer, de leden, die ons dunken de zwakste des lichaams te zijn, die zijn nodig.
En die ons dunken de minst eerlijke leden des lichaams te zijn, denzelven doen wij overvloediger eer aan; en onze onsierlijke leden hebben overvloediger versiering.
Doch onze sierlijke hebben het niet van node; maar God heeft het lichaam alzo samengevoegd, gevende overvloediger eer aan hetgeen gebrek aan dezelve heeft;
Opdat geen tweedracht in het lichaam zij, maar de leden voor elkander gelijke zorg zouden dragen.
En hetzij dat een lid lijdt, zo lijden al de leden mede; hetzij dat een lid verheerlijkt wordt, zo verblijden zich al de leden mede.

Dit is een spiegel, aangereikt door de Heilige Geest. Kijken wij daar wel eens in? Of zijn andere problemen eerst nog belangrijker?

En 1 Petrus 4:
Maar vooral hebt vurige liefde tot elkander; want de liefde zal menigte van zonden bedekken.

Die liefde is het belangrijkst.
Efeze 4:
En Dezelfde heeft gegeven sommigen tot apostelen, en sommigen tot profeten, en sommigen tot evangelisten, en sommigen tot herders en leraars;
Tot de volmaking der heiligen, tot het werk der bediening, tot opbouwing des lichaams van Christus;
Totdat wij allen zullen komen tot de enigheid des geloofs en der kennis van den Zoon Gods, tot een volkomen man, tot de mate van de grootte der volheid van Christus;
Opdat wij niet meer kinderen zouden zijn, die als de vloed bewogen en omgevoerd worden met allen wind der leer, door de bedriegerij der mensen, door arglistigheid, om listiglijk tot dwaling te brengen;
Maar de waarheid betrachtende in liefde, alleszins zouden opwassen in Hem, Die het Hoofd is, namelijk Christus;
Uit Welken het gehele lichaam bekwamelijk samengevoegd en samen vastgemaakt zijnde, door alle voegselen der toebrenging, naar de werking van een iegelijk deel in zijn maat, den wasdom des lichaams bekomt, tot zijns zelfs opbouwing in de liefde.

Hebben wij het lichaam niet uiteengereten door menselijke haat en vijandschap? Welke kerk heeft nu nog de profeten, evangelisten, herders en leraars naast elkaar zitten? De enige manier om weer terug tot een lichaam te komen, is met Gods Woord, en die noemt ons de liefde als weg om tot elkaar te komen.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Terug naar “[Religie] - Open forum”