Refowebkids deel 18

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MissF
Generaal
Generaal

Re: Refowebkids deel 18

Berichtdoor MissF » 02 mar 2013 13:30

Ik denk ook dat het zeker wel functioneel is, zeker op de reformatorische scholen. Veel kinderen leren via tv en films veel Engels/Amerikaans, maar veel refo kinderen kijken al geen tv, en maar weinig films denk ik. Daarom vind ik het van de school van Jurian wel weer positief dat ze er jong mee beginnen.
Sowieso valt de school me elke keer weer mee. Gister kregen alle ouders een boekje mee over seksuele voorlichting bij kleuters. Inclusief een soort lessen, met gesprekonderwerpen tussen man en vrouw, en hoe ga je met allerlei vraagstukken om naar je kleuter toe. Zo interessant. Nu is dat hier vanzelf al aan de orde geweest, maar er staan wel goede tips in, met een christelijke visie.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 02 mar 2013 18:44

@ missf Dan is het boek van Sarina Brons- van der Wekken 'Blozen mag' ook een tip. Dat boek gaat in op de seksuele ontwikkeling van een kind vanaf baby tot adolescent ( met een chr visie). Ik heb het boek aangeschaft toen ik zwanger was van de jongste en de oudste zoveel vragen had. Er staan hele grappige voorbeelden in hoe je kan uitleggen wat menstruatie is en/of de voortplanting gaat.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 02 mar 2013 22:19

hier kaats ik altijd de vraag terug. Het kwartje gaan vanzelf wel eens een keer vallen. Mijn moeder deed dat ook altijd, vond het wel een goed idee.
K hoorde laatste dat iemand een kind van twee ging uitleggen dat de baby uit de billen komt... tja.. een ieder moet het zelf weten... Ikz ou er niet blij van worden als mijn kind van drie daar gespeeld zuo hebben en zou roepen een baby komt uit de billen oid. Ondanks dat het een feit is... Ga gewoon lekker spelen met een auto of een boek lezen over bobbi oid, of lekker samen liedjes zingen... (haha.. denk opeens aan elly en rikkert...zeg mama... waar was ik, toen ik nog niet geboren was :) ) Mijns inziens worden kinderen ook wijzer gemaakt soms dan wat zou moeten.

Juffiejuf: ik vind het wel verschillen, hoe functioneel, het is in mijn ogen functioneel als het niveau van groep 8 ook daadwerkelijk hoger komt. De engelse liederen zingen wij ook wel. We hadden een methode onder ogen die ging over engels van groep 1 tot 8, nou tja... voor mijn gevoel was het niveau van groep acht idem met het huidige niveau, dan zou ik liever meer tijd en energie stoppen in de kinderen die het juist heel moeilijk hebben op school, zodat de basis nog beter is dan dat die al is, of de pluskinderen.....
Ben blij dat ik het in mijn huidige rooster niet in hoef te passen, als we als school kiezen voor die methode is het al gauw twee keer half uur engels, tja, daar gaat dan de muziekles, of buitenspel of vrij spel, wat juist voor deze leeftijd heel erg belangrijk is.

En zelf, naar de wat hogere groepen toe, de dyslectische kinderen of juist de kinderen die al veel moeite hebben met de beheersing van de nederlandse taal als eerste taal....

Sorry, ben gewoon erg kritisch in dit soort dingen :oops:

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 03 mar 2013 13:26

Ik heb tijdens mijn studie o.a. aan de hand van 'Kindertaalverwerving - Een handboek voor het Nederlands' (S. Gillis en A. Schaerlaekens, interessant boek!) geleerd over taallerende kinderen en daarbij kwam o.a. naar voren dat als je van 2 talen een goed taalaanbod krijgt, je ze als jong kind veel makkelijker leert dan op latere leeftijd. Maar de kwaliteit van het aanbod is dus wel belangrijk...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 03 mar 2013 18:38

Waarom kaats je de vraag terug ppm? Het zijn toch normale onderwerpen die besproken moeten worden. Als ze vragen hoe een wasmachine ( ik noem maar iets) werkt, geef je toch ook antwoord? Een kind pikt toch alleen op wat ze kunnen snappen en het is vaak je eigen schaamte die het erover praten in de weg staan. Zoonlief vroeg toen ik zwanger was van de oudste ook hoe een baby geboren werd en dat legde ik hem uit en zijn reactie ; dat vind ik raar. Ik denk dat de dokter je buik opensnijdt :lol: Hij vroeg het pas weer en nu accepteerde hij het antwoord wel
In dat boek dat ik hiervoor noemde wordt juist aangegeven dat je nooit te vroeg kan beginnen, maar eerder te laat met de voorlichting.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 03 mar 2013 19:58

Ik zou ook niet zo snel de bal terugkaatsen nee, we proberen altijd eerlijke antwoorden te geven als hij een vraag stelt (alleen hij voor de tigste keer naar de bekende weg vraag door zijn eeuwige 'waaroms' zeg ik wel eens: wat denk je zelf? Maar dat gaat dan echt over herhaling).
Nu is Jurian er niet zo heel veel mee bezig, maar hij ontdekte wel dat hij iets anders had dan zijn zusje. En dan ga ik er echt niet omheen draaien of het terugleggen bij hem. Hij wilde gewoon weten hoe het toch kon dat je zonder plassertje kan plassen, want dat leek hem wel erg lastig :mrgreen: Verder vraagt hij er eigenlijk weinig over. Maar die methode zet me zelf wel aan het denken, er staan ook hele mooie gesprekpunten bij tussen man en vrouw. Het laat je wel weer even nadenken over dat soort dingen, en hoe wil je het je kinderen meegeven.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 03 mar 2013 20:12

AJL: Omdat ze nog niks kan met dat antwoord. Mijn ouders hebben dat ook altijd gedaan, tot toen op een jaar of tien mijn moeder me alle vrouwendingetjes besprak tijdens een samen uitje. SOmmige dingen zijn gewoon nog niet genoodzaakt om te weten vind ik. Laat haar maar lekker denken wat ze er van denken wil. Wordt er op school wel wat anders groepen zal ik het niet ontkennen, maar ik laat haar fantasie gewoon lekker gaan.
Ik leg lang niet alles uit. Laatst vroeg ze het verschil tussen een automaat auto en een schakelauto, nou dan merk ik op dat ze dat wel leert als ze techniek heeft op het voortgezet onderwijs.

Ze vroeg laatst ook hoe een kalf in de buik van de koe kwam, tja, ze heeft een koe en een stier ook regelmatig zien 'paardtje rijden' maar omdat in detail uit te leggen. Ze gaf zelf aan dat ze dacht dat er gewoon elk jaar een nieuw eitje in de buik zat en dat daar dan een kalfje uit kwam. Nou, das niet gek bedacht heb ik opgemerkt...

Ik vind het denk ik gewoon nog niet nodig dat ze zulke dingen weet.. en waarom.... denk misschien ook wel omdat het hier in de woonplaats ook niet gedaan wordt. Iedereen is best behoudend hier, en aangezien ik zelf ben opgevoed zo en ik het wel prettig vond, vind ik het nu ook wel oke voor mijn kind.
Ik ga geen dingen ontkennen als ze het echt gaat benoemen.

We hebben ons wel beetje de keukels gelachen vanavond toen juul op bed lag. M heeft zijn balletjes niet altijd in zijn zakje, t is soms wel vier of vijf dagen leeg, en dan zijn ze er weer, dus gister zei ik tegen mn man, die balletjes zijn ook weer pleiten van M.
We waren aan het wandelen vanmiddag en j was wat aant wiebelen net alsof ze moest plassen, dus ik vraag dat aan haar. Zegt ze, Nee, mijn balletjes zijn denk ik weg!

Whahaaa.. dus vanavond maar even uitgelegd dat alleen jongetjes dat ehbben omdat ze ok een plassertje hebben met een zakje, meisjes hebben dat gewoon niet.
Nou... haha.. ze vond het wel heel dom van zichzelf, arm kind.. kan toch gebeuren....

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 04 mar 2013 07:49

Toch denk ik dat je de kennis die ze tegenwoordig op school, bso, internet en televisie opdoen niet moet onderschatten. Kinderen zijn veel eerder 'wijs'dan vroeger en het gevaar bestaat gewoon dat ze de 'straattaal'al opgepikt hebben en je in feite op de 10e 'te laat' bent met een chr visie over dat onderwerp. Vooral meisjes zitten dan tegenwoordig al in de pubertijd en willen er niet meer over praten. Ik vind het nu wel makkelijk. IN feite is het heel plastisch wat ze allemaal willen weten. De theorie weten ze grotendeels al wel. De gesprekken over liefde en seksualteit komen dan later.

juffiejuf
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor juffiejuf » 04 mar 2013 08:13

@ ppm; ben toch wel benieuwd welke methode jij gezien hebt van engels 1 t/m 8? Het niveau is zeker weten veel hoger dan het huidige niveau van 8. Momenteel geef ik engels aan groep 6 maar dat is nu al hoger niveau dan wat ik van groep 8 was gewend.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 04 mar 2013 09:53

Bij ons op school gebruiken ze de methode "My name is Tom".

ajl, bedankt voor de boekentip!

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 04 mar 2013 10:08

AikonGirl schreef:Bij ons op school gebruiken ze de methode "My name is Tom".

ajl, bedankt voor de boekentip!

Graag gedaan. Ik heb er zelf veel aan gehad bij mijn uitleg en hoe je soms dingen kan verwooorden naar hen toe. Ik pak het er nog regelmatig bij.

Hier krijgen ze op school ook engels. Geen flauw idee welke methode. Ik kwam er twee weken terug achter dat zoonlief al een paar maanden extra werk krijgt. Hij heeft er in ieder geval niets over verteld. Ik vind het wel komisch. Als ik aan hem vraag wat hij heeft gedaan zegt hij altijd niets of noemt de hele riedel op van grote kring, kleine kring, gezongenen, gespeeld etc. Veel wijzer word ik er in ieder geval niet van. Ik ben blij dat er in maart weer 10 minutengesprekjes zijn. Even bijpraten met de juf.
Hij heeft wel heel veel vragen. Hoe de aarde kan draaien om de zon. Waarom het dan dag en nacht is, seisoensverschillen. Waarom het in Afrika heet is. Waarom bepaalde dieren waar wonen. Op zijn globe zoekt hij alles op. Alle technische en natuurkundige vragen paas ik door naar mijn man.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 04 mar 2013 10:20

Dat boek lijkt me ook een goeie inderdaad, die ga ik eens opzoeken.

Jurian vertelt ook amper over school. Ik moet het er echt uittrekken. Volgens mijn vriendinnen die juf zijn is dat juist normaal :) Maar ik heb echt geen idee wat hij op school doet. Hij kwam vorige week wel thuis met de mededeling dat hij de gymschoenen van een kind aan had gehad dat die dag ziek was. Uiteindelijk bleek dus dat hij gymschoenen moet hebben op school. Omdat hij later in de klas ingestroomd is, heb ik daar nooit iets van gehoord, en hij zal zelf ook niet even zeggen dat ik die voor hem moet kopen.
Wel zie ik dat hij steeds meer kan, qua schrijven en lezen. Maar het kan ook zijn dat zijn neefje van 5,5 hem dat aanleert, daar speelt hij 3 x per week uit school.
Wij hebben inderdaad ook in maart een 10 minuten gesprek. Ik ben heel erg benieuwd hoe het gaat op school, al denk ik dat de overstap niet verkeerd is geweest.

Maneah
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Maneah » 04 mar 2013 10:46

paprikameisje2 schreef:Ik vind het denk ik gewoon nog niet nodig dat ze zulke dingen weet.. en waarom.... denk misschien ook wel omdat het hier in de woonplaats ook niet gedaan wordt. Iedereen is best behoudend hier, en aangezien ik zelf ben opgevoed zo en ik het wel prettig vond, vind ik het nu ook wel oke voor mijn kind.
Ik ga geen dingen ontkennen als ze het echt gaat benoemen.

Dus, alle behouden mensen praten niet over deze dingen? Haha.. Ik moest even lachen om dit stukje, Ppm.
We wonen in dezelfde plaats, en ik herken dit juist helemaal niet. In mijn omgeving (vrienden, familie en kennissen) zijn ze heel open.
De kinderen krijgen eerlijke antwoorden op hun vragen.. De één heeft aan een simpel antwoord genoeg, de ander vraagt door. Maar ze worden niet met een kluitje het riet ingestuurd!
Mijn ouder waren altijd wel heel gesloten, ik hoorde alles van mijn oudere broers en zussen of van de straat.
Dat wil ik dus echt voorkomen, en 'k zal daarom altijd open en eerlijk zijn tegenover Milan.
Maar, ik heb er nog lang niet mee te maken.. ons mannetje is een half jaar jong/oud:-)
'Elk mens heeft zijn eigen waarde, zijn eigen glans, zijn eigen geheim...'

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 04 mar 2013 11:03

hoe is het met Milan Maneah?

Maneah
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Maneah » 04 mar 2013 11:18

Wat leuk dat je er naar vraagt, MissF!
Ja, gaat goed met hem. Echt een heerlijk joch, hij is elke dag vrolijk! Echt genieten!
En dat ondanks dat ie veel last heeft van eczeem (of wat het is). Dat beperkt 'm nog wel eens.
Nu heeft ie bijna 24 uur krabwantjes aan, anders is het foute boel. In een paar tellen kan hij zich tot bloedens toe open krabben.
En dat wil je niet zien. Brr! Meer moeders die eczeem-kindjes hebben?
Ik zou wel willen weten wat anderen doen, of juist niet doen? Ik vind het nog wel eens moeilijk!
En hoe gaat 't met jouw kids?
'Elk mens heeft zijn eigen waarde, zijn eigen glans, zijn eigen geheim...'

Terug naar “Archief”