Mortlach schreef:Maar dat doet Hij niet als je Jezus' offer erkent. Die is immers gestorven om jouw straf te dragen, ook al is je misdaad genocide.
In je verleden een onzuivere gedachte hebben = overspel = eeuwig branden in de hel
In je verleden genocide plegen, maar later spijt betuigen en Jezus offer erkennen = eeuwig leven in de hemel.
Zeg dus niet dat zonder God alles is geoorloofd. Juist MET God is alles geoorloofd.
Met God is niet alles geoorloofd, er staat duidelijk in de Bijbel dat gelovigen onder de wet van Christus staan. 1 Kor.9:21 - Gal.6:2.
Een samenvatting van die wet kun je vinden in de bergrede Mat.5. Gelovigen verdienen daar hun plekje niet mee, maar ze worden wie ze zijn in Christus. En dat is een proces wat begint bij geloof/wedergeboorte.
Lees verder 1 Kor. 6:9-10 eens, dat wordt tegen gelovigen gezegd.
Ik ga het niet hebben over wel of geen afval van geloof. Wat hier van toepassing is, is dat een goddeloze weg eindigt in de hel.
Iemand die zich daarop bevind verkeert in een levensgevaarlijke situatie. Hij kan zich wel bekeren, zelfs vlak voor zijn dood nog. Maar dat lijkt me toch een behoorlijk waagstuk aangezien je geen enkele garantie hebt dat je de dood tijdig ziet aankomen.
Verder is het idd zo dat God vergeeft of je schuld nou groot of klein is. Maar Hij doet meer want Hij geeft je ook een ander hart. Een hart dat wil wat Hij wil (zie nogmaals de bergrede) Ik geef toe dat christenen er vaak weinig van laten zien, en dat is heel jammer en ook niet zonder gevolgen.
Dit geldt voor gelovigen: 2 Kor. 5: 10 Want wij moeten allen voor de rechterstoel van Christus openbaar worden, opdat ieder vergelding ontvangt voor wat hij door middel van zijn lichaam gedaan heeft, hetzij goed, hetzij kwaad. 1 Kor.3: 13 ieders werk zal openbaar worden. De dag zal het namelijk duidelijk maken, omdat die in vuur verschijnt. En hoe ieders werk is, zal het vuur beproeven. 14 Als iemands werk dat hij op het fundament gebouwd heeft, standhoudt, zal hij loon ontvangen. 15 Als iemands werk verbrandt, zal hij schade lijden. Hijzelf echter zal behouden worden, maar wel zo: als door vuur heen.
maran schreef:juist.
zo kan iemand die een vreselijk slecht leven heeft geleid en massa's mensen heeft vermoord en zich op zijn sterfbed nog bekeert tot Jezus in de hemel komen.
en een atheïst, boeddhist etc.. die een voorbeeldig leven heeft geleid met mededogen voor zijn naaste niet....die belandt in de hel.
volgens de christelijke leer.....toch?
Dat kan inderdaad en dat komt omdat je de hemel niet binnen kunt gaan op eigen verdiensten.
Het toegangskaartje voor de hemel is volmaaktheid, en zelfs de voorbeeldigste mens claimt geen volmaaktheid.
Het is gewoon alles of niets, en daar hoeft niemand zich over te beklagen want Jezus biedt de hele wereld Zijn volmaaktheid aan.
De werken van ongelovigen, goed of slecht, ze tellen niet mee. Maar wanneer je Jezus aangenomen hebt krijgen de goede werken loon 1 Kor. 3.
Mortlach schreef:Goed, het eerste bezwaar is dat 10.000 talent een schuld is die nooit terugbetaald kan worden (alsof ik iemand een miljard euro schuldig zou zijn). Dan is kwijtschelden niet hetzelfde als een schuld kwijtschelden die WEL kan worden terugbetaald. Maar belangrijker is nog dat de koning zijn dienaar nooit zoveel had mogen lenen. Wederom, als ik naar de bank ga en een lening van een miljard wil, zeggen ze toch echt "nee!"
Die Koning gaf dat enorme bedrag aan Adam, en daar was niets mis mee want Adam was volledig in staat om daarmee verstandig te handelen.
Jammer genoeg verspeelde hij dat hele kapitaal, en op die manier werd het schuld.
Al zijn nakomelingen hebben die schuld geërfd, en zelf maken ze die schuld door hun eigen zonden nog groter.