Zonder God is alles geoorloofd

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Zonder God is alles geoorloofd

Berichtdoor Mortlach » 27 feb 2013 15:25

Diamantje schreef:Ja, oké, je kunt wel straf krijgen als bijvoorbeeld gevangenisstraf. Maar ik bedoel: God kan iemand voor eeuwig straffen in de Hel.

Maar dat doet Hij niet als je Jezus' offer erkent. Die is immers gestorven om jouw straf te dragen, ook al is je misdaad genocide.

In je verleden een onzuivere gedachte hebben = overspel = eeuwig branden in de hel
In je verleden genocide plegen, maar later spijt betuigen en Jezus offer erkennen = eeuwig leven in de hemel.

Zeg dus niet dat zonder God alles is geoorloofd. Juist MET God is alles geoorloofd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

maaarten

Berichtdoor maaarten » 27 feb 2013 16:49

Mortlach schreef:Maar dat doet Hij niet als je Jezus' offer erkent. Die is immers gestorven om jouw straf te dragen, ook al is je misdaad genocide.

In je verleden een onzuivere gedachte hebben = overspel = eeuwig branden in de hel
In je verleden genocide plegen, maar later spijt betuigen en Jezus offer erkennen = eeuwig leven in de hemel.

Zeg dus niet dat zonder God alles is geoorloofd. Juist MET God is alles geoorloofd.

"Want het Koninkrijk der hemelen is gelijk aan een heer des huizes, die des morgens vroeg arbeiders voor zijn wijngaard ging huren. Toen hij het met de arbeiders eens geworden was voor een schelling ’s daags, zond hij hen in zijn wijngaard. En omstreeks het derde uur ging hij naar buiten en zag nog anderen werkloos op de markt staan, en hij zeide tot hen: Gaat ook gij in de wijngaard en wat billijk is zal ik u geven. En zij gingen. Omstreeks het zesde en het negende uur ging hij wéér naar buiten en handelde evenzo. Toen hij omstreeks het elfde uur naar buiten ging, vond hij nog anderen staan en zeide tot hen: Waarom staat gij hier de gehele dag werkloos? Zij zeiden tot hem: Omdat niemand ons gehuurd heeft. Hij zeide tot hen: Gaat ook gij in de wijngaard. Toen de avond viel, zeide de heer van de wijngaard tot zijn opzichter: Roep de arbeiders en betaal het loon uit, te beginnen bij de laatsten, tot de eersten. Toen zij, die omstreeks het elfde uur gehuurd waren, kwamen, ontvingen zij ieder een schelling. Toen zij die ontvingen, morden zij tegen de heer des huizes, en zij zeiden: Deze laatsten hebben één uur gewerkt en gij hebt hen met ons gelijkgesteld, die een zware dag en de hitte hebben doorstaan. Maar hij antwoordde een van hen en zeide: Vriend, ik doe u geen onrecht. Zijt gij het niet met mij eens geworden voor een schelling? Neem het uwe en ga heen; ik wil deze laatsten hetzelfde geven als u. Staat het mij niet vrij met het mijne te doen, wat ik wil? Of is uw oog boos, omdat ik goed ben?
Alzo zullen de laatsten de eersten en de eersten de laatsten zijn."
Matt 20:1-16

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 feb 2013 17:08

maaarten schreef:Maar hij antwoordde een van hen en zeide: Vriend, ik doe u geen onrecht. Zijt gij het niet met mij eens geworden voor een schelling? Neem het uwe en ga heen; ik wil deze laatsten hetzelfde geven als u. Staat het mij niet vrij met het mijne te doen, wat ik wil? Of is uw oog boos, omdat ik goed ben?
Alzo zullen de laatsten de eersten en de eersten de laatsten zijn."
Matt 20:1-16

Ja, en hoe is dat relevant. Ze hebben allen werk gedaan alleen in verschillende mate en krijgen een gelijke beloning. Hoe heeft dat te maken met het doen van onrecht en toch worden beloond? Dat je een ander iets niet moet misgunnen, dat begrijp ik wel, maar dat is in dit geval volgens mij niet van toepassing.
Laatst gewijzigd door Mortlach op 27 feb 2013 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.

maran
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maran » 27 feb 2013 17:09

Mortlach schreef:
Maar dat doet Hij niet als je Jezus' offer erkent. Die is immers gestorven om jouw straf te dragen, ook al is je misdaad genocide.

juist.
zo kan iemand die een vreselijk slecht leven heeft geleid en massa's mensen heeft vermoord en zich op zijn sterfbed nog bekeert tot Jezus in de hemel komen.

en een atheïst, boeddhist etc.. die een voorbeeldig leven heeft geleid met mededogen voor zijn naaste niet....die belandt in de hel.
volgens de christelijke leer.....toch?

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 27 feb 2013 17:11

Zonder God is alles geoorloofd? Mmhh, is het dan niet vreemd dat de landen met de hoogste secularisatie (West-Europa en Scandinavie) ook de landen zijn met over het algemeen de hoogste welvaart en laagste criminaliteit... :-oo

maaarten

Berichtdoor maaarten » 27 feb 2013 17:14

Okay, probeer deze dan

" En Hij zeide: Iemand had twee zonen. De jongste van hen zeide tot zijn vader: Vader, geef mij het deel van ons vermogen, dat mij toekomt. En hij verdeelde het bezit onder hen. En weinige dagen later maakte de jongste zoon alles te gelde en ging op reis naar een ver land, waar hij zijn vermogen verkwistte in een leven van overdaad. Toen hij er alles doorgebracht had, kwam er een zware hongersnood over dat land en hij begon gebrek te lijden. En hij trok er op uit en drong zich op aan een der burgers van dat land en die zond hem naar het veld om zijn varkens te hoeden. En hij begeerde zijn buik te vullen met de schillen, die de varkens aten, doch niemand gaf ze hem. Toen kwam hij tot zichzelf en zeide: Hoeveel dagloners van mijn vader hebben brood in overvloed en ik kom hier om van de honger. Ik zal opstaan en naar mijn vader gaan en tot hem zeggen: Vader, ik heb gezondigd tegen de hemel en voor u, ik ben niet meer waard uw zoon te heten; stel mij gelijk met een uwer dagloners. En hij stond op en keerde naar zijn vader terug. En toen hij nog veraf was, zag zijn vader hem en werd met ontferming bewogen. En hij liep hem tegemoet, viel hem om de hals en kuste hem. En de zoon zeide tot hem: Vader, ik heb gezondigd tegen de hemel en voor u, ik ben niet meer waard uw zoon te heten. Maar de vader zeide tot zijn slaven: Brengt vlug het beste kleed hier en trekt het hem aan en doet hem een ring aan zijn hand en schoenen aan zijn voeten. En haalt het gemeste kalf en slacht het, en laten wij een feestmaal hebben, want mijn zoon hier was dood en is weer levend geworden, hij was verloren en is gevonden. En zij begonnen feest te vieren. Zijn oudste zoon was op het land, en toen hij dicht bij huis kwam, hoorde hij muziek en dans. En hij riep een van de knechts tot zich en vroeg, wat er te doen was. Deze zeide tot hem: Uw broeder is gekomen en uw vader heeft het gemeste kalf laten slachten, omdat hij hem gezond en wel terug heeft. Maar hij werd boos en wilde niet naar binnen gaan. Toen kwam zijn vader naar buiten en drong bij hem aan. Maar hij antwoordde en zeide tot zijn vader: Zie, zovele jaren ben ik al in uw dienst en nooit heb ik uw gebod overtreden, maar mij hebt gij nooit een geitebokje gegeven om met mijn vrienden feest te vieren. Doch nu die zoon van u gekomen is, die uw bezit heeft opgemaakt met slechte vrouwen, hebt gij voor hem het gemeste kalf laten slachten. Doch hij zeide tot hem: Kind, gij zijt altijd bij mij en al het mijne is het uwe. Wij moesten feestvieren en vrolijk zijn, want uw broeder hier was dood en is levend geworden, hij was verloren en is gevonden."

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 feb 2013 17:20

maaarten schreef:Maar hij antwoordde en zeide tot zijn vader: Zie, zovele jaren ben ik al in uw dienst en nooit heb ik uw gebod overtreden, maar mij hebt gij nooit een geitebokje gegeven om met mijn vrienden feest te vieren. Doch nu die zoon van u gekomen is, die uw bezit heeft opgemaakt met slechte vrouwen, hebt gij voor hem het gemeste kalf laten slachten. Doch hij zeide tot hem: Kind, gij zijt altijd bij mij en al het mijne is het uwe. Wij moesten feestvieren en vrolijk zijn, want uw broeder hier was dood en is levend geworden, hij was verloren en is gevonden."

Prima, er is dus geen enkele reden om het bezit niet op te maken met slechte vrouwen... Want je wordt toch wel geaccepteerd en met open armen ontvangen, wat je ook doet.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 27 feb 2013 17:35

Lock&Stock schreef:Zonder God is alles geoorloofd? Mmhh, is het dan niet vreemd dat de landen met de hoogste secularisatie (West-Europa en Scandinavie) ook de landen zijn met over het algemeen de hoogste welvaart en laagste criminaliteit... :-oo

De maatstaf voor welvaart in het rijke westen is voornamelijk materieel bezit, men meet zich maar al te graag aan bezittingen. Hoe minder Gods koninkrijk gepredikt wordt des te groter de armoede, leven zonder God = armoe.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 27 feb 2013 17:40

Mortlach schreef:Prima, er is dus geen enkele reden om het bezit niet op te maken met slechte vrouwen... Want je wordt toch wel geaccepteerd en met open armen ontvangen, wat je ook doet.

Ik denk dat je niet zoveel van een waarachtige bekering, wedergeboorte en oprecht berouw snapt als je denk dat men dat wel eventjes op het sterfbed kan doen, en nog minder van genade en het offer van Christus, als je denkt dat volgens het Christendom God sommige zonde ongestraft laat.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 27 feb 2013 18:49

JHM schreef:De maatstaf voor welvaart in het rijke westen is voornamelijk materieel bezit, men meet zich maar al te graag aan bezittingen. Hoe minder Gods koninkrijk gepredikt wordt des te groter de armoede, leven zonder God = armoe.

Ik had het zelf meer over de mate van educatie, gezondheidszorg, veiligheid, huisvesting, voor handen zijn van voedsel en schoon drinkwater. Welvaart gaat veel verder dan alleen een dikke bak voor de deur, iets wat mij persoonlijk dan weer erg weinig boeit.

Over criminaliteit hoor ik je dan weer niet, terwijl dat in het licht van deze discussie wel degelijk relevant is.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 28 feb 2013 10:46

Het lijkt me duidelijk dat MET God alles geoorloofd is en dat hij de mensheid laat begaan, zowel goedschiks als kwaadschiks. Wat ik geloof is dat we ons allemaal zullen moeten verantwoorden voor de rechterstoel van Jezus, zowel in dit leven als nadat we gestorven zijn. Wie zichzelf liefheeft onderzoekt toch alles?

maaarten

Berichtdoor maaarten » 28 feb 2013 11:39

Mortlach schreef:Prima, er is dus geen enkele reden om het bezit niet op te maken met slechte vrouwen... Want je wordt toch wel geaccepteerd en met open armen ontvangen, wat je ook doet.

Ik heb er nog eens even over nagedacht, en ik denk dat ik nu eindelijk de perfecte parabel voor jou heb gevonden:

"Daarom is het Koninkrijk der hemelen te vergelijken met een koning, die afrekening wilde houden met zijn slaven. Toen hij begon te rekenen, werd een voor hem geleid, die tienduizend talenten schuldig was. Omdat hij niet bij machte was te betalen, beval zijn heer hem te verkopen, met zijn vrouw en kinderen en al wat hij bezat, opdat er betaald kon worden. De slaaf wierp zich neder als smekeling en zeide: Heb geduld met mij en ik zal u alles betalen. De heer van die slaaf kreeg medelijden met hem en hij liet hem vrij en schold hem de schuld kwijt. Toen die slaaf wegging, trof hij een zijner medeslaven aan, die hem honderd schellingen schuldig was, en hij greep hem bij de keel en zeide: Betaal wat gij schuldig zijt. De medeslaaf nu wierp zich voor hem neder en bad hem dringend, zeggende: Heb geduld met mij en ik zal u betalen. Doch hij wilde niet, maar ging heen en zette hem gevangen, totdat hij het verschuldigde zou betaald hebben. Toen nu zijn medeslaven zagen, wat er gebeurd was, werden zij zeer verdrietig en gingen hun heer al wat er gebeurd was, mededelen. Toen ontbood zijn heer hem en zeide tot hem: Slechte slaaf, al die schuld heb ik u kwijtgescholden, daar gij het mij dringend hadt gevraagd. Hadt ook gij geen medelijden moeten hebben met uw medeslaaf, zoals ook ik medelijden had met u? En zijn meester werd toornig en gaf hem in handen van de folteraars, totdat hij hem al het verschuldigde zou betaald hebben. Alzo zal ook mijn hemelse Vader u doen, indien gij niet, een ieder zijn broeder, van harte vergeeft."

Matt 18:23-35

Als we onszelf een schuldenaar voor God weten, dan hebben we misschien wat minder moeite met de vergeving die Hij schenkt.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 28 feb 2013 11:58

maaarten schreef:Ik heb er nog eens even over nagedacht, en ik denk dat ik nu eindelijk de perfecte parabel voor jou heb gevonden:

"Daarom is het Koninkrijk der hemelen te vergelijken met een koning, die afrekening wilde houden met zijn slaven. Toen hij begon te rekenen, werd een voor hem geleid, die tienduizend talenten schuldig was. Omdat hij niet bij machte was te betalen, beval zijn heer hem te verkopen, met zijn vrouw en kinderen en al wat hij bezat, opdat er betaald kon worden. De slaaf wierp zich neder als smekeling en zeide: Heb geduld met mij en ik zal u alles betalen. De heer van die slaaf kreeg medelijden met hem en hij liet hem vrij en schold hem de schuld kwijt. Toen die slaaf wegging, trof hij een zijner medeslaven aan, die hem honderd schellingen schuldig was, en hij greep hem bij de keel en zeide: Betaal wat gij schuldig zijt. De medeslaaf nu wierp zich voor hem neder en bad hem dringend, zeggende: Heb geduld met mij en ik zal u betalen. Doch hij wilde niet, maar ging heen en zette hem gevangen, totdat hij het verschuldigde zou betaald hebben. Toen nu zijn medeslaven zagen, wat er gebeurd was, werden zij zeer verdrietig en gingen hun heer al wat er gebeurd was, mededelen. Toen ontbood zijn heer hem en zeide tot hem: Slechte slaaf, al die schuld heb ik u kwijtgescholden, daar gij het mij dringend hadt gevraagd. Hadt ook gij geen medelijden moeten hebben met uw medeslaaf, zoals ook ik medelijden had met u? En zijn meester werd toornig en gaf hem in handen van de folteraars, totdat hij hem al het verschuldigde zou betaald hebben. Alzo zal ook mijn hemelse Vader u doen, indien gij niet, een ieder zijn broeder, van harte vergeeft."

Matt 18:23-35

Als we onszelf een schuldenaar voor God weten, dan hebben we misschien wat minder moeite met de vergeving die Hij schenkt.

Ik heb er even een Nederlandse vertaling bijgepakt, want die SV-taal is nou ook niet alles. In de NBV staat trouwens dienaar en geen slaaf, dat maakt het al een stuk prettiger.

Goed, het eerste bezwaar is dat 10.000 talent een schuld is die nooit terugbetaald kan worden (alsof ik iemand een miljard euro schuldig zou zijn). Dan is kwijtschelden niet hetzelfde als een schuld kwijtschelden die WEL kan worden terugbetaald. Maar belangrijker is nog dat de koning zijn dienaar nooit zoveel had mogen lenen. Wederom, als ik naar de bank ga en een lening van een miljard wil, zeggen ze toch echt "nee!"

Maar goed, deze parabel zegt dus dat als je een onaflosbare schuld hebt - 10.000 talent, of bijvoorbeeld genocide - dat je heer je toch wel vergeeft als je maar om genade smeekt en je dus zonder gevolgen ermee wegkomt. De moraal van het verhaal is dat de genocidepleger de mensen moet vergeven die zo nu en dan een klein beetje onaardig zijn... Op zich best een goede les hoor, maar wederom een bevestiging dat je met God overal mee wegkomt.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 28 feb 2013 12:26

Mortlach schreef:Ik heb er even een Nederlandse vertaling bijgepakt, want die SV-taal is nou ook niet alles. In de NBV staat trouwens dienaar en geen slaaf, dat maakt het al een stuk prettiger.

Het is geen SV maar de NBG vertaling uit 1951 :D Tussen 1951 en 2004 lazen ze in bijna alle kerken waar nu NBV gebruikt wordt gewoon deze vertaling. Overigens betekent het Griekse woordje gewoon slaaf, waarom dit in nieuwere vertalingen als 'dienaar' of iets dergelijks vertaald wordt weet ik eigenlijk niet zo goed. (Er zal vast wel een goede reden voor zijn hoor, het Grieks van de NBV-vertalers zal wel beter zijn dan het mijne, maar goed, 'slaaf' is volgens mij de meest voor de hand liggende vertaling.)

Mortlach schreef:Goed, het eerste bezwaar is dat 10.000 talent een schuld is die nooit terugbetaald kan worden (alsof ik iemand een miljard euro schuldig zou zijn). Dan is kwijtschelden niet hetzelfde als een schuld kwijtschelden die WEL kan worden terugbetaald. Maar belangrijker is nog dat de koning zijn dienaar nooit zoveel had mogen lenen. Wederom, als ik naar de bank ga en een lening van een miljard wil, zeggen ze toch echt "nee!"

Tja, dat kan, dan had God na de zondeval gelijk de hele mensheid moeten uitroeien, dan was er geen onbetaalbare schuld geweest. Hij had overigens ook gezegd dat Hij dat zou doen, dus het is louter onverdiende genade dat Hij dat gericht niet gelijk heeft uitgevoerd. De enige reden dat jij en ik niet al lang ons deel, namelijk Gods oordeel, ontvangen hebben, is, omdat Hij ons uit genade, die wij niet verdiend hebben, nog wat dagen te leven geeft. Maar als God, zonder uitstel en zonder offer van Christus gelijk zijn rechtvaardigheid uitoefende, dan waren wij allang veroordeelt, samen met de genocide pleger.

Mortlach schreef:Maar goed, deze parabel zegt dus dat als je een onaflosbare schuld hebt - 10.000 talent, of bijvoorbeeld genocide - dat je heer je toch wel vergeeft als je maar om genade smeekt en je dus zonder gevolgen ermee wegkomt. De moraal van het verhaal is dat de genocidepleger de mensen moet vergeven die zo nu en dan een klein beetje onaardig zijn... Op zich best een goede les hoor, maar wederom een bevestiging dat je met God overal mee wegkomt.

De Bijbel leert dus dat we allemaal een onaflosbare schuld hebben tegenover God. Alleen het offer van Jezus was genoeg om die schuld af te lossen. Dan is het voor ons niet gepast om te gaan klagen over wie God dan wel of niet de schuld kwijt mag schelden op grond van de prijs die Hij Zelf betaald heeft. Dat is Gods eigen soevereine keus, wie Hij vergeeft en wie niet, want niemand is uit zichzelf waardig, en Hij alleen kan de prijs betalen.

Als wij mogen inzien dat wij schuldig zijn tegenover God, maar dat Hij onze onaflosbare schuld kwijtscheldt, doordat Hij Hem Zelf aflost, dan wijzen we niet meer met een veroordelend vingertje naar mensen waarvan we vinden dat zij schuldiger zijn dan wijzelf, alsof God ook niet voor hen de onaflosbare schuld mag kwijtschelden, door die Zelf te betalen.

Wij zijn allemaal in de eerste plaats schuldig tegenover onze Maker; jij, ik, en de genocide pleger.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 28 feb 2013 14:10

Mortlach schreef:Maar dat doet Hij niet als je Jezus' offer erkent. Die is immers gestorven om jouw straf te dragen, ook al is je misdaad genocide.

Met God is niet alles geoorloofd, er staat duidelijk in de Bijbel dat gelovigen onder de wet van Christus staan. 1 Kor.9:21 - Gal.6:2.
Een samenvatting van die wet kun je vinden in de bergrede Mat.5. Gelovigen verdienen daar hun plekje niet mee, maar ze worden wie ze zijn in Christus. En dat is een proces wat begint bij geloof/wedergeboorte.
Lees verder 1 Kor. 6:9-10 eens, dat wordt tegen gelovigen gezegd.
Ik ga het niet hebben over wel of geen afval van geloof. Wat hier van toepassing is, is dat een goddeloze weg eindigt in de hel.
Iemand die zich daarop bevind verkeert in een levensgevaarlijke situatie. Hij kan zich wel bekeren, zelfs vlak voor zijn dood nog. Maar dat lijkt me toch een behoorlijk waagstuk aangezien je geen enkele garantie hebt dat je de dood tijdig ziet aankomen.

Verder is het idd zo dat God vergeeft of je schuld nou groot of klein is. Maar Hij doet meer want Hij geeft je ook een ander hart. Een hart dat wil wat Hij wil (zie nogmaals de bergrede) Ik geef toe dat christenen er vaak weinig van laten zien, en dat is heel jammer en ook niet zonder gevolgen.
Dit geldt voor gelovigen: 2 Kor. 5: 10 Want wij moeten allen voor de rechterstoel van Christus openbaar worden, opdat ieder vergelding ontvangt voor wat hij door middel van zijn lichaam gedaan heeft, hetzij goed, hetzij kwaad. 1 Kor.3: 13 ieders werk zal openbaar worden. De dag zal het namelijk duidelijk maken, omdat die in vuur verschijnt. En hoe ieders werk is, zal het vuur beproeven. 14 Als iemands werk dat hij op het fundament gebouwd heeft, standhoudt, zal hij loon ontvangen. 15 Als iemands werk verbrandt, zal hij schade lijden. Hijzelf echter zal behouden worden, maar wel zo: als door vuur heen.
maran schreef:juist.
zo kan iemand die een vreselijk slecht leven heeft geleid en massa's mensen heeft vermoord en zich op zijn sterfbed nog bekeert tot Jezus in de hemel komen.

en een atheïst, boeddhist etc.. die een voorbeeldig leven heeft geleid met mededogen voor zijn naaste niet....die belandt in de hel.
volgens de christelijke leer.....toch?

Dat kan inderdaad en dat komt omdat je de hemel niet binnen kunt gaan op eigen verdiensten.
Het toegangskaartje voor de hemel is volmaaktheid, en zelfs de voorbeeldigste mens claimt geen volmaaktheid.
Het is gewoon alles of niets, en daar hoeft niemand zich over te beklagen want Jezus biedt de hele wereld Zijn volmaaktheid aan.
De werken van ongelovigen, goed of slecht, ze tellen niet mee. Maar wanneer je Jezus aangenomen hebt krijgen de goede werken loon 1 Kor. 3.
Mortlach schreef:Goed, het eerste bezwaar is dat 10.000 talent een schuld is die nooit terugbetaald kan worden (alsof ik iemand een miljard euro schuldig zou zijn). Dan is kwijtschelden niet hetzelfde als een schuld kwijtschelden die WEL kan worden terugbetaald. Maar belangrijker is nog dat de koning zijn dienaar nooit zoveel had mogen lenen. Wederom, als ik naar de bank ga en een lening van een miljard wil, zeggen ze toch echt "nee!"
Die Koning gaf dat enorme bedrag aan Adam, en daar was niets mis mee want Adam was volledig in staat om daarmee verstandig te handelen.
Jammer genoeg verspeelde hij dat hele kapitaal, en op die manier werd het schuld.
Al zijn nakomelingen hebben die schuld geërfd, en zelf maken ze die schuld door hun eigen zonden nog groter.

Terug naar “[Religie] - Open forum”