Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
kees123 schreef:Jammer dat er in een discussie over het tot stand komen van een moraal gesmeten wordt ongenuanceerde body-counts. Het beantwoordt volgens mij niet de vraag van de TO.
Volgens mij komen atheïsten wel degelijk tot een moraal. Uiteraard zou ik zeggen. Wat het grootste deel van alle individuen met elkaar gemeen heeft is de intrinsieke wens om een pijnloos leven te lijden, met voldoende bestaansmiddelen en sociaal geaccepteerd door anderen. Volgens mij is het vrij eenvoudig voor te stellen hoe uit deze collectieve wens een moraal voortvloeit die moord, verkrachting en diefstal veroordeelt. En ja er blijven altijd culturele en regionale verschillen over omdat diverse waarden anders tegen elkaar afgewogen worden, maar het is wat anders om dan meteen te zeggen dat daarmee aan de "andere kant" volledige anarchie heerst waar alles maar getolereerd wordt.
Ik vind het gebakken lucht en dat mag ik vinden, zo beoordeel ik zulke post en mijn post hoef je niet te lezen hoor als je het niet begrijpt of juist wel, want dat is mij ook niet duidelijk en troost heb ik niet nodig.
Mortlach schreef:Via een facebook-bekende las ik het volgende:
You don't need religion to have morals. If you can't tell right from wrong, you lack empathy, not religion.
(je hebt geen religie nodig om moraal te hebben. Als je het verschil niet weet tussen goed en slecht, heb je een gebrek aan empathie, niet een gebrek aan religie)
En daar is wat mij betreft een hoop mee gezegd.
mohamed schreef:Zal je je moraal niet eerder verliezen dan iemand die hoopt op het hiernamaals?
mohamed schreef:Zal je je moraal niet eerder verliezen dan iemand die hoopt op het hiernamaals?
Mortlach schreef:Nee, waarom zou dat?
mohamed schreef:Als je gelooft dat je maar één keer leeft kan dat de deur openzetten naar egoïsme, omdat men eerder geneigd is alles er uit te willen halen wat er in zit. Iemand die helemaal nergens in gelooft heeft toch uiteindelijk geen enkele reden nog om te proberen een goed mens te zijn?
Wilsophie schreef:Zoals gezegd ligt het aan mij dat ik de post ook uitgelegd niet goed kan volgen dus kan ik er inhoudelijk niet op reageren. Laten de mensen dat maar doen die het wel begrepen hebben.
Soms heb je zelf niet in de gaten hoe wollig of warrig je iets post dat overkomt mij ook en dan mist het zijn doel en daar moet ik ook aan werken om dat dus duidelijker te doen.
Sommige taal heb je je zo eigen gemaakt en wordt het bijna vakjargon.
Diamantje schreef:Stel je voor dat er geen God was... Dan zou niet alleen alles geoorloofd zijn,
maar dan stonden we ook overal alleen voor!Dan was er Niemand om de mens te beschermen (en dan schrijf ik 'niemand' natuurlijk niet voor niks met een hoofdletter). En dan zou er na de dood niks meer zijn!
Stel je voor, dan waren al die unieke persoonlijkheden van mensen voor altijd weg....
Mortlach schreef:Ik kan net zo goed beargumenteren dat MET God alles is geoorloofd. Je kunt immers doen wat je wilt, je zonden zijn toch al vergeven. Even spijt betuigen en je misdaden hebben geen gevolg.
Diamantje schreef:Ik persoonlijk geloof wel in de Hel, en dat die er is voor als men bijvoorbeeld een misdaad begaat en daarvan geen spijt heeft. En je kunt natuurlijk niet even snel zeggen: 'Oké, nu heb ik spijt.' Want ik ben ervan overtuigd dat God in je hart kan kijken, begrijpt u. En spijt is echt iets wat vanuit jezelf moet komen, dat gaat niet zomaar vanzelf. Dus naar mijn mening moet men wel degelijk uitkijken voor wat-ie doet.
Mortlach schreef:Maar goed, zonder God zou alles geoorloofd zijn? Moet je eens een winkel beroven en zien hoe snel de maatschappij je precies duidelijk maakt wat geoorloofd is en wat niet...
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten