Zonder God is alles geoorloofd

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

FrankB
Sergeant
Sergeant

Re: Zonder God is alles geoorloofd

Berichtdoor FrankB » 25 nov 2012 19:30

Ik denk dat Kees123 in duidelijke bewoordingen de spijker op zijn kop heeft geslagen. Dat jij dat niet begrijpt Wilsophie zegt meer over jou dan over de tekst van Kees123. Trouwens, als er iemand eens een duidelijk verhaal mag leren schrijven ben jij dat Wilsophie. Eerlijk gezegd zijn jouw, in de regel ellenlange, epistels volstrekt onleesbaar.
mvg, Frank
WAR IS OVER! If you want it.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 25 nov 2012 20:20

kees123 schreef:Jammer dat er in een discussie over het tot stand komen van een moraal gesmeten wordt ongenuanceerde body-counts. Het beantwoordt volgens mij niet de vraag van de TO.

Volgens mij komen atheïsten wel degelijk tot een moraal. Uiteraard zou ik zeggen. Wat het grootste deel van alle individuen met elkaar gemeen heeft is de intrinsieke wens om een pijnloos leven te lijden, met voldoende bestaansmiddelen en sociaal geaccepteerd door anderen. Volgens mij is het vrij eenvoudig voor te stellen hoe uit deze collectieve wens een moraal voortvloeit die moord, verkrachting en diefstal veroordeelt. En ja er blijven altijd culturele en regionale verschillen over omdat diverse waarden anders tegen elkaar afgewogen worden, maar het is wat anders om dan meteen te zeggen dat daarmee aan de "andere kant" volledige anarchie heerst waar alles maar getolereerd wordt.

Wensdenken de realiteit is anders.
VERITAS VOS LIBERABIT.

kees123
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor kees123 » 25 nov 2012 20:26

Ik vind het gebakken lucht en dat mag ik vinden, zo beoordeel ik zulke post en mijn post hoef je niet te lezen hoor als je het niet begrijpt of juist wel, want dat is mij ook niet duidelijk en troost heb ik niet nodig.

Dat mag je vinden, maar netjes is het niet.

Ik heb nav je vraag nog een poging ondernomen om het in wat simpelere bewoordingen te zeggen. Kathleen en Trajecto hebben dat correct in eigen woorden verwoord. Ik kan het waarderen als je daar inhoudelijk op reageert.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 25 nov 2012 22:30

Zoals gezegd ligt het aan mij dat ik de post ook uitgelegd niet goed kan volgen dus kan ik er inhoudelijk niet op reageren. Laten de mensen dat maar doen die het wel begrepen hebben.
Soms heb je zelf niet in de gaten hoe wollig of warrig je iets post dat overkomt mij ook en dan mist het zijn doel en daar moet ik ook aan werken om dat dus duidelijker te doen.
Sommige taal heb je je zo eigen gemaakt en wordt het bijna vakjargon.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 nov 2012 00:48

Via een facebook-bekende las ik het volgende:

You don't need religion to have morals. If you can't tell right from wrong, you lack empathy, not religion.
(je hebt geen religie nodig om moraal te hebben. Als je het verschil niet weet tussen goed en slecht, heb je een gebrek aan empathie, niet een gebrek aan religie)

En daar is wat mij betreft een hoop mee gezegd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Berichtdoor mohamed » 26 nov 2012 11:48

Mortlach schreef:Via een facebook-bekende las ik het volgende:

You don't need religion to have morals. If you can't tell right from wrong, you lack empathy, not religion.
(je hebt geen religie nodig om moraal te hebben. Als je het verschil niet weet tussen goed en slecht, heb je een gebrek aan empathie, niet een gebrek aan religie)

En daar is wat mij betreft een hoop mee gezegd.

Zal je je moraal niet eerder verliezen dan iemand die hoopt op het hiernamaals?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 nov 2012 12:03

mohamed schreef:Zal je je moraal niet eerder verliezen dan iemand die hoopt op het hiernamaals?

Nee, waarom zou dat?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 26 nov 2012 18:21

mohamed schreef:Zal je je moraal niet eerder verliezen dan iemand die hoopt op het hiernamaals?

Mortlach schreef:Nee, waarom zou dat?

Als je gelooft dat je maar één keer leeft kan dat de deur openzetten naar egoïsme, omdat men eerder geneigd is alles er uit te willen halen wat er in zit. Iemand die helemaal nergens in gelooft heeft toch uiteindelijk geen enkele reden nog om te proberen een goed mens te zijn?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 nov 2012 23:29

mohamed schreef:Als je gelooft dat je maar één keer leeft kan dat de deur openzetten naar egoïsme, omdat men eerder geneigd is alles er uit te willen halen wat er in zit. Iemand die helemaal nergens in gelooft heeft toch uiteindelijk geen enkele reden nog om te proberen een goed mens te zijn?

Niet? Wat zou dat een treurnis zijn zeg.

Er is een hele simpele reden om een goed mens te willen zijn, en die gaat als volgt:

Als ik iemand zie die steelt, mensen kwetst en egoïstisch is, is dat niet bepaald iemand die ik gauw aardig zou vinden. Iemand daarentegen die bescheiden, behulpzaam en redelijk belangeloos is, zou ik eerder aardig vinden. De enige persoon waar ik mijn hele leven lang mee zit opgescheept ben ikzelf, dus als ik mezelf aardig wil vinden, is het in mijn eigen belang om bescheiden, behulpzaam en redelijk belangeloos te zijn.

Daar heb ik verder niet de belofte/bedreiging van een leven na de dood voor nodig.

kees123
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor kees123 » 27 nov 2012 01:38

Wilsophie schreef:Zoals gezegd ligt het aan mij dat ik de post ook uitgelegd niet goed kan volgen dus kan ik er inhoudelijk niet op reageren. Laten de mensen dat maar doen die het wel begrepen hebben.
Soms heb je zelf niet in de gaten hoe wollig of warrig je iets post dat overkomt mij ook en dan mist het zijn doel en daar moet ik ook aan werken om dat dus duidelijker te doen.
Sommige taal heb je je zo eigen gemaakt en wordt het bijna vakjargon.

Wellicht heb je een punt. Voor nu laat ik het er in ieder geval bij.

Diamantje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Diamantje » 27 feb 2013 12:24

Stel je voor dat er geen God was... Dan zou niet alleen alles geoorloofd zijn, maar dan stonden we ook overal alleen voor! :cry: Dan was er Niemand om de mens te beschermen (en dan schrijf ik 'niemand' natuurlijk niet voor niks met een hoofdletter). En dan zou er na de dood niks meer zijn! :shock: Stel je voor, dan waren al die unieke persoonlijkheden van mensen voor altijd weg.... :cry:

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 feb 2013 13:12

Diamantje schreef:Stel je voor dat er geen God was... Dan zou niet alleen alles geoorloofd zijn,

Ik kan net zo goed beargumenteren dat MET God alles is geoorloofd. Je kunt immers doen wat je wilt, je zonden zijn toch al vergeven. Even spijt betuigen en je misdaden hebben geen gevolg.

maar dan stonden we ook overal alleen voor! :cry: Dan was er Niemand om de mens te beschermen (en dan schrijf ik 'niemand' natuurlijk niet voor niks met een hoofdletter). En dan zou er na de dood niks meer zijn! :shock: Stel je voor, dan waren al die unieke persoonlijkheden van mensen voor altijd weg.... :cry:

Nou en? Wat is daar nu precies het probleem mee, buiten het feit dat wij als mens blijkbaar nogal moeite hebben met loslaten. Je stelde eerder een vraag over het Boeddhisme, dat die bang zouden zijn voor de dood, maar nu lijkt het wel alsof juist jij bang bent voor de dood - in het geval er dan niets meer zou zijn en jouw unieke persoonlijkheid verloren zou gaan. Dat leed dat je voelt bij die gedachte is precies waar Boeddhisme je mee kan helpen.

Maar goed, zelfs MET God gaan die unieke persoonlijkheden verloren, omdat ik niet geloof dat je ego/persoonlijkheid het overleeft in de hemel. Wat je persoonlijkheid uniek maakt, is namelijk de combinatie van prettige en minder prettige eigenschappen. Maar 'minder prettige eigenschappen' en 'een perfecte situatie' gaan niet samen. Dus in de hemel gaat in ieder geval een deel van je persoonlijkheid verloren.

Diamantje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Diamantje » 27 feb 2013 14:59

Mortlach schreef:Ik kan net zo goed beargumenteren dat MET God alles is geoorloofd. Je kunt immers doen wat je wilt, je zonden zijn toch al vergeven. Even spijt betuigen en je misdaden hebben geen gevolg.

Ik persoonlijk geloof wel in de Hel, en dat die er is voor als men bijvoorbeeld een misdaad begaat en daarvan geen spijt heeft. En je kunt natuurlijk niet even snel zeggen: 'Oké, nu heb ik spijt.' Want ik ben ervan overtuigd dat God in je hart kan kijken, begrijpt u. En spijt is echt iets wat vanuit jezelf moet komen, dat gaat niet zomaar vanzelf. Dus naar mijn mening moet men wel degelijk uitkijken voor wat-ie doet.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 feb 2013 15:07

Diamantje schreef:Ik persoonlijk geloof wel in de Hel, en dat die er is voor als men bijvoorbeeld een misdaad begaat en daarvan geen spijt heeft. En je kunt natuurlijk niet even snel zeggen: 'Oké, nu heb ik spijt.' Want ik ben ervan overtuigd dat God in je hart kan kijken, begrijpt u. En spijt is echt iets wat vanuit jezelf moet komen, dat gaat niet zomaar vanzelf. Dus naar mijn mening moet men wel degelijk uitkijken voor wat-ie doet.

Maar als je oprecht spijt hebt heeft een misdaad dus geen gevolgen...

En of het uit jezelf kan komen is ook nog maar de vraag in het refo-gedachtengoed, aangezien je als mens niet tot ook maar iets goeds in staat bent, inclusief spijt voor misdaden.

Maar goed, zonder God zou alles geoorloofd zijn? Moet je eens een winkel beroven en zien hoe snel de maatschappij je precies duidelijk maakt wat geoorloofd is en wat niet...

Diamantje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Diamantje » 27 feb 2013 15:19

Mortlach schreef:Maar goed, zonder God zou alles geoorloofd zijn? Moet je eens een winkel beroven en zien hoe snel de maatschappij je precies duidelijk maakt wat geoorloofd is en wat niet...

Ja, oké, je kunt wel straf krijgen als bijvoorbeeld gevangenisstraf. Maar ik bedoel: God kan iemand voor eeuwig straffen in de Hel.

Terug naar “[Religie] - Open forum”