Heeft God humor?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

coby
Kapitein
Kapitein

Re: Heeft God humor?

Berichtdoor coby » 25 feb 2013 12:35

Er staat anders wel: Die in de hemel zetelt lacht. Hij spot met hen. Niets mis met een beetje zelfspot, lijkt me. Als God lacht om mijn religieuze onnozelheden, mag ik het ook wel.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 25 feb 2013 12:37

blijblij schreef:trok Ehud met zijn linkerhand het zwaard van zijn rechterheup en stak het in Eglons buik. 22 De kling verdween tussen de vetkwabben, die zich daarna ook om het gevest sloten, want Ehud trok het zwaard niet terug maar liep snel de kamer uit, 23 de galerij op, nadat hij de deuren van het vertrek van binnenuit vergrendeld had. 24 Hij was nog niet weg, of de dienaren van de koning kwamen de zaal weer binnen. Ze merkten dat de deuren van het bovenvertrek waren vergrendeld en zeiden tegen elkaar: ‘Hij heeft zich zeker weer afgezonderd om zijn behoefte te doen.’ 25 Ze wachtten een hele tijd, maar de deuren van het vertrek werden niet geopend.

Toch een geniaal verhaal. Wel een beetje Eddy Murphy!

:D Ok ja dit is dus precies wat ik bedoelde, duidelijk humor. Bedankt!

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 25 feb 2013 12:43

schelpje3 schreef:En je keurt het ook goed dat de naam van onze Schepper met een kleine letter mag worden geschreven

Aangepast

schelpje3 schreef:Topic is geopend door iemand die niet in Hem gelooft!

Ik wist niet dat dit een verplichting was in het open forum....

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 feb 2013 12:54

Ik geloof niet in Allah dus ga daar ook geen topic over openen. Bovendien kwets je mensen die wel in hem geloven daarmee.
Jij zoekt gewoon de grenzen op hier. Tot hoe ver je kunt gaan en m.i. is dat eroverheen.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 25 feb 2013 13:00

schelpje3 schreef:Ik geloof niet in Allah dus ga daar ook geen topic over openen.

Hoezo niet? Is het verboden vragen te stellen over iets ook al geloof je daar niet in? Sorry hoor, maar dat vind ik echt onzin.

schelpje3 schreef:Bovendien kwets je mensen die wel in hem geloven daarmee.

Dat is nogmaals niet mijn insteek, daarnaast ben ik volgens mij voor mijn doen behoorlijk respectvol in deze discussie. Dat je toch gekwetst bent is niet mijn bedoeling, verder kan ik er erg weinig aan doen.

schelpje3 schreef:Jij zoekt gewoon de grenzen op hier. Tot hoe ver je kunt gaan en m.i. is dat eroverheen.

Ik stel gewoon een vraag omdat ik er benieuwd naar ben. Dat jij dat ziet als grenzen opzoeken is ben ik bang je eigen probleem.

Aan de Christenen die niet gekwetst zijn en wel hebben gereageerd op de vraag; bedankt. Ben oprecht een stukje wijzer geworden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 feb 2013 13:04

Wat ben je nu wijzer geworden?
En durf je dit op een Islamitisch forum ook te doen?
Daar ben ik nu oprecht benieuwd naar.
Wijzer word je van andere vragen EN antwoorden!

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 25 feb 2013 13:05

Lock&Stock schreef:
Aan de Christenen die niet gekwetst zijn en wel hebben gereageerd op de vraag; bedankt. Ben oprecht een stukje wijzer geworden.

Je moet maar eens googlen op 'humor' en 'Bijbel'. Er is nog veel meer te vinden!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 feb 2013 13:05

O en ik ben niet gekwetst, niet eens verbaasd ook.
Maar zo praat je niet over een Heilig en rechtvaardig God. punt

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 25 feb 2013 13:12

schelpje3 schreef:Wat ben je nu wijzer geworden?

Dat humor voorkomt in de Bijbel. Iets wat ik niet had verwacht. Iets waardoor ik gemotiveerd ben om te doen wat Blijblij voorsteld, hetgeen uiteindelijk betekend dat ik weer eens in de Bijbel ga lezen. Volgens kan je dat niet echt als negatief opvatten, of wel?

schelpje3 schreef:En durf je dit op een Islamitisch forum ook te doen?
Daar ben ik nu oprecht benieuwd naar.

Ja hoor, zonder ook maar een seconde te twijfelen. Ik woon in de meest islamitische (en helaas ook criminele) buurt van amsterdam (Kolenkitbuurt in Slotermeer) en heb ook vaak dit soort gesprekken met mijn buurt-moslims. Ik weet dat er genoeg extremisten zijn, vooral in mijn buurt, maar over het algemeen kan ik alles vragen en krijg ik daar normaal antwoord op.

Met uitzondering de mohammed cartoons, daar kan je maar beter niet over beginnen als je niet genegeerd wil worden bij de islamitsche slager. Iets wat ik erg jammer vind, maar ja, het is niet anders.

schelpje3 schreef:Wijzer word je van andere vragen EN antwoorden!

Hoe bedoel je?

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 25 feb 2013 13:13

blijblij schreef:Je moet maar eens googlen op 'humor' en 'Bijbel'. Er is nog veel meer te vinden!

Thanks, ga ik doen!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 feb 2013 13:29

Lock&Stock, wij lachen wat af in ons gezin. Echt waar.
Maar er zijn bepaalde onderwerpen waar geen grappen over worden gemaakt, over MOGEN worden gemaakt.
Eén daarvan is over onze Schepper, een goeddoend maar rechtvaardig God.
Je had het topic een andere naam moeten geven, zoals bijv:
- Hebben christenen humor?
- Komen er in de Bijbel humoristische passages voor?

Dat zijn eerlijke en goede vragen, deze van jou niet. Althans, niet op een reformatorisch forum, zoals ze hier toch plachten te zijn. Ik hoop dat je mijn bezorgdheid i.i.g. snapt?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 25 feb 2013 13:34

In de dierenwereld zie ik vaak de humor van God in Zijn creaties, vogels met een kroontje op het hoofd, vogels met grappige tekening rondom de ogen enz, soorten apen die een prachtige vacht hebben met een grote witte haardos op het hoofd, laatst zag ik ergens een soort met een grote spierwitte hangsnor.
Jammer dat ik geen foto,s kan laten zien, maar voor mij is dat zeker humor in al die creaties ik vind ze geweldig en heel grappig.

God heeft humor maar die zal vaak totaal anders zijn dan wij mensen op deze aarde humor vinden.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 25 feb 2013 13:38

Laten we blijven praten over de humor van onze God, want Hij heeft het zeker!

Pas hadden wij nog een preek waarin de humor van God en Jezus werd benoemd in een bepaalde geschiedenis. Helaas kan ik de aantekeningen bij de preek niet meer vinden. 't Ging i.i.g. over de manier waarop Jezus de farizeërs antwoord gaf en hun eigelijk een koekje van eigen deeg gaf, als ik het mij goed herinner.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 25 feb 2013 13:38

@schelpje: de eerste zin van dit topic:
"Volgens de bijbel zijn we geschapen naar het beeld van God, wij hebben humor, heeft God dat dus ook? En zo ja; is dat ergens te zien in de bijvoorbeeld de bijbel?"

Ik vind dit behoorlijk integer en snap werkelijk waar niets van je kruistocht.
Er worden hier toch ook geen grappen over God gemaakt/gevraagd? Er wordt alleen een vraag gesteld of God ZELF grappen zou kunnen maken.
Daar kunnen we moeilijk antwoord op geven. Maar als je de Bijbel leest kom je een hoop ironie, woordspelingen, zelfspot en zo meer tegen. M.i. zegt dat wat over God.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 25 feb 2013 13:40

schelpje3 schreef:- Komen er in de Bijbel humoristische passages voor?

Ok, nou ja, als de moderators er hetzelfde over denken wil ik ze vragen het onderwerp aan te passen naar wat schelpje hier voorsteld.

schelpje3 schreef:Dat zijn eerlijke en goede vragen, deze van jou niet.

Daar ben ik het niet met je eens. Jij vind het geen eerlijk en open vraag, dat maakt nog niet dat dit ook zo is.

schelpje3 schreef:Althans, niet op een reformvatorisch forum, zoals ze hier toch plachten te zijn. Ik hoop dat je mijn bezorgdheid i.i.g. snapt?

Ik snap het denk ik wel. Echter heb ik wel de indruk dat niet alle gelovigen hier er hetzelfde over denken, zie bijvoorbeeld de reactie van schaapje hier boven.

Terug naar “[Religie] - Open forum”