Hemels vuur.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Faramir

Re: Hemels vuur.

Berichtdoor Faramir » 14 feb 2013 13:04

Ach ja, zo kun je aan elk natuurverschijnsel wel een leuke mythe verbinden of verzinnen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 feb 2013 13:15

elbert schreef:Even tussendoor: wie heeft die natuur gemaakt?
Overigens geloof ik niet dat de blikseminslag op de Sint-Pieter enige betekenis heeft (ik vind het een vorm van bijgeloof), maar je kunt ook vervallen in het andere uiterste en dat is zeggen dat God zich nergens mee bemoeit.

Ik zou willen zeggen: het gebeurt alles onder de toelating Gods.
Er is een opkomende stroming in bepaalde kerken, die meent dat God ook huilt bij verschrikkelijke rampen.
Dat is onbijbels en niet waar. Want dat zou van Hem een machteloze God maken.
Ik denk dat deze blikseminslag weinig betekenis heeft. Maar ik kan me wel voorstellen dat R.K. gelovigen, er mogelijk wel enige betekenis aan kunnen verbinden. Dan moet je daar afblijven.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 15 feb 2013 08:35

Er is een opkomende stroming in bepaalde kerken, die meent dat God ook huilt bij verschrikkelijke rampen.
Dat is onbijbels en niet waar. Want dat zou van Hem een machteloze God maken.

Ik behoor zeker niet tot de genoemde stroming, maar de conclusie die wordt getrokken is niet waar: 'want dat zou van Hem een machteloze God maken.'

Het is maar een vergelijking: ik als ouder kan er voor kiezen om niet in te grijpen in een situatie bij mijn kinderen (hoewel ik dat wel kan), omdat ik denk dat het zinvol kan zijn dat mijn kind de gevolgen van een daad ervaart en er van leert. Dat zegt niet dat ik onmachtig ben, het is mijn keuze.

God is zeker bij machte in te grijpen bij rampen, maar doet dat niet altijd. Dat maakt hem nog niet tot een machteloze God. In Zijn wijsheid handelt hij zo, of beter gezegd: laat Hij ingrijpen na.

Als ik niet ingrijp, kan ik dat zelf best heel moeilijk vinden. Dat ik dat niet doe, zegt niets over mijn gevoelens.

Of God verdriet heeft over situaties weet ik niet, dat kunnen wij niet weten. Maar we weten wel dat Jezus bijvoorbeeld huilde bij het graf van Lazarus. Hij was toen hier op aarde en greep ook in, maar zou Hij dat gedaan hebben als Hij hier niet op aarde was? En zou Jezus het sterven van Lazarus erger vinden dan het sterven van andere, miljarden mensen?

Er staan legio verhalen in de Bijbel waarbij mensen niet handelen zoals God het wil, waar Hij zelfs verbolgen over is, maar waarbij Hij niet ingrijpt. En dat niet ingrijpen heeft niets met Zijn almacht te maken, maar met Zijn ondoorgrondelijke wijsheid.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 feb 2013 09:00

mohamed schreef:x2

boer schreef:Watersnoodramp 1953 is ook zo'n topic, waarbij, nu we deze herdenken, allerlei bevinding etc ineens vorm begint te krijgen in bepaalde kringen, daarom vroeg ik me af in hoeverre zijn we hier eigenlijk (bij)gelovig ?

Wellicht is elk mens in zekere mate bijgelovig, maar om de hand van God te ontwaren in elk opmerkelijk natuurverschijnsel of een vreselijke ramp duizenden jaren nadat Jezus zei dat het volbracht is vind ik heel apart.

Indien men de natuurverschijnselen uit de eerste eeuw bestudeert lees ik maar al te gaarne mee, maar daarin lijkt niemand geïnteresseerd, terwijl dat nou juist de periode is waar je het moet zoeken. De vulkaanuitbarsting te Pompeii kent zijn gelijke niet.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 15 feb 2013 10:11

Boaz schreef:Ik behoor zeker niet tot de genoemde stroming, maar de conclusie die wordt getrokken is niet waar: 'want dat zou van Hem een machteloze God maken.'

Het is maar een vergelijking: ik als ouder kan er voor kiezen om niet in te grijpen in een situatie bij mijn kinderen (hoewel ik dat wel kan), omdat ik denk dat het zinvol kan zijn dat mijn kind de gevolgen van een daad ervaart en er van leert. Dat zegt niet dat ik onmachtig ben, het is mijn keuze.

God is zeker bij machte in te grijpen bij rampen, maar doet dat niet altijd. Dat maakt hem nog niet tot een machteloze God. In Zijn wijsheid handelt hij zo, of beter gezegd: laat Hij ingrijpen na.

Als ik niet ingrijp, kan ik dat zelf best heel moeilijk vinden. Dat ik dat niet doe, zegt niets over mijn gevoelens.

Of God verdriet heeft over situaties weet ik niet, dat kunnen wij niet weten. Maar we weten wel dat Jezus bijvoorbeeld huilde bij het graf van Lazarus. Hij was toen hier op aarde en greep ook in, maar zou Hij dat gedaan hebben als Hij hier niet op aarde was? En zou Jezus het sterven van Lazarus erger vinden dan het sterven van andere, miljarden mensen?

Er staan legio verhalen in de Bijbel waarbij mensen niet handelen zoals God het wil, waar Hij zelfs verbolgen over is, maar waarbij Hij niet ingrijpt. En dat niet ingrijpen heeft niets met Zijn almacht te maken, maar met Zijn ondoorgrondelijke wijsheid.

Klopt, zo heeft God nooit ingegrepen in de vervolgingen van de christenen in de eerste eeuwen, integendeel, ze werden gemarteld, verbrand , dienden als fakkels of leeuwenvoer.
Het verhaal van de opgewekte Lazarus heeft echter een andere betekenis, het viel, ook nog in de oude bedeling, waarin alles een profetische en voorafschaduwende betekenis had.
Typologie dus.
Lazarus staat voor het volk Israel. Bethanie betekent huis der armen (geestelijk arm)
De 2 dagen dat Jezus nog in Bethanie bleef voordat Hij lazarus opwekte zijn deze 2 laatste millenea.
De 4 dagen dat Lazarus dood was, de 4 millenea , waarvan de eerste 2 vanaf het begin van het joodse volk.
De dood van Lazarus staat dus voor die van heel veel mensen, daarom weende Hij.
Nadat de Heere Jezus op het feest van de TEMPELWIJDING !!
te Jeruzalem was verworpen en gevaar liep gegrepen te worden, ging Hij weg, over de rivier de Jordaan.
2 DAGEN,
EN 1 DAG IS ALS 1000 JAAR!

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 15 feb 2013 10:34

Wow, aan die vergeestelijking van een Bijbelse geschiedenis kan menig uiterst rechtse predikant een punt zuigen :-)

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 15 feb 2013 11:33

henkie schreef:Wow, aan die vergeestelijking van een Bijbelse geschiedenis kan menig uiterst rechtse predikant een punt zuigen :-)

Kritiek en hokjesgeest verenigd in 1 regel.
En onterecht, want de gemiddelde refo predikant mag niet buiten de kaders van de synode preken.
Nog een tekst die refereert naar deze typologie:
Ro 11:15 … wat zal hun aanneming anders zijn dan leven uit de doden?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 feb 2013 12:12

Boaz schreef:
Ik behoor zeker niet tot de genoemde stroming, maar de conclusie die wordt getrokken is niet waar: 'want dat zou van Hem een machteloze God maken.'

De Heere Jezus is tijdens zijn rondwandeling mens geworden, met diezelfde emoties zoals verdriet en angst, als wij. Denk aan hetgeen geschreven staat, dat hij droppels bloed zweette!
Het gaat over de almacht van God en Hij is niet alleen een Vader.
Daarom mag je nooit stellen dat God zou huilen bij het aanschouwen van het enorme verdriet dat mensen elkaar aandoen, of bij een natuurramp. Hij heeft het alles in Zijn Hand!
Niet alles geschiedt door God Zelf, ook de duivel heeft nog enige macht. Maar zoals ik eerder zei, het is onder Zijn toelating, niets gebeurt bij geval.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 15 feb 2013 13:58

Over hemels vuur gesproken, nóg een teken aan de hemel heeft zich voorgedaan (ondanks de voorspelling dat het op veilige afstand zou passeren.
0F MOET DE KLAP VANAVOND NOG KOMEN VAN DE WARE 2012DA14 ?http://nl.wikipedia.org/wiki/2012_DA14

http://www.elsevier.nl/Buitenland/nieuw ... -1176251W/

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 15 feb 2013 14:15

Faramir schreef:Ach ja, zo kun je aan elk natuurverschijnsel wel een leuke mythe verbinden of verzinnen.

Lachen wij dachten het---- en zie hier staat het geschreven;dit gaat een vermakelijke draad worden;nu komen er aller lei anderen natuurverschijnselen om de hoek kijken ,het is achteroverleunen en geniet van al die flauwekul.

Voorts de Kerk is des Heren en de poorten der hel zullen de Kerk nooit te pakken krijgen integendeel.

En als de bliksems inslag een teken van God zou zijn kan het wel is zijn dat God daar mee zegt ===verstandig besluit dienaar van Mijn Kerk.===

Voor als nog de bliksem slaat wel meer in bij en in grote gebouwen daar door perfecte beveiliging de bliksemafleider is alles veilig en gebeurt er gelukkig niets!!!
Laatst gewijzigd door Lichtzwaard op 15 feb 2013 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
VERITAS VOS LIBERABIT.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 15 feb 2013 14:26

Lichtzwaard schreef:En als de bliksems inslag een teken van God zou zijn kan het wel is zijn dat God daar mee zegt ===verstandig besluit dienaar van Mijn Kerk.===

ik betwijfel het

http://www.nu.nl/buitenland/2594455/toe ... breuk.html

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 15 feb 2013 14:38

henkie schreef:Wow, aan die vergeestelijking van een Bijbelse geschiedenis kan menig uiterst rechtse predikant een punt zuigen :-)

Die hebben het tegenwoordig drukker met de wereld de les te lezen, lijkt het.
http://www.dagelijksestandaard.nl/2013/ ... reurigheid

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 15 feb 2013 15:15

Daarom mag je nooit stellen dat God zou huilen bij het aanschouwen van het enorme verdriet dat mensen elkaar aandoen, of bij een natuurramp. Hij heeft het alles in Zijn Hand!

Ik zou niet weten waarom we niet kunnen zeggen dat het God verdriet te zien wat de mensen elkaar aandoen. Ik denk dat huilen menselijk is uitgedrukt, ik zou eerder zeggen dat het God verdriet doet, want Hij verafschuwt zonde.
Zeker, Hij heeft alles in Zijn hand. Het een sluit het ander niet uit.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 15 feb 2013 15:38

boer schreef:Over hemels vuur gesproken, nóg een teken aan de hemel heeft zich voorgedaan (ondanks de voorspelling dat het op veilige afstand zou passeren.
0F MOET DE KLAP VANAVOND NOG KOMEN VAN DE WARE 2012DA14 ?http://nl.wikipedia.org/wiki/2012_DA14

http://www.elsevier.nl/Buitenland/nieuw ... -1176251W/

*zucht*

Zie topic over micro-evolutie om te lezen waarom bovenstaande onzin is......

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 feb 2013 16:58

boer schreef:Lazarus staat voor het volk Israel. Bethanie betekent huis der armen (geestelijk arm)

Mee eens.
boer schreef:De 2 dagen dat Jezus nog in Bethanie bleef voordat Hij lazarus opwekte zijn deze 2 laatste millenea.
De 4 dagen dat Lazarus dood was, de 4 millenea , waarvan de eerste 2 vanaf het begin van het joodse volk.
De dood van Lazarus staat dus voor die van heel veel mensen, daarom weende Hij.
Nadat de Heere Jezus op het feest van de TEMPELWIJDING !!
te Jeruzalem was verworpen en gevaar liep gegrepen te worden, ging Hij weg, over de rivier de Jordaan.
2 DAGEN,
EN 1 DAG IS ALS 1000 JAAR!

Tja en duizend jaar als een dag, wat is je punt?

Terug naar “[Religie] - Open forum”