Zelfmoord = verdoemenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 03 mar 2004 18:06

Gershwin schreef:Ach, lees het in de context... :wink:
de context dat het joodse volk bezet was door de palestijnen (= filistijnen)? :mrgreen:

Overigens ben ik van mening dat Simson wel degelijk zelfmoord pleegde.

leentje
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor leentje » 03 mar 2004 19:27

even mijn mening:

mijn mening is dat iemand die zelfmoord pleegt komt niet in de hemel. Als je werkelijk een kind van God ben dan pleeg je echt geen zelfmoord, en dan beschermt God jou daarvoor.

keesschollaart81
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor keesschollaart81 » 03 mar 2004 19:43

ik denk dat je niet per definitie kunt zeggen dat mensen die zelfmoord plegen naar de hel gaan,
om een voorbeeld te geven, in de oorlog zijn er mensen geweest die rechtstreeks voor andere zijn gestorven, in dat soort gevallen kun je niet zeggen dat ze omdat ze in principe voor hun eigen dood hebben gekozen naar de hel zijn gegaan.

maar als jij het zat ben, je ben ongeneselijk ziek, enz enz en je gaat dan zelfmoord plegen dat je dan ongetwijfeld naar de hel gaat :cry:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 mar 2004 20:21

leentje schreef:even mijn mening:

mijn mening is dat iemand die zelfmoord pleegt komt niet in de hemel. Als je werkelijk een kind van God ben dan pleeg je echt geen zelfmoord, en dan beschermt God jou daarvoor.

Oei, heb je voorgaande posts ook gelezen...? :roll:

leentje
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor leentje » 03 mar 2004 20:33

Aragorn schreef:
leentje schreef:even mijn mening:

Oei, heb je voorgaande posts ook gelezen...? :roll:

Ja en ik ben het volkomen met babbeltje eens hoor

Laurina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Laurina » 03 mar 2004 20:41

Ik ben het met babbeltje en leentje eens. Ik denk niet dat je in de hemel komt als je zelfmoord pleegt. God bepaalt de tijd van sterven. Je mag niet je leven in eigen hand nemen.
In gezelschap geeuwen is vooral dan onbetamelijk, wanneer er alle reden toe bestaat.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 03 mar 2004 20:43

Kun je dat vanuit de Bijbel bewijzen, of 'voel jij dat alleen maar zo'?
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Laurina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Laurina » 03 mar 2004 20:45

Beargumenteer het dan,

Kun jij uit de bijbel bewijzen dat het niet zo is?

Ik heb weleens een tekst hierover gehoord. Weet niet meer waar het staat. Ben op zoek daarnaar.
In gezelschap geeuwen is vooral dan onbetamelijk, wanneer er alle reden toe bestaat.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 mar 2004 20:49

Laurina schreef:
Beargumenteer het dan,

Kun jij uit de bijbel bewijzen dat het niet zo is?

Zwakke tegenwerping, maar: ja, dat kan ik bewijzen. In de bijbel staat dat geen zonde te groot is dat ze vergeven zou worden (behalve zonde tegen de Heilige Geest dan). Aangezien zelfmoord geen zonde tegen de HG is, kan ook deze zonde vergeven worden en kom je dus niet automatisch in de hel als je dat doet.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 03 mar 2004 20:59

Ik denk dat je van God nooit zelfmoord mag plegen. Maar er zijn denk ik uitzonderingen dat God iemand wel vergeeft. Iemand die zelfmoord pleegt omdat hij werkelijk helemaal radeloos is en totaal in een zwart gat zit, is wat anders dan iemand die euthanasie doet, omdat hij/zij niet langer ziek wil zijn en zelf wil beslissen over leven en dood. Als iemand radeloos is, denk ik, dat zo iemand eerst in een tussenfase komt, waarin hij/zij het goed kan maken met God. Ik denk dat God barmhartig is. En dan komt zo iemand toch inde hemel. Alleen het gemak waarmee tegenwoordig mensen over euthanasie praten, omdat ze op hun eigen moment dood willen, dat mag denk ik niet. Ik zou het zelf niet willen, maar wel sterke pijnstillers, dat mag denk ik wel.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 03 mar 2004 21:02

Je wordt behouden door geloof, niet door al dan niet zelfmoord plegen. In die zin heeft aragorn helemaal gelijk. Voor God is de ene zonde niet erger dan de andere. Als je een koekje steelt verdien je het net zo min om in de hemel te komen dan als je zelfmoord pleegt. Maar door geloof wordt je behouden.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 03 mar 2004 21:08

Nou, dat vind ik niet. Ik weet mensen die zegggen dat ze ook in Jezus en God geloven, en toch euthanasie willen en abortus plegen. Als je echt van Jezus bent, dus behouden door geloof, dan hou je je ook aan de bijbel, dus pleeg je geen zelfmoord, als je bij je volle verstant bent.
Ik ook niet, hoe een rotleven ik vroeger ook heb gehad, toch heb ik het niet gedaan.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 03 mar 2004 21:23

Mariamagdalena schreef:Nou, dat vind ik niet. Ik weet mensen die zegggen dat ze ook in Jezus en God geloven, en toch euthanasie willen en abortus plegen. Als je echt van Jezus bent, dus behouden door geloof, dan hou je je ook aan de bijbel, dus pleeg je geen zelfmoord, als je bij je volle verstant bent.
Ik ook niet, hoe een rotleven ik vroeger ook heb gehad, toch heb ik het niet gedaan.
Als je echt gelooft hou je je uberhaupt aan alle geboden. Dan pleeg je geen overspel, begteer je geen vrouwen, begeer je geen koekjes, lieg je niet, scheld je niet, wordt je niet boos, erger je niet, ben je niet ongeduldig etc etc. Helaas moet ik je teleurstellen, volgens dat criterium bestaan er geen echte gelovigen.
Ik ben het ermee dat zelfmoord plegen niet zo veel van geloof getuigt, maar het is onzin om te zeggen dat je dan niet gelovig bent. De enige zonde die jouw zaligheid kan afnemen is die tegen de heilige geest, en dat heeft niets met zelfmoord of welke andere zonde dan ook te maken.
Afbeelding

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 03 mar 2004 21:31

begeer jij geen koekjes? Nou, dat kan ik niet zeggen, hoor! Dan ben ik zeker geen goede Christen?

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 03 mar 2004 21:34

Mariamagdalena schreef:begeer jij geen koekjes? Nou, dat kan ik niet zeggen, hoor! Dan ben ik zeker geen goede Christen?
dat is nou juist de clou.
Koekjes begeren maakt je een even slecht mens als zelfmoord plegen. Net slechter en niet beter. Zonde is zonde (muv van die tegen de HG)
Afbeelding

Terug naar “Archief”