Hemels vuur.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

boer
Majoor
Majoor

Hemels vuur.

Berichtdoor boer » 13 feb 2013 13:04

Vlak nadat de paus bekend maakte af te treden, sloeg de bliksem in St Peters cathedral in het vaticaan.
Wat passen we hier toe, gereformeerde bevindelijkheid, rooms mysticisme of 100 % toeval?

http://www.weather.com/news/pope-resigns-20130211

Lock&Stock

Re: Hemels vuur.

Berichtdoor Lock&Stock » 13 feb 2013 13:21

100% toeval natuurlijk. Dat je dat uberhaupt nog moet vragen.

St. Pieter is daar het hoogste gebouw met een metalen spriet. Daarnaast zal de bliksem daar wel vaker in slaan, alleen nu dan toevallig omdat de paus aftreed valt het op.

En als het wel een "teken van God" was dan valt het me zwaar tegen. 1 bliksem inslagje, iets wat per dag duizenden keren wereldwijd gebeurt, nou poe poe, zo zo, indrukwekkend hoor. Tesla kon dat al honderd jaar geleden, gaaaapp, volgende!

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 13 feb 2013 14:56

Ik weet het niet boer, het kan toeval zijn maar aangezien we mijns inziens, en gelukkig heel veel met mij, in het einde der tijden zitten laat ik elke mogelijkheid open..
Maar laten we onze blik omhoog houden en niet bevreesd worden!
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 13 feb 2013 16:26

Wie hierin de hand van God ziet maakt van zichzelf een bange bijgelovige en van God een tovenaarachtige afgod, die nog heel willekeurig te werk gaat, want er zijn elke dag over de hele wereld genoeg dingen, waarover het vuur uit de hemel zou dienen neder te dalen. Misschien is het hooguit een beetje humor van boven........
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 feb 2013 17:46

Het zou pas verbazingwekkend zijn als het onweert boven Rome en de bliksem NIET inslaat... :wink:
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Berichtdoor mohamed » 13 feb 2013 21:39

Lock&Stock schreef:100% toeval natuurlijk. Dat je dat uberhaupt nog moet vragen.

x2

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 feb 2013 23:09

Misschien weet het KNMI hier meer van?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 14 feb 2013 08:36

mohamed schreef:x2

Watersnoodramp 1953 is ook zo'n topic, waarbij, nu we deze herdenken, allerlei bevinding etc ineens vorm begint te krijgen in bepaalde kringen, daarom vroeg ik me af in hoeverre zijn we hier eigenlijk (bij)gelovig ?

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 14 feb 2013 09:51

boer schreef:Watersnoodramp 1953 is ook zo'n topic, waarbij, nu we deze herdenken, allerlei bevinding etc ineens vorm begint te krijgen in bepaalde kringen, daarom vroeg ik me af in hoeverre zijn we hier eigenlijk (bij)gelovig ?

Wat een kul, eerste klas stinkende kul. De watersnoodramp was een springtij met een westerstorm tegen dijken die al tientallen jaren slecht onderhoud hadden gehad. Daar hoefde God erg weinig voor te doen hoor! Waar had hij z'n inmenging dan in? De westerstorm? Ook al komen die elk jaar voor? Het springtij wellicht? Ook niet heel erg zeldzaam? Of was het God die stiekem er voor heeft gezorgd dat er geen budget was om de dijken te reparen?

Echt boer, dit is grijpen naar strohalmen. Natuurrampen en blikseminslagen, zelfs blikseminslagen, gebeuren nu eenmaal, dat is de natuur!

Faramir

Berichtdoor Faramir » 14 feb 2013 09:58

En toch zijn er volgens mij genoeg gelovigen die in de watersnoodramp de hand van God hebben gezien. Dominee Quist uitte dat nog zeer recent.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 14 feb 2013 10:02

Faramir schreef:En toch zijn er volgens mij genoeg gelovigen die in de watersnoodramp de hand van God hebben gezien. Dominee Quist uitte dat nog zeer recent.

Er zijn ook mensen die in chemtrails geloven, of zelfs kabouters of trollen. Het blijft kul.

Er was niets bijzonders aan die ramp, het zat er ook aan te komen, de dijken waren extreem slecht. Daar heeft God heel erg weinig voor hoeven doen.

Dat God dmv van rampen kan straffen is natuurlijk een prachtig mooi angst-middel om goedgelovige en slecht-geinformeerde mensen de kerkbanken in te jagen...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 feb 2013 10:23

Lock&Stock schreef:
Er zijn ook mensen die in chemtrails geloven, of zelfs kabouters of trollen. Het blijft kul.

Er was niets bijzonders aan die ramp, het zat er ook aan te komen, de dijken waren extreem slecht. Daar heeft God heel erg weinig voor hoeven doen.

Dat God dmv van rampen kan straffen is natuurlijk een prachtig mooi angst-middel om goedgelovige en slecht-geinformeerde mensen de kerkbanken in te jagen...

Toen Noach bezig was met het timmeren van de ark, werd hij ook bespot en uitgelachen, met precies dezelfde argumenten als jij nu gebruikt, veroorzaakt door ongeloof.
Totdat het begon te regenen en het water te stijgen, toen geloofden ze het wel. Te laat!
Je verstand kun je in de weg zitten, als het gaat om het geloven van een waarheid, gebracht door een predikant.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 14 feb 2013 10:27

Lock&Stock schreef:Natuurrampen en blikseminslagen, zelfs blikseminslagen, gebeuren nu eenmaal, dat is de natuur!
Even tussendoor: wie heeft die natuur gemaakt?
Overigens geloof ik niet dat de blikseminslag op de Sint-Pieter enige betekenis heeft (ik vind het een vorm van bijgeloof), maar je kunt ook vervallen in het andere uiterste en dat is zeggen dat God zich nergens mee bemoeit.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 14 feb 2013 12:49

Faramir schreef:En toch zijn er volgens mij genoeg gelovigen die in de watersnoodramp de hand van God hebben gezien. Dominee Quist uitte dat nog zeer recent.

Dat is inderdaad waarnaar ik indirect refereerde.

refo
Mineur
Mineur

Berichtdoor refo » 14 feb 2013 13:00

Over bliksem gesproken. Ik was 2 jaar terug bij een stadswandeling in Den Bosch.
Bij de Dom aldaar werd het volgende verhaal verteld:

Twee weken na de moord op Willem van Oranje werd op 25 juli 1584 in de Sint-Janskathedraal van 's-Hertogenbosch uit dankbaarheid het Te Deum gezongen door kanunniken. Dit uit blijdschap vanwege de dood van de uitvoerder van de uithongeringspolitiek van de stad, die in de meierij van Den Bosch aan tweederde van de bevolking het leven kostte. Tevens was de bevolking bevreesd voor het mogelijke lot van Den Bosch na een inname door de Staatse troepen van de prins, zoals de plundering en burgermoord die Roermond was overkomen toen Willem van Oranje die stad had veroverd. De blijdschap was van korte duur. Diezelfde avond sloeg de bliksem in de toren en ontstond grote schade aan de kathedraal. De hoge middentoren brandde geheel af, klokken vielen uit de toren, altaren en het orgel van Hendrik Niehoff uit 1533 werden onherstelbaar beschadigd.

(Om het typewerk te beperken: met dank aan WIKI)

Dat is nog eens wat anders dan een inslag in het puntje van een koepel.

Terug naar “[Religie] - Open forum”