Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Kahless schreef:Hoe kan Jezus een afstammeling zijn van koning David als hij verwekt was door de Heilige Geest? Jozef was een afstammeling van koning David en door hem zou Jezus ook een afstammeling van David zijn, maar in de bijbel staat dat hij verwekt is door de Heilige Geest. Kan iemand hier toelichting bij geven?
In dat geval zijn zowel Mattheus als Lukas in overtreding door geslachtsregisters in hun Evangelie op te nemen. Maar dat geloof ik niet, omdat die er niet voor niets staan. Het is blijkbaar van het grootste belang dat Jezus afstammeling van David is, om daarmee aan te geven dat hiermee Gods belofte aan David wordt vervuld.mohamed schreef:'Maar ontwijk dwaze vragen, geslachtsregisters en ruzies en strijdvragen over de wet, want die zijn nutteloos en zinloos.' (Tit 3,9)
Kahless schreef:Hoe kan Jezus een afstammeling zijn van koning David als hij verwekt was door de Heilige Geest? Jozef was een afstammeling van koning David en door hem zou Jezus ook een afstammeling van David zijn, maar in de bijbel staat dat hij verwekt is door de Heilige Geest. Kan iemand hier toelichting bij geven?
Volgens mij presenteren zowel Matteüs als Lucas Jezus als afstammeling van David via Jozef.
Cicero schreef:Als je wat ik schrijf nog eens overleest, zul je zien dat dat niet klopt.
Nee, volgens de evangelisten was Maria zwanger door toedoen van de h.Geest; maar het kind Jezus is erkend door Jozef en daardoor via hem wettig zoon van David.Dat staat dan toch haaks op teksten die stellen dat Maria niet bevrucht is door Jozef, maar door toedoen van de Heilige Geest o.i.d. ?
hubert schreef:Alle belangrijke mensen werden destijds toch uit een maagd geboren? Die Griekse gedachte werd dus ook op Jezus toegepast, toen (lang) na zijn dood zijn belang erkend werd.
M.i. werd Jezus bij Maria verwekt door Jozef. De verhalenvertellers hebben er iets goddelijks van gemaakt om (achteraf) de importantie van Jezus te benadrukken.
Het blijft een mooi verhaal, maar nogmaals geen gynaecologie, maar theologie.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten