Jezus afstammeling van David?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Kahless
Verkenner
Verkenner

Jezus afstammeling van David?

Berichtdoor Kahless » 11 feb 2013 20:43

Hoe kan Jezus een afstammeling zijn van koning David als hij verwekt was door de Heilige Geest? Jozef was een afstammeling van koning David en door hem zou Jezus ook een afstammeling van David zijn, maar in de bijbel staat dat hij verwekt is door de Heilige Geest. Kan iemand hier toelichting bij geven?

mohamed

Re: Jezus afstammeling van David?

Berichtdoor mohamed » 11 feb 2013 20:51

Volgens het hedendaagse jodendom zou Jezus niet eens een jood zijn als hij niet via de lijn van zijn moeder een afstammeling van David was. Het antwoord is dus: via Maria.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 11 feb 2013 22:05

Wat een onzin. In het Jodendom bven je Joods, als je moeder Joods is. Maria was toch een Joodse? Dus Jezus was ook Joods. Volgens het evangelie van Mattheüs stamde Jozef af van David. Dit evangelie was vooral gericht aan de Joden toen. Mattheüs gaat dus helemaal niet uit van de Heilige Geest als "vader". Lucas weer wel, die schreef voor de niet-Joden en was zelf waarschijnlijk ook niet Joods. Marcus begint gewoon met woorden en daden van Jezus, zonder geboorteverhaal of geboortebewijs. Johannes is veel diepzinniger. Noemt alleen het vleesgeworden Woord.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 11 feb 2013 22:32

Aangezien dat Jezus de Christus door de Heilige Geest in het Vlees gekomen is via de Moeder Gods Maria;heeft dit alles niets met jood zijn te maken.Jezus Christus is de Enig Geboren Zoon van God en dat is waar het omgaat.
VERITAS VOS LIBERABIT.

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 11 feb 2013 22:55

Kahless schreef:Hoe kan Jezus een afstammeling zijn van koning David als hij verwekt was door de Heilige Geest? Jozef was een afstammeling van koning David en door hem zou Jezus ook een afstammeling van David zijn, maar in de bijbel staat dat hij verwekt is door de Heilige Geest. Kan iemand hier toelichting bij geven?

In Lucas beschrijven ze de lijn van Maria.
In Matteus de lijn van Jozef.

Lucas 3 23- 38
En
Matteus 1 1-17

Beide stammen af van David, en vervolgens dus van Abraham, en Adam.

Ik heb een boek dat heet Chronologie van de Bijbelse geschiedenis.
Is niet overdreven duur vind ik zelf en ik heb er veel plezier van.

http://www.bol.com/nl/p/chronologie-van-de-bijbelse-geschiedenis/1001004002037637/prijsoverzicht/?filter=new

Of

http://www.gospel.nl/boeken/chronologie-van-de-bijbelse-geschiedenis.html

Bedankt voor je vraag :D was weer een motivatie om even te gaan zoeken d:)b

Met groet Byte
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 12 feb 2013 08:22

'Maar ontwijk dwaze vragen, geslachtsregisters en ruzies en strijdvragen over de wet, want die zijn nutteloos en zinloos.' (Tit 3,9)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 12 feb 2013 08:25

Zoals aangegeven door eerdere posts, is Jezus afstammeling van David via Maria.
Overigens is het zo dat Hij ook afstammeling van David is via Jozef in de zin dat Jozef de man van Maria is uit wie Jezus geboren is (Matt. 1:16).
Nu verder over Maria.
De joodse wet verbiedt het trouwen van vrouwen met mannen uit een andere stam dan die van henzelf (Num. 36:6-9). Aangezien Jozef uit de stam van Juda was (uit het huis van David) geldt dus dat Maria dus ook uit de stam van Juda (David) moet zijn geweest.
Nu is er nog wel een moeilijkheid, want Elisabeth was een nicht van Maria en zij was uit de dochters van Aaron (Luk. 1:5), dus uit de stam van Levi.
Maar bij nader inzien blijkt dit geen probleem te zijn. Want Numeri 36 verbiedt alleen het trouwen tussen mensen van verschillende stammen als er sprake zou zijn van het overgaan van erfelijk bezit van de ene stam naar de andere (Num. 36:7). Dat is in het geval van de stam van Levi niet zo, omdat de Levieten geen erfdeel in het land Kanaän hadden gekregen. Dus was het trouwen tussen Levieten en mensen uit de stam van Juda geen probleem. Daarom is het heel goed mogelijk dat de moeder van Maria ook uit de stam van Levi kwam en haar vader dus uit de stam van Juda. En op die manier is Maria dan een nicht van Elisabeth, terwijl ze tegelijkertijd uit de stam van Juda kwam.

mohamed schreef:'Maar ontwijk dwaze vragen, geslachtsregisters en ruzies en strijdvragen over de wet, want die zijn nutteloos en zinloos.' (Tit 3,9)
In dat geval zijn zowel Mattheus als Lukas in overtreding door geslachtsregisters in hun Evangelie op te nemen. Maar dat geloof ik niet, omdat die er niet voor niets staan. Het is blijkbaar van het grootste belang dat Jezus afstammeling van David is, om daarmee aan te geven dat hiermee Gods belofte aan David wordt vervuld.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 12 feb 2013 10:13

Kahless schreef:Hoe kan Jezus een afstammeling zijn van koning David als hij verwekt was door de Heilige Geest? Jozef was een afstammeling van koning David en door hem zou Jezus ook een afstammeling van David zijn, maar in de bijbel staat dat hij verwekt is door de Heilige Geest. Kan iemand hier toelichting bij geven?

@Kahless

Je weet toch dat de Engel van het Verbond Jezus Christus was voordat Hij hier op aarde kwam? Er staat toch dat Hij al Zijn Heerlijkheid heeft afgelegd om hier te komen op aarde?

Als Hij er nog niet bestond, hoe had Hij dan die heerlijkheid af kunnen leggen?

In Spreuken gaat het over de wijsheid en daar laat Jezus Christus zien wat Hij deed voordat Hij letterlijk als Mens op aarde kwam.

Spreuken 8 vers 22 t/m 31 (Herz. Statenvertaling)

2 De HEERE bezat Mij aan het begin van Zijn weg,
al vóór Zijn werken, van oudsher.
23 Van eeuwigheid af ben Ik gezalfd geweest,
vanaf het begin, vanaf de tijden voordat de aarde er was.

24 Toen er nog geen diepe wateren waren, werd Ik geboren,
toen er nog geen bronnen waren, zwaar van water.

25 Voordat de bergen waren verzonken,
vóór de heuvels, werd Ik geboren.
26 Hij had de aarde en de velden nog niet gemaakt,
evenmin het begin van de stofjes van de wereld.

27 Toen Hij de hemel gereedmaakte, was Ik daar,
toen Hij een cirkel trok over het oppervlak van de watervloed,
28 toen Hij de wolken daarboven sterk maakte,
Hij de bronnen van de watervloed versterkte,
29 toen Hij voor de zee zijn plaats bepaalde,
zodat het water Zijn bevel niet zou overtreden,
toen Hij de fundamenten van de aarde verordende,

30 was Ik bij Hem, Zijn Lievelingskind,
Ik was dag aan dag Zijn bron van blijdschap,
te allen tijde spelend voor Zijn aangezicht,
31 al spelend in de wereld van Zijn aardrijk.
Mijn bron van blijdschap vond Ik bij de mensenkinderen.

Maria was een vrouw uit de Stam van Juda. Dus uit de mens gezien is Hij afstammeling van David.

Ik hoop dat je er wat aan hebt:)

Groet:-)

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 12 feb 2013 14:58

Volgens mij presenteren zowel Matteüs als Lucas Jezus als afstammeling van David via Jozef.

Kijk maar:
Mt. 1:16: Jakob verwekte Jozef, de man van Maria. Bij haar werd Jezus verwekt.
Lc. 3:23: Hij was, zoals algemeen werd aangenomen, de zoon van Jozef, die de zoon was van Eli etc.

Jezus was de wettige zoon van Jozef, hoewel volgens de evangelisten niet de biologische zoon. Jezus stamde wettelijk dus via Jozef van David af. (Vgl. het leviraatshuwelijk: kinderen verwekt bij de weduwe door de broer van haar man gelden als kinderen van de overleden man.)

Biologisch gezien kan het trouwens moeilijk anders dan dat Jezus van David afstamde. Telkens als je een generatie terug gaat, verdubbelt het aantal voorouders. Als je 1000 jaar teruggaat heb je dus, uitgaande van max 4 generaties per eeuw, zo'n 30-40 generaties. (De 28 generaties van Matteüs slaan er trouwens een paar over.) Dat betekent dat het aantal voorouders van Jezus rond 1000 v.C. minstens een miljard of een veelvoud daarvan was. Daarvan moet je natuurlijk wel (verre) familie die weer met elkaar trouwt vanaf trekken, maar het moge duidelijk zijn dat David voorouder was van vrijwel alle ten tijde van Jezus levende Israëlieten.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 12 feb 2013 15:12

Volgens mij presenteren zowel Matteüs als Lucas Jezus als afstammeling van David via Jozef.

Veel mensen denken dat God Himself de verwekker was van Jezus, dan is hij dus maar ten dele uit het geslacht van David.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 12 feb 2013 15:15

Als je wat ik schrijf nog eens overleest, zul je zien dat dat niet klopt.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 12 feb 2013 16:17

Cicero schreef:Als je wat ik schrijf nog eens overleest, zul je zien dat dat niet klopt.

Dat staat dan toch haaks op teksten die stellen dat Maria niet bevrucht is door Jozef, maar door toedoen van de Heilige Geest o.i.d. ?
Ik ben het overigens wel met je eens. Jozef en Maria zijn de natuurlijke ouders. De teksten over de geboorte van Jezus gaan niet over gynaecologie.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 12 feb 2013 16:23

Dat staat dan toch haaks op teksten die stellen dat Maria niet bevrucht is door Jozef, maar door toedoen van de Heilige Geest o.i.d. ?
Nee, volgens de evangelisten was Maria zwanger door toedoen van de h.Geest; maar het kind Jezus is erkend door Jozef en daardoor via hem wettig zoon van David.

Zo stellen de evangelisten het voor. Zelf vermoed ik dat de geslachtslijsten voordat ze in de evangeliën kwamen (als ze daarbuiten bestaan hebben) 'gewoon' via Jozef gingen en dat het 'probleem' van de maagdelijke geboorte pas in de gelsachtsregisters verwerkt is bij opname in de evangeliën. Maar dat is niet meer dan een gissing.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 12 feb 2013 17:04

Alle belangrijke mensen werden destijds toch uit een maagd geboren? Die Griekse gedachte werd dus ook op Jezus toegepast, toen (lang) na zijn dood zijn belang erkend werd.
M.i. werd Jezus bij Maria verwekt door Jozef. De verhalenvertellers hebben er iets goddelijks van gemaakt om (achteraf) de importantie van Jezus te benadrukken.
Het blijft een mooi verhaal, maar nogmaals geen gynaecologie, maar theologie.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 12 feb 2013 17:06

hubert schreef:Alle belangrijke mensen werden destijds toch uit een maagd geboren? Die Griekse gedachte werd dus ook op Jezus toegepast, toen (lang) na zijn dood zijn belang erkend werd.
M.i. werd Jezus bij Maria verwekt door Jozef. De verhalenvertellers hebben er iets goddelijks van gemaakt om (achteraf) de importantie van Jezus te benadrukken.
Het blijft een mooi verhaal, maar nogmaals geen gynaecologie, maar theologie.

Lucas 1:35 “En de engel antwoordde en zeide tot haar: De heilige Geest zal over u komen
en de kracht des Allerhoogsten zal u overschaduwen; daarom zal ook het
heilige, dat verwekt wordt, Zoon Gods genoemd worden.”

Terug naar “[Religie] - Open forum”