boer schreef:Mag ik je vragen wat je denkt van Jezus' woorden, wanneer Hij zegt dat Hij eerst heen moet gaan, omdat de Trooster anders niet tot de wereld kan komen.
En als er staat dat deze kracht uit hem genomen moest worden, kan dat toch geen derde Persoon zijn, maar eerder een werkende Kracht?
Wat is er zo verkeerd aan om het zo te zien dat de Heilige Geest een kracht is, die uit God voortkomt?
Vragen staat vrij op een forum, toch?
.......Het is u nut, dat Ik wegga; want indien Ik niet wegga, zo zal de Trooster tot u niet komen; maar indien ik heenga, zo zal Ik Hem tot u zenden.........Die zal de wereld overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel; van zonde, omdat ze in Mij niet geloven; van gerechtigheid omdat Ik tot Mijn Vader heenga en gij zult Mij niet meer zien; van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is......
Kijk, in mijn ogen vindt er nu een omruiling plaats. De Heere gaat naar Zijn Vader. Het gevolg daarvan is, dat ze dan zonder Hem zullen zijn. Dat kan ze een verlaten gevoel geven. Drie jaar met Hem opgetrokken, en dan ineens is Hij weg. Toch zegt Hij dat het "nut" voor hen heeft. In de Hebreeenbrief wordt dit woord ook gebruikt( Hebr.12:10). Het griekse woord betekent "voordeel", "gewin". De Heere zou als Hij in de wereld zou blijven, slechts op 1 plaats tegelijk kunnen zijn. Met dat in onze gedachte zou het wel eens kunnen zijn, dat de Trooster, de Heilige Geest in staat is om tegelijkertijd op vele plaatsen tegelijk te zijn. Hij zal die Geest zenden. En die Geest zal in hen zijn(Joh,8:39). Konkreet betekent dit, dat Hij zowel in jou als in mij kan wonen, tegelijkertijd! En niet alleen in ons maar in nog veel meer mensen, ja in allen die "in Jezus geloven".
Nu wordt er van die Geest een aantal dingen gezegd.
Ik weet niet welke vertaling dat je gebruikt boer? Je zegt......"En als er staat dat deze kracht uit Hem genomen moest worden"........
Dat lees ik niet in de Bijbel.
Dit staat er in Joh.16:13-15:....."Maar wanneer Die zal gekomen zijn, nl. de Geest der Waarheid, Hij zal u in al de waarheid leiden; want Hij zal van Zichzelf niet spreken, maar zo wat Hij zal gehoord hebben, dat zal Hij spreken, en de toekomende dingen zal Hij u verkondigen. Die(Geest!) zal Mij verheerlijken; want Hij zal het uit het Mijne nemen , en zal het u verkondigen. Al wat de Vader heeft , is Mijne ; daarom heb Ik gezegd, dat Hij het uit het Mijne zal nemen en u verkondigen".......
Jij sprak over "kracht die uit Hem genomen moest worden".
Het kan natuurlijk zo zijn, dat dit jou interpretatie is(of een die je over genomen hebt).
In de tekst vindt ik daar echter geen grond voor.
Er is sprake van de Geest der Waarheid. Die Geest komt dus met de Waarheid! Lees eens wat die Geest zal doen in Joh.16:8-12.De Geest overtuigt van de waarheid van zonde, van de waarheid van gerechtigheid en van de waarheid van oordeel. We kunnen wel stellen dat als deze Geest tot de mens komt Hij met de waarheid met betrekking tot die zaken zal komen. Hij zal een werk van overtuigen beginnen. N.B. de mens moet overtuigd worden. De mens zal die Waarheid niet zomaar accepteren. Het griekse woord voor overtuigen staat bijv. ook in Titus1:9. Daar is het vertaald met "wederleggen". Dat woord wijst op een zekere discussie. En dat is dan ook het werk dat de Geest komt doen bij de mens. De mens zal er tegen in gaan. Maar de Geest zal door gaan tot de mens overtuigdis. De Geest weerlegt onze ideeen over onszelf en over God. De mens denkt niet zo slecht van zichzelf, maar de Geest komt om te overtuigen van zonde. Die Geest komt dus van mij een zondaar maken. En de Geest levert geen half werk. Uiteindelijk stem ik in met wat de Geest mij laat zien. Het griekse woord betekent ook "in het licht trekken', of "bewijzen". Het beeld wordt zo dan erg duidelijk. En ten overvloede kan dit woord ook vertaald worden met ""bestraffen"(Hebr.12:5)
Zo ontstaat er een beeld van wat die Geest bij/ in een mens komt doen.
En dan wordt al duidelijker, dat die Geest dat Komt doen wat de Heere Jezus Zelf ook al deed.
Daarom ook staat er:...."Hij zal u in al de Waarheid leiden". Hetzelfde werk als wat de Heere Jezus deed toen Hij op aarde rondwandelde.
Van die Geest staat er ook:...."Want(!!) Hij zal van Zichzelf niet spreken"...
Als de Geest komt, dan zal Hij dus spreken(grieks woord betekent ook "onderwijzen", "spreken tot lering")(profeten"spreken").Maar Hij spreekt niet over Zichzelf!. Wat spreekt Hij dan?
....."Maar wat Hij zal gehoord hebben, zal Hij spreken"......
De vraag is dan van Wie die Geest dat zal horen wat Hij zal spreken............
...."Die zal Mij verheerlijken"......
Die Geest zal dus Christus verheerlijken. Eigenlijk staat er zoiets als "glanzend maken", "in het licht zetten", "nadrukkelijk wijzen' naar Christus. Dat komt de Geest dus doen. Hij komt Christus in het licht zetten, aanprijzen, begeerlijk maken.
Hoe gaat dat verheerlijken in zijn werk?
....."Want Hij zal het uit het Mijne nemen, en zal het u verkondigen".......
We zagen dat de Geest zou spreken. Christus sprak ook, maar is nu weg, dus spreekt de Geest dat wat Christus gesproken heeft. Waar die Geest mee komt zijn dus woorden die Christus gesproken heeft. Woorden die wij nodig hebben. Als Hij dus komt overtuigen, dan gebruikt Hij daar de door Jezus gesproken woorden voor. Duidelijk mag zijn, dat de Geest dus het geschreven Woord tot ons hart brengt.
hartelijke groet
Learsi