Juist en nog is juist.

Maar nu mocht de gewone man de Bijbel lezen --------------ja de mensen hebben altijd al de Bijbel gelezen mits ze konden lezen anders werd er voor gelezen .
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
boer schreef:Naar aanleiding van een onderzoek lees ik dat de gewone man wel degelijk een Bijbel in huis had en dat het deel was van Luther's anti-roomse propaganda om te beweren dat leken zelf geen Bijbel mochten lezen.
Hoe meer ik lees over Luther, dest te twijfelachtiger ik dit heerschap begin te vinden.
Zijn oproepen tot jodenvervolging en het in brand steken van hun huizen, synagogen , in werkkampen stoppen en afpakken van hun sierraden verbijsterden me al eerder.
http://www.kerknieuws.nl/nieuws.asp?oId=20747
Zouden de (kerk) geschiedenisboeken binnenkort herschreven moeten worden, of mag men gewoon leugens onderwijzen?
jaapo schreef:Dus die oude verhalen van de brandstapel, als je een bijbel had of las, zijn propaganda? Dan zijn heel wat jongeren tijdens de geschiedenislessen voor de gek gehouden. Waarvoor ging je wel de brandstapel op? Of zijn die brandstapels ook een verzinsel?
Lichtzwaard schreef:Neen dat mag niet.Ach en de scholen voor echte geschiedenis die was zoals ze was is een Katholieke school het best zeer zeer dicht bij de waarheid.
jaapo schreef:Dus die oude verhalen van de brandstapel, als je een bijbel had of las, zijn propaganda? Dan zijn heel wat jongeren tijdens de geschiedenislessen voor de gek gehouden. Waarvoor ging je wel de brandstapel op? Of zijn die brandstapels ook een verzinsel?
Niet echt. Het is waar dat in aan het eind van de Middeleeuwen mensen de Bijbel konden lezen. Maar het is ook zo dat het uitbrengen van een nieuwe vertaling en het lezen daarvan je wel degelijk in moeilijkheden konden brengen, tot op de brandstapel aan toe.jaapo schreef:Dus die oude verhalen van de brandstapel, als je een bijbel had of las, zijn propaganda?
Citaat Elbert:Het is dan misschien wel geen zwart-wit verhaal, maar het is wel zo donkergrijs dat het niet zuiver meer was en daartegen ging de Reformatie in het geweer.
hubert schreef:Na doorlezing van dit topic rees bij mij de vraag of de Reformatie eigenlijk wel nodig was. Want: inquisitie overdreven. Iedereen mocht vrijelijk bijbellezen. Aflatenhandel onzin. Luther verschrikkelijk. Brandstapels hm....... Je zou haast het idee krijgen dat de RKK van toen een echte liefdevolle christelijke gemeenschap was i.p.v. een verpolitiekt, gewelddadig en door en door verrot instituut.
Elbert heeft het naar mijn idee redelijk genuanceerd uitgelegd.
Mijn dank daarvoor Elbert!
PS: Fijn ook dat er tegenwoordig veel keuzemogelijkheden zijn om je geloof te belijden. Als ik het goed heb is het aantal christenen buiten de RKK momenteel groter dan het aantal daarbinnen. Hele volksstammen gaan in Latijns-Amerika over naar de (linkse) kerk. De oorspronkelijke Reformatie heeft uiteindelijk veel bereikt. Dat hoeft toch ook niet ontkent te worden?
Een genuanceerd beeld is goed. De reformatie was ook een politiek steekspel bijvoorbeeld. En de Kerk was ook niet echt altijd kommer en kwijl. Je moet het wel allemaal in de geschiedkundige context plaatsen.
hubert schreef:
Dat is zeker waar Faramir. Het beeld dat wij hebben is ongetwijfeld gekleurd. Ik vind katholieke mensen prima (mijn beste vrienden) maar het instituut en het management vind ik (om allerlei redenen) niet goed. Veel staat haaks op wat ik geloof. Dan maar liever de meerkeuze mogelijkheden in de andere kerken, al is dat ook niet alles (lees dit forum).
Die groei buiten de RKK in Latijns Amerika is echt gigantisch. Ik kom er wel en het verbaast mij steeds dat zoveel mensen hongerig zijn naar het geloof in Christus. Dat is toch een gemiste kans voor de RKK ter plekke. Die hebben uiteraard nog wel de mooiste kerken en die bezoek ik dan ook graag.
De evangelischen hebben ook hun blinde vlekken hoor. Niemand is perfect.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten