Overbevolking

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Diamantje
Verkenner
Verkenner

Overbevolking

Berichtdoor Diamantje » 02 feb 2013 16:37

Hallo iedereen,

Ik weet eigenlijk niet of ik deze vraag überhaupt mag stellen, want dan lijkt het misschien alsof ik de Bijbel tegen wil spreken. Maar zo bedoel ik het echt niet, er zijn alleen een paar dingen die ik me afvraag.
Bijvoorbeeld dit: in de Bijbel staat: 'Ga heen en vermenigvuldig u.' Maar verschillende bronnen melden dat er binnenkort sprake zal zijn van grote overbevolking in de wereld, en dat dan veel mensen heel moeilijk aan een huis of baan kunnen komen. En dat er nog meer honger in de Derde Wereld gaat komen en het steeds moeilijker gaat worden om aan zoet water te komen. Ook veel meer ontbossing, mensen zullen niet meer genoeg plek hebben om te leven en uiteraard is meer mensen ook meer vervuiling van de lucht en het milieu.
Nogmaals, ik stel deze vraag niet om negatief te doen over de Bijbel, maar ik ben gewoon benieuwd wat uw kijk op dit onderwerp is. Waarom zou God willen dat wij ons steeds voortplanten, terwijl hier zoveel problemen door ontstaan? Alvast bedankt voor uw reactie!

Pcrtje
Majoor
Majoor

Re: Overbevolking

Berichtdoor Pcrtje » 02 feb 2013 19:53

Diamantje schreef:Ik weet eigenlijk niet of ik deze vraag überhaupt mag stellen, want dan lijkt het misschien alsof ik de Bijbel tegen wil spreken. Maar zo bedoel ik het echt niet, er zijn alleen een paar dingen die ik me afvraag.

Je mag elke vraag stellen, zolang je het maar serieus bedoelt. Het is heel goed om de Bijbel te onderzoeken want God behaagt dat. :)

Diamantje schreef:Bijvoorbeeld dit: in de Bijbel staat: 'Ga heen en vermenigvuldig u.'

En waar staat dat? In Genesis 1 (of 2?). Hoeveel mensen waren er, vanuit de Bijbel gesproken, toen op aarde? Welgeteld twee. Ook de zeeën waren nog vrij leeg en het land ook. Het gaat er nu even niet om of je het scheppingsverhaal letterlijk neemt of niet. God zegt dit, op dát moment tegen twee mensen en een paar (op dat moment alle) dieren. Niet alles meteen overnemen naar de tijd van nu! In z'n context lezen.

Diamantje schreef:Maar verschillende bronnen melden dat er binnenkort sprake zal zijn van grote overbevolking in de wereld

Nou, dan hebben we toch maar eens netjes naar God geluisterd. :)

Diamantje schreef:en dat dan veel mensen heel moeilijk aan een huis of baan kunnen komen. En dat er nog meer honger in de Derde Wereld gaat komen en het steeds moeilijker gaat worden om aan zoet water te komen. Ook veel meer ontbossing, mensen zullen niet meer genoeg plek hebben om te leven en uiteraard is meer mensen ook meer vervuiling van de lucht en het milieu.

Een algemene trend is dat wanneer de welvaart toeneemt, het geboortecijfer omlaag gaat. Dus wanneer we onze belastingcenten eens niet in het ruimtevaartprogramma zouden investeren, maar alles wordt gestoken in de ontwikkeling van armere landen gaat het vanzelf weer goed komen. Om een stabiele populatie te hebben is gemiddeld 2,1 kind per ouderpaar nodig. Veel Westerse landen zitten al onder dat getal, dus daar zien we al een goede trend. :)

Diamantje schreef:Waarom zou God willen dat wij ons steeds voortplanten, terwijl hier zoveel problemen door ontstaan? Alvast bedankt voor uw reactie!

De problemen maken we vooral zelf, hè...
"Een libelle zweeft over het water..."

Diamantje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Diamantje » 02 feb 2013 20:24

En waar staat dat? In Genesis 1 (of 2?). Hoeveel mensen waren er, vanuit de Bijbel gesproken, toen op aarde? Welgeteld twee. Ook de zeeën waren nog vrij leeg en het land ook. Het gaat er nu even niet om of je het scheppingsverhaal letterlijk neemt of niet. God zegt dit, op dát moment tegen twee mensen en een paar (op dat moment alle) dieren. Niet alles meteen overnemen naar de tijd van nu! In z'n context lezen.

Ja, zo heb ik het nog nooit bekeken. Da's slim! Maar ik denk eerlijk gezegd niet dat er veel mensen zijn die dat zo opvatten, aangezien er volgens mij nog veel refo-gezinnen zijn met veel kinderen.
(Ja, sorry, ik ben helemaal niet goed in quoten)! #-o

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 03 feb 2013 10:20

Mee eens, kijk altijd eerst tegen wie iets wordt gezegd, voordat je er een algemeen gebod voor de mensheid van gaat maken. En mocht je het willen betrekken op jouw situatie: er staat niet bij hoe vaak je je moet vermenigvuldigen. Ik denk dat dit gebod een van de weinige is waar de mensheid zich wel aan heeft gehouden...

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 04 feb 2013 11:36

Diamantje schreef:Maar verschillende bronnen melden dat er binnenkort sprake zal zijn van grote overbevolking in de wereld, en dat dan veel mensen heel moeilijk aan een huis of baan kunnen komen. En dat er nog meer honger in de Derde Wereld gaat komen en het steeds moeilijker gaat worden om aan zoet water te komen. Ook veel meer ontbossing, mensen zullen niet meer genoeg plek hebben om te leven en uiteraard is meer mensen ook meer vervuiling van de lucht en het milieu.
Mischien handig om te kijken of er ook bronnen zijn die dit tegen spreken.
elke mening heeft tegenwoordig een onderbouwde bron.

zo heb ik uit een bron (weet niet meer welke (: ) dat de wereld voldoende produceert om een nog veel grotere bevolking te kunnne herberbergen. :)

wat ik me afvraag of het eigenlijk wel een goede vraag is?
wat zijn ev. oplossingen tegen overbevolking? oorlog, meer arbortus, verplichte sterilisatie?
wie gaat bepalen wie mag voortplanten en wie niet?
europa dunt uit; ht middenoosten b.v explodeert qua bevolkingsgroei.

ik ben bang dat dit soort vragen verder leiden naar een dictatoriale wereldstaat. een staat die bijna op communistische manier doelen stelt en de mensen daan die doelen aanpast.

vandaar mijn zorg voor deze vraag over overbevolking.
is het echt een probleem en zo ja, wat zijn de alternatieven?
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Diamantje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Diamantje » 04 feb 2013 12:43

ik ben bang dat dit soort vragen verder leiden naar een dictatoriale wereldstaat. een staat die bijna op communistische manier doelen stelt en de mensen daan die doelen aanpast.

vandaar mijn zorg voor deze vraag over overbevolking.
is het echt een probleem en zo ja, wat zijn de alternatieven?

Ja, dat is ook weer zo, maar ik wil ook niemand iets opdringen of iets dergelijks!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 05 feb 2013 07:48

Janvanverweg schreef:wat ik me afvraag of het eigenlijk wel een goede vraag is?
wat zijn ev. oplossingen tegen overbevolking? oorlog, meer arbortus, verplichte sterilisatie?
wie gaat bepalen wie mag voortplanten en wie niet?
europa dunt uit; ht middenoosten b.v explodeert qua bevolkingsgroei.

Dat wordt heel eng, maar je kunt wel beginnen met anticonceptie bieden in arme landen, bijvoorbeeld door condooms uit te delen en voorlichting te geven. Dan kunnen mensen in ieder geval zelf kiezen of ze nog een kind willen.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 05 feb 2013 10:09

Is er de aarde echt overbevolkt of is er gewoon een slechte verdeling? Vorige maand was bijvoorbeeld in het nieuws dat onze voedselverspilling ongeveer gelijk is aan de honger in de wereld.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 05 feb 2013 13:47

Lalage schreef:Dat wordt heel eng, maar je kunt wel beginnen met anticonceptie bieden in arme landen, bijvoorbeeld door condooms uit te delen en voorlichting te geven. Dan kunnen mensen in ieder geval zelf kiezen of ze nog een kind willen.
kinderen zijnop veel plaatsen de 'oudedags voorziening'. in onze westerse welvaartstaat realiseren we niet meer zozeer dat we op elkaar aangewezen zijn.
meer kinderen betekent meer kans op een goede oude dag.

daar komt bij dat wij een 'oplossing' anbieden die heel dubbel ontvangen kan worden.
hoe gewenst voelje je op de wereld als - zeg- de chinesen opeens een anticonceptie campagne in Nederland beginnen? kunnen we zelf kiezen of we kinderen willen. wie zijn die rare chinesen om zich met onze kinderwens te bemoeien? en als we niet gehoorzamen (op overheids nivo) wat zijn de economische gevolgen? korting op hulp? hogere leenrente bij de wereldbank?
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 05 feb 2013 21:22

henkie schreef:Is er de aarde echt overbevolkt of is er gewoon een slechte verdeling? Vorige maand was bijvoorbeeld in het nieuws dat onze voedselverspilling ongeveer gelijk is aan de honger in de wereld.

Ik heb de cijfers niet helemaal paraat, maar we schijnen nu twee aardes nodig om iedereen hetzelfde leefniveau te kunnen bieden als in de VS.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 05 feb 2013 21:26

Optimatus schreef:Ik heb de cijfers niet helemaal paraat, maar we schijnen nu twee aardes nodig om iedereen hetzelfde leefniveau te kunnen bieden als in de VS.

Als we allemaal planteneters zouden worden dan zou het al een stuk beter gaan... In de westerse wereld eet men veel vlees en melk, dat is niet efficiënt.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 05 feb 2013 21:27

Het is wel lekker...
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 06 feb 2013 12:06

Optimatus schreef:Ik heb de cijfers niet helemaal paraat, maar we schijnen nu twee aardes nodig om iedereen hetzelfde leefniveau te kunnen bieden als in de VS.
Als je een vergelijkbare economische groei hebt om iedereen op dat niveau te krijgen, heb je maar 1 aarde nodig. Zo eenvoudig is het eigenlijk.
Degenen die roepen dat de aarde overbevolkt is, willen eigenlijk dat de aarde met wat minder mensen toe kan. Maar degenen die dat roepen, hebben over het algemeen zelf wel kinderen. Zo inconsequent is men dan wel weer.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 06 feb 2013 12:14

De aarde is niet overbevolkt, maar de bevolking is niet evenredig verdeeld. Er zijn hele lege stukken, maar ook zeer dichtbevolkte steden. Dus iemand die in een hutje op de hei woont, zal dit probleem heel anders ervaren dan iemand op 168 hoog in New York.
En ik denk dat het probleem meer ligt in het weggooien van van alles en nog wat, tot en met eetbare waar aan toe!
Als wij zouden leven zoals dit in de Bijbel bedoeld is geweest, hadden we nu niet al die problemen gehad.
Maar het zit in de mens om vooruit te komen, omhoog, de aarde is niet meer genoeg, nu zijn er al plannen om op een planeet te gaan wonen. :-&
Dwaas en totaal tegen de bedoeling van de Schepper in.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 08 feb 2013 10:21

@Schelpje3

Ik ben het met je eens over dat eten weg gooien.. Uit onderzoek is gebleken dat als al het eten evenredig verdeeld zou worden er genoeg voor iedereen zou zijn...

Aan God ligt het dus niet dat er armen zijn, en dood gaan van de honger.

Nee wij mensen zijn zo, dat door hebzucht toe te laten, en gierigheid te koesteren er aan de andere kant van de wereld armoede is.

@Allemaal

Zou die God die het sterrenstelsel schiep, en precies in balans houd, er niet voor kunnen zorgen door Zjjn sturing dat er niet te veel mensen zouden komen?

Ik geloof dat God dat kan.

Hij stelde een grens aan de zeeen, en de woeste golven en Zei tot Zover, en verder niet.

Hij hoefde geen extra berg zand op te werpen om dit zo te laten gebeuren maar omdat Hij het zei gebeurde dat.

Hartelijke groet

Terug naar “Archief”