jaapo schreef:Eens met @diak2b. Wat betreft: mogen/mochten gewone mensen de bijbel lezen? Tijdens de INQUISITIE (16e eeuw, de tijd rond de Reformatie), mocht het van de Moederkerk beslist niet. Je kwam zelfs al op de brandstapel als je een bijbel in huis had. Een zwarte bladzijde in onze kerkgeschiedenis, die gemakkelijk vergeten wordt. Nog meer zwarte bladzijden: het inderdaad grove anti-semitisme van Luther; Calvijn die tegenstanders ter dood liet brengen; slavenhandel in naam van God; uitbuiten van koloniën met een vroom sausje erover. Dat zijn dan de zwarte bladzijden van vroeger. Tot op de dag van vandaag bestaan ze nog. Je hoeft daar niet steeds over te zeuren, maar stelselmatig negeren is ook fout. We moeten constateren, dat religie in de laatste 20 eeuwen meer doden heeft gekost dan welke andersgetinte oorlog of natuurramp dan ook.
Sommige van die zwarte pagina's die je noemt kun je niet echt het Christendom de schuld van geven. Weet je bijvoorbeeld dat de paus officieel al heel vroeg slavernij veroordeelt heeft, maar dat Roomse landen met koloniën zich er niets van aantrokken? Of dat de anti-slavernij beweging in Engeland geleid werd door voorname Evangelische figuren (m.n. William Wilberforce, maar ook John Newton, die bekend is als schrijver van 'Amazing Grace')? Of dat de in bevindelijke kringen zeer geliefde oudvader ds. Bernardus Smytegelt ruzie had met de overheden te Middelburg, waar hij ds. was, omdat hij slavernij veroordeelde?
Om eerlijk te zijn, als je naar de kerkgeschiedenis kijkt, werd slavernij door de maatschappij in die tijd alom gedragen, en daar de maatschappij in die tijd nog zo doortrokken was van de christelijke traditie zijn er inderdaad vanuit de Bijbel en het geloof allerlei excuses verzonnen om slavernij goed te praten. Dat de kerken daar medeplichtig aan zijn geweest kan ik niet ontkennen. Maar de zonderlinge figuren die het veroordeelde, waren juist belangrijke orthodoxe christenen (vanuit alle tradities), zoals de paus en William Wilberforce. Het waren ordinaire slavenhandelaren, die zich daar allemaal weinig van aantrokken, maar uit waren op winstbejag, die het zo lang in stand hielden.
Hoe dit vandaag de dag alom gezien wordt als iets waar de kerken maar de schuld van moeten krijgen is mij een raadsel. Ik denk niet dat ik dit nog vaak ga zeggen, maar als we allemaal nou gewoon naar de paus geluisterd hadden, dan hadden we hier nooit een probleem mee gehad, want die had zich in 1537 (!) al gelijk uitgesproken tegen slavernij.
Hier is de betreffende encycliek uit 1537 die slavernij duidelijk veroordeelt
http://www.papalencyclicals.net/Paul03/p3subli.htm