Pcrtje schreef:Kunnen jullie het nog wat specifieker zijn? Ik heb het boek hier in de kast staan (het is alweer een aantal jaar geleden dat ik het eens gelezen heb) maar wat ik ervan kan herinneren is dat ik -toen iig- niet zo'n probleemboek vond...
Ja hoor: lees het stukje maar eens over hoe hij de leeftijd van de aarde bewijst door het GEMIDDELDE te nemen van allerlei instroomsnelheden van elementen in de zeeën, en dan geheel toevallig op 6000 jaar uitkomt.
5 problemen met dat stukje:
1) Het moet echt iedereen opvallen dat je niet zomaar het gemiddelde mag nemen.
2) Hij laat geen berekening zien maar zuigt het gewenste antwoord gewoon uit zijn duim
3) Hij neemt aan dat de zeeën op dag 1 van de schepping 100% zoet water waren.
4) Hij vergeet dat elementen ook de zee weer verlaten omdat ze neerslaan op de bodem.
5) Omdat je geen gemiddelde mag nemen, "bewijst" hij dat de Aarde pas 70 jaar oud aan (instroomsnelheid van aluminium (geloof ik)).
Pak maar een willekeurig argument uit dat boek en ik zal laten zien waarom het onzin is. Al die voedselwetten interesseren me niet zo heel veel trouwens. Het zou zelfs nog kunnen dat daar wat tussen zit dat klopt - al is dat twijfelachtig als je naar de rest van het boek kijkt. Maar echt ELK argument dat teruggaat op biologie of natuurkunde of logica is fout.