Ten eerste vind ik de lay-out van de pagina verschrikkelijk, maar daar gaat het niet om. Het gaat om de claim dat je niet zou kunnen aantonen dat evolutietheorie niet klopt. Dat is niet waar.
- Om zomaar eens een voorbeeld te noemen, de bekende
'Fossil bunnies in the Pre-Cambriam'. We weten dat er in het Cambrium, een geologisch tijdperk, nog geen zoogdieren bestonden, sterker nog, nog geen gewervelde dieren bestonden. Dus als iemand een fossiel konijn (of een willekeurig ander gewerveld dier) vind in een Aardlaag uit het Cambrium, dan is er een groot probleem voor evolutietheorie. Mensen in dezelfde aardlaag als Dino's zou ook leuk zijn.
- Een ander voorbeeld haalde ik al aan: het verschil in chromosomenaantal in mensapen en de mens. Mensapen hebben 48 chromosomen (24 paar) en de mens maar 46 (23 paar). Als er géén gefuseerd chromosoom zou zijn in het menselijk genoom, zou dat evolutietheorie falsificeren (of op zijn minst het idee dat de mens en de mensaap een gemeenschappelijke voorouder hebben.
- Noem nog eens wat: het experiment met algen wat ik eerder beschreef, maar waarbij er géén waarneembare verandering zou zijn wanneer je selectiedruk invoert.
- een krokodil die een ei legt, waar vervolgens een vogel uitkomt, daar zou ik ook wel van opkijken.
- Een organisme vinden waarvan het DNA uit andere zuren bestaat dan G, C, A of T.
- Als er een mechanisme wordt gevonden dat de opeenstapeling van mutaties tegengaat of begrenst.
- Een biologisch proces or orgaan dat
aantoonbaar onherleidbaar complex is. Onherleidbare complexiteit is een leuk idee, maar aantonen dat iets ook ECHT onherleidbaar complex is, is wel wat lastiger dan alleen claimen dat het zo is. Daarbij is ook dit idee onderhevig aan voortschrijdend inzicht. Dat iets NU nog onherleidbaar complex lijkt, wil niet zeggen dat we in de toekomst geen natuurlijk verloop zullen vinden. Maar het zou een flinke knauw zijn.
- O, en als God persoonlijk aan mij en meerdere getuigen verschijnt en ter plekke een nieuwe levensvorm in elkaar knutselt, dat zou ook wel een goeie aanwijzing zijn.
Maar goed, het lijkt er voornamelijk op dat de mensen van die site het wetenschappers kwalijk nemen dat ze oplossingen bedenken voor zogenaamde problemen zoals onherleidbare complexiteit. Ik wil niets zeggen, maar dat is hun vak! Wat ze op die site beweren is in ieder geval -hoe verrassend - baarlijke nonsens.
Maar het is ook wel weer een favoriete tactiek van creationisten: in plaats van de dingen waarvan zijzelf worden beschuldigd te weerleggen, draaien ze het om en beschuldigen ze de wetenschap ervan. Dat noemen we ook wel
'projectie':
Psychological projection or projection bias is a psychological defense mechanism where a person subconsciously denies his or her own attributes, thoughts, and emotions, which are then ascribed to the outside world, usually to other people.Dat gedrag komt zo ongelooflijk vaak voor bij creationisten dat ik het bijna als symptoom van creationisme moet zien.
-----
toevoeging:
Kijk, weet je wat het ook is, zelfs al zou je definitief kunnen aantonen dat evolutietheorie niet klopt, dan moet je wel
eerst met een alternatief komen voordat de theorie aan de kant wordt gezet. Want een theorie die bepaalde dingen verklaart maar niet alles is beter dan helemaal niets. Het is dus niet voldoende om gaten te schieten in evolutie, er zal tegelijkertijd ook een betere wetenschappelijke theorie moeten worden ontwikkeld. Anders kunnen alle biologen etc, op hun handen gaan zitten.
De nieuwe theorie zal dus een betere verklaring moeten geven waarom
allel-frequenties in een genenpoel over een tijdsperiode veranderen - dit feit (dit kun je gewoon meten) verklaren is namelijk wat evolutietheorie doet.
Vergelijk het maar met relativiteitstheorie. Daarvan WETEN we dat die niet 'klopt', niet volledig is in bepaalde situaties. Toch verklaart de theorie een hele hoop wél, doet de theorie voorspellingen die ook daadwerkelijk uitkomen. Dus totdat er iemand komt met een nieuwe, completere theorie, zullen we het ermee moeten doen.
Ook in de tijd dat de kwestie nog onbeslist was of de Aarde of de Zon nou in het midden stond, was er voor beide theoriën een hoop te zeggen. Er waren daadwerkelijk gegevens die door het geocentrisch model beter werden verklaard dan door het heliocentrisch model. Wat je creationisten vaak ziet beweren is dat het evolutiemodel helemaal NIETS verklaart, maar dat is natuurlijk gewoon onzin (zie bijvoorbeeld de chromosomenfusie bij de overstap van mensaap naar mens).