Wat is waarheid en wat is leugen?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Wat is waarheid en wat is leugen?

Berichtdoor Wilsophie » 16 jan 2013 19:52

Naast kerst, de zondag, de geloofsbelijdenis, Jezus als God en de maagdelijke conceptie van Maria is dit nu weer de laatste grootste leugen? De Bijbel kan zo geïnterpreteerd worden als men zelf wil. Je zou er zonder al te veel moeite een meergodendom uit kunnen halen en zo nog veel meer stellingen die niet smet het christendom van doen hebben of hebben gehad. Vandaar dus ook die geloofsbelijdenissen, het voorkomt dat mensen al te veel afdwalen van de Waarheid die God ons geopenbaard heeft.
Citaat:
Dat opvoeding en een bepaald milieu een rol kan spelen, inderdaad. Dat is zo, maar ik ken heel veel mensen uit een christelijk milieu die er niets van willen weten.
Nee het is geen snoepbak dat zeg ik ook niet. Ik citeer graag hoe de Bijbel het uitlegt.

Het geloof is de zekerheid van de dingen, die men hoopt en de overtuiging van de dingen die men niet ziet. (Hebr. 11:1)

Waarmee je je stelling dus niet echt onderbouwt en die van mij niet bestrijd. Daarnaast ben ik niet zo van het citaten plukken.

Maar goed, wat mij betreft genoeg hierover als zijstraatje in dit topic.

Het is volkomen ontopic want het gaat niet om een citaat plukken uit een boek ofzo.
Het is de tekst uit het hoofdstuk waar de geloofshelden worden opgesomd.

Wat je uit de Bijbel ZOU kunnen halen zoals meergodendom is natuurlijk helemaal geen onderbouwing, maar een veronderstelling die zou kunnen zijn, kijk dat is nu een leugen en geen waarheid.

Door het geloof zijn de muren van Jericho gevallen. Dàt is pas een gebeurtenis.
Geloof je in de wederopstanding des vleses? Of staat dat bij jullie er niet in?
Weet je dan wat dat inhoudt? Als we het toch over geloof hebben?

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 16 jan 2013 20:45

Wilsophie schreef:
Geloof is niet gegeven, dat is de grootste leugen die de kerk vertelt. Dat zou God heel onrechtvaardig verklaren, want dan zou Hij in aanzien des persoons handelen en de Bijbel leert het tegendeel.

precies.
En als de roomse en de gereformeerde allebei zeggen het geloof te hebben ontvangen, en vervolgens elkaar verketteren, moet er toch echt minstens 1 liegen, maar waarschijnlijker nog allebei, want Gods geest is EEN en kan niet liegen, is onveranderlijk en God is liefde.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 16 jan 2013 21:31

Wilsophie schreef:Geloof je in de wederopstanding des vleses? Of staat dat bij jullie er niet in?

Dat zal er idd niet zo instaan. Wel iets wat erop lijkt. ;)
Weet je dan wat dat inhoudt? Als we het toch over geloof hebben?

Maar natuurlijk weet ik dat, ga ik door voor de koelkast? Ga jij nu een eigen geloofsbelijdenis opstellen waar een ieder zich aan moet confereren, als we het dan toch over geloofsbelijdenissen hebben?

Maar ik ben er eigenlijk wel weer klaar mee Wilsophie. Je gaat precies datgene doen waartegen je ageert.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 16 jan 2013 22:11

Faramir schreef:
Maar natuurlijk weet ik dat, ga ik door voor de koelkast? Ga jij nu een eigen geloofsbelijdenis opstellen waar een ieder zich aan moet confereren, als we het dan toch over geloofsbelijdenissen hebben?

Maar ik ben er eigenlijk wel weer klaar mee Wilsophie. Je gaat precies datgene doen waartegen je ageert.

Weet je wat ik totaal niet herken?
Als ik aangevallen zou worden over mijn geloof of over dat wat ik belijd dan zou ik dat graag willen toelichten en uitleggen. Maar je zegt dat het er ongeveer zo zou kunnen staan.
Ik hoop niet dat je al je overeenkomsten in je leven volstaat met ongeveer of misschien.
Ik zou maar eens gaan voor waar je voor staat. Namelijk de waarheid, en blijkbaar geloof je niet in de opstanding van het vlees, want het staat er helemaal niet.
Kijk dat bedoel ik met "opdreunen". Tuurlijk ben je er klaar mee. Je hebt geen weerwoord en de pater of kapelaan is niet in de buurt om jouw persoonlijk geloof te verdedigen, het zal wel een massaal gebeuren zijn met één leider die het woord zal nemen.
Nee Farimir , je kletst maar wat.

Ik geloof in één God, de almachtige Vader,
Schepper van hemel en aarde,
van al wat zichtbaar en onzichtbaar is.
En in één Heer, Jezus Christus,
eniggeboren Zoon van God,
voor alle tijden geboren uit de Vader.
God uit God, Licht uit Licht,
ware God uit de ware God.
Geboren, niet geschapen,
één in wezen met de Vader,
en door Wie alles geschapen is.
Hij is voor ons, mensen,
en omwille van ons heil
uit de hemel neergedaald.
Hij heeft het vlees aangenomen
door de heilige Geest uit de Maagd Maria,
en is mens geworden.
Hij werd voor ons gekruisigd,
Hij heeft geleden onder Pontius Pilatus
en is begraven.
Hij is verrezen op de derde dag,
volgens de Schriften.
Hij is opgevaren ten hemel:
zit aan de rechterhand van de Vader.
Hij zal wederkomen in heerlijkheid
om te oordelen levenden en doden.
En aan zijn rijk komt geen einde.
Ik geloof in de heilige Geest,
die Heer is en het leven geeft;
die voortkomt uit de Vader en de Zoon;
die met de Vader en de Zoon
te samen wordt aanbeden en verheerlijkt;
die gesproken heeft door de profeten.
Ik geloof in de éne, heilige, katholieke en apostolische Kerk.
Ik belijd één doopsel tot vergeving van de zonden.
Ik verwacht de opstanding van de doden en het leven
van het komend rijk.
Amen.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 21 jan 2013 11:34

Het persoonlijk geloof is schaars aan het worden. Ik moest denken aan de tekst: 'Wie zegt gij dat de Christus is?"
We spreken meestal over anderen, maar het gaat echt om een persoonlijk geloof. In tegenstelling met de rk leer die beweert (kort door de bocht) dat als je maar in die kerk (en haar visie op de Bijbel) gelooft, het vanzelf in orde komt. Dat is volgens mij de makke daar.
Als die geloofsbelijdenissen hoeven van mij niet zo, maar "God uit God, Licht uit Licht,
ware God uit de ware God" is prachtig verwoord.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 21 jan 2013 12:54

Dat is het fnuikende ervan, het is nooit persoonlijk en het klinkt onaardig maar men praat een ander na en dat is mijn bezwaar en het is niet alleen de Roomse kerk, maar ook de andere kerkbezoekers dreunen maar wat op.
Dat ligt gevoelig , dat weet ik?
Maar ik mis ook altijd van dergelijke gelovigen een persoonlijke getuigenis op het forum.
Ach iedereen zal ooit verantwoording af moeten leggen en zich niet kunnen verschuilen achter een moederkerk of hoe dat heten mag.
Ik ken geen moederkerk, maar wel een Vaderland, of Vaderhuis.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 21 jan 2013 12:57

In tegenstelling met de rk leer die beweert (kort door de bocht) dat als je maar in die kerk (en haar visie op de Bijbel) gelooft, het vanzelf in orde komt. Dat is volgens mij de makke daar.---CITAAT.

FOUT---------------ga de theologie boeken is induiken zoook de kerkleer.
VERITAS VOS LIBERABIT.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 21 jan 2013 13:44

Wilsophie schreef:Dat is het fnuikende ervan, het is nooit persoonlijk en het klinkt onaardig maar men praat een ander na en dat is mijn bezwaar en het is niet alleen de Roomse kerk, maar ook de andere kerkbezoekers dreunen maar wat op.
Dat ligt gevoelig , dat weet ik?
Maar ik mis ook altijd van dergelijke gelovigen een persoonlijke getuigenis op het forum.
Ach iedereen zal ooit verantwoording af moeten leggen en zich niet kunnen verschuilen achter een moederkerk of hoe dat heten mag.
Ik ken geen moederkerk, maar wel een Vaderland, of Vaderhuis.

Er is ook helemaal geen moederkerk, wie dat ooit verzonnen heeft, weet ik niet.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 21 jan 2013 13:47

Lichtzwaard alias Willibrord, gebruikt die term altijd, niet zonder Jezus en ook niet zonder de moederkerk alleen die combinatie kan zalig maken.
Over leugens gesproken.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 21 jan 2013 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 21 jan 2013 13:54

Deze tekst is voor mij een herkenbaar woord en houvast hoe de Here Jezus te volgen, trouw zijn naar Zijn Woord, en doen wat Hij zegt.

Openbaring 14:12
Hier blijkt de volharding der heiligen, die de geboden Gods en het geloof in Jezus bewaren.(NBG) Het geloof van Jezus. (Statenvertaling)

Nooit eerder is het geloof in het Woord van God zo ondermijnd als tegenwoordig.
We leven in een eeuw van compromissen. In het belang van vrede en harmonie wordt de waarheid vaak opgeofferd.
Er wordt beweerd dat alle religies gelijk zijn en dat ondanks de verschillen in leer en aanpak ze allemaal naar God leiden.
Deze gedachte heeft geleid tot grotere samenwerking tussen godsdiensten, en binnen het christendom zelf worden de oude strijdpunten begraven!
De waarheid van de Bijbel wordt getoetst in het licht van de vervulling van de profetieën en de grote archeologische ontdekkingen van onze tijd.
Laten wij geloven dat Gods waarheid uiteindelijk zal triomferen. Hij is absoluut betrouwbaar en de weg waarop Hij ons uitnodigt te gaan is het ‘reizen’ waard.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 21 jan 2013 14:12

marin schreef:Deze tekst is voor mij een herkenbaar woord en houvast hoe de Here Jezus te volgen, trouw zijn naar Zijn Woord, en doen wat Hij zegt.

Openbaring 14:12
Hier blijkt de volharding der heiligen, die de geboden Gods en het geloof in Jezus bewaren.(NBG) Het geloof van Jezus. (Statenvertaling)

Nooit eerder is het geloof in het Woord van God zo ondermijnd als tegenwoordig.
We leven in een eeuw van compromissen. In het belang van vrede en harmonie wordt de waarheid vaak opgeofferd.
Er wordt beweerd dat alle religies gelijk zijn en dat ondanks de verschillen in leer en aanpak ze allemaal naar God leiden.
Deze gedachte heeft geleid tot grotere samenwerking tussen godsdiensten, en binnen het christendom zelf worden de oude strijdpunten begraven!
De waarheid van de Bijbel wordt getoetst in het licht van de vervulling van de profetieën en de grote archeologische ontdekkingen van onze tijd.
Laten wij geloven dat Gods waarheid uiteindelijk zal triomferen. Hij is absoluut betrouwbaar en de weg waarop Hij ons uitnodigt te gaan is het ‘reizen’ waard.

Juist en niet anders; buiten Jezus Christus en Zijn Kerk geen zaligheid alleen in Hem eeuwige behoudenis.
VERITAS VOS LIBERABIT.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 21 jan 2013 16:47

Wilsophie schreef:Lichtzwaard alias Willibrord, gebruikt die term altijd, niet zonder Jezus en ook niet zonder de moederkerk allen die combinatie kan zalig maken.
Over leugens gesproken.

Niet zonder Jezus en de Schrift: dat heeft de Reformatie goed gezien. De kerk hmmmm

Faramir

Berichtdoor Faramir » 21 jan 2013 16:53

hubert schreef:Niet zonder Jezus en de Schrift: dat heeft de Reformatie goed gezien.

Waar staat dat in de Schrift? Het is een onbijbelse leerstelling uit de 16e eeuw die ook nog eens intern tegenstrijdig is. Over leugens gesproken.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 21 jan 2013 17:02

Jezus greep als Zoon der Wet altijd terug op de Schrift. Lees de Bijbel maar.
Als dat een leugen genoemd wordt is dat treurig!
De Reformatie heeft dat goed gezien destijds en nog. Jezus en het Woord staan nog steeds centraal.
Dat kun je van de rkk niet zeggen helaas, al is het sinds de Reformatie wel verbeterd. De woordverkondiging staat helaas nog steeds op een laag pitje. Alle focus is nog steeds op de pompa en dat leidt alleen maar af van Christus en het Woord.
Laatst gewijzigd door hubert op 21 jan 2013 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 21 jan 2013 17:09

hubert schreef:Jezus greep als Zoon der Wet altijd terug op de Schrift. Als dat een leugen genoemd wordt is dat treurig!

Nog een leugen. Jezus greep terug op sommige boeken van het OT. En dus niet op het NT, dat kan ook niet, dus klopt je bewering niet. Maar goed, de reformatie heeft dus het NT geschrapt aldus de logica van jouw reactie. Hoe kan de reformatie dan ooit van Jezus afweten?

Terug naar “[Religie] - Open forum”