De tweede komst van Jezus

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

De tweede komst van Jezus

Berichtdoor mohamed » 18 jan 2013 23:59

Boaz schreef:In Syrië zijn inmiddels al meer dan 30.000 doden gevallen. En de wereld doet er niets aan. Als zoiets in Israel zou gebeuren, zou de hele wereld meteen op de kop staan. Eens zullen we er verantwoording van moeten afleggen; zowel over het zwijgen en niets doen aan de genoemde situatie, als het meten met twee maten.

In veel van de vijandige landen van Israel is ellende en verwarring. Waar heb ik vaker gelezen dat de Almachtige verwarring gebruikt om Zijn volk te beschermen? (Ex 23:27, 1 Sam.14:10, Ex 14:24, Deut 7:23, Jozua 10:10)

Laten we als christenen onze plek als voorbidder innemen, en bidden voor de vrede van Jeruzalem, zolas de Bijbel ons opdraagt. Het zal zegen brengen voor de hele wereld. Dat de Messias maar spoedig moge komen!

Voor de tweede keer? :shock:

Riska

Re: Situatie in Israel (deel 2)

Berichtdoor Riska » 19 jan 2013 09:47

@:mohamed: Verwacht jij de Messias niet dan?
Zijn terugkeer op aarde, wanneer er vervulling komt van de belofte van een nieuwe hemel en een nieuwe aarde?
Boaz is volstrekt Bijbels bezig!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 jan 2013 13:03

Riska schreef:@:mohamed: Verwacht jij de Messias niet dan?

Nee ik geloof dat Jezus de Christus is en die heeft zelf gezegd dat het volbracht was (Joh 19,30) en de Hebreeën schrijver stelt dat de Messias eenmaal geopenbaard is (Heb 9,26) om de zonde teniet te doen. Als jij nu de Messias nog verwacht wie was Jezus dan half werk te leveren en wat heeft hij op aarde wel volbracht?

Riska

Berichtdoor Riska » 19 jan 2013 14:44

Wij leven toch in de verwachting van de Wederkomst?
Ik ben niet zo'n "eindtijd"-aanhanger, dwz dat ik niet direct geloof dat bepaalde gebeurtenissen een heenwijzing zijn naar het einde der tijden.
Maar Jezus heeft zelf gesproken over Zijn wederkomst, alleen, dat ligt besloten in de toekomst van God. Jezus zelf geeft aan dat alleen God de Vader tijd en ure daarvan kent.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 jan 2013 23:24

Riska schreef:Wij leven toch in de verwachting van de Wederkomst?
Ik ben niet zo'n "eindtijd"-aanhanger, dwz dat ik niet direct geloof dat bepaalde gebeurtenissen een heenwijzing zijn naar het einde der tijden.
Maar Jezus heeft zelf gesproken over Zijn wederkomst, alleen, dat ligt besloten in de toekomst van God. Jezus zelf geeft aan dat alleen God de Vader tijd en ure daarvan kent.

Dat klopt maar hij heeft ook gezegd dat het volbracht (Joh 19,30) is en er staat geschreven dat de Zoon des mensen eenmaal geopenbaard is (Heb 9,26) en niet tweemaal. De wederkomst is dus geen evenement waarbij Jezus zich nogmaals openbaren zou en ook niet om nog werken te volbrengen. De wederkomst is de dag des Heeren (1 Kor 1,8 + 5,5; vgl. 1 Thess 5,2) en wordt in de eerste eeuw geplaatst (Mat 16,28) door Jezus.

'Want het zal zijn de dag van de wraak van de HEERE, het jaar van de afrekening om de rechtszaak van Sion.' (Jes 34,8)

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 20 jan 2013 08:07

mohamed schreef:Dat klopt maar hij heeft ook gezegd dat het volbracht (Joh 19,30) is en er staat geschreven dat de Zoon des mensen eenmaal geopenbaard is (Heb 9,26) en niet tweemaal. De wederkomst is dus geen evenement waarbij Jezus zich nogmaals openbaren zou en ook niet om nog werken te volbrengen. De wederkomst is de dag des Heeren (1 Kor 1,8 + 5,5; vgl. 1 Thess 5,2) en wordt in de eerste eeuw geplaatst (Mat 16,28) door Jezus.

'Want het zal zijn de dag van de wraak van de HEERE, het jaar van de afrekening om de rechtszaak van Sion.' (Jes 34,8)

Zij zullen Hem zien , die zij doorstoken hebben, en over Hem wenen etc...
Dat is in de eerste eeuw zeker nog niet gebeurd, toch?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 20 jan 2013 11:00

mohamed schreef:Dat klopt maar hij heeft ook gezegd dat het volbracht (Joh 19,30) is en er staat geschreven dat de Zoon des mensen eenmaal geopenbaard is (Heb 9,26) en niet tweemaal. De wederkomst is dus geen evenement waarbij Jezus zich nogmaals openbaren zou en ook niet om nog werken te volbrengen. De wederkomst is de dag des Heeren (1 Kor 1,8 + 5,5; vgl. 1 Thess 5,2) en wordt in de eerste eeuw geplaatst (Mat 16,28) door Jezus.

boer schreef:Zij zullen Hem zien , die zij doorstoken hebben, en over Hem wenen etc...
Dat is in de eerste eeuw zeker nog niet gebeurd, toch?

Ik mag hopen van wel, want Jezus heeft een hele duidelijke tijdsbepaling gegeven van zijn wederkomst (Mat 16,28) en als datgene wat hij voorzegd heeft niet gebeurd is, dan heeft Christus in overmoed gesproken:

'Wanneer die profeet in de Naam van de HEERE spreekt, en het gebeurt niet en het komt niet uit, dan is dat een woord dat de HEERE niet gesproken heeft. In overmoed heeft die profeet dat gesproken; wees niet bevreesd voor hem.' (Deut 18,22)

Riska

Berichtdoor Riska » 20 jan 2013 12:09

Johannes 14: 2 en 3: "in het huis Mijns Vaders zijn vele woningen - anders zou Ik het u gezegd hebben - want Ik ga heen om u plaats te bereiden; en wanneer Ik heengegaan ben en u plaats bereid heb, kom Ik weder tot u en zal u tot Mij nemen, opdat gij zijn moogt waar Ik ben.

Handelinngen1:11: Deze Jezus, die van u opgenomen is naar de hemel, zal op dezelfde wijze wederkomen, als gij Hem ten hemel hebt zien varen.

Lees ook Mattheüs 24 en 25.
Ja, daar staat dat dit geslacht niet voorbij zal gaan voor dit alles is geschied.
Maar Jezus zegt ook: "Doch van die dag en van die ure weet niemand, ook de engelen der hemel niet, ook de Zoon niet, maar de Vader alleen".(24:36)
En: 24:43,44: Maar weet dit: Als de heer des huizes geweten had, in welke nachtwaak de dief zou komen, hij zou gewaakt hebben en in zijn huis niet hebben laten inbreken. Daarom, weest ook gij bereid, want op een uur dat gij het niet verwacht komt de Zoon des mensen.

Wij mogen leven uit de verwachting die in Openbaring wordt verwoord: (21:1) En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, want de eerste hemel en de eerste aarde waren voorbijgegaan, en de zee was niet meer" Dat wordt werkelijkheid als de Heer terugkomt.

mohamed schreef:Ik mag hopen van wel, want Jezus heeft een hele duidelijke tijdsbepaling gegeven van zijn wederkomst (Mat 16,28) en als datgene wat hij voorzegd heeft niet gebeurd is, dan heeft Christus in overmoed gesproken:

'Wanneer die profeet in de Naam van de HEERE spreekt, en het gebeurt niet en het komt niet uit, dan is dat een woord dat de HEERE niet gesproken heeft. In overmoed heeft die profeet dat gesproken; wees niet bevreesd voor hem.' (Deut 18,22)
Ik ervaar dat als bijna godslasterlijk. Dat gaat over profeten uit het OT en niet over Jezus, die geen profeet is, maar Gods Zoon.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 20 jan 2013 12:14

ja, hierin denk ik dat Riska toch echt gelijk heeft.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 20 jan 2013 14:39

Riska schreef:Johannes 14: 2 en 3: "in het huis Mijns Vaders zijn vele woningen - anders zou Ik het u gezegd hebben - want Ik ga heen om u plaats te bereiden; en wanneer Ik heengegaan ben en u plaats bereid heb, kom Ik weder tot u en zal u tot Mij nemen, opdat gij zijn moogt waar Ik ben.

Handelinngen1:11: Deze Jezus, die van u opgenomen is naar de hemel, zal op dezelfde wijze wederkomen, als gij Hem ten hemel hebt zien varen.

Lees ook Mattheüs 24 en 25.
Ja, daar staat dat dit geslacht niet voorbij zal gaan voor dit alles is geschied.
Maar Jezus zegt ook: "Doch van die dag en van die ure weet niemand, ook de engelen der hemel niet, ook de Zoon niet, maar de Vader alleen".(24:36)
En: 24:43,44: Maar weet dit: Als de heer des huizes geweten had, in welke nachtwaak de dief zou komen, hij zou gewaakt hebben en in zijn huis niet hebben laten inbreken. Daarom, weest ook gij bereid, want op een uur dat gij het niet verwacht komt de Zoon des mensen.

Wij mogen leven uit de verwachting die in Openbaring wordt verwoord: (21:1) En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, want de eerste hemel en de eerste aarde waren voorbijgegaan, en de zee was niet meer" Dat wordt werkelijkheid als de Heer terugkomt.

Schrap Mattheus 16,28 dan maar uit je Bijbel. Of wacht, je hebt hem al weggestreept met andere verzen, ook prima!

mohamed schreef:Ik mag hopen van wel, want Jezus heeft een hele duidelijke tijdsbepaling gegeven van zijn wederkomst (Mat 16,28) en als datgene wat hij voorzegd heeft niet gebeurd is, dan heeft Christus in overmoed gesproken:

Riska schreef:Ik ervaar dat als bijna godslasterlijk. Dat gaat over profeten uit het OT en niet over Jezus, die geen profeet is, maar Gods Zoon.

Toen Jezus op aarde kwam gold het OT nog en dat hij de Zoon van God is geloof ik ook, maar Christus geen profeet? Dat is nieuw voor me (Joh 6:14; 7:40) en omdat hij geen profeet zou zijn maakt het niet uit dat zijn voorspellingen niet zijn uitgekomen? Het is mij best als je dat geloven wilt maar wat is dan nog godslasterlijk?

Riska

Berichtdoor Riska » 20 jan 2013 15:03

mohamed schreef:Jezus geen profeet? Dat is nieuw voor me! En omdat hij geen profeet zou zijn maakt het niet uit dat zijn voorspellingen niet zijn uitgekomen? Het is mij prima als je dat geloven wilt maar wat is dan nog godslasterlijk?
Niet in de zin die jij eraan geeft. Hij liet als rabbi zien wat er mis is. Hij legde dingen uit, liet zien in woord en daad wat het Koninkrijk inhoudt: wat gerechtigheid is.
Hij is en blijft - voor mij - de Zoon van God, de "Geliefde, in Wie Ik mijn welbehagen heb", zoals God dat heeft uitgesproken. (Lukas 3:22. Dat is veel meer dan profeet. In de islam is Hij profeet.
Voor mij veel meer.
Jezus vraagt aan Zijn discipelen wie de scharen (menigte) denken wie Hij is. Lucas 9:18b- 20:
"Hij (Jezus) vroeg hun en zeide: Wie zeggen de scharen dat Ik ben? 19 Zij antwoordden en zeiden: Johannes de Doper, anderen: Elia, weer anderen dat een der oude profeten was opgestaan. 20 Hij zeide tot hen: Maar gij, wie zegt gij dat Ik ben? Petrus antwoordde: De Christus Gods. 21 En Hij vermaande hen nadrukkelijk en beval hun dit niemand te zeggen".

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 jan 2013 18:42

Lichtzwaard, ik denk dat jij nog eens wat meer studie naar Middeleeuwse geschiedenis moet doen alvorens anderen van leugens te betichten.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 20 jan 2013 21:48

mohamed schreef:Jezus geen profeet? Dat is nieuw voor me! En omdat hij geen profeet zou zijn maakt het niet uit dat zijn voorspellingen niet zijn uitgekomen? Het is mij prima als je dat geloven wilt maar wat is dan nog godslasterlijk?

Riksa schreef:Niet in de zin die jij eraan geeft. Hij liet als rabbi zien wat er mis is. Hij legde dingen uit, liet zien in woord en daad wat het Koninkrijk inhoudt: wat gerechtigheid is.
Hij is en blijft - voor mij - de Zoon van God, de "Geliefde, in Wie Ik mijn welbehagen heb", zoals God dat heeft uitgesproken. (Lukas 3:22. Dat is veel meer dan profeet. In de islam is Hij profeet.
Voor mij veel meer.
Jezus vraagt aan Zijn discipelen wie de scharen (menigte) denken wie Hij is. Lucas 9:18b- 20:
"Hij (Jezus) vroeg hun en zeide: Wie zeggen de scharen dat Ik ben? 19 Zij antwoordden en zeiden: Johannes de Doper, anderen: Elia, weer anderen dat een der oude profeten was opgestaan. 20 Hij zeide tot hen: Maar gij, wie zegt gij dat Ik ben? Petrus antwoordde: De Christus Gods. 21 En Hij vermaande hen nadrukkelijk en beval hun dit niemand te zeggen".

Dat Jezus Gods geliefde Zoon is in wie hij welbehagen schept onderschrijf ik van harte en dat doen moslims niet. Doch was hij ook werkelijk dé Profeet die in de wereld zou komen (Joh 6,14) op basis van Deut 18,15: Een Profeet uit uw midden, uit uw broeders, zoals ik, zal de HEERE, uw God, voor u doen opstaan; naar Hem moet u luisteren
Volgens de apostelen gaat dit over Jezus (Joh 1:46; Hand 3:22; 7:37) dus vind ik het heel vreemd dat jij ontkent dat Jezus een profeet was.

Doch ging het daar niet om, het enige wat ik zei is dat Jezus een duidelijke tijdsbepaling van de wederkomst gaf, weliswaar niet de specifieke dag en ure, maar wél de specifieke generatie.

'Voorwaar, Ik zeg u: Er zijn sommigen van hen die hier staan, die de dood niet zullen proeven voordat zij de Zoon des mensen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk.' (Mat 16,28)

Dit vers spreekt boekdelen en ik snap niet waarom je je verzet tegen de enige logische verklaring ervoor, namelijk dat de wederkomst de dag des Heeren is en dat deze dag voltooid verleden tijd is.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 20 jan 2013 22:10

mohamed schreef:'Voorwaar, Ik zeg u: Er zijn sommigen van hen die hier staan, die de dood niet zullen proeven voordat zij de Zoon des mensen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk.' (Mat 16,28)

Dit vers spreekt boekdelen en ik snap niet waarom je je verzet tegen de enige logische verklaring ervoor, namelijk dat de wederkomst de dag des Heeren is en dat deze dag voltooid verleden tijd is.

De wederkomst des Heeren is een heel andere gebeurtenis dan Jezus die het Koninkrijk ontvangt na zijn lijden en sterven, daar doelde Hij op, volgens mij.
De joden dachten en denken aan een letterlijk Koninkrijk, maar dat is een geestelijk Koninkrijk.
Dat (verborgen, geestelijke) Koninkrijk duurt nog steeds voort en is inmiddels verworden tot een enorme boom met allerlei nestelend gevogelte, het Koninkrijk der hemelen is ook gelijk aan een zuurdesem, welke een vrouw nam en in drie maten meel deed, totdat het geheel doorzuurd was." (Mattheüs 13:33)
Vandaar: ''Zal ik nog (het) geloof vinden als Ik wederkom''?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 21 jan 2013 00:26

mohamed schreef:'Voorwaar, Ik zeg u: Er zijn sommigen van hen die hier staan, die de dood niet zullen proeven voordat zij de Zoon des mensen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk.' (Mat 16,28)

boer schreef:De wederkomst des Heeren is een heel andere gebeurtenis dan Jezus die het Koninkrijk ontvangt na zijn lijden en sterven, daar doelde Hij op, volgens mij.
De joden dachten en denken aan een letterlijk Koninkrijk, maar dat is een geestelijk Koninkrijk.
Dat (verborgen, geestelijke) Koninkrijk duurt nog steeds voort en is inmiddels verworden tot een enorme boom met allerlei nestelend gevogelte, het Koninkrijk der hemelen is ook gelijk aan een zuurdesem, welke een vrouw nam en in drie maten meel deed, totdat het geheel doorzuurd was." (Mattheüs 13:33)
Vandaar: ''Zal ik nog (het) geloof vinden als Ik wederkom''?

Jezus zei nota bene: 'voordat zij de Zoon des mensen hebben zien komen' en jij meent dat hij het niet over de wederkomst had? ](*,) Dan ook niet in het volgende vers.

'Wanneer ze u in de ene stad vervolgen, vlucht dan naar de andere, want voorwaar, Ik zeg u: U zult uw rondgang door de steden van Israël niet geëindigd hebben, voordat de Zoon des mensen gekomen is.' (Mat 10,23)

Laten we niet goochelen met de betekenis van teksten en gewoon blijven lezen wat er staat. De geciteerde verzen Mattheus 16,28 en 10,23 zijn in hedendaags Nederlands geschreven en we hoeven geen atoomwetenschappers te zijn om daaruit simpelweg te concluderen dat Jezus de wederkomst in de eerste eeuw plaatst.

Terug naar “[Religie] - Open forum”