Wat heeft dat met jouw opmerking te maken dat de kerk altijd verdraagzaam moet zijn? Je verplaatst nu het onderwerp.boer schreef:elbert: "geloofsbelijdenissen zijn niet bedoeld om onenigheid met (of in) de wereld op te lossen. Ze zijn wel bedoeld om het Woord van God na te spreken."
Dat doet satan ook. Zegt de Schrift niet dat hij ook als een engel des Lichts verschijnt?
Zoals ik eerder stelde: het woord belijden zoals dat in de Bijbel voorkomt, betekent "hetzelfde zeggen". Belijden is dus napraten, van de Bijbel welteverstaan. Je mag me aantonen in welk opzicht de oudchristelijke geloofsbelijdenissen dwalen in dat naspreken en dan kunnen we het er eens over hebben of wat je denkt aan te tonen de toets van bijbelse kritiek kan doorstaan.boer schreef:De Schrift behoeft geen toevoeging en is compleet.
Daarnaast weet jij heus wel dat het om de persoonlijke belijdenis van zonden gaat, die redding geeft.
Je toekomstige partner vertel je ook niet impliciet met omwegen dat je van haar houdt, toch?
En waarom een instituut of een ander napraten, wanneer het om je persoonlijke verhouding tot Christus gaat?
Gods Tempel is niet alleen de lichamen van de gelovigen (1 Korinthe), maar ook de Gemeente als geheel (Ef. 2:21, 2 Kor. 6:16). Dat gebouw heeft net als het stenen gebouw dat Jezus schoonveegde, het soms nodig om schoongeveegd te worden van de valse leer en valse broeders.boer schreef:Sinds de uitstorting vd Heilige Geest is Gods Tempel echter geen gebouw meer, met handen gemaakt, maar woont in de lichamen van de gelovigen.
Ten diepste Jezus zelf, die daarvoor de Heilige Schrift gebruikt om door Zijn Geest Zijn kerk daarin te leiden.Wilsophie schreef:En hoe en wie bepaalt dan dat het een valse lering is, of zoals u tegen mij zei "een vastgeroest op voorhand als waarheid betreffende gedachte'. Anders gezegd een vooringenomen standpunt.
Bij wat je schrijft kom ik meermalen op de gedachte: "dit is de geloofsbelijdenis van Wilsophie waar ik veel meer vragen bij heb dan bij geloofsbelijdenissen die door de kerk zijn opgesteld". Een voorbeeld, dit topic: viewtopic.php?f=2&t=26236Wilsophie schreef:Maar ja ... u verwijt mij dat ik overtuigd ben van die Waarheid, is dat een nare eigenshap dan?
Ik heb de Waarheid gevonden ja....en ik schaam mij niet dat ik geen voor marges overlaat die opgevuld worden door catechismus, wet, geloofsbelijdenis of andersoort gestelde menselijke regels.
De Bijbel is klaar en af en er zou niets toegevoegd worden. Daar kun je niet omheen.
Ik ben daarvan bevrijd weet u!!!
Buitenbijbelse theorieën zijn dit.
Ik denk weleens dat hoe meer mensen roepen dat ze tegen kerkelijke geloofsbelijdenissen zijn, hoe meer ze hun eigen geloofsbelijdenissen koesteren.