boer schreef:Geheel afgezien van het feit of ik het ergens mee eens of oneens zou zijn, gaat het erom, dat met Nicea de onenigheid de wereld niet uit was.
Geloofsbelijdenissen zijn niet bedoeld om onenigheid met (of in) de wereld op te lossen. Ze zijn wel bedoeld om het Woord van God na te spreken.
boer schreef:En daar aan herkennen wij de ware Kerk, dat zij ten alle tijde vriendelijk, verdraagzaam, liefdevol en zachtmoedig is.
In dat geval voldoet Jezus niet aan jouw kenmerken:
Matth. 23:33 Slangen, adderengebroed, hoe zou u aan de veroordeling tot de hel ontkomen?
34 Daarom zie, Ik zend profeten, wijzen en schriftgeleerden naar u toe, en sommigen van hen zult u doden en kruisigen, en sommigen van hen zult u geselen in uw synagogen, en u zult hen vervolgen van stad tot stad,
Joh. 2:15 En nadat Hij een gesel van touwen gemaakt had, dreef Hij ze allen de tempel uit, ook de schapen en de runderen. En het geld van de wisselaars wierp Hij op de grond en de tafels keerde Hij om.
De ware Kerk is niet
ten allen tijde vriendelijk en verdraagzaam. Als het om de dienst aan Christus gaat, dient ze de dienst aan Hem altijd de voorrang te geven, ondanks tegenstand. Daarom zegt Paulus ook dat we,
voorzover het mogelijk is en het van ons afhangt we vrede met alle mensen moeten zoeken (Rom. 12:18), maar tegelijkertijd geldt dat we God meer gehoorzaam moeten zijn dan mensen (Hand. 5:29), dat we valse leringen en leraars geen plaats mogen geven in de gemeente (Openb. 2:20), dat ze binnen de gemeente niet gespaard moeten worden (2 Kor. 13:2) en we ons er niet mee moeten vermengen (1 Kor. 5:11).
boer schreef:Leert de Bijbel ons niet dat HEM de wraak toekomt en niet ons?
Ons wordt niet gevraagd om ons te wreken, maar wel om tucht te oefenen. Tucht is bedoeld om mensen tot inkeer te brengen.
Is er ook een verkeerd toepassen van tucht? Ja, dat komt helaas ook voor.
boer schreef:En vraagt God ons het onbegrijpelijke mysterie van de Drieeenheid te begrijpen, als voorwaarde om tot Hem te mogen komen?
soort zaken horen helemaal geen deel te zijn van een geloofsbelijdenis, denk ik.
Een geloofsbelijdenis is geen begripsbelijdenis, want niemand kan dit mysterie begrijpen. Maar het kan wel geloofd worden, want het vormt de kern van ons geloof.
boer schreef:hoewel ik nog steeds wel vind dat Nicea slechts een leer belijdt, en door gebrek aan persoonlijke schuld- en zondebelijdenis incompleet is.
Wat dat betreft is de Heidelberger catechismus natuurlijk een mooie aanvulling.

Overigens heeft Nicea impliciet wel een belijdenis van zonde door over het werk van Christus te spreken en ook bij de doop.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)