Gezin en financiën deel 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Sophie77 » 09 jan 2013 19:55

Blijkbaar wonen wij in een andere buurt als Wilshophie; hier hoor ik meer van stellen bij wie hun huwelijk een verbouwing niet overleeft, dan van stellen die uit elkaar gaan omdat ze in een spik en span huis met nieuwe (dure) meubels terechtkomen :wink: ...

Hoe het ook zij, voor we trouwden hebben manlief en ik gespaard: hij voor het huis, ik voor de inrichting :mrgreen: . We hebben het minimale aan meubels gekocht (wel van goede kwaliteit, behang/vloerbedekking/gordijnen vnl. bij Formido, Leen Bakker etc. vandaan) en we hopen nog járen plezier van de meubels te hebben (al dan niet met een lakje of verfje aangepast aan onze wensen van nu.) De stoffering was na 12 jaar aan vervanging toe, op een paar gordijnen na. Verder is de inrichting aangevuld met spullen uit de Kringloopwinkel, van MP, rommelmarkten, krijgertjes etc. Ik vind het prima zo, al zou ik nu eerst rondkijken voor tweedehands meubels, gewoon omdat ik dat leuk vind.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 jan 2013 20:25

Hmmm... k moet vrijdag echt nieuwe schoenen de mijne zijn lek.... t was mn laatste paar. Nu hopen dat ik slaag in de eerste beste winkel! T M S probeer ik maar, hoop dat ik daar slaag, heb geen zin om heeeeel de stad door te karren voor schoenen.

Ik koop dat soort zaken tegenwoordig vaker via internet dan in een winkel. Amazon verkoopt wat dat betreft echt alles. Ik weet vrij goed wat voor soort schoenen ik wil (legerkistjes) en die passen meestal altijd wel. Grote voordeel is dat je minder gauw geneigd bent om ook nog wat kleine spulletjes te kopen, wat je tijdens een winkelsessie in de stad misschien wel hebt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 09 jan 2013 20:37

Mortlach schreef:
Ik koop dat soort zaken tegenwoordig vaker via internet dan in een winkel. Amazon verkoopt wat dat betreft echt alles. Ik weet vrij goed wat voor soort schoenen ik wil (legerkistjes) en die passen meestal altijd wel. Grote voordeel is dat je minder gauw geneigd bent om ook nog wat kleine spulletjes te kopen, wat je tijdens een winkelsessie in de stad misschien wel hebt.

Gelukkig behoor ik tot de categorie vrouwen die prima alleen voor een paar schoenen naar de stad kan gaan! :) Ik ben daar nog steeds dankbaar om! Dankzij de tip van mijn vader om je bij elke aankoop drie keer af te vragen of je het echt nodig hebt, en kan je daar dan nog steeds ja op zeggen met een eerlijk gevoel! dan moet je het aanschaffen!

Dus... kopen via internet werkt bij mij dus niet, negen van de tien keer bevalt de aankoop dan toch tegen! vooral met schoenen! smalle voet :) helaaas...... en ik loop niet op legerkisten......hihi haha!!

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 09 jan 2013 21:41

@Mortlach is Amazon een goede internet winkel, of is die niet in Nederland?
Ik koop ook veel dingen via internet omdat het soms veel goedkoper is, vooral computer en telefoon en fotocameraspullen. Of micro sd kaartjes. Ook mooie pannen van Fissler gekocht via internet.
Ik kijk wel naar de prijs van de verzending.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 jan 2013 22:08

Wilsophie schreef:@Mortlach is Amazon een goede internet winkel, of is die niet in Nederland?
Ik koop ook veel dingen via internet omdat het soms veel goedkoper is, vooral computer en telefoon en fotocameraspullen. Of micro sd kaartjes. Ook mooie pannen van Fissler gekocht via internet.
Ik kijk wel naar de prijs van de verzending.

Ik ben zeer tevreden over Amazon. En inderdaad ook gewoon in Nederland (alles gaat toch met de post). En als ze het op amazon.com niet hebben, kun je altijd nog .co.uk proberen, of .de of .fr.

Ze zijn tegenwoordig meer 'etalage annex tussenpersoon' dan dat ze eigen producten verkopen, dus je kunt er echt de meest gekke dingen krijgen. Laatst een nieuwe buitenband voor mijn fiets proberen te kopen, maar door een fout in het systeem werden die verzendkosten verkeerd berekend (buitenband: 50 euro, verzendkosten 2500 euro). Die heb ik toch maar even via een andere webwinkel besteld toen :-)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 09 jan 2013 22:23

Een dure buitenband. :lol: :wink:

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 jan 2013 23:10

Evelien schreef:Een dure buitenband. :lol: :wink:

Ja, ik vermoed dat er nog een mountain bike aan vast zat :-)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 jan 2013 18:52

Pfff, verzekeringen opzeggen maken ze je niet gemakkelijk zeg. Komen ze met allerlei zaken waarom dat opzeggen niet gaat, echt vervelend. Ik ben geneigd gewoon de automatische incasso's terug te draaien en dan sturen ze de deurwaarders maar naar Ierland. Al los ik het liever netjes op, maar dat moeten ze me dan wel mogelijk maken...

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 jan 2013 21:30

Nou daar zeg je wat, er is een nieuwe wet sinds 1 juli 2012 en die is als volgt: " Als je een rekening niet betaalt op tijd , krijg je 1 herinnering en als je dan niet betaalt mag na 2 weken de vordering verhoogt worden met 40 € incassokosten.
Die mazen van het (n) wet ziet de incasseerder als makkelijk geld verdienen.
Het is dus niet meer in verhouding met het bedrag maar altijd die 40 € .
Een voorbeeld, je moet 10 Euro betalen en je bent met vakantie en mist de aanmaning, je komt terug en je moet dus 50 € betalen.

Er is maar één escape en dat is in overleg met de vorderaar een overeenkomst afspreken als je niet kunt betalen, maar men doet dat nu liever niet, want bovenstaand is zeer aantrekkelijk.

Ik denk nu gewoon aan oudere mensen die niet dagelijks via hun tablet de rekening controleren en dus 6 weken in Spanje zitten en intussen komt er een rekening binnen.

Ik begrijp niet dat als zo een wet tot stand komt dat niemand dit erbij neemt in zijn overweging om voor of tegen te stemmen.

Ook de rechter kan nu geen kant op, met deze wet.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 jan 2013 21:39

Ja, het is altijd beter dingen gewoon netjes te regelen, maar als ze het je dan onmogelijk maken ergens onderuit te komen, dat is gewoon vervelend.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 12 jan 2013 22:21

Mortlach schreef:Pfff, verzekeringen opzeggen maken ze je niet gemakkelijk zeg. Komen ze met allerlei zaken waarom dat opzeggen niet gaat, echt vervelend. Ik ben geneigd gewoon de automatische incasso's terug te draaien en dan sturen ze de deurwaarders maar naar Ierland. Al los ik het liever netjes op, maar dat moeten ze me dan wel mogelijk maken...

WIj hebben een maand voor het opzegtermijn een aangetekende brief verstuurd naar onze verzekeringsmaatschappij, via de tussenpersoon. De tussenpersoon van mijn man regelde dat. We wilden gaan naar onze maatschappij.
Nu kwam er maar niks dus ik na twee weken bellen, zelfs geen ontvangstbevestiging. Na mijn belletje gingen ze zoeken, week later nog niks gehoord, weer gebeld en weer gingen ze zoeken... tot precies op de dag dat het opzegtermijn was verstreken, kreeg ik de ontvangstbevestinging binnen. Toen ik met een enorm kwaaie kop aan de telefoon hing, gaven ze aan dat er een enorme stapel post was... Duhhh.. wat dacht je zelf! bewust achterover gedrukt en niks mee gedaan!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 jan 2013 22:30

paprikameisje2 schreef:WIj hebben een maand voor het opzegtermijn een aangetekende brief verstuurd naar onze verzekeringsmaatschappij, via de tussenpersoon. De tussenpersoon van mijn man regelde dat. We wilden gaan naar onze maatschappij.
Nu kwam er maar niks dus ik na twee weken bellen, zelfs geen ontvangstbevestiging. Na mijn belletje gingen ze zoeken, week later nog niks gehoord, weer gebeld en weer gingen ze zoeken... tot precies op de dag dat het opzegtermijn was verstreken, kreeg ik de ontvangstbevestinging binnen. Toen ik met een enorm kwaaie kop aan de telefoon hing, gaven ze aan dat er een enorme stapel post was... Duhhh.. wat dacht je zelf! bewust achterover gedrukt en niks mee gedaan!

Ja, dat soort onzin dus. Lekker ter goeder trouw zakendoen met dat soort lui... niet dus. Mijn tussenpersoon is een enorme kwiebus met wie ik nooit zaken had moeten doen, maar nu heb ik hem dus nodig om de ellende ongedaan te maken. Hopelijk werkt hij een beetje mee.

Maar goed, in jouw geval heeft het bedrijf toch geen poot om op te staan? De dagtekening van de brief lijkt me leidend, niet de datum dat zij die brief verwerken. Als zij te laat zijn, is dat hun probleem, niet het jouwe...

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 13 jan 2013 14:05

helaas was ik herstellende toen na pre eclampsie, anders had ik het er zeker niet bij laten zitten, maar tja.. toen had ik wel even wat anders aan mijn hoofd.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 15 jan 2013 10:09

Wij zijn ook overgestapt, 2 jaar geleden en vorig jaar weer. Nu zitten we nog een half jaar aan het contract 'vast' en dan ga ik weer kijken waar het goedkoper kan. Sparen zo wel behoorlijk wat uit, vorig jaar 400 euro, nu 200. We zitten wel weer bij de vorige verzekeraar. Maar overstappen heeft vaak een actie. ZO hebben we nu 1 verzekering 'gratis' . Die andere is iets duurder maar dan hadden we ze alle twee moeten betalen. Dus uiteindelijk toch goedkoper. AL moet je wel in de gaten houden wanneer het afloopt om het tijdig op te zeggen en uit te zoeken, dat kost wel energie maar vind ik wel leuk om te doen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 jan 2013 11:30

Eén van de pijlers waarop het budgetprogramma dat ik gebruik steunt, is het idee dat je leeft op je salaris van de maand ervoor. (Salaris januari wordt uitgegeven in februari). Op die manier heb je altijd minimaal een maandsalaris op je rekening staan, (en dus nooit meer gestress dat de 0-lijn in zicht komt) maar het vergt dus wel dat je eenmalig een maand aan kosten bij elkaar spaart om de maand.

Als ik geen hele gekke kosten meer krijg, moet ik rond mei/juni op dat punt kunnen zijn. :-)

Terug naar “Archief”