Gezin en financiën deel 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Evelien » 08 jan 2013 16:44

Wilsophie schreef:Heb ik gedaan, maar door bezuiniging sluiten de webwinkels.
Dank voor de info.

Hoe bedoel je webwinkels? LETS is geen webwinkel. LETS is een organisatie.

@Juffiejuf, nou LETS is zeker een leuk idee. Vooral in de situatie waarin wij zitten. Je krijgt geen thuiszorg dus je moet het zelf maar uit zien te vogelen. Via de kerk zou er een mogelijkheid kunnen zijn maar daar zijn veel tweeverdieners. Dus nu komen er mensen van de LETS bij ons thuis om ons te helpen in huis, als het nodig is. Super leuk.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 08 jan 2013 17:11

Ik weet ook dat er EENTJES bestaan ( http://emourik.deds.nl/ ) ...ook een ruilkring, werkt hetzelfde als LETS geloof ik.
Vast als je ergens woont waar dat niet is, is er wel een alternatief die hetzelfde werkt.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 08 jan 2013 17:22

Klopt Meribel is het zelfde. Als het maar een naampje heeft. :wink:

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 08 jan 2013 19:30

Al het geld wat wij overhouden na de maand gaat op de spaar rekening. dat is alleen niet zoveel nu we aan het verbouwen zijn.
Mocht hier opeens een grote financiële meevaller komen gaat dat waarschijnlijk op aan ons huis.

Mijn weekkosten zijn lang niet zo hoog als iemand net noemde, maar ik haal vlees bv per maand en vries veel in. Collectebonnen en extra goede doelen gaan per kwartaal (maandelijkse gaan per maand natuurlijk :wink: )

Bij de supermarkt red ik het tegenwoordig makkelijk met 75 euro per week. Maar dat is dan echt alleen eerste levensbehoefte. Minder lukt ook dus wat ik overhoud gaat de pot in voor een keer wat extra's of als ikhet een week niet red.
Maar onze kinderen zijn nog klein en vragen nog niet om bepaald eten. En de jongste eet nog voornamelijk moedermelk dus dat is ook goedkoop, al 1,5 jaar.... Die hapjes en slokjes ander voedsel/drinken zijn zo ongeveer de restjes van ons, kook iig niet veel meer dan 2 jaar geleden. :wink:

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 08 jan 2013 19:46

hmm.. moeilijke vraag.... financiele meevaller, ws of extra aflossen hypotheek, zeker schenkingen doen tav naaste en verre armen!
Verder tja... ehm ik zal eerlijk zijn. We hebben een tijdje wat luxer geleefd, kon ook prima, beide een krant en tijdschrift, meer soorten drinken ipv alleen maar melk of karnemelk, maar het geeft geen voldoening! Het voelt niet goed. Dus, voorlopig terug naar de basis! weer voelen wat we waarderen!

En op een dag als vandaag, juul was nieuwe schoenen nodig, best altijd een aanslag omdat je met net wijdte 2 nergens schoenen kan kopen adn bij alleen de schoenwinkels. Toffe winkel waar ik altijd heenga! eerlijke mensen! siert ook de mensen! voorbeeld voor alle winkeliers! We waren laat, bakkerij b. zat op de terugweg op onze route, omdat we erg laat waren daar maar even een lekker broodje gehad. Na vier weken basis eten gehad te hebben, min de kerst dan, was dit echt een verdiende verrassing! K zei hier al, we moeten ons maandelijks trakteren op dit, als het gelukt is om geen optimel oid te halen, want immers in de aanbieding is dat nog steeds duurder dan melk!

Dus... :) wie weet.

Maar een nieuwe bril moet heir ook voor manlief en ik :) dat zijn dure kosten, k geloof niet dat ik deze al drie jaar heb, dus zijn de kosten voor mezelf dit jaar, volgend jaar mag ik weer putten uit het verzekeringspotje! eens op de foto;s terug kijken of ik de bril al had toen m geboren is, want dan kan het ws wel.

hieke
Mineur
Mineur

Berichtdoor hieke » 08 jan 2013 21:56

Duur is niet perse beter. Goedkoop is ook niet altijd duurkoop, maar er zijn genoeg onderzoeken geweest naar dit soort dingen (goedkope productie). Wanneer je je er een klein beetjein verdiept, kom je een heel eind.

De stelling dat kinderen beter kunnen werken dan op straat zwerven is natuurlijk waar, en kinderarbeid is ook een complex probleem. Toch geloof ik zelf dat mensen zulke dingen wel een beetje makkelijk roepen als excuus om hun geweten te sussen.
Natuurlijk zijn en blijven sommige dingen erg moeilijk. En de dingen die je doet zijn misschien een druppel op een gloeiende plaat. Maar het verbaasd me toch dat veel christenen soms niet eens over zulke dingen nadenken, en het alleen
Maar stoer lijken te vinden om zo goedkoop moeilijk te leven, zodat ze maar weer snel naar een nog groter huis kunnen, met weer een ander interieur. En nee, dan heb ik het natuurlijk niet over mensen die elk dubbeltje moeten omdraaien, en dus nauwelijks een keuze hebben! Ik sta er soms van te kijken dat zo'n instelling ook bij heel veel christenen normaal is geworden.

En ik ben echt niet tegen uitgeven of zo, en ik vind ook best dat je dankbaar mag genieten van je geld, maar als christen heb je ook een voorbeeldfunctie. Ik geloof zelf niet dat materialisme, of massaproductie ten koste van het milieu nou echt bijbels is.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 08 jan 2013 22:19

Ik begin me haast schuldig te voelen omdat ik de uitspraak heb gedaan dat kinderen in China of zo beter kunnen werken dan op straat zwerven. Want zwervende kinderen worden toch vaak schooiertjes e.d. Ze hebben geen geld en moeten er toch aan zien te komen.
Maar ik blijf bij de uitspraak dat ze dan beter kunnen werken.

Ik 'hou' van goedkopere spullen tot op zekere hoogte. Ik ga echt niet bij Refozaken mijn kleding kopen, trouwens die heb je hier helemaal niet. Die prijzen vind ik echt zot. Ben niet van plan om € 100,- uit te geven aan een trui, of vest. Wij hebben geen gigantisch huis, ( nou ja, boerderij, maar die stond op het land wat we kochten...) hebben niet de allerluxte spullen. Gaan maar één wk per jaar op vakantie (in een sta-caravan) , manlief werkt 's zomers 80 uur per week, en in de winter 60 uur per wk. Zelf werk ik gem. 10 uur per wk. En in drukke tijden loop ik ook tot 22.00 of langer buiten. We doen ook al 18,5 jr met ons interieur. ( is onderhand wel aan vervanging toe)
Wij leven niet goedkoop omdat we het stoer vinden, maar wij zijn gewoon nuchtere mensen.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

hieke
Mineur
Mineur

Berichtdoor hieke » 08 jan 2013 22:31

Pannenkoek, voel je niet aangesproken hoor.
En waarom zou je je schuldig voelen omdat jij zegt dat kinderen beter kunnen werken dan zwerven? Dat is toch gewoon de waarheid?

Voordat nu iedereen zich gaat verdedigen........in de eerste plaats is iedereen zelf verantwoordelijk voor zijn uitgaven. In de tweede plaats heeft iedereen zijn eigen redenen om te kopen wat ie koopt, of te leven hoe ie leeft.
Mijn punt was alleen maar dat ik vaak merk dat veel refo's/ christenen soms onnadenkend kopen, of juist materialistisch kunnen zijn (inderdaad, de refowinkels met absurde prijzen, en de huizen op en top ingericht volgens de laatste trends, sparen om steeds maar weer groter te kunnen gaan wonen.......) En dat verbaasd me soms.
Maar ik geloof best dat heel veel mensen hier allemaal hun redenen hebben om dat anders te doen of te zien :wink:

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 08 jan 2013 23:05

@ Evelien, ruilen via de webwinkels was bij deze organisatie ook nodig, niet zo snel in de boom klimmen.

Ik ben geen klein kind en snap wat het inhoudt na gegoogled te hebben. Zie wat er staat bij de organisatie van Rotterdam.

Wegens stedelijke bezuinigingen heeft de LETS Webwinkel van Rotterdam haar activiteiten halverwege 2012 moeten beëindigen.

Toch graag online ruilen?

De makers van de webwinkel LETS Rotterdam ontwikkelden de landelijke ruilsite LetsWebshop.
LetsWebshop is voor iedereen toegankelijk, inschrijving en deelname zijn gratis.
Nieuwe aanmelding (bij LetsWebshop)

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 08 jan 2013 23:12

@Pannekoek, je hebt helemaal gelijk.
Tja hier op Urk heeft men een op en top ingericht huis met alles erop en eraan, eigenlijk al voordat men getrouwd is, ontbreekt er niets en is men zuinig en schoon op zijn spulletjes, en verder zal ik er maar niets over zeggen.

Ik geef niet om een luxe interieur, heb veel dingen van oma ooit gered van de container en heb heel waardevolle oude kastjes van de vorige eeuw vaak met de hand gemaakt en onverslijtbaar. Verder houden we van een grote eettafel waar alles aan gebeurd en mag de hond op de bank. Het is erg knus en wij voelen er ons thuis tussen die oude spulletjes.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 jan 2013 00:42

pannenkoek schreef:Ik begin me haast schuldig te voelen omdat ik de uitspraak heb gedaan dat kinderen in China of zo beter kunnen werken dan op straat zwerven. Want zwervende kinderen worden toch vaak schooiertjes e.d. Ze hebben geen geld en moeten er toch aan zien te komen.
Maar ik blijf bij de uitspraak dat ze dan beter kunnen werken.

Dus als fabriekhouder is het lonend je (volwassen) werknemers zo weinig te betalen dat zij weer gedwongen worden om hun kinderen ook in die fabriek te laten werken omdat het gezin anders niet rondkomt?

Het excuus 'het is beter dan niks/zwerven' gaat voorbij aan het feit dat de situatie waarin dat de enige keuzen zijn gewoon kunstmatig in stand worden gehouden. maar goed, we dwalen af.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 09 jan 2013 07:46

Nee, @Mortlach, ik ben het wel eens dat ze te laag uitbetaald worden, en zo de kinderen ook daar moeten werkne, maar als ze niet werken komen ze op straat terecht met alle gevolgen die er bij horen. Toen wij in de zomer van 2003 naar Roemenié gingen, hebben we dat gezien. We waren amper 200 m de grens over en daar zaten kinderen met een plastictas onder de spoorbrug. Zwervers. Heeel triest. diefstal, geweld, prostitutie ..... laat ze dan maar in de fabriek werken.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 09 jan 2013 09:03

Wilsophie schreef:@ Evelien, ruilen via de webwinkels was bij deze organisatie ook nodig, niet zo snel in de boom klimmen.

Ik ben geen klein kind en snap wat het inhoudt na gegoogled te hebben. Zie wat er staat bij de organisatie van Rotterdam.

Wegens stedelijke bezuinigingen heeft de LETS Webwinkel van Rotterdam haar activiteiten halverwege 2012 moeten beëindigen.

Toch graag online ruilen?

De makers van de webwinkel LETS Rotterdam ontwikkelden de landelijke ruilsite LetsWebshop.
LetsWebshop is voor iedereen toegankelijk, inschrijving en deelname zijn gratis.
Nieuwe aanmelding (bij LetsWebshop)

Dat klopt, dat zoiets niet loopt komt omdat je toch ook wel geld nodig hebt om een pand te huren. En omdat verhuurders toch geld willen houd het op een gegeven moment op. Daarom doet men dat via de lokale website of op de LETS-markten (die 4 keer per jaar gehouden word).

Bij de LETS hier zijn wat zaken /winkels aangesloten (zoals een eetgelegenheid, de EMMAUS (kringloopwinkel) waar je dus met ruileenheid kunt betalen.

Je geeft alleen ruilhandel aan dmv spullen ruilen. Maar dat is niet alleen maar de LETS.

Als je echt lid wil worden van de LETS is daar wel contributie aan verbonden (dus niet geheel gratis). Je betaald eenmalig een bepaald bedrag in euro's (maar daar gaat verandering in komen) en daarna betaal je alles in ruileenheid.

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 09 jan 2013 09:48

Wilsophie schreef:@Pannekoek, je hebt helemaal gelijk.
Tja hier op Urk heeft men een op en top ingericht huis met alles erop en eraan, eigenlijk al voordat men getrouwd is, ontbreekt er niets en is men zuinig en schoon op zijn spulletjes, en verder zal ik er maar niets over zeggen.

Ik geef niet om een luxe interieur, heb veel dingen van oma ooit gered van de container en heb heel waardevolle oude kastjes van de vorige eeuw vaak met de hand gemaakt en onverslijtbaar. Verder houden we van een grote eettafel waar alles aan gebeurd en mag de hond op de bank. Het is erg knus en wij voelen er ons thuis tussen die oude spulletjes.

Dat is niet alleen op Urk hoor ;) Toen wij gingen trouwen hadden we ook een op en top ingericht huis, verbouwd en werkelijk niets tweedehands, dus alles nieuw, en ook nog eens bij de duurdere zaken vandaan.

Dus ik ben eigenlijk wél benieuwd naar wat je daar over te zeggen hebt....
Afbeelding

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 09 jan 2013 13:22

Weet je wat trouwens ook handig is om je weekboodschappenbudget in de gaten te houden (en het voorkomt meteen die kassaboncontrole bij de kassa): een zelfscansupermarkt. Bij 'onze' supermarkt hebben ze die en dat apparaatje geeft meteen de berekende prijs (incl. korting) aan, en ook het totaalbedrag van wat er tot dan toe in je kar ligt. Je kunt je boodschappen ook meteen in je krat/tassen opbergen - ideaal.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Terug naar “Archief”