Faramir schreef:Het is slechts een doorwerking van de reformatie om het geloof uit het publieke domein te weren en tot iets privé voor achter de voordeur te maken.
Ho ho, dit is echt een beetje te kort door de bocht. Het geloof heeft eeuwenlang na de reformatie een publieke rol gespeeld in Protestantse landen. Het is pas sinds de tweede helft van de vorige eeuw en enkel in Westerse landen dat het geloof zowel in van oudsher Rooms-Katholieke landen, als van oudsher Protestantse in de marges verdwijnt. Maar als we kijken naar landen als Nederland, Schotland of Zwitserland, of andere landen waar de reformatie flink heeft huisgehouden, tijdens en vlak na de reformatie dan is er echt geen duidelijk verband te trekken tussen de reformatie en geloof uit het publieke domein weren.
Het Rooms-Katholicisme heeft wel meer de neiging om in de traditie van een bepaald gebied te zitten. Kijk bijvoorbeeld naar de meeste Europese landen die van oudsher RKK zijn. Daar zijn misschien meer mensen lid van een kerkgenootschap (en wel de RKK), maar de kerkgang ligt er nou bepaald niet hoger dan in NL, meestal lager eigenlijk. Het geloof wordt in zulke landen misschien over het algemeen een tikkeltje minder vijandig benadert, maar het wordt gereduceerd tot enkel een traditie en houdt zo op geloof te zijn. Overigens, ik woon in een Rooms-Katholiek land en daar wordt ik raarder aangekeken als ik een Bijbel lees in de trein dan in ons Protestantse Nederlandje.
Ik wil echt niet beweren dat de RKK het slechter of beter doet ofzo dan de Protestanten, maar mijns inziens is het echt incorrect om secularisatie/geloof uit het publieke domein weren aan de reformatie toe te schrijven. Ten tijde van de reformatie gebeurde het niet en nu gebeurd het net zo veel in RKK landen als Protestantse landen, is mijn ervaring.
Daarnaast heb ik eigenlijk sowieso het idee dat het wel meevalt met hoe zeer men geloof uit het publieke domein wil weren. Als ik kijk naar naar ongelovige familie/vrienden/kenissen/etc. dan zie ik eigenlijk helemaal niets van zo'n houding terug, ook als ik een wat politiek incorrect standpunt uitdraag op grond van mijn geloof over abortus of homoseksualiteit of politiek ofzo is mijn ervaring dat je daar met veel ongelovigen echt wel normaal daarover kunt praten, zolang je maar een beetje wederzijds respect toont en niet al te opdringerig bent.