Wat is waarheid en wat is leugen?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Faramir

Re: Wat is waarheid en wat is leugen?

Berichtdoor Faramir » 29 dec 2012 11:49

Het is slechts een doorwerking van de reformatie om het geloof uit het publieke domein te weren en tot iets privé voor achter de voordeur te maken.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 29 dec 2012 13:17

Precies, alles achter de voordeur! Ik wens ook niet te worden geconfronteerd met hoofddoekjes en collega's die aan de Ramadan doen. Doen ze maar lekker thuis. En ik wens ook niet te worden geconfronteerd met secularisatie/atheisme. Dus als atheisten menen dat te moeten uiten, doen ze dat maar lekker thuis achter de voordeur :mrgreen:
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 29 dec 2012 16:31

Euhh mensen,

Dus topic is mede bedoeld om de reden dat men zich er bewust van zou worden, dat waarheid en leugen niet altijd als een simpel feit, is te gebruiken...

Het dringt tot sommigen niet door, en degene tot wie het bijna doordringt, keert zich af, en wil het niet onder ogen zien...

Goed, het is blijkbaar zo.

Groet

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 dec 2012 19:31

Faramir schreef:Het is slechts een doorwerking van de reformatie om het geloof uit het publieke domein te weren en tot iets privé voor achter de voordeur te maken.

Zo eenvoudig liggen de zaken niet, want wat het praktiseren van religie achter gesloten deuren betreft kunnen ook joden en moslims er wat van. Het hangt er maar net van af uit welke hoek de onderdrukker komt. De RKK heeft ook heel wat joden gedwongen om hun religie in de kast te houden op straffe van executie.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 29 dec 2012 20:02

Ik doelde niet op vervolging. Ik doelde op het geloof als onderdeel van de samenleving. Dan zien we toch een heel verschil tussen het katholicisme en het protestantisme wat veel meer gezien kan worden als een tussenstap tot atheïsme.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 dec 2012 21:16

Faramir schreef:Ik doelde niet op vervolging. Ik doelde op het geloof als onderdeel van de samenleving. Dan zien we toch een heel verschil tussen het katholicisme en het protestantisme wat veel meer gezien kan worden als een tussenstap tot atheïsme.

Zou je denken? Ik denk dat het evenzeer geldt voor het katholicisme want beide denominaties kennen een atheïstische cultuur naast de hunne.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 29 dec 2012 21:24

Een waarheid--- en er is maar een waarheid------------------Jezus de Christus Hij die gekomen is in het Vlees om de mensheid te verlossen en buiten Hem en de Kerk is er geen zaligheid alleen in Hem is eeuwige behouden .
VERITAS VOS LIBERABIT.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 dec 2012 21:37

Lichtzwaard schreef:Een waarheid--- en er is maar een waarheid------------------Jezus de Christus Hij die gekomen is in het Vlees om de mensheid te verlossen en buiten Hem en de Kerk is er geen zaligheid alleen in Hem is eeuwige behouden .

Hoezo maar een waarheid? Wees blij dat God Eén is want Eén God is meer dan genoeg.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 30 dec 2012 00:02

En als de waarheid nu is dat u moet liegen, om iemands leven te redden?

Hartelijke groet

mohamed

Berichtdoor mohamed » 30 dec 2012 01:18

xsidd schreef:En als de waarheid nu is dat u moet liegen, om iemands leven te redden?

Hartelijke groet

Dan is dat uw waarheid en moet u doen wat u goeddunkt. Ik ben God niet en hoef gelukkig niet over uw zielenheil te oordelen.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 30 dec 2012 12:45

xsidd schreef:En als de waarheid nu is dat u moet liegen, om iemands leven te redden?

Wat is daar erg aan?
Ook gif is geschapen.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 30 dec 2012 12:51

@Hettys

Ik geloof niet dat het erg is... Alleen ik heb wel een geweten, en ik weeg dingen af. Ik stel deze vraag zo op deze manier, omdat sommigen niet begrijpen dat je als mens ook nog zelf te kiezen hebt.

Hartelijke groet

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 30 dec 2012 15:22

Wat is waarheid en wat is leugen?
Is dat een opener wat waarheid is uit Gods Woord of een opener voor het menselijk gedrag, als het een opener is voor het gedrag en inzicht van de mens, laat maar… dan kom je daar niet uit, dan vliegen de botsingen (door verschillende karakters/naturen en geloofservaringen) je om de oren, lees de pagina’s maar eens terug.

Maar als Gods Woord ter sprake komt dan zou je het samen door een proces van studie er uit moeten kunnen komen, wat Waarheid is, geleidt door Gods Geest.

Dan ontstaat er wel een innerlijke geestelijke strijd, maar als dat uit liefde naar elkaar toe een beter/ander inzicht/overzicht tot betrekking wat God door de Here Jezus ons geschonken heeft door Zijn Verlossing dan kan je elkaar toch niet meer gaan bestrijden op details in randproblemen waarin kerken en gemeenten in al hun verscheidenheid de mens “geduwd” is.

Laten we voor op stellen dat als ik een bepaalde zaak uit Gods Woord niet begrijp, dan is het nog wel Waarheid!!

Laten we proberen vanuit de Bijbel Gods Woord het verschil te ontdekken wat waarheid is of de leugen om voorbereidt te zijn in de valstrikken van satan en zijn engelen.

Kan de leugen dichtbij de waarheid liggen?

Wat is het belangrijkste in het geloofsleven, Paulus zei: Ik ben van Christus en dien gekruisigd, ondanks de Griekse wijsgeren en stromingen in die kringen.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 30 dec 2012 20:19

Faramir schreef:Het is slechts een doorwerking van de reformatie om het geloof uit het publieke domein te weren en tot iets privé voor achter de voordeur te maken.

Ho ho, dit is echt een beetje te kort door de bocht. Het geloof heeft eeuwenlang na de reformatie een publieke rol gespeeld in Protestantse landen. Het is pas sinds de tweede helft van de vorige eeuw en enkel in Westerse landen dat het geloof zowel in van oudsher Rooms-Katholieke landen, als van oudsher Protestantse in de marges verdwijnt. Maar als we kijken naar landen als Nederland, Schotland of Zwitserland, of andere landen waar de reformatie flink heeft huisgehouden, tijdens en vlak na de reformatie dan is er echt geen duidelijk verband te trekken tussen de reformatie en geloof uit het publieke domein weren.

Het Rooms-Katholicisme heeft wel meer de neiging om in de traditie van een bepaald gebied te zitten. Kijk bijvoorbeeld naar de meeste Europese landen die van oudsher RKK zijn. Daar zijn misschien meer mensen lid van een kerkgenootschap (en wel de RKK), maar de kerkgang ligt er nou bepaald niet hoger dan in NL, meestal lager eigenlijk. Het geloof wordt in zulke landen misschien over het algemeen een tikkeltje minder vijandig benadert, maar het wordt gereduceerd tot enkel een traditie en houdt zo op geloof te zijn. Overigens, ik woon in een Rooms-Katholiek land en daar wordt ik raarder aangekeken als ik een Bijbel lees in de trein dan in ons Protestantse Nederlandje.

Ik wil echt niet beweren dat de RKK het slechter of beter doet ofzo dan de Protestanten, maar mijns inziens is het echt incorrect om secularisatie/geloof uit het publieke domein weren aan de reformatie toe te schrijven. Ten tijde van de reformatie gebeurde het niet en nu gebeurd het net zo veel in RKK landen als Protestantse landen, is mijn ervaring.

Daarnaast heb ik eigenlijk sowieso het idee dat het wel meevalt met hoe zeer men geloof uit het publieke domein wil weren. Als ik kijk naar naar ongelovige familie/vrienden/kenissen/etc. dan zie ik eigenlijk helemaal niets van zo'n houding terug, ook als ik een wat politiek incorrect standpunt uitdraag op grond van mijn geloof over abortus of homoseksualiteit of politiek ofzo is mijn ervaring dat je daar met veel ongelovigen echt wel normaal daarover kunt praten, zolang je maar een beetje wederzijds respect toont en niet al te opdringerig bent.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 04 jan 2013 19:46

Wat is Waarheid?

De waarheid is, dat we allemaal Jezus Christus nodig hebben. Of u naar Hem toegaat, is Wat anders...

U kiest. Ik kies ook!

Hij is de Bron, en het Levende Woord van God, en is Geboren uit de Heilige Geest, De Geest van de Waarheid. Zijn Woord is Waarheid, en Brengt Leven voor de mensen. Jezus Christus bracht en brengt het Eeuwige Leven aan de mensen.

Hij is Koning over Hemel en aarde, en eens zal ALLE knie zich buigen voor Hem, als Hij terug komt op de wolken, met bazuingeschal.

Bekeer u, en u zult leven.

Geloof in Jezus Christus de Heere, en ga tot Hem!

Hij roept u elke zondag, maar hoort u het nog?

Terug naar “[Religie] - Open forum”