Gezin en financiën deel 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor schelpje3 » 03 jan 2013 13:43

lammetje schreef:Dagtaak valt wel mee. Ik maak maandag een lijstje aan de hand van folders van supers hier in de buurt en mijn weekmenu. Ga maandagavond naar lidl en jumbo en dan als bas een leuke aanbieding heeft een andere avond in de week. Rij meestal maandag even uit school door naar de bakker of neem woensdag als ik naar de markt ga brood mee. Wij vriezen wel in.

Maar dagtaak vind ik het niet. ben hooguit 1,5 uur in de week aan het 'winkelen'.

Wel als niet al die supers bij je in de buurt zijn. :wink:
Op acceptabele afstand is hier alleen AH, L idl, C 1000 en Hoogvliet.
Voor de andere moet ik minstens 10 km rijden. (P lus, B AS, A ldi)
Ik vind het jammer dat er nog geen J umbo in onze omgeving is, de dichtstbijzijnde is ruim een half uur met de auto.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 03 jan 2013 13:54

Water in Nederland is echt heel goedkoop. Als je daarop wilt/moet bezuinigen, is het triest gesteld. Ik douche iedere dag, wasmachine draait 4 keer in de week, kinderen gaan 3 keer per week in bad/douche. Vrouwlief staat ook nog een keer of 4/5 per week onder de douche. Keuzeknop op het toilet hebben we niet, dus het is altijd de hele spoelbak die er door gaat. We betalen nog geen 35 euro per kwartaal aan vastrecht, en dan nog de kosten voor het water. Wij gebruiken nog geen 100 kubieke meter per jaar. 0.859 per kuub. Dus pak em beet net geen 90 euro per jaar aan water kosten. Kortom, op water hoef je echt niet te gaan bezuinigen.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 jan 2013 14:02

Je hebt het over het water, dat het in feite onzin is als ik een sopje als spoelwater gebruik, maar zo denk ik ook bij die kleine dingetjes waar ik 2 cent op zou besparen. Toch is dat op jaarbasis een leuk bedrag. Jij woont alleen, maar ik heb een stel douchende pubers/jong volwassenen in huis. Dat wil wel :wink:
Ik weet niet precies hoeveel water je gebruikt met een spoeling? Wij hebben geen stortbakken met de zgn keuzeknop, weinig water bij een plasje, meer water bij "de grote boodschap".

Het is geen onzin, het zet gewoon geen zoden aan de dijk. Stel dat er 10 liter water in een spoelbak zit, dat lijkt me royaal, dan kost een keer doorspoelen 0,8 cent. Stel dat je een jaar lang elke dag 1 keer doorspoelen bespaart, dan ben je op jaarbasis 0,8 x 365 = 292 cent = 2,92 euro goedkoper uit. Daar kun je dan toch alweer bijna een hamburger voor kopen :-)

Een waterzuinige douchekop is dan misschien rendabeler. :mrgreen:
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 jan 2013 14:03

lammetje schreef:Dagtaak valt wel mee. Ik maak maandag een lijstje aan de hand van folders van supers hier in de buurt en mijn weekmenu. Ga maandagavond naar lidl en jumbo en dan als bas een leuke aanbieding heeft een andere avond in de week. Rij meestal maandag even uit school door naar de bakker of neem woensdag als ik naar de markt ga brood mee. Wij vriezen wel in.

Bevroren en weer ontdooid brood vind ikzelf ook niks. Ik heb geen moeite met brood van een paar dagen oud, maar bevroren... jakkes...

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 03 jan 2013 14:11

Wat een enig topic, veel herkenbaar, maar veel ook niet.
Wij mogen van de vereniging van huiseigenaren juist niet de spaarknop gebruiken van het toilet.
Schijnt dus niet goed te zijn.

Ik mis winkels als de Primark en de Action en de Wibra. Ik heb ze niet in de buurt maar geweldig om daar je vuilniszakken , wasmiddelen, makeup te kopen.
En te snuffelen.

Ik ben een fan van de C1000 en de Aldi en de Lidl, maar de laatsten voor bepaalde producten.
Het vlees van de Aldi is prima en gebleken is helemaal zonder bacteriën omdat er geen mensenhand mee gemoeid is.

Ik heb geen goede ervaringen met de keurslagers in het algemeen. Ook het vlees van sommige slagers bij de C1000 is prima en niet duur. Maar dat is maar net wie het gepacht heeft.

Ik weet nog dat de C1000 in Emmeloord een prijs won voor het beste vlees en andere producten.

Bij de Jumbo moet je goed opletten en AH is nu weer in opgang.

Brood koop ik bij de beste bakker van Nederland op Urk.
Groenten koop is soms op de markt maar ook de C1000 heeft prima spul, de Lidl werd gekozen voor de beste en verse groenten, maar dan moet ik ff een eindje rijden.

Verder kan ik niet drogen zonder droger, want ik heb weinig mogelijkheden,en ik weiger rekken boven trapgat en aan de deuren, die armoede heb ik lang genoeg gehad.
En sparen op electriciteit heb ik mijn hele leven niet gedaan al laat ik niets onnodig branden, maar om andere redenen.

Verder heb ik een strak uitgave patroon en veel geleerd van onze ouders en al mijn broers en zussen leven er goed van. Maar we werken ook hard, maar dat vind ik niet meer dan normaal.

Het pinnen van geld vraagt zeker discipline en ik vind het soms onbegrijpelijk hoe mensen zoveel pinnen zonder te weten wat er niet allemaal uitgaat.
Veel programma's op tv, laten mij verbaasd kijken.

Het is voor mij een sport om niet de volle prijs te betalen, een tweede natuur en een kick.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 03 jan 2013 14:12

Bevroren en weer ontdooid brood vind ikzelf ook niks. Ik heb geen moeite met brood van een paar dagen oud, maar bevroren... jakkes...

Ik koop elke week een aantal halve waldkornbroden en vries ze soms nog warm in en als je ze ontdooit, zijn ze net zo lekker als vers.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 03 jan 2013 14:36

Mortlach schreef:Bevroren en weer ontdooid brood vind ikzelf ook niks. Ik heb geen moeite met brood van een paar dagen oud, maar bevroren... jakkes...

Wij kopen bevroren brood wat gelijk in de vriezer gaat (zijn van die halfjes) bij de Landwinkel. Erg gezond brood zonder troep. Het enige nadeel is dat dit brood alleen bij de Landwinkel te koop is, pas hadden ze een stop (ivm ziekte van de leverancier) dus moest ik op zoek gaan naar dat brood. Nergens hier in de omgeving te vinden.

Zo'n keuzeknop is leuk op je spoelbak, maar dan moet die wel z'n werk goed doen. Niet alle spoelbakken zijn daar geschikt voor (als je er 1 op een oude spoelbak wil zetten). Mijn so. hebben zo'n systeem. :-# :-# :-# Het komt vaak voor dat er onder in de pot van alles blijft drijven omdat ze te snel de knop weer indrukken. :-#.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 03 jan 2013 15:34

Wij hadden een waterbesparende douchekop, er moest een monteur bij de CV ketel komen en hij vroeg als eerste: u heeft toch niet zo'n akelige douchekop he? Jawel dus, slecht voor de ketel, dus maar weer een gewone.
Toch dachten wij, misschien een onzinreden van die monteur, maar nee hoor, later kochten we een nwe ketel en ik vroeg het aan die installateur ook, en hij bevestigde dat eveneens.
Wat Wilsophie hierboven zegt, over die andere winkelketens, dat is waar. Daar kun je best leuke dingetjes kopen voor heel weinig. Je hebt hier en daar ook van die zgn euro-winkels, sooloo (so low) (ik weet niet hoe je het schrijft)
Maar ook al koop je alles van de goedkoopste merken, toch heeft iedereen wel iets wat je beslist van een A merk wilt hebben toch? Ik noem bijv. pindakaas, echte pindakaasfanaten zweren toch bij die van Petje Pitamientje en andere willen persé D E koffie.
Hebben jullie dat ook met iets?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 03 jan 2013 15:55

Ja dat heb ik wel, de Pure chocola van de natuurvoedingswinkel.... =P~ =P~

Ik shop veel via internet (ecogoodies). Ben wel iemand van de eco/bio geitenwollensokken figuur. :wink:

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 jan 2013 15:56

schelpje3 schreef:Maar ook al koop je alles van de goedkoopste merken, toch heeft iedereen wel iets wat je beslist van een A merk wilt hebben toch? Ik noem bijv. pindakaas, echte pindakaasfanaten zweren toch bij die van Petje Pitamientje en andere willen persé D E koffie.
Hebben jullie dat ook met iets?

Ik heb dat met vrij veel dingen. Helaas zijn de meeste A-merken hier beduidend anders dan in Nederland, dus voor een hoop moest ik gewoon nieuwe favorieten ontdekken.

Om de een of andere reden is pindakaas hier dus gewoon schrikbaren duur. Potje pindakaas? 4,50 euro. Dat is in Nederland toch niet, geloof ik...

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 03 jan 2013 16:29

neeh, die pitamienjtes pindakaas vind ik juist niet lekker, manlief daarin tegen wel, dus hier twee soorten pindakaas :) de versie ah honing met krokante stukjes en een pot gewone :) Wel de echte speculoos, verder eigenlijk geen voorkeur voor het een en ander....

overigens nu bij de action, leuke vilt hobby knutsel dingetjes. JE kan dan een tassenhangertje maken! enorm leuk, voor zeventig cent!

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 03 jan 2013 16:38

HEb ook wel eens gehoord dat die waterbesparende knop voor het wc niet goed is.
Er moet gewoon een aantal liters doorheen, het wc papier moet ook doorgespoeld worden. Vroeger legden mensen wel eens een baksteen in de stortbak om water te besparen, maar dat werd toch een verstopte wc. DUs een bezoekje van een kind: kleine boodschap zonder wc papier zou kunnen, maar anders gewoon de grote knop gebruiken.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 03 jan 2013 16:39

paprikameisje2 schreef:.
overigens nu bij de action, leuke vilt hobby knutsel dingetjes. JE kan dan een tassenhangertje maken! enorm leuk, voor zeventig cent!

Heel leuk, maar weet je hoeveel gif daar in zit? bbrr.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 03 jan 2013 17:26

pannenkoek schreef:HEb ook wel eens gehoord dat die waterbesparende knop voor het wc niet goed is.
Er moet gewoon een aantal liters doorheen, het wc papier moet ook doorgespoeld worden. Vroeger legden mensen wel eens een baksteen in de stortbak om water te besparen, maar dat werd toch een verstopte wc. DUs een bezoekje van een kind: kleine boodschap zonder wc papier zou kunnen, maar anders gewoon de grote knop gebruiken.

van dat kleine.stukje.wat je.gebruikt bij een kleine boodschap, vooral van kids, kan je gerust een mini beetje doorspoelen! doen we hier okk! vindt gewoon jammer om zoveel.goed water te vergooien.

evelien, daat heb ik.me niet in verdiept! maar t zal wel niet met de duurste kwaloteitsmatrialen zijn gemaakt.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 jan 2013 19:19

Water besparen doe je ook niet voor het geld, maar voor het milieu!

Terug naar “Archief”