Gezin en financiën deel 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Evelien » 02 jan 2013 18:11

MissF schreef:En een droger, die heb ik ook niet. De aanschaf is al niet heel goedkoop, maar gewoon je was aan een waslijn drogen scheelt ook aardig wat op jaarbasis. Maar dan moet je wel de ruimte hebben. Sinds deze week is de werkkamer verhuisd naar de kleinste slaapkamer, en daar passen echt geen wasrekken in. Dus zolang we de zolder nog niet in gebruik hebben staat het op onze slaapkamer, niet ideaal, dus misschien dat ik toch overstag ga en er 1 aanschaf. maar zolang het niet echt hoeft, dan lekker niet.
.

Dan moet je er wel ruimte voor hebben om het te kunnen ophangen. Ik kreeg het niet meer voor elkaar hier in ons piepkleine kabouter huisje.
Ik gooi de droger 3 keer per 2 weken aan. Kleding hang ik wel op. En zo heel veel aan kosten is dat ook niet. Wij hebben een warmtepompdroger en die is veel zuiniger dan de andere drogers.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 02 jan 2013 18:17

MissF schreef:Wat mij ook elke maand tegenvalt is de benzine. Dat blijf ik een hoge kostenpost vinden. Nu werk ik gelukkig tegenwoordig dichterbij, dat scheelt al wel, en fietsen kan ook als ik de oudste niet naar school hoef te brengen (op vrijdag), maar als het heel koud is doe ik dat toch niet zo snel. En als hij straks naar groep 1 gaat kan dat helaas niet meer, dan moet ik hem eerst wegbrengen en dan meteen door naar mijn werk, anders kom ik wel heel laat aan.
Maar zeker in de zomer doe ik veel op de fiets, dat scheelt toch elke maand weer benzinekosten.

En een droger, die heb ik ook niet. De aanschaf is al niet heel goedkoop, maar gewoon je was aan een waslijn drogen scheelt ook aardig wat op jaarbasis. Maar dan moet je wel de ruimte hebben. Sinds deze week is de werkkamer verhuisd naar de kleinste slaapkamer, en daar passen echt geen wasrekken in. Dus zolang we de zolder nog niet in gebruik hebben staat het op onze slaapkamer, niet ideaal, dus misschien dat ik toch overstag ga en er 1 aanschaf. maar zolang het niet echt hoeft, dan lekker niet.

Qua kleding voor onszelf, we kopen zelden iets voor het volle pond. Vandaag lekker samen gewinkeld, mijn man weer heel wat kleding en ik een winterjas en laarzen, kan ik weer een jaar of 3 mee vooruit. Alles voor zo'n 50% korting. Als ik dan bereken wat we meer kwijt waren geweest als we het aan het begin van de winter (toen het nog 20 graden was) hadden gekocht, dan ben ik nog blijer met de kleding :D

Shampoo koop ik in de aanbieding, ik gebruik altijd Andrelon, anders is mijn haar echt niks. Maar zo veel gaat er echt niet doorheen. Ook voor de kids niet, die gebruiken 1 grote fles badschuim in maanden, en shampoo ook amper, hun haren wassen we maximaal 2 keer per week, en dan maar een beetje gebruiken.

ja, wij tanken 3x 70,- per maand. Ecth niet normaal meer. En dan rijden we als boeren niet voor ons werk.
Woon/werk verkeer met de auto hebben wij niet. En toch rijden we 25.000 km per jaar.
We rijden veel voor/naar de kerk. (retourtje 62 km) Als ik naar de andere boerderij moet voor werk ga ik op de terug weg langs de winkel, scheelt ook weer.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 jan 2013 18:36

Evelien schreef:Dan moet je er wel ruimte voor hebben om het te kunnen ophangen. Ik kreeg het niet meer voor elkaar hier in ons piepkleine kabouter huisje.
Ik gooi de droger 3 keer per 2 weken aan. Kleding hang ik wel op. En zo heel veel aan kosten is dat ook niet. Wij hebben een warmtepompdroger en die is veel zuiniger dan de andere drogers.

Niet alleen ruimte :-). Hier in ierland is kleding drogen sowieso al lastig, want veel regen en hoge luchtvochtigheid. Technisch gezien mag ik niet eens kleding drogen binnen, vanwege het gevaar op schimmel. Ik doe het altijd wel met was die eerst in de droger heeft gezeten om het laatste beetje eruit te krijge.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 02 jan 2013 19:15

Jess schreef:
Iemand noemde wasmiddel bij de Gamma, ik heb ook wel eens zo'n grootverpakking gekocht maar na verloop van tijd klonterde alles aan elkaar vast en kon ik het niet meer gebruiken terwijl het bij mij wel droog opgeslagen wordt. Daarnaast heb ik het idee dat poeder de kwaliteit van de kleding aantast. Had een setje, het bovenstuk was (per ongeluk) 1x met poeder gewassen en het onderstuk 1x met vloeibaar en dat was veel mooier gebleven. .

Ik heb een enkele keer vloeibaar gehaald, maar ik blijf bij mijn eeeuwige ariel grootverpakking bij de gamma. Dat het goedkoop is is 1, en met een klein beetje poeder in het wasbakje, heb ik geen last van lelijke kleding. Ik heb de waspoeder in een afsluitbare trommel. Telkens haal ik met mijn kleine bakje het op uit de voorraad van zolder.

Den dat het mooi blijven van kledingstukken meer ligt aan de mate van het wasmiddel en de temp, plus de centrifuge.

Wij werken hier met een weekplanning kwa eten, alleen dat inslaan en als iets op is op de kalender schrijven. Dat werkt prima.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 02 jan 2013 19:46

Ik heb wel een droger maar gebruik 'm niet. Was 's avonds als de kids liggen en hang de was in het trapgat en op een rek in de woonkamer en overdag zodra we allemaal aangekleed zijn en dan staat het droogrek op ons bed. Niet ideaal maar ik heb helemaal niets met drogers.
Net als ppm hier ook een weekplanning en extra's op de kalender. Nu kunnen we, als we trek zouden hebben in een zak chips, ook wel even langs de buurtsuper gaan ;) Maar om heel eerlijk te zijn snoepen we niet heel vaak. Maar als we snoepen, moet het wel lekker zijn 8-[
Trouwens, een tijdje terug zei ik tegen mijn man dat ik het niet vaak meer redde met het budget. Ik had hem wat bonnen laten zien en hij 'schrok' ervan hoe duur sommige dingen zijn geworden. Omdat hij geen boodschappen doet, weet hij ook niet wat een pak melk oid kost.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 jan 2013 20:30

LauraC schreef:Trouwens, een tijdje terug zei ik tegen mijn man dat ik het niet vaak meer redde met het budget. Ik had hem wat bonnen laten zien en hij 'schrok' ervan hoe duur sommige dingen zijn geworden. Omdat hij geen boodschappen doet, weet hij ook niet wat een pak melk oid kost.

Wel een goede tip, eigenlijk, om je partner inzicht te geven in zaken, hem/haar gewoon een keer met jouw budget naar de supermarkt sturen.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 02 jan 2013 21:01

Hier ook een droger die vrijwel nooit meer gebruikt wordt. Alleen als ik droog-plek tekort kom :wink: Zoals met de feestdagen de was opgestapeld en dan op een dag 3 wassen, die kan ik niet allemaal kwijt.

Was nu wel 1 was extra in de week ivm wasbare luiers, maar ik vind het verder ideaal en het bespaard behoorlijk geld (heb het uitgerekend)! Al weegt het milieuvriendelijke ook mee.

Ook bij ons een weekmenu op de kalender en maak een briefje wat ik nog nodig heb om die menu's klaar te maken. Verder ook een lijst van wat er iedere week standaard nodig is aan melk, yoghurt en drinken voor de kinderen. Tussendoortjes en koekjes maak ik vrijwel allemaal zelf.

Vind het leuk om te kijken waar we op kunnen bezuinigen. Volgens mij is dat niet veel meer. Qua stroom en gas verbruik zitten we behoorlijk laag vergeleken met anderen in ons soort huizen. Stroom wordt wel wat meer omdat ik veel zelf bak, de oven staat om de dag wel aan hier.

Goede doelen en kerk (collectebonnen) gaan hier van de kinderbijslag :-$ De rest sparen we voor de kinderen. De maandelijkse giften voor kerkbouw en iemand van de kerk die voor de zending werkt gaan wel gewoon bij de vaste lasten en woord en daad ook.

Al met al mogen wij echt niet klagen, vooral niet nu ik ook weer wat meer ben gaan werken.

Heb laatst mn weekgeld wel met 20 euro verhoogd omdat ik het telkens nét niet redde, wat ik overhoud gaat de pot in. Ben benieuwd wat daar van de zomer in zit. Afgelopen week in elk geval 10 euro :lol:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 jan 2013 21:31

Een auto is inderdaad duur! Ik heb net mijn rijbewijs gehaald, die rijlessen hebben me heel wat gekost en nu moet ik natuurlijk door blijven rijden... terwijl ik gewend ben alles met fiets en OV te doen.

refo
Mineur
Mineur

Berichtdoor refo » 02 jan 2013 21:49

schelpje3 schreef:Ik vind het heel knap dat jullie van een vast weekbudget rond kunnen komen, mij lukt het nl niet. Er komt altijd wel iets onverwachts doorheen fietsen, zoals schoenen die verzoold moeten worden, of een stomerijbeurt. Hoe doen jullie dat dan?
En AH heeft bijv. wel eens mooie pannen, overhemden, moltons in de aanbieding met bonuskorting, ik kan de verleiding dan niet weerstaan, want de kwaliteit is echt goed.
Bij de Lidl heb je dat natuurlijk ook, er liggen heel veel spullen.
Kunnen jullie daar zonder verleid te worden langs lopen? :wink:

Jij bij de lidl? :shock:

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 02 jan 2013 22:35

ik wel :) wat het ook duurder maakt is kijken naar producten zonder e nummers!!

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 03 jan 2013 11:00

Juist niet PPM, je kunt namelijk meer dan de helft van wat je 'vroeger' kocht gewoon laten liggen :lol:
Wij eten bijna e nummer vrij en ook veel minder suiker. Koop dus heel weinig snoep en koek en chips. Ook alle voorverpakte maaltijden of dozen met droge ingredienten laten we liggen. Alle voorgesneden groentes laten we bijna liggen.
Je moet wel investeren in kruidenpotjes, maar die waren bij de ah laatst in de aanbieding en toen heb ik er wat extra gekocht.
Merk qua gedrag bij de kinderen meteen als ze veel suikers en enummers op hebben! Bij mezelf overigens ook.

Schelpje: als je bv geen overhemden nodig heb koop je ze toch ook niet? Hier ben ik qua kleding echt makkelijk, we hebben op dit moment genoeg voor iedereen dus ik koop gewoon geen kleding meer. Mocht ik echt een goedkope aanbieding tegenkomen wil ik er over denken voor het volgend seizoen, dus een maat te groot kopen.
Zelfde geld voor beddengoed of keukenspullen. Niet nodig dus ik loop er zo langs. Ook bij lidl. Je bent anders zoveel duurder uit.... Die aanbiedingen komen telkens weer terug dus mocht je het 'opeens' nodig hebben kun je altijd wachten tot die aanbieding er weer is. Weet je meteen of je het wel écht nodig heb of dat het ook wel zonder kan.

En als ik iets lekkers in de aanbieding zie lees ik vaak even de ingrediënten, dan heb ik al genoeg gegeten en gedronken en kan ik die aanbieding makkelijk laten staan :mrgreen:

Nu niet gaan denken dat we hier zo karig leven hoor, we hebben genoeg in huis om te eten. Maar vergeleken bij het gros van NL leven we misschien wat anders/bewuster en is onze lekker-eten-voorraad-kast wat minder gevuld.

Liefst zou ik de auto de deur uit doen, maar voor mijn werk is hij eigenlijk wel nodig. En ook fam. bezoeken. Ik denk dat we uiteindelijk goedkoper met auto uit zijn dan zonder en telkens de trein te moeten nemen. Maar hier in het dorp laat ik hem vrijwel altijd staan.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 03 jan 2013 11:19

Allereerst kom ik nooit bij L.idl, het is niet mijn winkel. Ze pretenderen altijd de goedkoopste te zijn en dat is geen enkele winkel in feite. Let op de aanbiedingen.
Nee, lammetje, ik koop niets als ik iets echt niet nodig heb. Maar als ik bij AH loop en zie dat ze overhemden, pannen of andere artikelen hebben in de bonuskorting, die ik echt nodig heb, of bijna nodig ga krijgen, koop ik het wel. Ik spaar de AH zegels, we hebben het uitgerekend en het is echt lonend, maar alleen als je het zegelboekje binnen een bepaalde tijd vol hebt, dus veel en vaak bij AH komt.
Ik meen dat je dan 6% rente ontvangt, als iemand het zeker weet, hoor ik het graag. Waar krijg je 6% rente op je geld? Persoonlijk vind ik dit een voordeel van AH. Je ziet dat veel (voornamelijk) vrouwen het contant laten uitkeren, dus kennelijk is dat voor velen een spaarpotje. Ik houd het ook apart en koop er later iets leuks voor.
Ik maak geen briefje, ik weet precies wat er bijna op is.
Maar ik heb moeite met "vooruitdenken", dus bij 3 dagen winkelsluiting, maak ik wel een briefje voor de speciale boodschappen/ingrediënten.
Ik vind het heel knap van de dames hier dat ze met één keer in de week kunnen volstaan. Dat zou mij alleen lukken voor toiletpapier, koffie en dat soort dingen.
Ik haal elke dag vers brood, groente, vlees... maar kan in noodgevallen 2 dagen uit de vriezer eten.
Dus als zuinige huisvrouw scoor ik denk ik, laag. Maar de droger gebruik ik swinters alleen voor handdoeken en szomers nooit, tenzij het dagen achter elkaar regent.
En net als pannenkoek let ik heel erg op licht en water. Ik spoel rustig het toilet een keer door met een sopje.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 jan 2013 11:45

schelpje3 schreef:Ik haal elke dag vers brood, groente, vlees... maar kan in noodgevallen 2 dagen uit de vriezer eten.

Het hangt natuurlijk van het gezinssamenstelling af, maar elke dag? Wauw. Dan neem je al gauw meer mee dan je eigenlijk wilde. En ik kan me voorstellen dat die aanbieding waar je de eerste paar keer nog langsloopt, na een paar bezoekjes steeds aantrekkelijker gaan lijken.

Als het nodig is, zou je kunnen kijken of je bijvoorbeeld om de dag boodschappen kunt doen en of dat dingen bespaart).

En net als pannenkoek let ik heel erg op licht en water. Ik spoel rustig het toilet een keer door met een sopje.

Wat kost water nou? 30 ct per 200 liter, als ik de eerste website bekijk. dus 0.15 cent per liter. Nu gebruiken we vrij veel water, maar of je daar nu echt zinvol op kunt besparen? Ja, geen flessenwater meer kopen, dat helpt. Ander site: 88 ct per 1000 liter, 0.08 ct per liter...

Hier in Ierland is kraanwater dan weer gratis. Ik heb al 2,5 jaar geen waterrekening meer gezien :-)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 03 jan 2013 13:21

Mortlach schreef:
Het hangt natuurlijk van het gezinssamenstelling af, maar elke dag? Wauw. Dan neem je al gauw meer mee dan je eigenlijk wilde. En ik kan me voorstellen dat die aanbieding waar je de eerste paar keer nog langsloopt, na een paar bezoekjes steeds aantrekkelijker gaan lijken.

Als het nodig is, zou je kunnen kijken of je bijvoorbeeld om de dag boodschappen kunt doen en of dat dingen bespaart.

Wat kost water nou? 30 ct per 200 liter, als ik de eerste website bekijk. dus 0.15 cent per liter. Nu gebruiken we vrij veel water, maar of je daar nu echt zinvol op kunt besparen? Ja, geen flessenwater meer kopen, dat helpt. Ander site: 88 ct per 1000 liter, 0.08 ct per liter...

Hier in Ierland is kraanwater dan weer gratis. Ik heb al 2,5 jaar geen waterrekening meer gezien :-)

Op weg naar mijn werk of van mijn werk, pak ik een bakker. Wij vinden brood uit de vriezer niet lekker. Het neemt ook best veel ruimte in en zo groot is onze vriezer nu ook weer niet. Dus er liggen wel wat groentes in, zelf ingevroren soep, vlees-in-jus, pakjes deeg voor hartige taart en bladerdeeg, ik kan dus wel een paar maaltijden in elkaar flansen.
Ik zou niet weten hoe ik zou besparen als ik voor 2 x die groente en dat brood tegelijk koop. :-k Dat haal ik bij een middenstander, dus kan niet eens meer meenemen. Die verleiding heb ik je in de supermarkt wel.
Je hebt het over het water, dat het in feite onzin is als ik een sopje als spoelwater gebruik, maar zo denk ik ook bij die kleine dingetjes waar ik 2 cent op zou besparen. Toch is dat op jaarbasis een leuk bedrag. Jij woont alleen, maar ik heb een stel douchende pubers/jong volwassenen in huis. Dat wil wel :wink:
Ik weet niet precies hoeveel water je gebruikt met een spoeling? Wij hebben geen stortbakken met de zgn keuzeknop, weinig water bij een plasje, meer water bij "de grote boodschap".
Eerlijk gezegd ben ik niet dagelijks bezig met het echte besparen, ik ben me wel bewust van allerlei uitgaven, maar maak er geen hoofdzaak van.
Als je echt er alles uit wilt halen, moet je geloof ik alle folders doorspitten, en in elke supermarkt de aanbiedingen gaan halen. Maar daar heb je bijna een dagtaak aan dan.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 03 jan 2013 13:38

Dagtaak valt wel mee. Ik maak maandag een lijstje aan de hand van folders van supers hier in de buurt en mijn weekmenu. Ga maandagavond naar lidl en jumbo en dan als bas een leuke aanbieding heeft een andere avond in de week. Rij meestal maandag even uit school door naar de bakker of neem woensdag als ik naar de markt ga brood mee. Wij vriezen wel in.

Maar dagtaak vind ik het niet. ben hooguit 1,5 uur in de week aan het 'winkelen'.

Terug naar “Archief”