Ik ging altijd boodschappen doen zonder lijstje. Wist eigenlijk wel hoeveel ik van wat nodig had. Ik heb een kelder dus plek genoeg. Maar dan kwam ik thuis en dacht ik hagelslag nodig te hebben. Nam er standaard 2 per wk mee. Maar dan stonden er 4 of 5 pakken hagelslag, het hoopte toch op.
Ik doe nu bewust boodschappen met een lijstje. Ik heb alle produkten die ik gebruik in de pc gezet. Echt alles. Geen 'zoetwaren' maar dan: hagelslag, muisjes, pasta, pindakaas, vuilniszakken enz enz. Die lijst pak ik iedere dinsdag en loop alles na. Zodat ik woe morgen direct boodschappen kan gaan doen. Ik schrok ervan. het scheelt echt 20/30 euro per week. Ik ga niet bij 5 winkels alle acties bij langs. Dan ben je er veel tijd aan kwijt. Ik let wel op de kilo prijzen. Pas moest ik toverrijst hebben. Je zou denken dat het grote pak van 750 gr. goedkoper per kilo is dan het pak van 400 gram. Dat was dus niet zo. Dan neem ik 2 kleintjes mee.
Ik ben op dit moment in ons nieuwe grote huis heel consequent met licht en openstaande deuren. We leven door de wk in de keuken, dus de verwarming in de woonkamer gaat za. av. pas aan. Zondags tussen kerktijden laten we hem iets terug zakken. De verwarming hoeft echt niet pas uit als je naar bed gaat. Dat kan ook wel een uur eerder. Wij hebben hier 12 spotjes in het plafond zitten. Die hebben we pas vervangen door led verlichting. 6 watt lampjes geven licht alsof het een 50 watts lampje is.
OVer vlees, dat is duur in de winkel, is er niet ergens een boer die vlees pakketten verkoopt? Wij hebben pas met 3 gezinnen een koe verdeeld. Dan heb je wel 70 kilo in één keer, maar wel goedkoper per kilo. Zo'n 7/8 euro voor gehakt, bieflappen, biefstuk, ossehaas, enz enz. Je moet wel een grote vriezer hebben.
Qua wassen, als je iets hebt wat apart moet doe ik wat in mijn was emmer.
Ik hou iedere week het gas en de stroom bij qua verbruik. Is wel leuk en goed om te zien hoeveel je verbruikt. Je kunt er heel duidelijk de koude periodes uithalen.