Gezin en financiën deel 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor pannenkoek » 02 jan 2013 16:24

Ik ging altijd boodschappen doen zonder lijstje. Wist eigenlijk wel hoeveel ik van wat nodig had. Ik heb een kelder dus plek genoeg. Maar dan kwam ik thuis en dacht ik hagelslag nodig te hebben. Nam er standaard 2 per wk mee. Maar dan stonden er 4 of 5 pakken hagelslag, het hoopte toch op.
Ik doe nu bewust boodschappen met een lijstje. Ik heb alle produkten die ik gebruik in de pc gezet. Echt alles. Geen 'zoetwaren' maar dan: hagelslag, muisjes, pasta, pindakaas, vuilniszakken enz enz. Die lijst pak ik iedere dinsdag en loop alles na. Zodat ik woe morgen direct boodschappen kan gaan doen. Ik schrok ervan. het scheelt echt 20/30 euro per week. Ik ga niet bij 5 winkels alle acties bij langs. Dan ben je er veel tijd aan kwijt. Ik let wel op de kilo prijzen. Pas moest ik toverrijst hebben. Je zou denken dat het grote pak van 750 gr. goedkoper per kilo is dan het pak van 400 gram. Dat was dus niet zo. Dan neem ik 2 kleintjes mee.

Ik ben op dit moment in ons nieuwe grote huis heel consequent met licht en openstaande deuren. We leven door de wk in de keuken, dus de verwarming in de woonkamer gaat za. av. pas aan. Zondags tussen kerktijden laten we hem iets terug zakken. De verwarming hoeft echt niet pas uit als je naar bed gaat. Dat kan ook wel een uur eerder. Wij hebben hier 12 spotjes in het plafond zitten. Die hebben we pas vervangen door led verlichting. 6 watt lampjes geven licht alsof het een 50 watts lampje is.

OVer vlees, dat is duur in de winkel, is er niet ergens een boer die vlees pakketten verkoopt? Wij hebben pas met 3 gezinnen een koe verdeeld. Dan heb je wel 70 kilo in één keer, maar wel goedkoper per kilo. Zo'n 7/8 euro voor gehakt, bieflappen, biefstuk, ossehaas, enz enz. Je moet wel een grote vriezer hebben.

Qua wassen, als je iets hebt wat apart moet doe ik wat in mijn was emmer.

Ik hou iedere week het gas en de stroom bij qua verbruik. Is wel leuk en goed om te zien hoeveel je verbruikt. Je kunt er heel duidelijk de koude periodes uithalen.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 jan 2013 16:58

schelpje3 schreef:Ik vind het heel knap dat jullie van een vast weekbudget rond kunnen komen, mij lukt het nl niet. Er komt altijd wel iets onverwachts doorheen fietsen, zoals schoenen die verzoold moeten worden, of een stomerijbeurt. Hoe doen jullie dat dan?
En AH heeft bijv. wel eens mooie pannen, overhemden, moltons in de aanbieding met bonuskorting, ik kan de verleiding dan niet weerstaan, want de kwaliteit is echt goed.
Bij de Lidl heb je dat natuurlijk ook, er liggen heel veel spullen.
Kunnen jullie daar zonder verleid te worden langs lopen? :wink:

Wat bij de Lidl ligt vind ik goedkope troep, dus kan daar makkelijk langs lopen ja.... verder kan je jezelf aanleren om bij alles je af te vragen of je het wel echt nodig hebt, al kan ik me voorstellen dat dat moeilijk is.

Als iets wat lang houdbaar is in de aanbieding is, wil ik nog weleens hamsteren: deodorant of haarmousse komen toch wel op.

Toen ik nog een arme student was ging ik nooit naar de natuurwinkel en nu haal ik daar wel veel, ook omdat we nu zoveel mogelijk veganistisch eten. Zelfs in gewone sandwichspread zit melk, dus dat haal ik bij de natuurwinkel en dat is toch wat duurder. Aan de andere kant eten we geen kaas meer op brood en eten we sowieso minder brood, omdat we meer groente en fruit eten en dat is helaas wel duur.

Ook zitten er in blikken of potten groente vaak toevoegingen die niet zo gezond zijn, dus nemen we liever de duurdere versie waar dat niet in zit. Als we zouden moeten bezuinigen dan zou ik goedkopere producten kiezen. Ook zou ik dan minder kleding kopen of goedkopere kleding, terwijl ik nu vaak fairtrade kleding koop.

Waar ik wel benieuwd naar ben: wat kost vlees eigenlijk per persoon per maaltijd, gemiddeld? Of is dat moeilijk te zeggen? Ik vraag me af of 1 euro voor een groenteburger duurder of goedkoper is dan vlees of ongeveer evenveel. Ik snap dat een plofkip goedkoper is maar dat vind ik echt onverantwoord, dus ik hoop dat jullie dat niet kopen ook al wil je bezuinigen...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 02 jan 2013 17:21

Lalage, over de Lidl gesproken, daar heb ik drie jaar geleden een keukenweegschaal gekocht. Ik ben daar heel blij mee. :wink:

Je vraag over vlees: wij kopen dat in de Landwinkel (biologische en eerlijk, zonder toegevoegde troep).
Wij eten weinig vlees.
Wat ik wel lastig vindt is om eerlijke vis te kopen, dus wij eten tegenwoordig geen vis meer (of ik moet weten waar je zoiets echt eerlijk kunt kopen).

Wel grappig, naar aanleiding van deze discussie ben ik eens gaan kijken wat onze vaste lasten (hypotheek, verzekeringen, internet, kerk, credit card, kinderopvang en energie) zijn. Dat is best wel veel.
Echt een vast bedrag voor de boodschappen nee dat heb ik echt niet.

Aanbiedingen, vandaag nog gehaald: De pampers waren in de aanbieding, zo ook de OralB opzet stukjes voor op de elektrische tandenborstel. Scheelt de helft en je kunt er weer een tijdje mee voor uit. Ook de tandpasta. Douchefris gebruik ik niet, shampoo wel (ik was mijn haren 2 keer in de week). Scheelt toch weer.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 jan 2013 17:25

pannenkoek schreef:Ik heb alle produkten die ik gebruik in de pc gezet. Echt alles. Geen 'zoetwaren' maar dan: hagelslag, muisjes, pasta, pindakaas, vuilniszakken enz enz.

Jij eet vuilniszak op je brood? :mrgreen: :wink:

Kiloprijzen vergelijken is inderdaad een goede. Staat altijd in het klein naast de productprijs op het schap.
Laatst gewijzigd door Mortlach op 02 jan 2013 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 02 jan 2013 17:27

Dat is wel voordelig.. :wink:

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 jan 2013 17:31

Lalage schreef:Waar ik wel benieuwd naar ben: wat kost vlees eigenlijk per persoon per maaltijd, gemiddeld? Of is dat moeilijk te zeggen? Ik vraag me af of 1 euro voor een groenteburger duurder of goedkoper is dan vlees of ongeveer evenveel. Ik snap dat een plofkip goedkoper is maar dat vind ik echt onverantwoord, dus ik hoop dat jullie dat niet kopen ook al wil je bezuinigen...

Ik heb net bijvoorbeeld voor 4 euro varkenslapjes gehaald bij de Aldi. Dat is genoeg voor 12 (bescheiden) porties, dus ongeveer 33 ct per persoon per dag. Aan de andere kant ook biefstuk meegenomen, 12 euro, voor 4 porties, dus 3 euro pp pd. Het hangt er dus maar helemaal vanaf.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 jan 2013 17:34

Evelien schreef:Wel grappig, naar aanleiding van deze discussie ben ik eens gaan kijken wat onze vaste lasten (hypotheek, verzekeringen, internet, kerk, credit card, kinderopvang en energie) zijn. Dat is best wel veel.

Het tike aardig aan inderdaad. Ik heb net met een beetje dubbel gevoel al mijn donaties aan goede doelen geannulleerd. Ik kan het op zich wel missen, maar wil dat nu even niet. Het tikt toch aan tot bijna 300 euro per jaar. Misschien dat als ik mijn spaardoelen heb gehaald, ik weer wat doneer.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 02 jan 2013 17:38

Nou zo denkt mijn man er ook over. Over goede doelen gesproken, ik had niet eens de adoptie mee gerekend. Maar dat gaat van een andere rekening af (en is ook per kwartaal).

Nu gaan we straks wel over naar een goedkopere internetprovider (we hebben nu echt een hele dure). We kunnen ook de maandelijkse gift naar de kerk verlagen. Dat zijn natuurlijk keuzes die je kunt maken.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 jan 2013 17:40

Katlheen schreef:Mijn vrouw bekijkt van tevoren of er aanbiedingen zijn. En wat Mortlach hiervoor al zegt: als je het niet nodig hebt, koop het gewoon niet. Al geven ze 80% korting, als je het niet nodig hebt, dan laat je het gewoon liggen.

Wij boeken bij ontvangst van de salarissen gelijk 200 euro richting spaarrekening. Daarnaast nog 500 euro naar onze eigen rekeningen voor persoonlijke uitgaven. Mocht je dan een keer meer moeten uitgeven, dan boeken we dat terug van de spaarrekening of van ons eigen budget. Al met al mogen we met plezier concluderen dat ons vermogen t.o.v een jaar geleden is gegroeid, dus we hebben het goed gedaan... :mrgreen:

Ik doe het zo: als het salaris is gestort, boek ik alles boven de 2000 euro (mijn budget voor de maand) naar mijn Nederlandse rekening (daar lopen nog wat zaken zoals studieschuldaflossingen). Als die Nederlandse rekening een pyschologische grens overschrijdt, gaat er wat van naar een spaarrekening.

Ik mag niet klagen, ik kom goed rond en heb een paar maanden geleden een mooie nieuwe pc kunnen kopen. Nu toch echt maar eens werk gaan maken van die studieschuld, want dat is toch ook 150 euro per maand die ik liever elders uitgeef :-)

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 02 jan 2013 17:45

Evelien schreef:Dat is wel voordelig.. :wink:

sorry, die vuilniszakken horen er niet bij, beetje taai eten. :lol:

Loop je verzekering eens na, wij gaan nu 30 euro minder betalen, maar krijgen de ortho nu wel vergoed.
Hoe is het met je anwb-lidmaatschap?
De spotjes hebben wij in de keuken in 2 groepen verdeeld. Als we niet aan de pc zitten is daar het licht uit. Of andersom. We hebben ook diverse dimmers in huis. Dan heb je wel licht, maar minimaal. (hebben we in de gang ivm 2 afstapjes.)

vaste lasten zijn auto, verz, tel/internet, maar natuurlijk ook gemeente belastingen e.d. Dat zou je gewoon is bij moeten houden. Heel concreet afval scheiden als het per kilo betaald moet worden. Deksels van jam potten kunnen bij het oud ijzer, dan brengt het geld op ipv dat je ervoor moet betalen :lol:
Laatst gewijzigd door pannenkoek op 02 jan 2013 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 jan 2013 17:47

300 euro per jaar aan goede doelen? Dat is helemaal niet veel hoor... veel mensen hier zullen wel meer betalen aan de kerk alleen al. Bij mijn kerk is de richtlijn 3% van je netto inkomen, dat vind ik wel te veel, maar blijkbaar wordt het normaal gevonden om toch erg vrijgevig te zijn. Of moet je dat dan onder lidmaatschap van een vereniging scharen?
Zelf vind ik het mooi om wat weg te kunnen geven van onze overvloed, ik merk het toch niet... Mijn ouders hebben me wel geleerd om altijd te delen, ook al zit je krap. Maar ik kan me voorstellen dat je erop bezuinigt als het moet.

Dan nog een tip over drinken meenemen: wij gebruiken de Dopper, zie http://nl.dopper.com/nl/, een hele handige fles die bij mij slechts één keer gelekt heeft, maar dat kwam waarschijnlijk doordat ik hem niet goed had dichtgedraaid.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 jan 2013 17:50

schelpje3 schreef:[
Even wat rechtzetten, ik koop geen pan, molton of overhemd om de heb, maar als er een pan slecht gaat worden en hij is dan toevallig in de bonuskorting, sla ik wel toe.

Ja, natuurlijk. Ik had al een tijdje allerlei spullen voor in huis nodig, en toen ik zag dat het warenhuis uitverkoop had, ben ik daar toch ook maar even gaan kijken. Ik heb nu eindelijk een wasmand :-)

Ik heb zelf het gevoel dat, als je teveel voorraad aan gaat leggen, jezelf uiteindelijk in de vingers snijd. Ik bedoel bijv. 8 tubes tandpasta tegelijk, of voor een half jaar vaatwastabletten.
Eén van de drogisterijketens heeft wel eens van die aanbiedingen, ideaal bij een groot gezin, maar wij doen dan echt maaaaanden met zoveel spul. Dat doe ik dus eigenlijk nooit.

Ik heb de tic dat ik dingen altijd in even aantallen koop. Je zult mij zelden 1 tube tandpasta of 1 fles shampoo zien kopen. Of dingen die lang houdbaar zijn (blikken, pasta, etc), altijd in 2, 4, of 6 tegelijk. gelukkig een redelijk onschuldige tic :-)

Spul dat niet 'vergaat', zoals tandpasta, ach, waarom niet wat op voorraad hebben. je moet wel uitkijken met goedkope producten die gaan klonteren of zo (goedkoop wasmiddel bv). dan ben je uiteindelijk nog duurder uit omdat je de helft kunt weggooien.

En dat geld voor nieuwe zolen of stomerij heb ik wel hoor, gelukkig, maar ik treed dan buiten het vaste budget wat ik in mijn hoofd had. Daarom lukt het me niet, misschien niet standvastig genoeg. :(

Een goed budget houdt rekening met dat soort incidentele uitgaven. Je moet wel een beetje flexibel kunnen zijn. Noem eens wa, voor mij zijn telefoonkosten incidenteel, er zijn kosten, maar ik weet niet wanneer precies. Dus zet ik deze maand met mijn budgeteringsprogramma 20 euro 'vast' voor de volgende keer dat ik beltegoed nodig heb, of dat nou in maart of mei is. Nieuwe zolen net zo. Je weet dat het een keer komt, maar niet wanneer. Zet er dan kleine bedragen per maand voor opzij.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 jan 2013 17:53

Lalage schreef:300 euro per jaar aan goede doelen? Dat is helemaal niet veel hoor... veel mensen hier zullen wel meer betalen aan de kerk alleen al. Bij mijn kerk is de richtlijn 3% van je netto inkomen, dat vind ik wel te veel, maar blijkbaar wordt het normaal gevonden om toch erg vrijgevig te zijn. Of moet je dat dan onder lidmaatschap van een vereniging scharen?
Zelf vind ik het mooi om wat weg te kunnen geven van onze overvloed, ik merk het toch niet... Mijn ouders hebben me wel geleerd om altijd te delen, ook al zit je krap. Maar ik kan me voorstellen dat je erop bezuinigt als het moet.

Het is ook goed om bewust(er) te zijn van de mensen die het moeilijker hebben dan wij. En ja, als ik mijn spaardoelen heb gehaald, ga ik vast wel weer doneren.

christelijk is natuurlijk om al je overvloed weg te geven, niet slechts 3% :-oo :wink:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 02 jan 2013 17:54

Nou ja over goede doelen en kerk gesproken. Ik word tegenwoordig echt knetter gek van al die straat verkopers die voor Kankerbestrijding etc. staan. Erg goed werk. Maar mag ik zelf bepalen wanneer en hoe ik het geld geef? Een ander hoeft dat niet voor mij te bepalen.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 02 jan 2013 17:56

Wat mij ook elke maand tegenvalt is de benzine. Dat blijf ik een hoge kostenpost vinden. Nu werk ik gelukkig tegenwoordig dichterbij, dat scheelt al wel, en fietsen kan ook als ik de oudste niet naar school hoef te brengen (op vrijdag), maar als het heel koud is doe ik dat toch niet zo snel. En als hij straks naar groep 1 gaat kan dat helaas niet meer, dan moet ik hem eerst wegbrengen en dan meteen door naar mijn werk, anders kom ik wel heel laat aan.
Maar zeker in de zomer doe ik veel op de fiets, dat scheelt toch elke maand weer benzinekosten.

En een droger, die heb ik ook niet. De aanschaf is al niet heel goedkoop, maar gewoon je was aan een waslijn drogen scheelt ook aardig wat op jaarbasis. Maar dan moet je wel de ruimte hebben. Sinds deze week is de werkkamer verhuisd naar de kleinste slaapkamer, en daar passen echt geen wasrekken in. Dus zolang we de zolder nog niet in gebruik hebben staat het op onze slaapkamer, niet ideaal, dus misschien dat ik toch overstag ga en er 1 aanschaf. maar zolang het niet echt hoeft, dan lekker niet.

Qua kleding voor onszelf, we kopen zelden iets voor het volle pond. Vandaag lekker samen gewinkeld, mijn man weer heel wat kleding en ik een winterjas en laarzen, kan ik weer een jaar of 3 mee vooruit. Alles voor zo'n 50% korting. Als ik dan bereken wat we meer kwijt waren geweest als we het aan het begin van de winter (toen het nog 20 graden was) hadden gekocht, dan ben ik nog blijer met de kleding :D

Shampoo koop ik in de aanbieding, ik gebruik altijd Andrelon, anders is mijn haar echt niks. Maar zo veel gaat er echt niet doorheen. Ook voor de kids niet, die gebruiken 1 grote fles badschuim in maanden, en shampoo ook amper, hun haren wassen we maximaal 2 keer per week, en dan maar een beetje gebruiken.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Terug naar “Archief”