Gezin en financiën deel 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jess
Sergeant
Sergeant

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Jess » 31 dec 2012 17:19

Lekker luchtje aan het wasgoed maakt mij niet zo heel veel uit, maar het ruikt gewoon schoon/fris.

Ja en dat van het snoep, koek verhaal: zo gaat dat hier gewoon. Pas was ik een weekend weg geweest en alles was opgesnaaid wat ik had verwacht de komende week aan de kinderen (mee naar school) te kunnen geven. Vandaar dat ik echt wel eens wat wegstop. Ze nemen ook gerust wel eens ontbijtkoek mee hoor maar af en toe een lekkere koek is ook niet verkeerd. En als ik daar wat van zeg is hij gepikeerd, dat vind ik rot maar kan er verder niets aan doen. Het enige is dat ik het mezelf gigantisch aantrek en me daar vervelend over voel.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 31 dec 2012 18:40

Pfoe Jess ik lees met bewondering over hoe je het moet rooien met zo weinig geld en een groot gezin, knap dat het je toch nu toe aardig lukt!

In plaats van wasmiddel kan je ook een wasbal gebruiken, ik heb geen idee of het werkt maar je zou het eens kunnen proberen. Op deze site staat dat het wel uitmaakt welk merk je koopt: https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 25&t=79130

Mijn moeder gebruikt altijd enveloppen waar ze dan elke maand geld in stopt voor verschillende doelen, zoals boodschappen, huishouden, kleding. Zo weet je in ieder geval waar het geld heen gaat. Overigens verstopte zij ook vaak snoep of koek, om het vervolgens te vergeten en dan vond mijn zusje het weer terug ;)

Ik vermoed dat je op boodschappen weinig kunt bezuinigen, maar zoals Mortlach al aangaf kan je kijken wat voor abonnementen en verzekeringen je hebt die misschien opgezegd kunnen worden. Verder zie ik in de supermarkt weleens mensen die veel sap en frisdrank kopen, terwijl je ook thee of limonade kunt drinken. Maar dat doe je vast al...
Waarom nemen je kinderen eigenlijk geen fruit mee naar school in plaats van koek? Is dat niet stoer genoeg ofzo?

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 31 dec 2012 18:45

Jess schreef:Die site van Teunie word ik altijd beetje depri van. Zo goed als ze alles voor elkaar lijkt te hebben, kan ik niet aan tippen.

Teunie hoeft voor het geld niet meer zo zuinig te leven, voor haar is het een sport (geworden). En wat Mortlach al zegt: je hoeft niet van jezelf te verwachten dat je meteen bent zoals zij, als je dat zou willen, maar je kunt er misschien handige tips vandaan halen?

Zijn er geen mogelijkheden om meer geld te 'creëren'? Dingen verkopen via Marktplaats? Thuiswerk? Of...

Heel veel succes in elk geval, en respect voor hoe je het doet, dat sowieso!
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 31 dec 2012 19:33

is dat allemaal dan zo voordelig om alles zelf te maken? Eens in het jaar haal ik een zak waspoeder bij de gamma, ik was met minder dan de helft van de aangegeven dosering, klein beetje wasverzachter erbij en klaar. kost dacht ik 24 euro

Hier gewoon wel alles basis, alleen melk, yoghurt en met een verjaardag of in een weekend chips, snoep en koek. Door de week gewoon kleine beschuitjes in het weekend wel eens een mini bokkepootje oid.
Zo zijn wij blij met een klein extraatje :) We waren door mijn werk wat luxer gaan leven. Ik merkte bij mezelf dat de waardering minder werd na bepaalde dingen toe, dus vanaf 1 januari gaan we weer terug na de basis.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 31 dec 2012 19:36

We kopen hier eigenlijk zelden snoep en koek. We hebben meestal wel een zak chips voor in het weekend, maar soms ligt die er na 3 weken ook nog. Van koeken koop ik alleen grote, voor als we bezoek krijgen, zelf eten we zelden koekjes. De kinderen hebben een eigen snoeptrommel, maar van 1 snoepje per dag worden we ook niet arm ;) Ik koop een doos snoepjes in de 2 maanden ofzo.
Fruit koop ik wel veel. De oudste krijgt nooit koek of snoep mee naar school, altijd fruit. Dat koop ik bijna altijd bij de Aldi, en meestal hebben we gewoon bananen en appels, en af en toe fruit van de tijd van het jaar. Ze weten niet beter en eten elke dag een appel en een banaan. Of 1 van beide.
Ook vla koop ik niet meer voor door de weeks. We eten zelf geen toetje, en de kids krijgen een stuk fruit na het eten als ze willen.
Al die kleine dingen helpen wel, ook qua gezondheid en qua aankomen ;)
Wasmiddel koop ik weinig, ik gebruik altijd maar een klein beetje. We hebben allemaal onze eigen kleur handdoek en ons eigen haakje, dus we gebruiken de handdoek altijd 2 keer. Scheelt ook weer een was. Het enige dat ik altijd van een merk koop is wasverzachter, gele van Robijn, altijd in de aanbieding, en daar ruikt de was zo lekker van, dus dan maakt het merk wasmiddel niet echt uit merk ik.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Duschka
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Duschka » 31 dec 2012 19:43

Jess schreef:Die site van Teunie word ik altijd beetje depri van. Zo goed als ze alles voor elkaar lijkt te hebben, kan ik niet aan tippen.
.

Ik lees die site ook wel eens, en vind het best leuk om te lezen, maar het is logisch dat je daar niet aan kunt tippen, hoor.
Ze heeft niet alleen jarenlange ervaring, vindt het een leuke sport inmiddels en krijgt daarnaast ontzettend veel spullen en levensmiddelen.
Bovendien zit ze ook nog in een gebied waar je nog relatief goedkoop bij "de boer" kunt inslaan.
En het is logisch dat je met bulkhoeveelheden wel uit de weg kunt, als je 10 man (ofzo) te voeden hebt.
En ze schrijft vaak ook de leuke kanten op, logisch toch? Maar weet jij veel wat er daar allemaal wél fout loopt? :D
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

654321
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 654321 » 31 dec 2012 22:26

@Jess; heb je wel een duidelijk beeld waar die 650 euro in de maand naartoe gaan? Een duidelijk huishoudboekje? (ik vind 650 namelijk nog best een heel bedrag...).

Wasmiddel zelf maken heb ik nog nooit gehoord. Ik heb vandaag 4 flessen gekocht in de aanbieding (4 voor 10euro ipv 23euro) en daar doe ik weer een paar maanden mee.

Ik denk dat het aantal wasbeurten er veel meer toe doet. Inderdaad handdoeken keertje vaker gebruiken (je bent toch helemaal schoon als je je afdroogt) en hier werken schorten perfect. Bij eet- en drinkmomenten doen wij altijd een short om. Zo kun je kleding echt veel langer aan (ook behoud van kleding).

Ik vind het lastig om tips te geven want ik weet niet hoe je nu leeft. Drink je frisdrank? Nemen de kids misschien pakjes drinken mee ipv een schoolbeker? Zou kinderen i.i.g. geen koeken meegeven naar school! Hier ook altijd fruit (meestal kiwi, mandarijn, peer, appel of 2). Krijg je ook kleding etc voor de kids? Kunnen ze van elkaar dragen? Schoenen van opruiming naar opruiming? (hier de laatste keer van de 10euro-tafel en die hebben ze nu bijna een half jaar aan). 3 á 4 stelletjes kleding is voor kids ook echt genoeg (je wast vaak genoeg met 6kids). Hoe gebruik je de auto? Zijn mobieltjes, computers, abonnementen, etc. echt nodig? Let je met groenten op de tijd van het jaar? Vlees in de aanbieding kopen en in de diepvries opslaan?

Nogmaals: heb je een beeld waar al het geld naar toe gaat?

En als je moeite hebt om elk dubbeltje om te draaien is er dan een mogelijkheid om wat meer inkomen te creëren?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 01 jan 2013 03:29

Jess schreef:Lekker luchtje aan het wasgoed maakt mij niet zo heel veel uit, maar het ruikt gewoon schoon/fris.

Dat is dus een kwestie van psychologie. De was zonder luchtje is even schoon en fris, alleen met wat minder parfum erin.

Ja en dat van het snoep, koek verhaal: zo gaat dat hier gewoon. Pas was ik een weekend weg geweest en alles was opgesnaaid wat ik had verwacht de komende week aan de kinderen (mee naar school) te kunnen geven. Vandaar dat ik echt wel eens wat wegstop. Ze nemen ook gerust wel eens ontbijtkoek mee hoor maar af en toe een lekkere koek is ook niet verkeerd. En als ik daar wat van zeg is hij gepikeerd, dat vind ik rot maar kan er verder niets aan doen. Het enige is dat ik het mezelf gigantisch aantrek en me daar vervelend over voel.

Het lijkt me van het allerhoogste belang dat je met je man op 1 lijn komt te zitten, want in je eentje is het gewoon niet te doen. Hoeveel inzicht heeft je man in de gezinsfinanciën? Heeft hij door dat hij niet alles kan doen wat hij wil, omdat er nu eenmaal met 8 monden rekening moet worden gehouden en niet alleen met de zijne? Overleg, overleg, overleg, laat dat het motto zijn voor 2013!

Maar aan de ander kant ook: 'zo gaat dat gewoon'... tja... okee, en zolang dat 'gewoon zo gaat' zal er weinig veranderen, vrees ik. Het IS niet gewoon, om een hele maandvoorraad snoep er in 1 weekend doorheen te jagen, en het IS niet gewoon om dat gewoon MEER snoep te gaan halen.

Als je heldere afspraken maakt - X euro voor snoep/snacks - en je daar ALLEBEI dan ook aan houdt, dan is er vooruitgang te maken. Is dat leuk? nee, want je moet jezelf dingen ontzeggen, maar iedereen moet het belang ervan inzien, ook je man.

Sterkte!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 01 jan 2013 03:34

654321 schreef:@Jess; heb je wel een duidelijk beeld waar die 650 euro in de maand naartoe gaan? Een duidelijk huishoudboekje? (ik vind 650 namelijk nog best een heel bedrag...).

Echt? Voor een gezin van 8? In mijn eentje maak ik zo'n 350 euro op aan dagelijkse dingen (hangt er een beetje vanaf wat je allemaal als vaste last ziet), dus 650 voor 8 is fantastisch.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 01 jan 2013 03:59

De mensen waar ik sinds kort de budget software van gebruik hebben ook een 'programma' met 4 regels bedacht. Daarvoor hoef je de software niet te kopen, ik zal ze samenvatten en daarna ga ik toch echt naar bed :-)

De site is hier http://www.youneedabudget.com/method/rule-one , maar voor het geval het engels een drempel is, de samenvatting.

Regel 1: Geef elke euro een taak.
Kijk naar je inkomen en wijs aan het begin van de maand aan elke euro een taak toe. Zoveel voor huur, zoveel voor eten, zoveel voor 'noodpotje', net zo lang tot elke euro een taak heeft en je je hele budget voor die maand ergens aan hebt toegewezen. Probeer je er dan ook aan te houden, uiteraard. Geen ramp als het een keer niet gaat maar probeer het in ieder geval wel.

De eerste paar maanden zal het schatten zijn, maar na een tijdje kun je toch ongeveer inschatten hoeveel er aan boodschappen, benzine, gaswaterlicht etc, wordt uitgegeven.

Regel 2: Spaar voor de 'rainy day'
Zet elke maand een klein bedrag opzij voor de grote (jaarlijkse) kosten als verzekeringen, kerstmis, vakantie en dergelijke. Door elke maand 1/12 van het bedrag opzij te zetten, heb je aan het eind van het jaar geld om die rekeningen te betalen. (minder als het echt niet ander gaat, maar dan moet je het verschil toch in 1 maand bijleggen als de rekening eenmaal op de mat valt). Kom dan ook niet aan dat opzij gezette geld. Het heeft een toegewezen taak (zie regel 1) om die jaarlijkse grote rekeningen te kunnen betalen.

Regel 3: Roll with the punches (vang de klappen op)
Geef je toch ergens te veel geld uit (bv boodschappen), dan moet het uit een ander potje komen (bv kleding of het opgebouwde potje vakantiegeld). Of het gaat van je budget van de volgende maand af. Bijvoorbeeld 1000 euro inkomen gebudgeteerd voor Januari, maar 1010 euro uitgegeven? Dan heb je voor Februari dus maar 990 euro om te budgeteren. Het geeft een hoop flexibiliteit als je echt niet kunt vermijden over een gesteld budget te gaan (omdat je schatting gewoon niet klopte, bijvoorbeeld) zonder dat je in een permanenten cyclus van overbesteding terechtkomt. Als je leest over Amerikanen met 20.000+ dollar aan creditcardschuld, is dit een heel, heel belangrijke regel :-)

Regel 4: leef op het inkomen van vorige maand
Dit is een lastige in je situatie omdat het een 'buffer' vergt waarmee je een maand kunt rondkomen zonder aan je salaris te hoeven komen. Je hebt dus een spaarpotje van tenminste 1 maandtotaal aan uitgaven nodig. Je hebt dan geen stress meer omdat je altijd die 'buffer' hebt om van te leven en er altijd minimaal 1 maandsalaris extra op je rekening staat. Nooit meer tegen die 0-lijn of zelfs eronder. Een stuk minder stress.

Goed, in je situatie is een maandinkomen bij elkaar sparen lastig, maar het is nooit onmogelijk. Het hangt er maar vanaf wat je ervoor op wilt geven. Meer werken, minder uitgeven, dingen op Marktplaats zetten, wees creatief om die buffer bij elkaar te krijgen.

Doet een poosje zeer, maar je krijgt er een hele hoop rust voor terug en die rust is blijvend maand na maand. Mocht je er echt niet uitkomen, dan zijn regels 1-3 genoeg om mee te werken. Regel 4 is een bonus (ik ben daar zelf ook nog niet hoor, maar hoop tegen het eind van 2013 genoeg te hebben gespaard om het te kunnen doen). Volgens de site is het gemiddelde 4 maanden, dat vind ik erg optimistisch. Ik ga voor 10 maanden! :-)

het is een systeem dat slim in elkaar zit, met nuchtere, heldere adviezen die toch flexibiliteit geven. De software is handig om alle categoriën en opgebouwde potjes bij te houden, maar niet noodzakelijk. (kun je zelf doen met Excel of een pen en een kladblok.)

Het is ook wel wat gericht op de Amerikaanse situatie waar creditcards (en creditcardschuld) heel normaal is. Maar toch sprak het mij genoeg aan om het te proberen. (pas een paar weken, maar het geeft nu al meer inzicht - ik zet nu dus wél geld opzij voor de sportschool en het kijk- en luistergeld, terwijl dat vorig jaar nog vervelende 'verrassingsrekeningen waren die ik dan in 1 maand moest ophoesten.

Hopelijk hebben mensen er wat aan!

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 01 jan 2013 12:47

Herkenbaar. Wij krijgen beiden in december een 13e maand. Maar we weten dat er in februari weer gemeentelijke rekeningen komen. Daarnaast koop ik 40 extra verlofuren bij mijn werkgever (voor het geval een van de kinderen ziek is op de kinderopvang, dan ben ik de eerst aangewezen persoon om ze op te halen). Dus mijn salaris in januari is dan al gauw een 1000 euro lager. (en een garage rekening van 850 euro doet ook auw). Al met al lijkt het dus leuk om in december een enorm bedrag op je rekening te hebben, maar als je even goed nadenkt, weet je dat je het beter even opzij kunt zetten. Nou ja, in april weer een bonus, dus dan hebben we weer wat om de boel aan te zuiveren.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

juffiejuf
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor juffiejuf » 01 jan 2013 13:23

@ 654321; ben toch wel benieuwd waarom jij denkt dat 650 euro nog best veel is voor alles wat Jess er nog van moet kopen en waar ze het aan moet besteden??! Voor voedsel, drinken, benzine, cadeautjes en alles wat er nog van gekocht moet worden voor een heel gezin vind ik dat echt weinig.

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 01 jan 2013 19:29

juffiejuf schreef:@ 654321; ben toch wel benieuwd waarom jij denkt dat 650 euro nog best veel is voor alles wat Jess er nog van moet kopen en waar ze het aan moet besteden??! Voor voedsel, drinken, benzine, cadeautjes en alles wat er nog van gekocht moet worden voor een heel gezin vind ik dat echt weinig.

Inderdaad, juffiejuf, daar ben ik ook wel benieuwd naar! Wij geven per maand ongeveer 350 euro aan eten en drinken uit. Wij zijn maar met z'n vieren en eten echt niet zo heel veel. Moet je nagaan wat een gezin met meerdere kinderen kwijt zou kunnen zijn! Je houdt dan echt wel weinig over!

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 01 jan 2013 19:30

Hier is het weekbudget E70,- pw, dus zo'n E300,- pm, voor 4 personen. Dit is voor boodschappen, cadeautjes etc. Benzine zit hier niet bij, maar wel kleding. Met zo'n budget is het best wel eens puzzelen, maar meestal lukt het wel. En omdat we iedere maand nog wel een restantje overhouden, geeft het ook niet als we er eens overheen gaan. Misschien nog wat tips:
- het is het meest effectief om kritisch naar je vaste lasten te kijken. Vooral aan verzekeringen gaat vaak ongemerkt heel veel geld op. Bekijk eens of het loont van autoverzekering te wisselen (via independer bijvoorbeeld). Ik weet niet of jullie een aanvullende ziektekostenverzekering hebben? In 9 van de 10 gevallen kost dit veel meer dan het oplevert. Verder gas/water/licht: wat kun je hierop besparen? Hier verwarmen we bijv. alleen de woonkamer en de badkamer, wassen doe ik zoveel mogelijk op lage temp, met volle trommels en vaak ook een korter programma. Hoe staat het met de telefoonrekening? Hier gebruiken we de mobiele tel. zo min mogelijk, ik ben denk ik maar E10,- p/j kwijt. Voor de vaste telefoon hebben we een abonnement waar het bellen naar vaste nrs bij inbegrepen is; nadat ik de tel.rekeningen van een jaar teruggekeken had bleek dat we daarmee best wat goedkoper uit zouden zijn.
- Kleding: ik haal veel bij een tweedehands kledingbeurs vandaan, en lever daar ook veel weer in. Hierdoor speel ik vaak ongeveer quitte ;) Voor mezelf kijk ik regelmatig bij de kringloopwinkel.
-Boodschappen: hier werkt het het beste om met een vast weekbudget te werken. We pinnen dit aan het begin van de week, en proberen verder de pinpas zo min mogelijk te gebruiken. Kijk kritisch naar wat je echt nodig hebt, en naar wat meer luxe is. Niet dat dat dan betekent dat je nooit een luxeproduct zou kunnen kopen, maar als je beseft dat dit een extraatje is, geniet je er extra van ;)
- Maak met elkaar duidelijke afspraken: we besteden niet meer dan E... aan snoep etc, als dit eerder op is dan de week om is, is dit pech.

Vooral is belangrijk: zie het als een uitdaging, en probeer ook je gezin hierin mee te krijgen. Probeer er een sport van te maken zo kort mogelijk te douchen, zo lang mogelijk met de shampoofles te doen, of net iets voordeliger boodschappen te doen dan de week ervoor ;) Echt waar, als je het zo gaat bekijken wordt het nog leuk ook!

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 01 jan 2013 19:57

Haai schreef:-Boodschappen: hier werkt het het beste om met een vast weekbudget te werken. We pinnen dit aan het begin van de week, en proberen verder de pinpas zo min mogelijk te gebruiken. Kijk kritisch naar wat je echt nodig hebt, en naar wat meer luxe is. Niet dat dat dan betekent dat je nooit een luxeproduct zou kunnen kopen, maar als je beseft dat dit een extraatje is, geniet je er extra van ;)

Ik doe dat sinds we een hypotheek hebben (deze maand 2 jaar geleden) ook en het werkt echt!

Terug naar “Archief”