De mensen waar ik sinds kort de budget software van gebruik hebben ook een 'programma' met 4 regels bedacht. Daarvoor hoef je de software niet te kopen, ik zal ze samenvatten en daarna ga ik toch echt naar bed

De site is hier
http://www.youneedabudget.com/method/rule-one , maar voor het geval het engels een drempel is, de samenvatting.
Regel 1: Geef elke euro een taak.Kijk naar je inkomen en wijs aan het begin van de maand aan
elke euro een taak toe. Zoveel voor huur, zoveel voor eten, zoveel voor 'noodpotje', net zo lang tot elke euro een taak heeft en je je hele budget voor die maand ergens aan hebt toegewezen. Probeer je er dan ook aan te houden, uiteraard. Geen ramp als het een keer niet gaat maar probeer het in ieder geval wel.
De eerste paar maanden zal het schatten zijn, maar na een tijdje kun je toch ongeveer inschatten hoeveel er aan boodschappen, benzine, gaswaterlicht etc, wordt uitgegeven.
Regel 2: Spaar voor de 'rainy day'Zet elke maand een klein bedrag opzij voor de grote (jaarlijkse) kosten als verzekeringen, kerstmis, vakantie en dergelijke. Door elke maand 1/12 van het bedrag opzij te zetten, heb je aan het eind van het jaar geld om die rekeningen te betalen. (minder als het echt niet ander gaat, maar dan moet je het verschil toch in 1 maand bijleggen als de rekening eenmaal op de mat valt). Kom dan ook niet aan dat opzij gezette geld. Het heeft een toegewezen taak (zie regel 1) om die jaarlijkse grote rekeningen te kunnen betalen.
Regel 3: Roll with the punches (vang de klappen op)Geef je toch ergens te veel geld uit (bv boodschappen), dan moet het uit een ander potje komen (bv kleding of het opgebouwde potje vakantiegeld). Of het gaat van je budget van de volgende maand af. Bijvoorbeeld 1000 euro inkomen gebudgeteerd voor Januari, maar 1010 euro uitgegeven? Dan heb je voor Februari dus maar 990 euro om te budgeteren. Het geeft een hoop flexibiliteit als je echt niet kunt vermijden over een gesteld budget te gaan (omdat je schatting gewoon niet klopte, bijvoorbeeld) zonder dat je in een permanenten cyclus van overbesteding terechtkomt. Als je leest over Amerikanen met 20.000+ dollar aan creditcardschuld, is dit een heel, heel belangrijke regel
Regel 4: leef op het inkomen van vorige maandDit is een lastige in je situatie omdat het een 'buffer' vergt waarmee je een maand kunt rondkomen zonder aan je salaris te hoeven komen. Je hebt dus een spaarpotje van tenminste 1 maandtotaal aan uitgaven nodig. Je hebt dan geen stress meer omdat je altijd die 'buffer' hebt om van te leven en er altijd minimaal 1 maandsalaris extra op je rekening staat. Nooit meer tegen die 0-lijn of zelfs eronder. Een stuk minder stress.
Goed, in je situatie is een maandinkomen bij elkaar sparen lastig, maar het is nooit onmogelijk. Het hangt er maar vanaf wat je ervoor op wilt geven. Meer werken, minder uitgeven, dingen op Marktplaats zetten, wees creatief om die buffer bij elkaar te krijgen.
Doet een poosje zeer, maar je krijgt er een hele hoop rust voor terug en die rust is blijvend maand na maand. Mocht je er echt niet uitkomen, dan zijn regels 1-3 genoeg om mee te werken. Regel 4 is een bonus (ik ben daar zelf ook nog niet hoor, maar hoop tegen het eind van 2013 genoeg te hebben gespaard om het te kunnen doen). Volgens de site is het gemiddelde 4 maanden, dat vind ik erg optimistisch. Ik ga voor 10 maanden!

het is een systeem dat slim in elkaar zit, met nuchtere, heldere adviezen die toch flexibiliteit geven. De software is handig om alle categoriën en opgebouwde potjes bij te houden, maar niet noodzakelijk. (kun je zelf doen met Excel of een pen en een kladblok.)
Het is ook wel wat gericht op de Amerikaanse situatie waar creditcards (en creditcardschuld) heel normaal is. Maar toch sprak het mij genoeg aan om het te proberen. (pas een paar weken, maar het geeft nu al meer inzicht - ik zet nu dus wél geld opzij voor de sportschool en het kijk- en luistergeld, terwijl dat vorig jaar nog vervelende 'verrassingsrekeningen waren die ik dan in 1 maand moest ophoesten.
Hopelijk hebben mensen er wat aan!