De Wijzen uit het oosten.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: De Wijzen uit het oosten.

Berichtdoor mohamed » 29 dec 2012 19:11

Lichtzwaard schreef:In gezinnen waar kinderen aanwezig zijn worden nu op deze dag Casper ,Balthasar en Melchior de Drie Koningen weer wat dichter bij de Kerststal gezet in een groot huis in de verste slaapkamer.

Zo heb ik nog een verzameling miniatuur treintjes die het hele jaar door in hetzelfde rondje rijden, kopen? :lol:

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 29 dec 2012 22:45

@wilsophie doet moeite om een verklaring te geven en dat waardeer ik. Echter, deze verklaring wordt in de bijbel nergens onderbouwd, dus ik kan er niet zo veel mee, tenzij........je inderdaad de bijbelvertalingen moet lezen als niet letterlijk zo gebeurd, maar vol met symboliek, die niet altijd even gemakkelijk te doorgronden is. Daarmee kom ik tot mijn eigenlijke bedoeling: Is de bijbel het ondeelbare, onfeilbare Woord van God of een heilsgeschiedenis door meerdere geïnspireerde mensen geschreven voor verschillende doelgroepen. In het eerste geval stel ik dan nogmaals de vraag: Wat wil God ons zeggen in het verhaal van Abraham en Ketura en in delen van bijv. de Kronieken en Koningen, Prediker, Job (behalve het eerste en laatste hoofdstuk), en waarom heeft Hij ons niets te zeggen door de geschiedenis der Makkabeeën bijv. (Ik doe maar een greep). Wat wil God ons zeggen in de verschillende geboorteverhalen en de afwijkende Opstandingsverhalen, in de brieven van Paulus die eigenlijk weer een andere kijk op Jezus heeft, enz.
In het tweede geval: wees je ervan bewust, dat wij, Europeanen van 2012, zeker geen doelgroep waren en dat wij derhalve ons geloof mogen baseren op Gods geschenk: de bijbel, maar onbevangen mogen stellen, dat grote delen van de bijbel voor ons nu niets meer te zeggen hebben en dat we best mogen filosoferen over de tegenstrijdigheden die er toch heus in zitten.
Hiermee heb ik het door mij gestarte topic doelbewust verbreed en sprak in een van de laatste postings mijn teleurstelling uit over de magere "oogst"aan gefundeerde reacties. Nogmaals: niks moet, alles mag en ik streef ook niet naar gelijkhebben. Maar als je er verder niets mee kunt, zeg dat dan gewoon. Dat is eerlijker, dan je te verschuilen in allerlei zijpaadjes.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 29 dec 2012 22:48

Sorry, nare typefout: waar bijbelVERTALINGEN staat, bedoel ik bijbelVERHALEN.
Verder alvast een ieder die ik hier regelmatig tegenkom, een zegenrijk 2013 gewenst (en alle anderen ook natuurlijk).

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 29 dec 2012 23:41

Hetzelfde gewenst.
Even een heel andere vraag aan jou persoonlijk: Ben je op de hoogte van de bedelingenleer. Danwel het dispensationalisme.

Dus dat Gods Heilsplan onderverdeeld is in oikonomia of economische tijden of huishoudingen waar God steeds anders handelt.

Dat de Bijbel wel voor ons geschreven is, maar niet over ons gaat.

Dat de Bijbel drie groepen globaal gezegd noemt. Namelijk, Israël opgesplitst in de 10 en de 2 stammen, de Gemeente die universeel is en de overige volkeren?

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 30 dec 2012 01:04

Een viertal vragen, waar ik niet zo snel een duidelijk antwoord op heb. Voorlopig even heel kort: De bedelingenleer: de naam wel eens gehoord of gelezen, maar inhoudelijk weet ik er weinig van. Op het eerste gezicht zie ik het anders. Ik kan me wel vinden in de theologie van de "atheïst" Klaas Hendrikse, die stelt, dat God niet bestaat als een concreet Iets/Persoon, maar dat God gebeurt tussen mensen. Dus in allerlei situaties steeds weer anders, maar uiteindelijk toch overal het zelfde. Die indeling: Israël/gemeente/ alle volkeren is ook iets, waar ik voorlopig niet zo veel bij voel. Maar geloof is altijd in beweging, als het goed is, dus wellicht denk ik er later toch anders over.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 30 dec 2012 12:54

Dat is heel begrijpelijk. Voor mij waren de bedelingen, ik gebruik dat woord maar even voor het gemak, een antwoord op vele vragen, waaronder jouw vragen.
En geloof ik oprecht dat deze bedeling waarin wij leven dus de genadebedeling een tussengeschoven verborgen bedeling is. De vijf van de genade. De open hand, de letter HEE in het Hebreeuws is onder het oude verbond verborgen en er wordt niet openlijk over geprofeteerd, maar wel gesymboliseerd, zo had de ark een aantal pijlers die tussen ringen werden geschoven om de ark te dragen maar er was 1 pijler onzichtbaar bevestigd en dat was de 5e.
De 5e letter, de Hee die Abraham kreeg na de belofte en de i de 10 die bij Sarai gehalveerd werd tot een 5 is toch allemaal symboliek, die iets verteld van de verborgenheid.

De hele kerstgeschiedenis die we tot in detail terugvinden in de geschiedenis van Izak als profetisch en de voorvervulling bij Zijn geboorte kun je toch alleen maar begrijpen in het licht van de bedelingen en de kennis van profetiën, voorvervullingen en de uiteindelijke vervullingen die nog plaatsvinden bij Zijn wederkomst.

Zoals Hager en Ismaël het water ontvingen en het brood als beeld van Israël die het Woord ontving, even kort gezegd, en bewaard worden in de woestijn Paran in het diepste Zuiden bij Berséba zo zal het gelovig overblijfsel bewaard worden in de toekomst in Petra, het diepste Zuiden van Israël n.l in Jordanië voor hen die wel het brood en het water tot zich hebben genomen.
Ik kan wel uren doorgaan, maar moet stoppen.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 30 dec 2012 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 30 dec 2012 13:00

Dat de ster hun voorging is toch wel apart, vind u niet?

Astrologie word verworpen, en dat begrijp ik heel goed.

Toch spreekt God tot deze drie wijzen door een ster die hen leid...

Ik maak hieruit op voor mezelf, dat God met een kromme stok een rechte slag kan slaan!

Hartelijke groet

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 30 dec 2012 14:22

De kennis van de sterren is toebedeeld aan gelovigen die onderdeel uitmaken van de verborgenheid, want de sterren spreken van Gods eer en Zijner handen werk zegt Psalm 19.
Dat satan er een potje van maakt en misbruik dat doet hij met meerdere bijbelse zaken.
Wij zouden zien als gelovigen op Bijbelse waarheden, waar in elk der 48 dekaden van elk sterrenbeeld in de Zodiac de Heer verborgen in genoemd wordt. Daarom het begin bij de Maagd en het einde bij de Leeuw. De Leeuw van Juda Die zal regeren tot in eeuwigheid.

Het zou nuttig zijn als Christenen deze Zodiac zouden bestuderen in het licht van de Bijbel.
Hoe vaak worden sterren zelfs bij namen genoemd. En daar is niets occults aan in de Bijbel.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 30 dec 2012 14:34

xsidd schreef:Astrologie word verworpen, en dat begrijp ik heel goed.

Als de huidige astrologie net zo accuraat zou zijn als de ster die de wijzen volgden, dan zou het dwaas zijn om astrologie te verwerpen.
xsidd schreef:Ik maak hieruit op voor mezelf, dat God met een kromme stok een rechte slag kan slaan!

Wat een mooi gezegde (of spreekwoord, kan ze nooit uit elkaar houden) ik ken er ook nog één: dat jij God de schuld wilt geven moet jij weten, maar ik vind het appels met peren vergelijken.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 30 dec 2012 14:38

Wilsophie schreef:De kennis van de sterren is toebedeeld aan gelovigen die onderdeel uitmaken van de verborgenheid, want de sterren spreken van Gods eer en Zijner handen werk zegt Psalm 19.

Pratende psalmen en sprekende sterren, het universum van Sofie lijkt me een vrolijke bende.
Wilsophie schreef:Dat satan er een potje van maakt en misbruik dat doet hij met meerdere bijbelse zaken.

Als jij een tijdbom zou laten afgaan voel je je toch verantwoordelijk voor de aangerichte schade? Als God dan een wezen gemaakt heeft die een tikkende tijdbom is, zal hij zich dan niet veelmeer verantwoordelijk voelen voor het kwaad wat zijn maaksel doet? God heeft de satan geschapen die er een potje van maakt, dus de duivel verantwoordelijk houden voor het kwaad in de wereld is een verkapte aanklacht naar zijn Schepper toe.

'Zijn oor is gespitst en hoort alles, geen enkel opstandig geluid blijft onopgemerkt.' (Wijsh 1,10)

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 30 dec 2012 22:29

Jaja, de alverzoening leert ook dat God het kwaad heeft geschapen opdat Zijn liefde dan meer zichtbaar is.
God had satan nodig, zegt men.
Satan is niet geschapen. Satan was een overdekkende cherub, een stralende hooggeplaatste engel en is door zijn opstand tegen God verworden tot een tegenstander, satanas genoemd.

Pratende Psalmen en sprekende sterren. Mooi gezegd broertje.
Andersom kan ook. Ik denk heel universeel. :-oo

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 31 dec 2012 12:31

@Mohamed

Ik verwerp astrologie alleen in de zin dat je er toekomst mee zou kunnen voorspellen. Of voor andere zaken waarvan God niet wil dat ik daar mee bezig ben. God zegt ergens in het Woord dat Hij het als zonde ziet dat je het leger aan de hemel zou aanbidden.

Groet

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 31 dec 2012 13:00

Ja maar Cees, dat is geen Astrologie, dat is dikke onzin. En geldklopperij.
Dus mag je daar tegen zijn, ik heb er ook niks mee, maar dan moet je het anders benoemen anders doe je tekort aan wat Psalm 19 zegt n.l. dat de sterren Gods eer verkondigen.
Ik zal even zoeken of daar wat meer Bijbelse info over is.

http://www.bijbels-panorama.nl/PDF-Vlic ... terren.pdf

Bekijk dit eens in grote lijnen, misschien wordt het wat duidelijker.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 31 dec 2012 13:04

De wijzen brachten geschenken mee die een uitbeelding zijn van aspecten van het leven van de Heer. "Goud" wijst op koningschap en op de nieuwe schepping. "Wierook" duidt op Zijn Hogepriesterschap, terwijl "Mirre" op het lijden betrekking heeft. deze geschenken waren een uitdrukking van hun inzicht in de komst van de Messias. [citaat uit "Christus in de sterren" ].

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 01 jan 2013 10:14

xsidd schreef:@Mohamed

Ik verwerp astrologie alleen in de zin dat je er toekomst mee zou kunnen voorspellen. Of voor andere zaken waarvan God niet wil dat ik daar mee bezig ben. God zegt ergens in het Woord dat Hij het als zonde ziet dat je het leger aan de hemel zou aanbidden.

Groet

Ten principale heb je gelijk maar de Ster die de Morgen is bracht Casper Balthasar en Melchior naar Jezus de Christus die in het vlees op aarde was en is gekomen;goud wierook en mirre was het eeuwig eerbewijs voor de Verlosser.
VERITAS VOS LIBERABIT.

Terug naar “[Religie] - Open forum”