Berichtdoor jaapo » 29 dec 2012 22:45
@wilsophie doet moeite om een verklaring te geven en dat waardeer ik. Echter, deze verklaring wordt in de bijbel nergens onderbouwd, dus ik kan er niet zo veel mee, tenzij........je inderdaad de bijbelvertalingen moet lezen als niet letterlijk zo gebeurd, maar vol met symboliek, die niet altijd even gemakkelijk te doorgronden is. Daarmee kom ik tot mijn eigenlijke bedoeling: Is de bijbel het ondeelbare, onfeilbare Woord van God of een heilsgeschiedenis door meerdere geïnspireerde mensen geschreven voor verschillende doelgroepen. In het eerste geval stel ik dan nogmaals de vraag: Wat wil God ons zeggen in het verhaal van Abraham en Ketura en in delen van bijv. de Kronieken en Koningen, Prediker, Job (behalve het eerste en laatste hoofdstuk), en waarom heeft Hij ons niets te zeggen door de geschiedenis der Makkabeeën bijv. (Ik doe maar een greep). Wat wil God ons zeggen in de verschillende geboorteverhalen en de afwijkende Opstandingsverhalen, in de brieven van Paulus die eigenlijk weer een andere kijk op Jezus heeft, enz.
In het tweede geval: wees je ervan bewust, dat wij, Europeanen van 2012, zeker geen doelgroep waren en dat wij derhalve ons geloof mogen baseren op Gods geschenk: de bijbel, maar onbevangen mogen stellen, dat grote delen van de bijbel voor ons nu niets meer te zeggen hebben en dat we best mogen filosoferen over de tegenstrijdigheden die er toch heus in zitten.
Hiermee heb ik het door mij gestarte topic doelbewust verbreed en sprak in een van de laatste postings mijn teleurstelling uit over de magere "oogst"aan gefundeerde reacties. Nogmaals: niks moet, alles mag en ik streef ook niet naar gelijkhebben. Maar als je er verder niets mee kunt, zeg dat dan gewoon. Dat is eerlijker, dan je te verschuilen in allerlei zijpaadjes.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB