De Wijzen uit het oosten.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Re: De Wijzen uit het oosten.

Berichtdoor Trajecto » 26 dec 2012 22:34

Wilsophie schreef:Een paar generaties eerder in de familie van Jozef en Maria, leefde de rijkste en machtigste man die in de Bijbel voorkomt. Zelfs nu nog spreekt zijn rijkdom tot de verbeelding en dat levert dan weer amusante films op. Koning Salomo, daar gaat het om. Nu te vergelijken met een miljardair in grootte van een behoorlijke oliesjeik. Dat was de familie waar Jozef en Maria uitkwamen

Ja ja zeker, koning Salomo. Dat was hij ca. 964 - 926 v.Chr.
Dan mag jij het over "een paar generaties terug" hebben, maar dat vind ik toch wel een eufemisme.
Ik spreek niet over mijn voorouders van 900 jaar geleden als van "een paar generaties terug".
Nou is het wel speciaal als het überhaupt bekend was in een tijd zó lang geleden dat Jozef een nakomeling van Salomo zou zijn, maar ik zet daar ook eigenlijk een vraagteken bij. Uit de Bijbelverhalen spreekt toch niet echt dat de Joden hem als een zodanige nakomeling zagen. Van Jezus zeiden ze:
Marcus 6
3 Is deze niet de timmerman, de zoon van Maria, en de broeder van Jakobus en Joses, en van Judas en Simon, en zijn Zijn zusters niet hier bij ons? En zij werden aan Hem geërgerd.

Daaruit lees je eerder dat men niet dacht aan een koninklijke en rijke afkomst.

Als je de stamboom uit Mattheüs 1 wilt geloven kun je eventueel ook denken aan een goddelijke ingeving van de schrijver terwijl het niet meer algemeen bekend was, maar hoe dan ook: de "paar" generaties zijn er dan toch echt wel veel! :)
Nulla aetas ad discendum sera

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 27 dec 2012 14:41

Ik heb er alles aan gedaan om wat van hem te weten te komen, maar ben slechts beperkt tot conclusies uit zijn eigen spaarzame gegevens. Het is knap dat je dat zo goed kan afschermen.

Ik denk dat hij in een klooster woont of in een huis van gepensioneerde paters of pastores.
Hij praat in het meervoud en ik weet dat hij dagelijks uitziet naar de warme maaltijd met een pintje of een glas wijn.
Wonende in het zuiden van ons land.
Niet getrouwd, en geen kinderen, een intense aanhanger van de Roomse kerk, en daarom ook het geloof zonder zijn kerk als waardeloos acht.
Een bourgondiër die op de één of andere manier zijn sporen binnen de Roomse kerk heeft willen waarmaken.

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 27 dec 2012 18:53

Wilsophie schreef:Ik heb er alles aan gedaan om wat van hem te weten te komen, maar ben slechts beperkt tot conclusies uit zijn eigen spaarzame gegevens. Het is knap dat je dat zo goed kan afschermen.

Ik denk dat hij in een klooster woont of in een huis van gepensioneerde paters of pastores.
Hij praat in het meervoud en ik weet dat hij dagelijks uitziet naar de warme maaltijd met een pintje of een glas wijn.
Niet getrouwd, en geen kinderen, een intense aanhanger van de Roomse kerk, en daarom ook het geloof zonder zijn kerk als waardeloos acht.
Een bourgondiër die op de één of andere manier zijn sporen binnen de Roomse kerk heeft willen waarmaken.

Ik vermoed dat je antwoord er eentje is op de post van mohamed. Zou je bij het posten kunnen aangeven waarop je reageert? Bij gewone instelling van het forum (ik weet niet of het ook anders kan) staat je bericht op een andere pagina dan die waarop je naar ik vermoed nu reageert. Ik begreep pas na terugbladeren waarover je het had. Eerst dacht ik dat je reageerde op mijn post die rechtstreeks voor jouw post staat en ik begreep er helemaal niets van.

(Ik zat te denken: Salomo die in een klooster woont of in een huis van gepensioneerde paters of pastores???)

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 27 dec 2012 19:37

Haha, ja je hebt helemaal gelijk, ik zal voortaan quoten. Het was een antwoord op Mohamed.
Maar de kerstgedachte ging bij jou van de stal naar een klooster en dan een paar generaties eerder. :-oo

mohamed

Berichtdoor mohamed » 27 dec 2012 20:00

Wilsophie schreef:Ik heb er alles aan gedaan om wat van hem te weten te komen, maar ben slechts beperkt tot conclusies uit zijn eigen spaarzame gegevens. Het is knap dat je dat zo goed kan afschermen.

Volgens mij komt hij uit den Haag en is hij een aanhanger van de oud katholieke kerk.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 28 dec 2012 16:05

Van daag Gedenkdag van Onnozele Kinderen de eerste kindermartelaren;Casper, Balthasar, Melchior zijn al in het land ze zijn op weg,laat een ieder deze Drie Wijzen volgen en zo met hen het Christus kind aanbidden .Op naar Pasen .
VERITAS VOS LIBERABIT.

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 28 dec 2012 17:09

Ja, daar komen ze!

Afbeelding

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 29 dec 2012 01:13

Met een paar leuke schijnbewegingen wat tegenstanders passeren doet het goed op het voetbalveld. Maar op het forum moet je wel wat krachtdadigheid laten zien in het helder communiceren. Het is lastig, maar toch graag een beargumenteerde reactie op wat ik schreef in mijn laatste posting. Over Ketura en over gedeelten van bepaalde bijbelboeken. Als je er niet verder over wil praten, deel dat dan mede. Dan ga ik zonder wroeging, boosheid, angst, enz. de drempel over en begin ik misschien later over geheel iets anders.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 29 dec 2012 11:20

Tegen wie heb je het? En waar gaat het nu over?

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 29 dec 2012 14:13

Wilsophie schreef:Tegen wie heb je het? En waar gaat het nu over?

Zie de topic-start, Wilsophie. En Jaapo zal het hebben tegen eenieder die vanalles zegt maar niet echt ingaat op de vraag wat we moeten denken over Ketura en haar nakomelingen. Zijn de wijzen uit het oosten misschien nakomelingen van Ketura?

@ Jaapo
Tja Jaapo, ik weet het niet of het zo bedoeld is in Mattheüs. Ik zie geen duidelijk iets om dat te veronderstellen. Misschien dat er bij kennis van de tekst in de brontaal meer duidelijkheid is, of misschien zit er een bepaalde symboliek in (die in de brontaal duidelijker spreekt, eventueel), die antwoord op je vraag zou kunnen geven.
Mij is het onbekend.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 29 dec 2012 14:58

In gezinnen waar kinderen aanwezig zijn worden nu op deze dag Casper ,Balthasar en Melchior de Drie Koningen weer wat dichter bij de Kerststal gezet in een groot huis in de verste slaapkamer.
VERITAS VOS LIBERABIT.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 29 dec 2012 16:26

n Genesis 25 lezen we, dat Abraham nogmaals trouwde, met Ketura. Zij kregen zes zonen. Omdat Izak alles erfde, werden zij weggezonden in oostelijke richting. Komen ze bij Mattheüs weer terug? (Nergens staat, dat het er drie waren). Alleen bij Mattheüs dit verhaal, evenals de kindermoord. evenals het geslachtsregister, waaruit moet blijken, dat Jozef! uit het geslacht van David was. Niet Maria dus. Historisch gezien twijfelachtig, maar als heilsgeschiedenis prachtige verhalen. (Ook nog de vlucht naar Egypte en de terugkomst, vergelijkend met de Uittocht). Mattheüs schreef dit niet zomaar denk ik. Wat vinden wij ervan?

Ok, ik vond het een heel goede opening, en het overdenken waard dus voor mezelf nog even een herhaling van de opening, om serieus aan de slag te gaan.
Als ik het goed begrijp dan is de suggestie dat die 6 zonen best dezelfden kunnen zijn als die Wijzen. Of het er nu 2 of 3 zijn doet niet terzake?

Ik denk dat er een geslachtsregister van Jozef is en een register van Maria en beiden voeren terug naar David.
De opening suggereert dat Maria niet uit het geslacht van David is.
Dat uit Egypte "de Zoon is geroepen" lijkt me overduidelijk.

Dan is dit een open deur denk ik....
http://www.aartveldhuizen.nl/page/zes-w ... het-oosten
Ik ga nog aan de slag.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 29 dec 2012 16:39

Abraham trouwde drie vrouwen: Sarah, de dochter van Sem, Ketura, de dochter van Jafeth, Hagar, de dochter van Ham." En in feite trouwde hij ze in de volgorde waarin de "vaders" in de Bijbel voorkomen (6:9) - eerst de dochter van Sem, dan is de dochter van Ham en tenslotte de dochter van Jafeth.

**Hij trouwde dus eerst met zijn nicht en dan met de broer van Sem en dan is Hagar de dochter van Cham en dan met de dochter van Jafeth . Ketura geheten.
** rectificatie, Sarah was niet zijn nicht, ik heb dat klakkeloos van iemand nagepraat.
Door met deze drie vrouwen te trouwen, werd de zegen vervuld die God op Abraham legde, dat "alle families van de aarde zichzelf door u zullen zegenen", en insgelijks toen hij nakomelingen bij deze drie vrouwen verwekte, ging ook de zegen in vervulling dat hij "de vader van een menigte van volkeren" zou worden.

Het zou dus kunnen dat dezen vertegenwoordigt zijn als gelovige overblijfsel om Jezus te aanbidden.
En dan kom je weer op 3 Wijzen uit.
De herders vertegenwoordigen de gelovige Joden, dus Sem , de dochter van Cham en de dochter van Jafeth in de gedaanten van de 2 wijzen. Maar die laatsten staan model voor de 10 stammen en de engelen staan model voor de Gemeente.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 29 dec 2012 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 29 dec 2012 16:58

En dan kom ik dit nog tegen.
De herders komen bij Jezus zonder iets; de wijzen nemen geschenken mee: wierook, mirre en goud. Wierook wordt in het Oude Testament vooral gebruikt bij het gedenkoffer. Hierin ligt een bijzondere strekking: de betekenis van de naam Tekura, de bijvrouw van Abraham, is wierook. Via haar gedenkt God zijn belofte aan Abraham, over al die kinderen die tot zoveel volken zullen uitgroeien buiten de lichtkring van de erfgenamen van Abraham.
Zo is het verhaal van de drie wijzen een getuigenis van de trouw van God aan mensen van het oude verbond en van het nieuwe verbond.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 29 dec 2012 17:06

De drie wijzen werden door een ster geleid.

Er staat de ster ging hun voor...

Terug naar “[Religie] - Open forum”