Wilsophie schreef:Een paar generaties eerder in de familie van Jozef en Maria, leefde de rijkste en machtigste man die in de Bijbel voorkomt. Zelfs nu nog spreekt zijn rijkdom tot de verbeelding en dat levert dan weer amusante films op. Koning Salomo, daar gaat het om. Nu te vergelijken met een miljardair in grootte van een behoorlijke oliesjeik. Dat was de familie waar Jozef en Maria uitkwamen
Ja ja zeker, koning Salomo. Dat was hij ca. 964 - 926 v.Chr.
Dan mag jij het over "een paar generaties terug" hebben, maar dat vind ik toch wel een eufemisme.
Ik spreek niet over mijn voorouders van 900 jaar geleden als van "een paar generaties terug".
Nou is het wel speciaal als het überhaupt bekend was in een tijd zó lang geleden dat Jozef een nakomeling van Salomo zou zijn, maar ik zet daar ook eigenlijk een vraagteken bij. Uit de Bijbelverhalen spreekt toch niet echt dat de Joden hem als een zodanige nakomeling zagen. Van Jezus zeiden ze:
Marcus 6
3 Is deze niet de timmerman, de zoon van Maria, en de broeder van Jakobus en Joses, en van Judas en Simon, en zijn Zijn zusters niet hier bij ons? En zij werden aan Hem geërgerd.
Daaruit lees je eerder dat men niet dacht aan een koninklijke en rijke afkomst.
Als je de stamboom uit Mattheüs 1 wilt geloven kun je eventueel ook denken aan een goddelijke ingeving van de schrijver terwijl het niet meer algemeen bekend was, maar hoe dan ook: de "paar" generaties zijn er dan toch echt wel veel!