Simile schreef:Persoonlijk geloof ik niet dat je geloof kunt opdringen.
Echt? Nou ja, misschien niet. Aan de andere kant lees ik dan weer een topic waarin gevraagd wordt voor een tafelgebed voor een kind van
7 maanden en dan vraag ik me toch echt af hoeveel kans zo'n kind heeft om later NIET in God te geloven. Met de paplepel ingieten, heet dat.
Ik zou mijn kinderen dan ook opvoeden met kennis van zoveel mogelijk geloven (ook atheïsme) zodat ze zelf kunnen vergelijken, zelf leren nadenken en zelf hopelijk verstandige keuzes leren maken.
Nobel. Ik vraag me alleen af in hoeverre jij en ook ik dat op een neutrale manier kunnen doen. Ik weet bijvoorbeeld niet zo heel veel van Shintoisme, laat staan over geloven waar ik daadwerkelijk een mening over heb.
Dat leer je dus niet wanneer je wordt geïndoctrineerd met één zienswijze. Mijn ouders zongen gisteren voor mijn neefje en nichtje 'Stille nacht, heilige nacht' en verder dan de titel kwam ik niet omdat mijn basisschool het mij weigerde te leren
Ik kan me voorstellen dat je nog jaren nodig zult hebben om dat trauma te verwerken.
De Bijbel wordt door zoveel mensen als waar aangenomen, zo ongelooflijk veel die daarin geloven en ernaar leven. Alleen al om begrip voor die mensen op te leren brengen, als stukje 'cultuureducatie', is het relevant om erover te leren.
Daarvoor is het niet nodig om je kind te leren dat het ook waar is wat die mensen geloven.
Ik kan me slechts de plaatjes herinneren van embryo's van verschillende soorten dieren die als embryo allemaal op elkaar leken, iets dat als bewijs moest fungeren voor de evolutie. Dat nam ik aan voor waar, om pas jaren later te leren dat de plaatjes waren gefotoshopt... Wat nou, voor jezelf leren denken.
Je bedoelt deze:
http://www.truthinscience.org.uk/tis2/i ... l-1874.jpgEerst waren het tekeningen die vervalst waren, en nu we foto's hebben zijn ze natuurlijk gephotoshopt.... Ik ben blij te zien dat de crea-samenzweerders ook met hun tijd meegaan.
(De vraag is natuurlijk wat er precies gephotoshopt zou zijn.)
Tegenwoordig is euthanasie ook vrijwel onmogelijk. Misschien staat ergens zwart op wit dat het legaal is, maar in praktijk wil niemand het voor je uitvoeren. Dat is dus niet slechts iets christelijks.
Citation needed! Laat me de getalletjes maar eens zien, want hier geloof ik dus helemaal niets van - mede ook omdat ik tenminste 2 familieleden heb gehad die voor euthenasie hebben gekozen en dat ging blijkbaar helemaal prima.
Nu ben ik nooit getrouwd en heb ik me er nooit in verdiept, maar bij de huwelijken die ik heb meegemaakt werd altijd God betrokken. Je belooft elkaar met God als getuige dat... Waarom zou je God willen beloven iets te doen waar Hij niet achter staat oO Maar ik kan me voorstellen dat je daar moeite mee zou hebben, ik persoonlijk ook. Ik denk dat we dan op jouw punt komen 'compromissen'. Jawel lieve Mortlach, compromissen

Ik heb het uiteraard over het burgelijk huwelijk. Als je die nog nooit hebt meegemaakt, is het tijd je vriendenkring wat meer variabel te maken.
en er zijn geen mensen die lijden onder hun atheïst-zijn?
Ongetwijfeld. Het staat die mensen vrij geloof te vinden hoor.
De statistieken die aantonen dat er steeds meer mensen depressief zijn en het aantal zelfmoorden enorm stijgt zijn gelogen?
Nee hoor, die zijn ongetwijfeld waar. Moet je voor de grap eens naar de subsectie van zelfmoord onder homoseksuelen kijken en zien wat voor een effect geloof precies heeft.
Volgens mij bestaat een leven zonder lijden niet. Dat is niet slechts weggelegd voor de christen...
Dan moet je Boeddhist worden