Atheisme

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Simile
Verkenner
Verkenner

Re: Atheisme

Berichtdoor Simile » 23 dec 2012 15:30

Zoals een collega van mij zei: Om je uit je droom te halen en om ervoor te zorgen dat je uit het leven haalt wat erin zit.

Dat is inderdaad waarom ik vroeger ook tegen christenen preekte. Maar man, wat haalde ik barweinig uit het leven vergeleken nu. Je neemt de wereld en het leven een stuk anders waar wanneer je gelooft dat God het heeft gecreëerd. Er gaat haast geen dag voorbij waarop ik niet denk 'God, wat hebt U dit allemachtig mooi gemaakt'. Eerst zag ik het niet, of nam ik het voor lief... Wat ben ik blij dat ik dat heb mogen leren zien. Als geloven een droom is, dan droom ik liever..

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 23 dec 2012 15:30

Simile schreef:Dat geloof is ons blijkbaar niet van harte gegund, want wie weet bepalen wij straks met wie je mag trouwen, vrijen, wanneer je dood mag, wat je kinderen op school leren en of je muziek mag luisteren en tv mag kijken.

Nou zie ik dat zo gauw niet gebeuren (mede dankzij de onuitputtelijke inzet van seculier Nederland). Wat iemand allemaal privé gelooft, mag die persoon helemaal zelf weten, zolang ze het mij of mijn kinderen maar niet opdringen.

Dit kun je evengoed de andere kant op beredeneren. Stel nu dat de Bijbel ons verbied om ogen te werpen op naakte mensen of onreine gedachten te hebben, of wat ook ^^. Maar waar ik ook kijk, ik zie dat wat ik niet mag zien op reclameborden, posters, op de tv.

Dan neem je toch lekker geen tv... Maar goed, de openbare ruimte is inderdaad lastig en daar zullen compromissen moeten worden gesloten tussen de wensen van de seculieren en de wensen van de gelovigen. Ja, lieve christenen, compromissen. Nu weet ik dat er mensen zijn die daar het liefst helemaal niet aan zouden willen doen, maar zo werkt dat helaas niet.

Je kunt nog kiezen of je kind naar een openbare basisschool gaat of niet, maar middelbare school wordt al lastiger en universiteit al helemaal.

Poe, nou, je kind zou eens wat opsteken en voor zichzelf leren denken...

Zolang er een centrale overheid bestuurt, wordt er voor ons besloten. Er zijn altijd mensen die met bepaalde beslissingen minder blij zijn... Het lijkt me trouwens niet dat de overheid christelijk zou zijn wanneer ze voor jou gaan bepalen met wie je mag trouwen, vrijen, of je tv mag kijken, welke muziek je mag luisteren en al helemaal niet wanneer je dood mag.

Niet? Dus als de SGP tegen het homohuwelijk en tegen euthanesie is, zijn ze niet christelijk bezig?

Atheïsme komt over als een geloof, omdat er atheïsten zijn die het blijkbaar erg belangrijk vinden om te preken over dat waar zij van overtuigt zijn en vooral preken tegenover anders denkenden, wellicht in de hoop hen van hun overtuigingen te overtuigen.

Als morgen alle christelijke invloed uit de maatschappij verdwijnt, is overmorgen het atheisme ook verdwenen.

Persoonlijk vraag ik me af waarom.. Ik weet dat een christen het goed bedoelt wanneer hij een atheïst probeert van zijn geloof te overtuigen, want volgens dat geloof kom je zo tot een beter leven nu, en hierna. Maar bedoelt een atheïst het ook goed wanneer hij christenen ervan wil overtuigen dat al waarop de christen vertrouwt niet meer is dan een sprookje en dat de harde waarheid is dat we leven als broodkruimeltjes op de rok van het universum die de rok slechts vervuilen en heel goed gemist kunnen worden?

Natuurlijk. Er zijn mensen die echt lijden onder hun christen-zijn. De refoweb-vragenrubriek staat vol met mensen die krom staan van het schuldgevoel omdat ze popmuziek leuk vinden of eens op een blauwe maandag masturberen. Die mensen hebben het atheistisch evangelie hard nodig! :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 23 dec 2012 15:36

Simile schreef:Dat is inderdaad waarom ik vroeger ook tegen christenen preekte. Maar man, wat haalde ik barweinig uit het leven vergeleken nu. Je neemt de wereld en het leven een stuk anders waar wanneer je gelooft dat God het heeft gecreëerd. Er gaat haast geen dag voorbij waarop ik niet denk 'God, wat hebt U dit allemachtig mooi gemaakt'. Eerst zag ik het niet, of nam ik het voor lief... Wat ben ik blij dat ik dat heb mogen leren zien. Als geloven een droom is, dan droom ik liever..

Geloof is niet noodzakelijk voor verwondering. Bij elke boek dat ik lees over natuurkunde/biologie/sterrenkunde verwonder ik me meer en meer. Niet alleen dat de wereld zo wonderlijk in elkaar zit, maar ook dat de mens ingenieus genoeg is om het allemaal te ontdekken - en wat er allemaal nog te ontdekken valt.

Simile
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Simile » 23 dec 2012 16:01

Persoonlijk geloof ik niet dat je geloof kunt opdringen. Ik zou mijn kinderen dan ook opvoeden met kennis van zoveel mogelijk geloven (ook atheïsme) zodat ze zelf kunnen vergelijken, zelf leren nadenken en zelf hopelijk verstandige keuzes leren maken.
Poe, nou, je kind zou eens wat opsteken en voor zichzelf leren denken...

Dat leer je dus niet wanneer je wordt geïndoctrineerd met één zienswijze. Mijn ouders zongen gisteren voor mijn neefje en nichtje 'Stille nacht, heilige nacht' en verder dan de titel kwam ik niet omdat mijn basisschool het mij weigerde te leren :x De Bijbel wordt door zoveel mensen als waar aangenomen, zo ongelooflijk veel die daarin geloven en ernaar leven. Alleen al om begrip voor die mensen op te leren brengen, als stukje 'cultuureducatie', is het relevant om erover te leren. Ik kan me slechts de plaatjes herinneren van embryo's van verschillende soorten dieren die als embryo allemaal op elkaar leken, iets dat als bewijs moest fungeren voor de evolutie. Dat nam ik aan voor waar, om pas jaren later te leren dat de plaatjes waren gefotoshopt... Wat nou, voor jezelf leren denken.

Niet? Dus als de SGP tegen het homohuwelijk en tegen euthanesie is, zijn ze niet christelijk bezig?

Tegenwoordig is euthanasie ook vrijwel onmogelijk. Misschien staat ergens zwart op wit dat het legaal is, maar in praktijk wil niemand het voor je uitvoeren. Dat is dus niet slechts iets christelijks. Nu ben ik nooit getrouwd en heb ik me er nooit in verdiept, maar bij de huwelijken die ik heb meegemaakt werd altijd God betrokken. Je belooft elkaar met God als getuige dat... Waarom zou je God willen beloven iets te doen waar Hij niet achter staat oO Maar ik kan me voorstellen dat je daar moeite mee zou hebben, ik persoonlijk ook. Ik denk dat we dan op jouw punt komen 'compromissen'. Jawel lieve Mortlach, compromissen :)

Als morgen alle christelijke invloed uit de maatschappij verdwijnt, is overmorgen het atheisme ook verdwenen.
Bestaat overmorgen slechts het atheïsme*

Er zijn mensen die echt lijden onder hun christen-zijn
en er zijn geen mensen die lijden onder hun atheïst-zijn? De statistieken die aantonen dat er steeds meer mensen depressief zijn en het aantal zelfmoorden enorm stijgt zijn gelogen? Volgens mij bestaat een leven zonder lijden niet. Dat is niet slechts weggelegd voor de christen...

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 23 dec 2012 16:08

Dat geloof is ons blijkbaar niet van harte gegund, want wie weet bepalen wij straks met wie je mag trouwen, vrijen, wanneer je dood mag, wat je kinderen op school leren en of je muziek mag luisteren en tv mag kijken.

Dit kun je evengoed de andere kant op beredeneren. Stel nu dat de Bijbel ons verbied om ogen te werpen op naakte mensen of onreine gedachten te hebben, of wat ook ^^. Maar waar ik ook kijk, ik zie dat wat ik niet mag zien op reclameborden, posters, op de tv.. Je kunt nog kiezen of je kind naar een openbare basisschool gaat of niet, maar middelbare school wordt al lastiger en universiteit al helemaal. Zolang er een centrale overheid bestuurt, wordt er voor ons besloten. Er zijn altijd mensen die met bepaalde beslissingen minder blij zijn... Het lijkt me trouwens niet dat de overheid christelijk zou zijn wanneer ze voor jou gaan bepalen met wie je mag trouwen, vrijen, of je tv mag kijken, welke muziek je mag luisteren en al helemaal niet wanneer je dood mag.

Ik begrijp van dit antwoord helemaal niets. Ergens anders heb ik je geantwoord en vond ik je begripvol naar de ander toe waar je problemen mee had. En nu vraag ik me af of je wel weet wat het betekent om een christen te zijn
Wij zijn in de vrijheid gezet om Hem te dienen en uit de wereld getrokken om gezet te worden in het koninkrijk van de Zoon Zijner liefde, maar waar jij het over hebt ontgaat me nu helemaal.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 23 dec 2012 16:33

Simile schreef:Persoonlijk geloof ik niet dat je geloof kunt opdringen.

Echt? Nou ja, misschien niet. Aan de andere kant lees ik dan weer een topic waarin gevraagd wordt voor een tafelgebed voor een kind van 7 maanden en dan vraag ik me toch echt af hoeveel kans zo'n kind heeft om later NIET in God te geloven. Met de paplepel ingieten, heet dat.

Ik zou mijn kinderen dan ook opvoeden met kennis van zoveel mogelijk geloven (ook atheïsme) zodat ze zelf kunnen vergelijken, zelf leren nadenken en zelf hopelijk verstandige keuzes leren maken.

Nobel. Ik vraag me alleen af in hoeverre jij en ook ik dat op een neutrale manier kunnen doen. Ik weet bijvoorbeeld niet zo heel veel van Shintoisme, laat staan over geloven waar ik daadwerkelijk een mening over heb.

Dat leer je dus niet wanneer je wordt geïndoctrineerd met één zienswijze. Mijn ouders zongen gisteren voor mijn neefje en nichtje 'Stille nacht, heilige nacht' en verder dan de titel kwam ik niet omdat mijn basisschool het mij weigerde te leren :x

Ik kan me voorstellen dat je nog jaren nodig zult hebben om dat trauma te verwerken.

De Bijbel wordt door zoveel mensen als waar aangenomen, zo ongelooflijk veel die daarin geloven en ernaar leven. Alleen al om begrip voor die mensen op te leren brengen, als stukje 'cultuureducatie', is het relevant om erover te leren.

Daarvoor is het niet nodig om je kind te leren dat het ook waar is wat die mensen geloven.

Ik kan me slechts de plaatjes herinneren van embryo's van verschillende soorten dieren die als embryo allemaal op elkaar leken, iets dat als bewijs moest fungeren voor de evolutie. Dat nam ik aan voor waar, om pas jaren later te leren dat de plaatjes waren gefotoshopt... Wat nou, voor jezelf leren denken.

Je bedoelt deze: http://www.truthinscience.org.uk/tis2/i ... l-1874.jpg

Eerst waren het tekeningen die vervalst waren, en nu we foto's hebben zijn ze natuurlijk gephotoshopt.... Ik ben blij te zien dat de crea-samenzweerders ook met hun tijd meegaan.

(De vraag is natuurlijk wat er precies gephotoshopt zou zijn.)

Tegenwoordig is euthanasie ook vrijwel onmogelijk. Misschien staat ergens zwart op wit dat het legaal is, maar in praktijk wil niemand het voor je uitvoeren. Dat is dus niet slechts iets christelijks.

Citation needed! Laat me de getalletjes maar eens zien, want hier geloof ik dus helemaal niets van - mede ook omdat ik tenminste 2 familieleden heb gehad die voor euthenasie hebben gekozen en dat ging blijkbaar helemaal prima.

Nu ben ik nooit getrouwd en heb ik me er nooit in verdiept, maar bij de huwelijken die ik heb meegemaakt werd altijd God betrokken. Je belooft elkaar met God als getuige dat... Waarom zou je God willen beloven iets te doen waar Hij niet achter staat oO Maar ik kan me voorstellen dat je daar moeite mee zou hebben, ik persoonlijk ook. Ik denk dat we dan op jouw punt komen 'compromissen'. Jawel lieve Mortlach, compromissen :)

Ik heb het uiteraard over het burgelijk huwelijk. Als je die nog nooit hebt meegemaakt, is het tijd je vriendenkring wat meer variabel te maken.

en er zijn geen mensen die lijden onder hun atheïst-zijn?

Ongetwijfeld. Het staat die mensen vrij geloof te vinden hoor.

De statistieken die aantonen dat er steeds meer mensen depressief zijn en het aantal zelfmoorden enorm stijgt zijn gelogen?

Nee hoor, die zijn ongetwijfeld waar. Moet je voor de grap eens naar de subsectie van zelfmoord onder homoseksuelen kijken en zien wat voor een effect geloof precies heeft.

Volgens mij bestaat een leven zonder lijden niet. Dat is niet slechts weggelegd voor de christen...

Dan moet je Boeddhist worden :-)

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 23 dec 2012 16:35

@Mortlach

Ik heb het Altheisme als geloof uitgesproken... Want men gelooft niet in God. Dus gelooft men toch ook?... Alleen dan in niets qua God.

Welke Christen bepaald dat voor jou? Je bent toch niet afhankelijk van Christenen?

God laat zien wat goed is voor de mens, en ik geloof dat.... Wat jij kiest, kies jij..?...

Ik geloof dat de tegenkracht niet alleen de Christenen zijn maar ten diepste Christus Zelf, omdat Hij niet van deze wereld is. En Zijn werkelijke volgelingen ook niet...

Hartelijke groet

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 23 dec 2012 16:40

xsidd schreef:@Mortlach

Ik heb het Altheisme als geloof uitgesproken... Want men gelooft niet in God. Dus gelooft men toch ook?... Alleen dan in niets qua God.

Ja hoor, op dezelfde manier is niet-postzegels verzamelen een hobby en is kaal een haarkleur.

Welke Christen bepaald dat voor jou? Je bent toch niet afhankelijk van Christenen?

Ik vrees de dag dat er een CDA-CU-SGP-meerderheidskabinet ontstaat.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 23 dec 2012 16:49

@Mortlach.

Kijk eens naar de kern van wat ik zeg als je wilt... Ik hoef het ook geen geloof te noemen... Noem het maar zoals jij wilt:) Maar het is duidelijk wat er bedoeld word lijkt me...

Ow je bedoeld de regering... Waarom is die angst er nu over die regering? En denk je dat je er dan hard op achteruit gaat?;)

Ik geloof dat het goed zou zijn, om abortus, en euhtanasie als vrijblijvende optie af te schaffen...

Nu even een direckte vraag aan jou persoonlijk, en wat het niet verkeerd op:)

Wat is je diepste beweegreden om te geloven dat er geen God is?

Hartelijke groet

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 23 dec 2012 17:03

xsidd schreef:Ow je bedoeld de regering... Waarom is die angst er nu over die regering? En denk je dat je er dan hard op achteruit gaat?;)

Ik geloof werkelijk dat we dan in een onleefbare christentyrannie terechtkomen.

Ik geloof dat het goed zou zijn, om abortus, en euhtanasie als vrijblijvende optie af te schaffen...

Echt? Waarom? Wie wordt er slechter van euthenasie? Niet de patiënt, want die wordt alleen een hoop ondraaglijk leed bespaard; niet de familie, want die hoeven niet toe te kijken hoe hun geliefde langzaam crepeert. De arts die de euthenasie uitvoert? Misschien, maar die doen dat vrijwillig, dus die hoef je ook niet te beschermen. Ik zie werkelijk waar geen enkel nadeel aan het toestaan van euthenasie, maar jij blijkbaar wel. Zeg eens, wat zie ik over het hoofd?

Abortus is een ander geval, omdat daar daadwerkelijk iemand wordt beschadigd. maar goed, wat ik me afvraag: denk je echt dat als abortus weer illegaal zou zijn, er minder abortussen zouden plaatsvinden in Nederland? Ik vrees van niet, alleen de omstandigheden worden weer barbaars (van de trap gooien, breinaalden en kleerhangers) in plaats van medisch verantwoord.

Hoe erg ik het idee van abortus ook vind, het idee dat iemand zo radeloos is dat ze met een breinaald aan de slag gaat, met alle gevolgen van dien, is voor mij reden genoeg om abortus gewoon toe te laten.

Nu even een direckte vraag aan jou persoonlijk, en wat het niet verkeerd op:)

Wat is je diepste beweegreden om te geloven dat er geen God is?

Hartelijke groet

Geen enkele ervaring, ooit. Dat lijkt me reden genoeg.

Simile
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Simile » 23 dec 2012 17:13

Ik begrijp van dit antwoord helemaal niets. Ergens anders heb ik je geantwoord en vond ik je begripvol naar de ander toe waar je problemen mee had. En nu vraag ik me af of je wel weet wat het betekent om een christen te zijn
Wij zijn in de vrijheid gezet om Hem te dienen en uit de wereld getrokken om gezet te worden in het koninkrijk van de Zoon Zijner liefde, maar waar jij het over hebt ontgaat me nu helemaal.

Wilsophie, ik quoteerde iemand anders. Mortlach was bang dat een christelijke overheid hem veel vrijheid zou ontnemen (de vrijheid om tv te kijken, muziek te luisteren, enz..). Ik geloof dat dit niet het geval is. Maar wanneer een christelijke overheid zijn leven op een, voor hem negatieve manier zou beïnvloeden, zo kan een niet-christelijke overheid het leven van christenen ook negatief beïnvloeden. Dit poogde ik hierboven uit te leggen... Het heeft op zich weinig te maken met mijn persoonlijke overtuigingen.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 23 dec 2012 17:15

Ik geloof dat het beter zou zijn hier in Nederland, al zouden Christenen mogen regeren.

Je mening over euthanasie en abortus is duidelijk...

Heb je werkelijk, jezelf nooit afgevraagd of God bestond, of bestaat?

Groet

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 23 dec 2012 17:20

Simile schreef:Maar wanneer een christelijke overheid zijn leven op een, voor hem negatieve manier zou beïnvloeden, zo kan een niet-christelijke overheid het leven van christenen ook negatief beïnvloeden. Dit poogde ik hierboven uit te leggen... Het heeft op zich weinig te maken met mijn persoonlijke overtuigingen.

En weet je, dat geloof ik dus niet. Jij hoeft geen homohuwelijk aan te gaan, abortus te laten plegen, euthenasie, wat dan ook. Dat de mogelijkheid bestaat voor anderen die dat wel willen, doet helemaal NIETS af aan jouw positie.

Ik heb het over mensen die hun levenlang alleen zouden moeten blijven omdat ze homo zijn, of mensen die onnodig en ondraaglijk moeten lijden, en jij komt met een tegenvoorbeeld dat het toch zo zwaar is dat je een keer een Sloggi-reclame op een billboard ziet... Ja, nou, echt te vergelijken, vind je zelf ook niet?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 23 dec 2012 17:23

xsidd schreef:Ik geloof dat het beter zou zijn hier in Nederland, al zouden Christenen mogen regeren.

Ja, als je christen bent wel ja. Denk je ook echt dat het voor de anders-gelovigen beter zou zijn. SGP aan de macht en dan een bouwvergunninkje voor een Hindoetempel proberen aan te vragen...

Heb je werkelijk, jezelf nooit afgevraagd of God bestond, of bestaat?

Groet

Ja hoor. Mijn grootouders waren nog christelijk. Ik geloof ook best dat de ervaringen van christenen oprecht zijn. Ik ervaar het echter niet, en dat is verder geen enkel probleem.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 23 dec 2012 17:31

Als ik in de regering zat, en de regering is Christelijk, dan draag je naar mijn idee ook de verantwoording dat je naar wat God wil behoort te handelen.

Voor jou als Atheïst zal die tempel van de Hindoes geen hindernis zijn toch?;)

Is het zo dat je Christenen als maatstaf neemt of God werkelijk bestaat of niet? Uit hun oprechtheid, of niet?

Het is maar een vraag...

Terug naar “[Religie] - Open forum”