Boekenlezer schreef:De atheïst doet ook een geloofskeuze. Hij zegt dat God niet bestaat. Een nogal gewaagde uitspraak. Want hoe kun je ooit zeker zijn van het niet-bestaan van iets? Hoe kun je het niet-bestaan van iets ooit aantonen? Volgens mij kan dat niet. Dat vereist immers al-wetendheid, en daar beschikken we niet over.
Ach, christenen zijn ook atheistisch, namelijk voor alle goden buiten YHWH. Vraag aan een christen of ze denken dat Thor bestaat en ze zullen eerder 'nee' zeggen dan 'misschien'. Er zijn talloze goden waar zowel christenen als atheisten niet in geloven. Atheisten zoals we dat woord allemaal begrijpen gaat 1 God verder dan de christenen.
En daarnaast, misschien kun je een niet-bestaan niet direct aantonen; je kunt wel aantonen dat het wel-bestaan een logische absurditeit tot gevolg heeft.
Daarom vraag ik mij een beetje af, hoeveel wèrkelijke atheïsten er nou eigenlijk zijn. Velen noemen zich wel zo, maar zijn ze het ook? Ik denk, als het erop aankomt, dat het er wel eens heel weinig zouden kunnen zijn. Ik kom op dit forum ook zoveel tegen die zich atheïst noemen, dat het me sterk lijkt dat ze het werkelijk zijn.
Ben jíj wel een echte atheïst? Of stiekem toch agnost?
Het is niet heel behulpzaam om aan dit soort zaken te twijfelen. Je zou het toch ook niet prettig vinden als men het gesprek aangaat met het uiten van twijfel over jouw christelijkheid. Laten we elkaar en elkaars denkbeelden in eerste instantie serieus nemen.
Wat voor mij de ware kern van atheisme is, is niet dat god/goden/God niet zou bestaan, maar dat ze irrelevant zijn. Ze zijn niet nodig.