Er staat een Jehova’s getuige aan de deur

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: Er staat een Jehova’s getuige aan de deur

Berichtdoor Optimatus » 16 dec 2012 23:31

Lathron schreef:
Een belangrijk deel van je huiswerk is dan ook: kerkgeschiedenis en de geschiedenis van de grondteksten en manuscripten.

Ik krijg stellig de indruk dat zij er een bepaalde wijze van interpretatie aangaande kerkgeschiedenis op na houden. Net als met de Bijbel maken ze ook van de (kerk)geschiedenis een piramide.

Piramidespellen eindigen meestal in grote puinhopen, zo ook het JG-gebeuren. Ongetwijfeld vriendelijke mensen, maar wie de H. Drieënigheid verwerpt, verwerpt Christus zoals Hij is.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 23 dec 2012 00:23

@Optimatus

Dat ik dit zag zo, in geestelijke zin met die teksten, kwam ook alleen nadat ik ervoor gebeden had wat nu werkelijke waarheid is en was.

Niets uit mij...

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 23 dec 2012 11:27

Piramidespellen eindigen meestal in grote puinhopen, zo ook het JG-gebeuren. Ongetwijfeld vriendelijke mensen, maar wie de H. Drieënigheid verwerpt, verwerpt Christus zoals Hij is.

Dit is een onjuiste vaststelling want het woord Heilige Drieënigheid staat nergens in de Bijbel.
Wat belangrijker is , dat het WTG verwerpt dat de Here Jezus de Enige Zoon van God is en dat Hij tevens God WAS voordat Hij mens werd en de gestalte van een dienstknecht aannam en dat Hij tot het uiterste verhoogd werd en de Christus werd bij Zijn opstanding.
Dat geloven zij namelijk niet.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 24 dec 2012 13:49

@Optimatius

Hoe bouwd men dan de kerkgeschiedenis op bij de Jehova getuigen?

Hartelijke groet

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 05 feb 2013 22:06

Op eigen inzichten en zonder wetenschappelijke historische kennis.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Progton
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Progton » 06 mar 2013 23:11

Aan de ene kant is het heel makkelijk om ze de deur te wijzen.
Maar eigenlijk vind ik dat niet zo netjes.
Het zijn vaak niet onaardige mensen, en het is best interessant om er eens over te hebben.
Wel denk ik dat je er nooit uitkomt, omdat ze nogal een geindoctrineerde manier van verkoop praatjes hebben

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 mar 2013 10:56

Vorige week had ik een lange ochtend in het ziekenhuis gezeten, ik kwam helemaal gaar thuis. Smeerde een broodje, want ik was heel hongerig en flauw geworden.
Ik nam net mijn eerste hap, de bel. Toch maar opengedaan. Een aardige mevrouw, geen JG, maar wel met een uitnodiging voor een soort evangelisatie-avond.
Nee dank u, ik ga elke zondag al naar de kerk.
Maar ze bleek nogal volhardend. Het gaat over diezelfde God hoor, en de entree is gratis.
Prima, maar nee dank u.
Ze wilde me het papier overhandigen. Nee dank u wel mevrouw, als u het niet erg vind, ik was net aan het eten.
Ze wilde nog verder gaan en ik raakte geirriteerd.
Ik heb er vastberaden een einde aan gemaakt, haar gegroet en de deur dicht gedaan.
Leermoment: het heeft geen zin om bij iemand aan de deur te komen met een boodschap.
Je weet niet of je op het juiste moment komt.
Geef eerst de hongerigen brood, de naakten kleding, de verkleumenden warmte.
En kom dan pas met de Bijbel.

gml
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor gml » 07 mar 2013 11:04

schelpje3 schreef: Leermoment: het heeft geen zin om bij iemand aan de deur te komen met een boodschap.

Wanneer mag je dan wel iemand benaderen met een boodschap? Op straat o.i.d.? Dat gebeurt wel eens.
(Voor zover ik weet doen de Jehovah's Getuigen dit niet.)

Loëlla
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Loëlla » 30 jul 2013 19:57

Marloes1g schreef:@Wilsophie .Ik heb hier een paar teksten om te bewijzen dat Jezus God is. Je moet ze maar eens rustig opzoeken en lezen:

Joh.1-18
Tijdens het lezen van de laatste paar bladzijden kwam ik deze post tegen. Kan iemand mij kort uitleggen waarom deze tekst wordt aangehaald als een bewijs voor Jezus = God? Ik probeer de redenatie te begrijpen maar ik kom er niet uit. :) (mag ook via pb)

schelpje3 schreef:Leermoment: het heeft geen zin om bij iemand aan de deur te komen met een boodschap.
Ik begrijp dat dit geen JG was maar zo denken sommige mensen ook als wij aan de deur komen. Ik kan er inkomen dat niet iedereen zit te wachten op onze bezoekjes, maar als je niet geïnteresseerd bent is dat prima en zijn we zo weer weg hoor. :-)
Hongerigen te eten geven en naakten kleden zijn goeie christelijke daden, maar daarnaast is het Jezus zelf die ons de opdracht geeft om naar mensen toe te gaan en hen te leren over het goede nieuws. Bijgevolg is elke christen verplicht dit werk te doen!

gml schreef:Wanneer mag je dan wel iemand benaderen met een boodschap? Op straat o.i.d.? Dat gebeurt wel eens.
(Voor zover ik weet doen de Jehovah's Getuigen dit niet.)
Jehovah’s Getuigen zijn vooral bekend vanwege de deur-aan-deur prediking, maar er worden ook (naar Jezus’ voorbeeld) via andere manieren mensen bereikt. Zo kan er bv op een openbare plaats informatie verschaft worden d.m.v. flyers en brochures. Het kan ook via de telefoon of per brief, en oudjes die slecht te been zijn kunnen bv vanop een bankje in het park hun kennis delen met anderen.
Dit alles niet om ons idee op te dringen maar om mensen te informeren. Dat is het voornaamste doel van de prediking. Het kan dus zeker op andere manieren dan aan de deur, maar toch geniet dit de voorkeur omdat dit gewoon de doeltreffendste methode is.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 05 mar 2014 18:41

Vanmorgen zijn hier weer J. Getuigen aan de deur geweest, zo vertelde mijn vrouw. Dat is op zich niet heel bijzonder, maar wat wel bijzonder was, was dat ze een kind meenamen. Na het goedemorgen, was het tegen het kind: wil jij het aan deze mevrouw vertellen? Het kind was rond de negen...
Wat vinden jullie van zo iets?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 mar 2014 18:52

Jong geleerd is oud gedaan. Misschien moeten we onze kinderen ook wat meer leren evangeliseren :-)

Maar van langs de deuren gaan ben ik niet zo'n fan.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 05 mar 2014 19:01

Rozijn schreef:Na het goedemorgen, was het tegen het kind: wil jij het aan deze mevrouw vertellen? Het kind was rond de negen...
Dat is indoctrinatie. Verwerpelijk.
"Een libelle zweeft over het water..."

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 05 mar 2014 19:45

Rozijn schreef:Vanmorgen zijn hier weer J. Getuigen aan de deur geweest, zo vertelde mijn vrouw. Dat is op zich niet heel bijzonder, maar wat wel bijzonder was, was dat ze een kind meenamen. Na het goedemorgen, was het tegen het kind: wil jij het aan deze mevrouw vertellen? Het kind was rond de negen...
Ja, zij nemen het wel letterlijk hé.
Mattheus 21:16 schreef: En zeiden tot Hem: Hoort Gij wel, wat dezen zeggen? En Jezus zeide tot hen: Ja; hebt gij nooit gelezen: Uit de mond der jonge kinderen en der zuigelingen hebt Gij U lof toebereid?
Jezus haalde Psalm 8 aan:
Psalm 8:3 schreef: Uit de mond der kinderkens en der zuigelingen hebt Gij sterkte gegrondvest, om Uwer tegenpartijen wil, om den vijand en wraakgierige te doen ophouden.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 05 mar 2014 19:47

Rozijn schreef:Vanmorgen zijn hier weer J. Getuigen aan de deur geweest, zo vertelde mijn vrouw. Dat is op zich niet heel bijzonder, maar wat wel bijzonder was, was dat ze een kind meenamen. Na het goedemorgen, was het tegen het kind: wil jij het aan deze mevrouw vertellen? Het kind was rond de negen...

Bizar...
Jaren geleden was ik me aan het voorbereiden op een tentamen (je zou het niet zeggen, maar ik heb gestudeerd...), stonden er op zaterdagochtend Jehova's getuigen voor de deur.
Ik had echt geen tijd, maar heb gevraagd om een boekje, en afgesproken de zaterdag erna onder het genot van een bak koffie na te praten over dat boekje.
Ik heb het boekje gekregen, bestudeerd en naast de Bijbel gelegd en met mijn predikant besproken (ik volgde toen cathechesatie, en was nog niet heel bekend met het christendom) en heb me (nadat ik het tentamen gehad had) voorbereid op het gesprek.
De mensen zijn nooit komen opdagen, en ze slaan sindsdien ons huis over (helaas hebben we verhuisplannen... ;-) )

Bambi

Berichtdoor Bambi » 05 mar 2014 20:21

Hier een link met 101 vragen beantwoord door een Jehova getuige:

http://www.jehovahs-getuigen.nl/e-watch ... woord.html

En staan al 2 dingen bij die me bekend in de oren klinken :mrgreen: :

Jehovah's Getuigen leren dat Gods koninkrijk een uitzonderlijke hemelse regering is die bestaat uit Christus en 144.000 mensen die van de aarde gekocht zijn en dat ze over de aarde zullen gaan regeren en het paradijs hersteld zal worden. De Christenheid leert dat het het geboorterecht van de mensheid is om naar de hemel te gaan.

Jehovah's Getuigen leren dat Satan de Duivel de feitelijk God van deze wereld is en dat hij de mensheid misleidt door de geslepen controle die hij uitoefent over zijn politieke, commerciële en religieuze instellingen. De Christenheid heeft haar volgelingen misleid door ze te laten geloven dat de Duivel in een soort van onderaards inferno huist; of dat hij, mócht hij al enige misleidende invloed hebben, dit heeft door middel van "sekten" als Jehovah's Getuigen en niet de hoofdreligies.

Terug naar “Archief”