1a2b3c schreef:Het fysieke nageslacht van Abraham is niet ALLEEN Christus, maar OOK al zijn andere nakomelingen. Met hen richt God Zijn verbond op, waarmee ik heel Gal.3:16 niet ontken. (dit bedoel ik met 'je kunt iets niet wegredeneren door er een andere tekst tegenover te zetten', ook al is die tekst helemaal waar binnen de context)
Ik beweer ook niet dat het verbond niet ook met het fysieke nageslacht van Abraham is opgericht, maar voor de gelovige heidenen is van belang dat het weldegelijk ook met Christus is opgericht. Ze zijn in Hem gecorporeerd. Overigens geldt dit ook voor Abraham en zijn nakomelingen, want het verbond is alleen met hen opgericht omwille van Christus. Zonder Christus is er geen grond voor het verbond, want zonder Christus geen genade.
1a2b3c schreef:Gelovige heidenen zijn in Christus, maar daarmee NIET automatisch in het verbond. Geef me één tekst waar dat staat!
Hoe kan Paulus zichzelf een dienaar van het nieuwe verbond noemen (2 Kor. 3:6) en tegelijk apostel der heidenen zijn? Waarom kan Paulus gelovige heidenen het avondmaal laten vieren (dat volgens Christus toch het sacrament van het nieuwe verbond in Zijn bloed is), zie 1 Kor. 11:25, als ze tegelijkertijd niet delen in dat verbond? Dat zou onzinnig zijn. N.B. het woord testament en het woord verbond zijn in het Grieks hetzelfde woord, nl. diatheke.
Als je dus gaat zoeken naar "verbondswoorden" in het nieuwe testament (verbond!), dan moet je oppassen, want we struikelen erover. Bijvoorbeeld de woorden erfgenaam, kinderen, verzoening enz. enz. Allemaal woorden die uitsluitend worden gebruikt in een verbondsrelatie en nergens daarbuiten.
Dus als je me vraagt: geef me één tekst waar dat staat, dan is mijn antwoord: elke tekst uit het hele nieuwe testament (verbond).
1a2b3c schreef:Er staat dat ze delen in de ZEGENINGEN van het verbond, dus voegt Hij idd niets of niemand in het verbond zelf in.
Je kunt de zegeningen van het verbond niet losmaken van het verbond zelf. De kern van het verbond is immers dat God mensen genadig is in Christus en op die basis met hen een relatie aangaat. Zeggen dat mensen wel de zegeningen hebben, maar niet in het verbond zijn, is hetzelfde als zeggen dat je gered bent, maar geen relatie met God hebt. Gelovige heidenen hebben beide: redding en relatie en dat kan alleen op basis van de verbondsrelatie die ze in Christus hebben.
1a2b3c schreef:Verder gaat het verbond met Abraham helemaal niet ALLEEN om het evangelie, daar zijn ook tijdelijke dingen in begrepen zoals de landsbelofte, en hij zal tot een groot volk worden.
Zeker, de bediening is in de loop van de tijd veranderd, maar de kern is altijd dezelfde gebleven: alleen gered door Christus, alleen gered door genade, alleen door geloof. Daarom wordt dit in de gereformeerde theologie ook het genadeverbond genoemd. Overigens is de landbelofte natuurlijk ook evangelie. In Hebr. 11 wordt daarbij immers verder gekeken dan het lapje grond aan de Middellandse Zee en wordt gezegd dat Abraham de stad verwachtte die fundamenten heeft en waarvan God de Bouwmeester is. En dat hij een hemels vaderland verwachtte. Puur evangelie dus.
1a2b3c schreef:Maar niemand die tot het lichaam van Christus behoort wordt daarvan 'geamputeerd'.
Rom. 11:27-28 spreekt andere taal, eveneens 1 Kor. 10. Want in Rom. 11 wordt een vergelijkbare metafoor gebruikt als de lichaam metafoor: je bent ingeënt in de olijfboom en je kunt weer afgehouwen worden. Tot het lichaam van Christus behoren betekent niet dat je automatisch daar altijd in zult blijven. Kolossenzen 1:24 zegt dat het lichaam van Christus de gemeente is. Als je Paulus' onderwijs over de gemeente (het lichaam van Christus) leest, dan heeft hij het ook over het praktische gemeenteleven, d.w.z. de gemeente die je met je ogen kan zien. Daar zit toch echt ook kaf onder het koren. Ik zou dus niet willen zeggen dat het lichaam van Christus uitsluitend een mystiek lichaam is dat vooral onzichtbaar is en alleen uit verlosten bestaat. Uiteindelijk zal dat zo zijn, maar tot die tijd is dat nog niet zo.
De termen "lichaam" (Kol. 1:24), "plant" (Rom. 6:5), "olijfboom" (Rom. 11:24), "tempel" (Ef. 2:21) zijn allemaal corporatieve manieren van spreken over de verbinding van de gemeente met Christus.
Op het ene moment zegt Paulus dat degenen tot wie hij schrijft, deel uitmaken van het lichaam (bijv. 1 Kor. 12:27, Ef. 1 en 2) en op het andere moment waarschuwt hij diezelfde mensen om op te passen om niet mee te doen met hoererij en verleiding (Ef. 5), want geen hoereerder (of onreine, of gierigaard) heeft erfenis in het Koninkrijk van God. Een duidelijk bewijs dus dat deel uitmaken van het lichaam van Christus geen automatisch bewijs is van zalig worden. Er is wel volharding nodig.
Daarom zegt de schrijver van de Hebreeënbrief dan ook:
Hebr. 2:3 hoe zullen wij dan ontvluchten, als wij zo'n grote zaligheid veronachtzamen,
die in het begin door de Heere is verkondigd, en die aan ons is bevestigd door hen die Hem gehoord hebben.
Hebr. 12:25 Let er dan op dat u Hem Die spreekt, niet verwerpt. Want als zij niet zijn ontkomen die hem verwierpen die op aarde aanwijzingen van God deed horen, veelmeer zullen wij niet ontkomen, als wij ons afkeren van Hem Die vanuit de hemelen spreekt.
1a2b3c schreef: Een heel jong kind of baby heeft nog niets verkeerds gedaan. En al heeft hij Adams zondige natuur geërfd, Jezus is ook voor de zondige natuur gestorven. zie o.a. Rom.5:18.
Als een kind Adams zondige natuur heeft geërfd, dan is het verdoemelijk voor God. Het heeft dan niets anders te wachten dan het eeuwige oordeel. Dat klinkt heel zwaar en dat is het ook.
Het is ook niet waar dat een baby niet kan geloven of niet ongelovig kan zijn. Dat staat niet in de Bijbel, maar is gebaseerd op filosofie. De Bijbel zegt dat we uit Adam geboren worden. Dat betekent dat het oordeel van God op ons rust. We worden daar alleen van gered (of misschien beter gezet: van die realiteit overgezet in de realiteit van Christus) door Christus.
Ja, Christus is ook voor die zondige natuur gestorven. Waarmee eigenlijk? Nou, onder andere door het bloed van het verbond, dat voor velen vergoten wordt tot vergeving van zonden. Kinderen zijn geheiligd door het bloed van het verbond (1 Kor. 7:14, Hebr. 10:29).
1a2b3c schreef:En al heeft hij Adams zondige natuur geërfd, Jezus is ook voor de zondige natuur gestorven. zie o.a. Rom.5:18.
Ezch.18: 20 De mens die zondigt, díe zal sterven. De zoon zal de ongerechtigheid van de vader niet dragen ....
2 Kor.5:10 Want wij moeten allen voor de rechterstoel van Christus openbaar worden, opdat ieder vergelding ontvangt voor wat hij door middel van zijn lichaam GEDAAN heeft, hetzij goed, hetzij kwaad.
Opb.20: 12 Ik zag de doden, jong en oud, voor de troon staan. Er werden boeken geopend. Toen werd er nog een geopend: het boek van het leven. De doden werden op grond van wat in de boeken stond geoordeeld naar hun DADEN.
Ze worden inderdaad geoordeeld naar hun daden, maar langs welke maatstaf worden ze geoordeeld? Zodra we daarover beginnen, hebben we het over het verbond. Bijvoorbeeld: Rom. 6:23: want de bezoldiging van de zonde is de dood (Adam, werkverbond), maar de genadegift van God is het eeuwige leven, door Jezus Christus onze Heere (genadeverbond).
1a2b3c schreef:Ik heb niet gezegd dat het geloof uitsluitend een daad van het verstand en de wil is. Ik ben het helemaal met je eens dat het relatie is, en het hart is zeker betrokken bij relatie. Maar het begint m.i. wel met het verstand en de wil, en ook dat is door de genade van God.
Nee, het begint niet bij ons verstand en onze wil, maar het begint bij Gods erbarming.
Boaz schreef:Nergens in het oude testament wordt de besnijdenis behalve als verbondsteken ook nog voorgesteld als zegel van de gerechtigheid.
In dat geval heeft Paulus het dus fout als hij zegt dat de besnijdenis het zegel van de gerechtigheid van het geloof is (Rom. 4:11).
Boaz schreef:Vergeet niet dat nergens staat dat de besnijdenis het zegel van de gerechtigheid is, maar er staat dat Abraham de besnijdenis ontving als zegel van zijn geloof. Dat is heel wat anders!
Alleen staat dat er niet. Er staat dat Abraham de besnijdenis ontving als zegel van de gerechtigheid van het geloof dat hij had toen hij nog niet besneden was. Letterlijk staat er: de besnijdenis is een "zegel van de gerechtigheid van het geloof van in de onbesnedenheid". Er staat hier dus geen bezittelijk voornaamwoord, alsof het specifiek om Abraham's geloof gaat. Het gaat hier om het ene ware geloof in de context van de toerekening van de gerechtigheid.
Boaz schreef:Tegen de kinderdoop zijn fundamentele bezwaren in te brengen die niet tegen de besnijdenis van kindren aan te voeren zijn. Bij de besnijdenis is niet gezegd: wie gelooft zal hebben en besneden zal zijn...of: bekeert u en een ieder van u late zich besnijden...of: laat u besnijden en uw zonden afwassen... of: de besnijdenis is de vraag van een goed geweten...'
Dit is misleidend. De teksten over de doop staan in de bediening van het nieuwe verbond. Nogal wiedes dat deze teksten er zo over de besnijdenis niet staan. Toch vind je inhoudelijk dit wel in het OT terug. Bijvoorbeeld over de besnijdenis van het hart (Deut. 10:16, Jer. 4:4). Daar zit in principe alles al in wat ook voor de doop geldt.
Wilsophie schreef:"Elbert"En wie van al die mensen die in Mozes gedoopt waren, kwamen er uiteindelijk in het beloofde land? Juist, de kinderen.
Waar staat in de Bijbel dat er kinderen aankwamen in het beloofde land?
In Num. 14:29-31 staat dat van alle mensen die uit Egypte getrokken waren (en die blijkens 1 Kor. 10 dus in Mozes gedoopt waren), alleen de kinderen van 20 jaar en jonger het land Kanaän zouden binnentrekken. De "kinderkens" zouden het land Kanaän beërven.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)