Van wie is je geld?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Van wie is je geld?

Berichtdoor Wilsophie » 12 dec 2012 22:42

Je kunt me niet kwaaier krijgen. Het lijkt de oude diaconie wel of de armenzorg. Kwamen ze kijken of je niet toevallig wit brood (toen een grote luxe) aten, maar netjes bij het roggebrood bleven.
Wie zijn wij om te oordelen?
Debat op 2 was heel kortgeleden over het onderwerp schuld en er was iemand die het had over flatscreens wat tv betreft. Je kunt niet anders meer krijgen.
Maar wie geeft mij het recht te kijken wat de ander heeft, simpel omdat die tot de mensen behoort met schulden of (onder) de armoedegrens?
Tegenwoordig zijn er met name bij de modale inkomens problemen, omdat er ontslag is geweest, de hypotheek niet meer kon worden betaald, enz. enz. Niet altijd - vaak niet bedoel ik - is een schuld 'eigen schuld'.
En waarom er nou toch weer onderscheid gemaakt moet worden tussen gelovigen en de wereld is mij een volstrekt raadsel. Wees toch eens bescheiden en terughoudend - gelovigen zijn in veel opzichten geen haar beter dan niet-gelovigen. Het enige dat niet-gelovigen anders maakt dan gelovigen is dat zij niet de vreugde kennen van gekend, vergeven en geliefd zijn door onze Heer Jezus Christus.

Ik was ook ooit iemand die samen met mijn man zonder werk kwamen buiten onze schuld om.
De hypotheek konden wij niet meer betalen. Ik praat ook helemaal niet over schuld, ik heb het woord niet genoemd. We moesten toen beslissingen nemen die destijds, (ik praat over 2003/2004) genomen moesten worden.
We hebben als gelovigen altijd vertrouwd op de Heer , Die ons leven leidt, daarom denk ik dat er ook een verantwoordlijkheid op dat vlak ligt en dat hebben ongelovigen niet, daar ligt een groot verschil.

Nu ruim 8 jaar later en terugkijkend waren het goede beslissingen. Daarmee nooit gezegd dat gelovigen "een haar beter zijn", maar ik zal u wel zeggen dat wij steun en troost hebben gevonden bij Hem Die dat ook geeft.
En de vreugd en het geliefd zijn door onze Here Jezus Christus is nooit in het geding geweest.

Ging de diaconie nog maar eens kijken of er wit brood of roggebrood op de plank ligt.
Daar is niets mis mee.

Nu komen ze kijken of je een flatscreen, een tablet of weet ik veel wat in huis hebt.
Kom nou toch. NIets nieuws onder de zon.

Ik heb diep respect voor de ouderen die met weinig maandinkomen wonderen kunnen doen en ook nog tevreden zijn.
=D>
Onlangs gaf ik een puber een enveloppe met 10 Euro en toen ik vroeg: "Kun je hier wat mee?"
Het antwoord was: "Het moet maar".
Is dat oordelen, niks hoor, ik was teleurgesteld. :cry:

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 dec 2012 22:45

="Mortlach"

De kans dat ik in een jacht stik, lijkt me nou ook weer niet zo heel groot...

Het is trouwens wel leuk om te lezen over mensen met echt teveel geld - de miljardairs die per dag meer aan rente ontvangen dan wij in een jaar bij elkaar verdienen, dan rollen je ogen soms uit de kassen.

Maar denk je niet dat de Here Jezus blijer is met ons leven dan met ons geld?

( zie ook mijn vorige berichtjes)

Marloes1g
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Marloes1g » 12 dec 2012 23:25

Het is maar net hoe je het het beleeft.
In mijn directe omgeving is ook iemand met een flatscreen, mobiel etc.
Maar als ik dan hoor dat er voor het weekend alleen maar oud brood in huis is voor de kindertjes, dan krijgt ze toch weer boodschappen.
Zij moet rekenschap afleggen voor haar daden en ik voor de mijne in deze.
Ik kan dan niet zeggen: 'Ga heen en wordt warm'.
En ik heb er zelf nog geen boterham minder om gegeten.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 dec 2012 00:02

Marloes1g schreef:Het is maar net hoe je het het beleeft.
In mijn directe omgeving is ook iemand met een flatscreen, mobiel etc.
Maar als ik dan hoor dat er voor het weekend alleen maar oud brood in huis is voor de kindertjes, dan krijgt ze toch weer boodschappen.
Zij moet rekenschap afleggen voor haar daden en ik voor de mijne in deze.
Ik kan dan niet zeggen: 'Ga heen en wordt warm'.
En ik heb er zelf nog geen boterham minder om gegeten.

Ach, mobieltjes zijn tegenwoordig gewoon een levensbehoefte, net als het hebben van een computer met internetaansluiting. En ook een tv, ja, en vind tegenwoordig maar eens een tv zonder platte beeldbuis. (Kijk, als het een 50 inch plasma is, dan is het wat anders...)

Ik vind het altijd een beetje gevaarlijk om te zeggen: o, maar dit of dat heeft ze nog wel, dus is ze niet arm genoeg... Een magnetron of een koelkast...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 13 dec 2012 07:27

in het NT lezen we dat de christenen geld opzij zetten voor mede christenen in nood elders in de wereld.
de ongelovige naaste werd met concrete hulp geholpen.

soms lijkt het wel of we vandaag meer geld dan tijd hebben. tijd voor de naaste in moeilijk, geld (uit overvloed) geven kost niets. daarom ben k bemoedigd met de paar reacties hier waar ook niet financiele hulp uit blijkt.

als laatste, kijken naar wat de arme 'heeft' helpt om de nood te zien. misschien ligt de ware nood meer in budge beheer of in keuzes maken dan in het ontbreken van de middelen. geld of goederen geven is dan geen structurele hulp. in zo'n geval kan ik indenken dat je zegt: "jullie hebben mijn geld niet nodig", maar zeg dan ook: " misscgien heb je meer baat bij ...."
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 13 dec 2012 09:26

JHM schreef: Wij doen via de kerk maandelijks voedsel inzamelen voor de voedselbank, als ik dan in de supermarkt loop merk ik hoe makkelijk ik een a-merk voor mezelf pak maar voor de voedselbank een huismerk meeneem. Het doet me goed dat ik dergelijke dingen inzie dan kan ik er iets aan doen, wij mensen lijken veelal graag het best voor ons zelf te willen.

Dat doe ik ook altijd! (al koop ik voor mezelf nu ook niet perse A-merken)
Ik denk dan maar dat ik met die tien euro voor de voedselbank meer mensen kan helpen met 10 potten Euroshopper-pastasaus dan met 3 potten Bertoli. (jaja, ik weet dat die zooi uit potten zeer ongezond is en dat je die mensen dus eigenlijk helemaal niet helpt, maar ja, je moet toch een voorbeeld nemen ;) )

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 13 dec 2012 10:33

Bewezen en onderzocht is dat groenten uit potten net zo goed zijn als verse spullen.
Verder is het waar wat Jan zegt, in een kleine gemeente is het natuurlijk makkelijker om de mensen die hulp nodig hebben bij te staan dan in een grote kerk.

Er is een kinderliedje dat zegt: "Alles wat ik heb, dat heb ik van Mijn Vader,
Alles wat ik ben, dat ben ik door de Heer,
Alles wat ik doe, dat doe ik voor mijn Meester.
En alles wat ik nodig heb, ontvang ik er nog meer.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 13 dec 2012 10:40

Wilsophie schreef:Bewezen en onderzocht is dat groenten uit potten net zo goed zijn als verse spullen.

Dat betwijfel ik, maar als je goed leest zie ik dat het over PASTASAUS gaat. Daar zit het zout in waar je een flink kruispunt ijsvrij mee kunt houden.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 13 dec 2012 11:05

Ik had gelezen dat het over pastasaus ging, maar over dergelijke onderzoeken weet ik niets.
Meen je dat? Wat zit er dan voor rommel in?
Alleen teveel zout?

Riska

Berichtdoor Riska » 13 dec 2012 11:26

Mortlach schreef:Ik vind het altijd een beetje gevaarlijk om te zeggen: o, maar dit of dat heeft ze nog wel, dus is ze niet arm genoeg... Een magnetron of een koelkast...

In mijn woonplaats komen mensen alleen voor de voedselbank in aanmerking als ze door de mangel zijn gegaan bij de Sociale Dienst. Bij schulden moet er sprake zijn van 'schuldhulpverlening' (en die krijg je niet zomaar). Basisbehoeften mogen (en daaronder wordt ook tv en pc gerekend, de laatste zeker als er schoolgaande kinderen zijn). Voor dingen als koelkast en wasmachine zijn er in de bijzondere bijstand regelingen. Een gezin kan nou eenmaal niet zonder beide. Alles aan werk moet worden aangepakt, als dat enigszins kan. Kortom: voedselbank is niet iets wat 'zomaar' kan.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 dec 2012 11:34

Is een voedselbank nu een aanklacht, omdat kennelijk "men" niet genoeg deelt met de ander of is het nu een georganiseerde hulpactie van de burgers samen? :-k
Het is heel raar, maar je ziet vaak op het eerste gezicht niet dat iemand arm is.
Een vriendin van mij is kraamverpleegkundige en zij verbaasde zich in het begin enorm over de armoede in huizen waar ze dit totaal niet had verwacht. De buitenkant lijkt dan van goud, maar van binnen is het blik.
Twee grote auto's op het tuinpad voor de dubbele garage, prachtig huis maar ze moest dan een maaltijd in elkaar flansen van 2 euro.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 dec 2012 11:54

Riska schreef:In mijn woonplaats komen mensen alleen voor de voedselbank in aanmerking als ze door de mangel zijn gegaan bij de Sociale Dienst. Bij schulden moet er sprake zijn van 'schuldhulpverlening' (en die krijg je niet zomaar). Basisbehoeften mogen (en daaronder wordt ook tv en pc gerekend, de laatste zeker als er schoolgaande kinderen zijn). Voor dingen als koelkast en wasmachine zijn er in de bijzondere bijstand regelingen. Een gezin kan nou eenmaal niet zonder beide. Alles aan werk moet worden aangepakt, als dat enigszins kan. Kortom: voedselbank is niet iets wat 'zomaar' kan.

Ik noemde heel bewust de koelkast omdat ik moest denken aan een aflevering van de onovertroffen Daily Show met Jon Stewart, waarin hij de (vooral conservatieve) Amerikaanse politiek en media op de hak neemt. In die aflevering was er door Fox News onderzoek gedaan naar 'zogenaamd arme' (met ironische aanhalingstekens) gezinnen en het blijkt dat 99,6% van die uitvreters nog gewoon een koelkast heeft.

Commentaar van Stewart: "You food chilling mother******"
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 13 dec 2012 12:00

schelpje3 schreef:Is een voedselbank nu een aanklacht, omdat kennelijk "men" niet genoeg deelt met de ander of is het nu een georganiseerde hulpactie van de burgers samen? :-k
Het is heel raar, maar je ziet vaak op het eerste gezicht niet dat iemand arm is.
Een vriendin van mij is kraamverpleegkundige en zij verbaasde zich in het begin enorm over de armoede in huizen waar ze dit totaal niet had verwacht. De buitenkant lijkt dan van goud, maar van binnen is het blik.
Twee grote auto's op het tuinpad voor de dubbele garage, prachtig huis maar ze moest dan een maaltijd in elkaar flansen van 2 euro.

Zuinigheid heet dat.
Staat de nederlander om bekend.
Is deel van de volksaard.

Riska

Berichtdoor Riska » 13 dec 2012 12:06

Schelpje3 schreef:Het is heel raar, maar je ziet vaak op het eerste gezicht niet dat iemand arm is.

De voedselbank is een burgerinitiatief, omdat de overheid in deze haar plicht verzaakt.
Het zijn mensen die op de een of andere manier onder de 'armoedegrens' zijn gevallen. Los van schulden. Die maken ze, omdat ze onder die armoedegrens zijn gezakt (ik denk nu even niet aan mensen die het door onverantwoorde aankopen in de problemen zijn gekomen.

Nee, je ziet het niet aan mensen. Ten eerste schamen ze zich ervoor (meestal) en ten tweede zijn zaken als de kringloopwinkel een uitkomst.
Ze kopen daar voor een habbekrats goede kleding om maar wat te noemen. Of vervangen een kapot meubelstuk. Pas na lang aandringen komt soms de "bekentenis" - let op de aanhalingstekens! - dat ze er niet meer uitkomen. De diaconie van mijn kerkelijke gemeente kan er een boek over schrijven.

Ik doe mee aan een gespreksgroep van de kerk (Gemeente Groei Groep) en wij hebben nu een extraatje verzorgd als groep voor de mensen van de voedselbank: een pakketje met kaarsen en een kaarsenstandaard of waxinelichthoudertje.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 13 dec 2012 14:31

Wat is het allemaal toch moeilijk, op Urk waar ik woon is geen voedselbank, de sociale hulp is zeer groot.
De predikanten en artsen en hulpverleners hebben volle vrieskisten met "krijgertjes".
Ik vind dat prachtig.

Maar als er bij de Aldi een man staat met een nep daklozenkrant. "de Herberg" dan loopt iedereen hem voorbij en een enkeling geeft hem een blikje drinken.

En onlangs zei een vrouw tegen hem: "Man ga in de vis werken, dan verdien je goed en er is altijd werk! "
De Urker vrouwen die zelf wat bij willen verdienen staan dan ook om half 5 op om te fileren.
Dus die geven geen geld aan zo een man.

Overigens is er sinds de Polen in de vis werken het aantal inbraken en het stelen in supermarkten toegenomen.
Alle mensen die gepakt zijn vanwege diefstal zijn buitenlanders die werken in de vis.
Het is toch logisch dat bepaalde politieke partijen dan aanhang krijgen.

Een vrouw van mijn leeftijd is thuis in haar slaapkamer overvallen door een poolse man en achtervolgd bij de AH na het boodschappen doen en is ze belaagd, maar dit keer was ze op haar hoede.
HIj bood aan haar te helpen met boodschappen inladen.

Ik heb dus een heel dubbel gevoel bij dergelijke onderwerpen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”